Ohja, jij hebt daar echt veel schaduw! Ben benieuwd hoeveel graden het daar dan is.
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-25 15:32
Het is klaar, hydrometer ligt erbij en vanavond ga ik kijken en dan nog wel een paar keer op verschillende momenten.
1 zak met vermiculiet dan de hydrometer en weer zo'n zak eroverheen en ik ga er nog 1 halen. Kan straks bepalen hoe laag ik de poppen leg. Ze graven zich in het wild tot ongeveer 15 centimeter in of minder.
Iets schuin gezet zodat het regenwater er af kan lopen.
Ben je zeker dat wilde dieren dit niet gaan opgraven? Egeltjes? Mollen? Ratten? Kauwen en eksters?
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-25 17:09
Goed om over na te denken Enige waar ik me zorgen over zou kunnen maken zijn ratten, omdat die met gemak door plastic kunnen. Ik zie het als een heel klein risico. En dit kan in een (open) schuur of overkapping ook gebeuren, dat is het advies om ze te laten overwinteren, met minder moeite dan mijn constructie denk ik ook. Een mol zie ik echt niet gebeuren omdat ik in al die jaren dat ik hier woon nog nooit een mol in de tuin heb gehad en ze kunnen er sowieso niet bij of ze moeten zich door het plastic kunnen eten zoals ratten dat kunnen en vogels moeten wel heel sterk zijn om die dakpannen weg te krijgen. Kan het eventueel nog verzwaren. De poppen liggen dan ook niet in een open bak, er gaat een deksel op met ventilatiegaten en tegen insecten/kleine beestjes nog vitrage. Ik heb het ook iemand zien doen zonder ventilatie, ook de Hickory's laten verpoppen zonder ventilatie, dat zou moeten kunnen schijnbaar. Ik ga dat nog even navragen. Mijn Cherry poppen moest ik iig wat ventilatie geven.
Interessant om op te zoeken of er kwekers zijn die door wilde dieren poppen verloren zijn
Bellatrix schreef:
Ik ben benieuwd!
Ik ook!
Net al even gekeken; temperatuur 19,3 en luchtvochtigheid 60%
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 21-07-25 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Ja het was gewoon een bedenking hoor, zeker niet negatief bedoeld maar als ik hier soms zie wat kauwen en eksters kunnen verbouwen of sjouwen als ze iets willen of ergens bij kunnen en hoe goed mollen kunnen ruiken bijvoorbeeld en door geur aangetrokken kunnen worden.... Daardoor bedacht ik me dat opeens maar zoals je zegt, in een schuur kan ook natuurlijk wild bij en in de vrije natuur al helemaal uiteraard
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-25 17:19
Juist fijn want soms kan je best wat over het hoofd ziet en als die tip dan je kweek redt is dat top ik ga het verzwaren tegen dat leuke vogelspul
Ben benieuwd om ze te zien ontpoppen over een tijdje
_Karlijn
Geplaatst: 21-07-25 17:28
Ik kan me het niet helemaal visueel inbeelden maar misschien kun je tegen de ratten een paar gestapelde bakstenen rond de box zetten, als een soort muurtje? Of dat op de een of andere manier weer nadelig..? Ze zijn zo kwetsbaar en er komt zóveel meer bij kijken dan ik ooit heb geweten!
Ik weet niet of het al ergens in het topic staat, maar kun je uitleggen wat die instar fases betekenen Jis? Heeft elke soort rups er evenveel bijvoorbeeld?
Jis_
BKB 2025 winnaar 2D
Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-25 19:07
Dat is een goed idee, ik zal morgen even duidelijke foto’s maken.
Veel rupsen hebben 5 instars, De Atacus Atlas heeft er 6. Deze vervelt 5 keer en bijvoorbeeld de Antherina Suraka 4 keer. Als de rups uit het ei komt noem je dat L1 of 1e instar, dan vervellen ze naar L2/instar 2 enzovoort.
Ik heb even gekeken naar mijn Atlaspoppen maar gaan helaas geen hele grote vlinders worden. Vond de rupsen ook niet echt groot geworden dus had al wel het idee, vermoed ook waarom, het is niet erg maar wel jammer.
@ Little_Gift, dankzij jou meer onderzoek gedaan en 2 maten fijn staalgaas bestelt tegen poppen rovers, daar valt de Oorwurm ook onder en daar hebben we er best veel van. Ik weet niet of vitrage voldoende is om deze rakkers buiten de bak te houden dus grof geschut met staalgaas, ook goed tegen muizen als deze dan toch door het harde plastiek zouden komen.
Volgende meting daar gister was 17,9 graden en luchtvochtigheid 57%, laatste mag wel ietsje hoger denk ik maar dat is niet zo moeilijk.
Klein is hij niet inderdaad voor een Atlas gemiddeld.
Ik vind die zwarte vlekjes bijzonder, bovenin de 2 bovenste vleugels, daar zit nogal eens ook een transparant plekje in het zwart of soms is het er helemaal niet, zwart zonder transparant erin zie ik voor het eerst.