Zorgen om hond na tekenbeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 13:36

Elvis en ik zijn weer thuis van ons bezoek aan Arnhem. Het bezoek duurde minder lang doordat de neuroloog direct met het oogonderzoek mee kwam kijken, maar daardoor had ik helaas wel minder ruimte om vragen te stellen. Ik ben ook nog een beetje "in de war", maar aan de andere kant ook wel weer wat wijzer. Het oogonderzoek door de oogarts heeft uitgewezen dat de oogklachten neurologisch van aard zijn, wat betekent dat problemen in/aan het oog dus uitgesloten zijn.

Dat betekent wel dat we het op neurologisch vlak moeten zoeken en de neuroloog weet het ook niet zo goed. Hij vindt de klachten voor TBE te mild, dus dat is het volgens hem niet. Ik ben via mijn eigen dierenarts wel bezig om te kijken hoe ik een bloedtest kan laten doen voor TBE, daar word ik nog over teruggebeld vandaag. Voor nu heeft de neuroloog ingezet op het behandelen/uitsluiten van het Pourfour du Petit syndroom vanwege de mydriasis en mogelijk irritatie/trauma aan de halszenuwen door de hotspot danwel het fixeren. Hij krijgt hiervoor pilocarpine druppels. Ze hebben die in Arnhem in z'n ogen gedaan, maar hij reageert hier helaas enorm slecht op. Hij doet z'n ogen nauwelijks open, heeft weer een enorm snelle ademhaling en is erg angstig/onrustig. Ik heb direct weer aan de bel getrokken en nu moet ik de druppels in z'n bek gaan geven. Als het aanslaat zouden zijn pupillen klein moeten zijn/blijven en zou zijn gedrag moeten verbeteren de komende dagen.

Ik twijfel zelf wat aan dit syndroom nu ik er meer over lees omdat het enige symptoom dat Elvis heeft de mydriasis is en dat is natuurlijk maar een heel klein stukje van het probleem. Maar goed, ik geef de druppels een kans en hoop dat dit het is.. Aankomende donderdag gaan we weer terug voor controle bij de neuroloog. Mocht er geen verbetering zijn dan krijgt hij zeer waarschijnlijk prednison om toch een hersenontsteking te behandelen/uit te sluiten. Ik had het liefst vandaag prednison meegekregen, maar de neuroloog en oogarts vonden dit een logischere eerste stap.

We wachten weer af. Ik heb een beetje mixed feelings omdat ik me ingesteld had op even rustig met de neuroloog zitten en m'n zorgen uiten, maar de oogarts nam het gesprek nogal op een naar mijn mening vervelende manier over. Ze bedoelde het ongetwijfeld goed, maar vond haar wat onhandig in de communicatie. Gelukkig kwam de neuroloog later nog wel even bij me zitten en gaf aan dat ik altijd mag bellen om te overleggen en als hij wel verslechterd of hij reageert slecht op dit middel moet ik direct aan de bel trekken. Voor nu laat ik het even bezinken en wacht ik even het telefoontje van mijn dierenarts af met betrekking tot de bloedtest voor TBE. Volgens haar - ze heeft zich er vanochtend in verdiept - zouden de neurologische klachten van Elvis wel erger moeten zijn als hij besmet is met TBE, dus zij ziet ook niet direct aanleiding voor de bloedtest. Aan de ene kant wil ik alles graag uitsluiten, maar ergens moet er ook een grens zijn omdat ik nu eenmaal niet alles uit kan sluiten. Ik moet ook een beetje vertrouwen op de kennis en kunde van de artsen, maar dat is wel erg dubbel.

wendy1987

Re: Zorgen om hond na tekenbeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:58

Je bent gewoon goed bezig. Pak je rust, geef het de tijd. Er zijn nu 3 artsen die ermee bezig zijn en waarmee je kan schakelen. Vertrouw daarop.
Hopelijk snel gewoon wel weer verbetering en meer duidelijkheid, want dat blijft nu nog even.
Hoe vervelend ook, maar je hebt echt al heel veel gedaan.

Schrijf op wat die wanneer doet in een schriftje, maar maak jezelf ook niet gek :(:)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:09

Vervelend dit. Je wil gewoon kunnen benoemen wat Elvis heeft en de prognose weten. Het blijft uiterst zenuwslopend voor je.
Hopelijk helpen de druppels hem maar ocharm dat hij dan weer opnieuw zo slecht op reageert.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:31

Ik wil de komende dagen inderdaad even onze rust pakken en het proberen los te laten. Hij is op dit moment niet levensbedreigend ziek, dus die ruimte is er ook. Volgende week zien we dan weer verder.

Het is erg sneu dat hij slecht reageert op de druppels. Hij kan/wil nog steeds z’n ogen niet open doen en is erg aan het kreunen momenteel. Hopelijk zijn ze snel uitgewerkt…

Het was trouwens geen gek idee om z’n ogen te beschermen tegen zonlicht zolang hij deze klachten blijft houden. We hebben een vitamine a zalf gekregen en proberen fel zonlicht te vermijden om het comfortabel voor hem te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:38

Zorg ook dat je kunsttranen in z’n ogen doet wanneer hij ze lang open heeft .

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:39

BigOne schreef:
Zorg ook dat je kunsttranen in z’n ogen doet wanneer hij ze lang open heeft .

De zalf die ik heb gekregen zou ervoor moeten zorgen dat z’n ogen niet uitdrogen. :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 14:59

Mijn eigen dierenarts belde net terug. Morgen wordt er bloed geprikt en dat gaat dan maandagavond met de koerier naar een buitenlands laboratorium waar ze op antilichamen voor TBE gaan testen. Het duurt dan 3-8 werkdagen tot de uitslag binnen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:04

Mooi.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:11

Goed zo! Dan weet je straks ook dat!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:28

Helaas nog geen uitsluitsel en reageert hij slecht op de druppels.

Was er even op gaan googlen en vond nog een interessant artikel over (ongelijke) vergrote pupillen bij honden waarin de druppels ook genoemd worden.

Adhv het artikel vroeg ik mij af of de mri ook de nek bevat en of er goed naar gekeken is. Vaak kijkt een radioloog specifiek op de klacht (in dit geval hersenschade) en niet overal gedetailleerd naar.

https://todaysveterinarypractice.com/wp ... ocoria.pdf

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 15:58

Hannanas schreef:

Was er even op gaan googlen en vond nog een interessant artikel over (ongelijke) vergrote pupillen bij honden waarin de druppels ook genoemd worden.

Adhv het artikel vroeg ik mij af of de mri ook de nek bevat en of er goed naar gekeken is. Vaak kijkt een radioloog specifiek op de klacht (in dit geval hersenschade) en niet overal gedetailleerd naar.

Dank voor het interessante artikel. Als ik straks m’n laptop weer even bij de hand heb ga ik het rustig helemaal doorlezen, maar volgens mij staan hier wel interessante dingen in waar nog naar gekeken zou kunnen worden.

Ik heb ze niet gehoord over de nek op de MRI. In het dossier staat dit:

De volgende sequenties zijn beschikbaar voor interpretatie:
- Dorsaal Real IR
- Sagittaal T2
- Transversaal T1, T2, SWI, DWI, ADC
- Na IV contrasttoediening: Transversaal T1, FLAIR en T1-3D

Ik moet even Google raadplegen of dit betekent dat z’n nek er ook op staat. De radioloog schreef dit: “Normale hersenen op MRI. Nervus opticus en het chiasma opticum zijn niet afwijkend”. Ze hebben natuurlijk wel gecheckt op de hersenschade door zuurstoftekort, maar neem aan dat ze andere mogelijke afwijkingen ook meenemen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:32

Goh, het blijft complex allemaal. Fijn dat de neuroloog al aansloot, alleen lastiger om dan al je vragen te kunnen stellen.

Goed dat je de rust en tijd wil nemen en pakken nu. Hoe vervelend ook, maar uiteindelijk weten ze helaas echt nog niet alles in de (dieren)wetenschap, en is ook niet alles goed te behandelen. En dat is heel frustrerend en verdrietig, maar soms wel de realiteit waar je dan, als hond en baas, op een manier mee om moet zien te gaan

Edit: Zou je het bloedprikken voor TBE niet uitstellen tot maandag? Het gaat er niet sneller van, en je hebt dan meer tijd om alles even te overdenken. Je kunt je geld maar 1x uitgeven en beide artsen vinden het onwaarschijnlijk. Ik zou daarom zeggen, denk er nog even een nachtje over na

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 16:43

Ja, het blijft een erg complex verhaal. Als TBE uitgesloten is en dit middel ook niet helpt, is prednison een van de laatste dingen om te proberen denk ik. Het blijft alleen lastig dat ik met een gezonde, fitte hond van 1,5 jaar bij de dierenarts binnenkom en thuiskom met een zieke hond. -O-

Ik heb maandag helaas geen auto omdat die voor de APK moet, vandaar dat ik voor morgen een afspraak gemaakt heb. Ik ken mezelf en het blijft toch knagen als TBE niet uitgesloten wordt denk ik…

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:41

Fijn je update te lezen!
Voor zover ik kan nagaan is er geen exacte behandeling voor TBE. Dus voor de therapie maakt het niet uit. Ik zou het dan zelf, als je het perse wilt weten, dan volgende week doen, als je al volgende week nog wilt gaan(ik zou er zelf van afzien als het hondje steeds vooruit gaat). Er zijn nl. geen ontstekingscellen schreef je in het liquor, voor TBE wordt er ontstekingscellen gezien in liquor. Ook geen hersenschade op mri. Ook de ogen zijn zelfs nog gecheckt, terwijl alles al in neurologische richting wees. Men heeft alles al zo goed nagelopen, mits hij gaat nog steeds vooruit, dan zou ik het zelf aankijken. Even rust inbouwen. Ook voor het hondje is iedere therapie en daar weer zijn stress vermoedelijk?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 20:12

Ik neig er ook steeds meer naar het even rust te geven. Mijn eigen dierenarts zei dat ik er ook rekening mee moet houden dat ze niets vinden, maar zijn klachten blijven… Dat heeft me ook wel aan het denken gezet want ergens voelt het nu ook als maar aanrommelen en de kassa van Evidensia blijft wel rinkelen. Tot nu toe is de enige “diagnose” waar ik me in kan vinden het zuurstoftekort tijdens het fixeren. Daar passen zijn klachten nog steeds het beste bij. Daarnaast blijft mijn onderbuikgevoel zeggen dat er iets tijdens het dierenartsbezoek gebeurd is wat deze klachten veroorzaakt heeft.

Nou, de neuroloog zei dat er onduidelijkheid is over die ontstekingscellen. Uit de telling kwam een duidelijk te hoog aantal, maar onder de microscoop was het net niet hoog genoeg. Hij twijfelt dus zelf of hij wel of niet van een ontsteking uit moet gaan. Prednison is alleen echte troep natuurlijk, dus hij wilde eerst dit syndroom uitsluiten.

Hij reageert helaas wel heel slecht op deze medicatie, doet nog steeds z’n ogen niet open en is weer een zielig hoopje ellende. Hij heeft nu wel kleine pupillen, maar kan geen licht verdragen en wil echt z’n ogen niet open hebben. Als het moet omdat hij ergens heen wil lopen dan doet hij het, maar dan zijn het alsnog samengeknepen ogen.

Ik kijk even hoe hij morgenochtend is (dan heeft hij de medicatie 24 uur gehad) en overleg dan met mijn dierenarts over de TBE test en ook of ik deze medicatie door moet zetten. Het gaat nogal tegen m’n gevoel in om hem nog zieker te maken/meer ongemak te bezorgen.

Niet aankomende week, maar de week erop hebben we een weekje vakantie staan. Ik neig er nu naar om het allemaal even op z’n beloop te laten tot na deze vakantie, maar ga daar even een nachtje over slapen…

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 20:16

Misschien is het wel goed om het even rust te geven en af te wachten mits Elvis geen verslechtering of achteruitgang laat zien. Eventueel met behulp van medicatie of nood medicatie om in huis te hebben als jullie vakantie hebben.

Grote kans dat je er nooit achter gaat komen wat de klachten veroorzaakt. De zorg voor dieren is al redelijk ver, maar nog niet dusdanig ver dat ze alles al kunnen achterhalen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-24 20:21

Ja, dat is wel een goede. Ik ga gelukkig niet ver weg, dus kan altijd naar mijn eigen dierenarts als dat nodig is. We blijven gewoon in Nederland, maar even een paar dagen een andere omgeving zal ons misschien ook goed doen.

Om er nu prednison in te stoppen terwijl er niet overduidelijk een ontsteking is vind ik ook een beetje dubbel…

Edit: omdat ik even aan mezelf ging twijfelen het verslag er nog een keer bij gepakt en dit staat er letterlijk in: “Kortstondige hypoxemie niet uitgesloten als oorzaak voor de milde afwijkingen”. >;) Ik denk dat ik hier voorlopig maar even van uit moet gaan en dan is rust het enige dat eventueel kan helpen. In mijn aantekeningen van het telefoongesprek van die vrijdag zie ik ook letterlijk staan “Schade hersenschors door zuurstoftekort” en laat de hersenschors nu net ook alle functies “besturen” waar Elvis last van heeft…

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:13

Lugea schreef:
Hannanas schreef:

Dank voor het interessante artikel. Als ik straks m’n laptop weer even bij de hand heb ga ik het rustig helemaal doorlezen, maar volgens mij staan hier wel interessante dingen in waar nog naar gekeken zou kunnen worden.

Ik heb ze niet gehoord over de nek op de MRI. In het dossier staat dit:

De volgende sequenties zijn beschikbaar voor interpretatie:
- Dorsaal Real IR
- Sagittaal T2
- Transversaal T1, T2, SWI, DWI, ADC
- Na IV contrasttoediening: Transversaal T1, FLAIR en T1-3D

Ik moet even Google raadplegen of dit betekent dat z’n nek er ook op staat. De radioloog schreef dit: “Normale hersenen op MRI. Nervus opticus en het chiasma opticum zijn niet afwijkend”. Ze hebben natuurlijk wel gecheckt op de hersenschade door zuurstoftekort, maar neem aan dat ze andere mogelijke afwijkingen ook meenemen?

Dit geeft alleen aan welke richtingen er zijn gemaakt, wat voor wegingen. Al wordt de sag t2 vaak voor de hersenstam gemaakt. Dit lijkt mij wel een echte hersenscan, qua richtingen en weging. Dus misschien een stukje nek bij de stam serie, maar ik zou dan ook een sag t1 en een tra t2 verwachten bij de nek.

Ik doe zelf mri bij mensen, dus dacht reageer even in pb

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 07:43

Dank voor je reactie, fannetje! Dan denk ik inderdaad dat alleen z’n hersenen erop staan. Ik heb nergens in het dossier iets over z’n nek gelezen en de neuroloog daar ook niet over gehoord.

Elvis reageert helaas erg slecht op de pilocarpine. Hij doet nog steeds z’n ogen liever niet open, ook al heeft hij de druppels nu oraal gekregen en niet direct in z’n ogen. Verder is hij weer enorm apathisch en voelt zich duidelijk niet lekker. Ook weer aan de diarree terwijl hij daar net bijna vanaf was. Ik ga straks dus even bellen om door te geven dat ik hier niet tot donderdag mee door wil gaan…

En m’n eigen dierenarts ga ik toch ook even bellen om het bloedonderzoek af te zeggen. Als hij zich zo voelt en zo’n last heeft van z’n zicht wil ik hem die stress niet aan doen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:16

Lastig hoor. Ik heb helaas ervaring met aparte casussen bij mijn dieren. Het is vreselijk. De onmacht en het blijven rammelen aan de deuren van de artsen. Ondertussen zit je 24/7 met een ziek dier en het gevoel dat niemand hem kan helpen omdat er niks gevonden wordt en/of ze wel hard lopen voor je hond en beseffen hoe rot hij zich voelt.

En als ik het goed begrijp zijn er dus wel ontstekingscellen in het hersenvocht gevonden maar dan onder de grens van wel/niet behandelen als een ontsteking? Beetje zoals de crp gehalte van het bloed? Bij X krijg je ab en daaronder niet. Heb daar zelf ook mee te maken gehad, uiteindelijk kreeg ik “dan toch maar antibiotica” en knapte na zoveel ellende binnen en paar dagen op. Mag toch hopen dat ze daar op een gegeven moment dmv uitsluiten toch ook blijven denken aan de uitzonderingen op de regel.

Kon het toch niet laten er een momentje nog op verder te graven aan de hand van dat neurologisch artikel omdat ik las dat prednison voorgeschreven kan worden als er is uitgesloten dat er geen infectie/virus etc speelt, en dan met name gezocht op de term “infectious agents cns disease dogs” (bacterial, viral, fungal ). Dan popt oa ook toxoplasmose omhoog, kan eveneens overgebracht worden door teken. Toxoplasmose klachten zie ik van Elvis terug met drinken, loopje, depressie etc en specifiek ook de oogklachten/cranial nerve/cns.

Ik sprokkelde de info uit deze links:

https://www.veterinaryirelandjournal.co ... ns-in-dogs

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7150115/

https://familyvet.com/storage/app/media ... smosis.pdf

https://www.frontiersin.org/journals/ve ... 19945/full

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 11:26

Wat ontzettend lief dat je er zo ingedoken bent, daar krijg ik gewoon tranen van in m'n ogen. :+: De onmacht die je voelt als je ziet dat je dier ziek is en ongemak heeft, maar niemand die je lijkt te kunnen helpen is echt onbeschrijfelijk. Daarnaast vind ik het erg lastig dat er naar mijn mening te veel in hokjes gedacht wordt. Bijvoorbeeld: Elvis heeft een temperatuur van 39.4, maar vanaf 39.5 is het pas koorts. Daarin wordt niet meegenomen dat Elvis' basistemperatuur rond de 38.0 is, of dat hij een uur voor die meting nog op 37.5 zat...

Wat betreft zijn ogen zijn volgens de MRI van de hersenen de nervus opticus en het chiasma opticum niet afwijkend. Tijdens het oogonderzoek is gebleken dat zijn ogen er helemaal goed uit zien en er dus geen problemen zijn met het hoornvlies, netvlies, pupil, enz. De conclusie van de oogarts en neuroloog was dus dat de oogproblemen sowieso neurologisch van aard zijn, dus mijns inziens betekent dat dat er vanuit de oogzenuwen iets niet goed gaat. Deze oogzenuwen sturen immers de pupil aan en zorgen ook voor de dreigreflex. Zijn dreigreflex is bilateraal inconsistent, dus daar gaat iets niet goed. De pupillen kunnen wel reageren op licht en/of kleiner worden, dus die zenuwen zijn niet kapot, maar in de aansturing gaat er dus wel iets mis. Het lijkt mij aannemelijk dat dit dus vanuit de hersenen mis gaat, misschien wel door een (lichte) ontsteking, maar kennelijk ben ik te simpel. :+

Er is onduidelijkheid over de ontstekingscellen in het hersenvocht. Bij de telling bij Evidensia Waalwijk zelf zijn er niet voldoende ontstekingscellen gemeten om van een ontsteking te spreken. Vervolgens bleek maandag in het gespecialiseerde laboratorium dat er bij de telling wel te veel ontstekingscellen in het hersenvocht zaten. Er is toen door de neuroloog gevraagd het hersenvocht onder de microscoop te kijken om te achterhalen welk soort ontstekingscellen het zijn, maar toen zijn er geen/niet voldoende cellen gevonden? Ik vind dat dus een vreemd verhaal, want het lijkt me niet dat er te veel ontstekingscellen geteld worden als ze er niet zijn? Het is inderdaad dat ze dan best star zijn in wel/geen ontsteking als het maar net iets afwijkt van wat er in het boekje staat. De neuroloog was gisteren wel aan het twijfelen tussen de pilocarpine om dit vage syndroom uit te sluiten of prednison geven om te kijken of hij daarvan opknapt. Volgens hem is prednison alleen erg heftig, dus vandaar eerst de pilocarpine proberen.

Ik heb de artikelen doorgenomen, maar ga daar nog een keer rustig voor zitten. Mijn hoofd loopt een beetje over waardoor Engels lezen wat meer aandacht vergt. Ik ga het dus nog een keer rustig doornemen, maar lees wel interessante dingen. Wat betreft de toxoplasmose herken ik het volgende in de casus van Elvis:
- Lethargie (lusteloosheid)
- Depressie
- Verminderde eetlust (hij eet wel, maar met minder plezier)
- Gewichtsverlies
- Koorts (af en toe; hij schommelt nogal, maar heeft wel koorts gehad)
- Vermijden van licht
- Zwakte (als in duidelijk verminderd uithoudingsvermogen en dan echt door z'n pootjes zakken)
- Problemen vanuit de hersenzenuwen richting de ogen (aansturen pupillen en de dreigreflex is inconsistent)
- Diarree

Wat betreft de ogen las ik nu dat er bij katten juist vernauwing van de pupillen optreedt, bij Elvis is het juist vergrote pupillen. Maar het toont wel aan dat het dus effect heeft op de oogzenuwen. Ik ga er even verder induiken en proberen na te gaan of er meer overeenkomsten zijn.

Op zich vind ik het geen gekke gedachte dat het immuun-gerelateerd is, want een hotspot is natuurlijk ook een soort immuunreactie op een irritatie. Het zou dus best een overmatige reactie van het immuunsysteem kunnen zijn waardoor hij zichzelf ziek maakt, maar als ik het zo lees is daar nog erg weinig over bekend.

------------------------------------

Ook nog even een "Elvis-update"

Elvis reageert helaas erg slecht op de pilocarpine die gisteren is voorgeschreven. Het is gisteren in z'n ogen gedruppeld en toen heeft hij tot 's nachts nagenoeg constant met dichtgeknepen ogen gelegen en vermeed hij licht. Hij wilde niet naar buiten en probeerde z'n kop ook echt in het donker te verstoppen. Wat ik op zich ook dubbel vond, want z'n pupillen waren kleiner geworden door de oogdruppels, maar hij leek meer last van z'n ogen te hebben dan met z'n vergrote pupillen (?).

Ik ben het toen oraal gaan geven (in overleg met de neuroloog), maar daar heeft hij nu maag-darmklachten van gekregen. Zijn buik rommelt enorm, de eetlust is weer minder, hij heeft diarree en wat ik zelf nog het meest vervelend vind: zijn jeukklachten zijn terug. Ik had hem echt jeukvrij door een goede samenwerking met de voedingsdeskundige en hij was helemaal van de apoquel af, maar nu krabt hij z'n buikje weer kapot... Ook is zijn temperatuur weer heel erg aan het schommelen en heb ik de blije/vrolijke momenten die ik de afgelopen dagen zag sinds gisteren niet meer gezien. Hij is ook meer aan het gapen, smakken, tongelen en voelt zich echt duidelijk niet goed. Hij wil ook geen interactie met mijn andere twee honden terwijl dit de laatste dagen juist toegenomen was. Kortom: ik ben niet blij en Elvis al helemaal niet. -O-

Dus weer naar Arnhem gebeld en daar is overlegd met de spoed-oogarts. Het mag niet meer in z'n ogen gedruppeld worden, maar enkel nog oraal. Ik moet naar twee keer per dag en als de klachten morgen niet beter zijn moet ik stoppen want dan kan hij blijkbaar niet tegen het middel. Noem me eigenwijs, maar ik ga per direct stoppen. Ik ga geen middel geven waardoor Elvis alleen maar verslechterd, de tijd van "even dit proberen" is voor mij nu wel voorbij. Hij zou snel op moeten knappen als dit syndroom het probleem was, daar hoort achteruitgang en toename in klachten voor mij niet bij.

In overleg met mijn eigen dierenarts is er vanochtend wel bloedgeprikt voor TBE. Mijn eigen dierenarts is er helemaal ingedoken en snapt dat ik dit wil uitsluiten en staat er nu ook wat meer achter. Advies was dus wel even te komen en we stonden ook met vijf minuten weer buiten. Elvis deed het super goed en het bloed gaat maandag naar het buitenlandse laboratorium en dan hoor ik met 3-8 werkdagen de uitslag.

Mijn plan nu is:
- Stoppen met de pilocarpine omdat Elvis daar heel slecht op gaat
- Hotspot nog blijven behandelen met hydrocortiderm (is bijna weg, maar in overleg met de dierenarts nog even doorgaan om te voorkomen dat het terugkomt)
- Rust, rust, rust! En kijken wat Elvis wil. Wil hij lopen? Prima. Wil hij in de buggy? Prima. Wil hij de hele dag slapen/knuffelen? Prima. Ik ga proberen mijn eigen gevoel wat meer te volgen in wat hij nodig heeft en proberen (met de nadruk op proberen...) even alles los te laten en af te wachten. Ik ben zelf gesloopt, Elvis is gesloopt en mijn andere honden zijn ook moe van alle spanning. De komende dagen gewoon even niets en uitrusten.
- Donderdag naar de neuroloog en dan aangeven dat ik duidelijkheid wil en niet meer akkoord ga met "even dit proberen". Ik wil duidelijkheid waarom de diagnose zuurstoftekort ineens "van de baan" is omdat er ontstekingscellen gevonden zijn, maar daar wordt vervolgens geen behandeling op ingezet? Als die ontstekingscellen doorslaggevend zijn om op z'n diagnose terug te komen, dan verwacht ik ook dat daar iets mee gedaan wordt. Dan maar prednison, maar er moet iets gaan gebeuren en we gaan niet meer met dit soort vage syndromen waar maar een symptoom van overeenkomt aan de slag.

Edit: Ik lees nu in het dossier ook dat zijn houdingsreacties RA en LA subtiel vertraagd zijn. Is nooit een woord met mij over gesproken, maar dat bevestigt dus wel dat mijn eigen dierenarts dat ook vond in haar eerste onderzoeken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:27

Even een snelle reactie want helaas niet meer tijd, sorry, maar er schoten 2 dingen door mijn hoofd bij het lezen van je bericht:

- Elk medicijn (net zoals een gerecht met eten) bestaat uit meerdere ingredienten. Het kan natuurlijk dat het belangrijkste ingredient wel wat doet voor Elvis, maar dat hij op een hulpstof slecht reageert. Dit betekent niet dat de medicatie dus niet werkt/niets doet en ik zou t dan toch zonde vinden om al te stoppen nu en tegen t advies in te gaan.

- Je wil meer duidelijkheid eisen, maar ik denk dat je reeel moet zijn in je verwachtingen. Als het duidelijk was, dan hadden ze wel 1 diagnose. Door nu dingen te proberen, proberen ze te achterhalen wat wel/niet werkt. Ik vrees dat het juist nu de tijd is van dingen proberen.. Met het reguliere protocol komen ze er namelijk niet uit. :knuffel:

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:36

Ik heb helaas geen tijd om er verder in te duiken maar misschien een tip:

Ivm de lichtgevoeligheid en 'je moet toch iets': kun je een pet halen? Action of Kruidvat heeft vast wel kinderpetjes liggen.
Of een kinder zonnebril, en die met een stiekje (of een sport haarband?) vast maken achter zn kop?

De kans is groot dat hij het niet accepteert, hij voelt zich al niet lekker natuurlijk. Maar wie weet..

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 12:39

Als ik overtuigd was dat het dat vage syndroom was zou ik doorgaan, maar het feit dat hij maar één symptoom van het syndroom heeft én het bij beide ogen is terwijl het volgens het syndroom vrijwel altijd aan een kant is, maakt dat ik nu kies voor zijn comfort. Hij voelt zich duidelijk weer erg ziek en is echt weer terug bij af zoals hij zich nu toont. Het kan dat hij op een bepaalde hulpstof slecht reageert, maar dan is dit middel blijven gebruiken ook geen optie. Los daarvan zouden zijn ogen vrij snel moeten verbeteren, maar die verslechteren ook alleen maar, dus dan stop ik liever in de hoop dat hij toch weer op gaat knappen.

Wat betreft de duidelijkheid doel ik ook meer op een stuk uitleg. Ik krijg geen uitleg over de ontstekingscellen en waarom er wel/niet een behandeling gestart wordt, ik krijg geen uitleg waarom het zuurstoftekort ineens van de baan is, dan komt er een vaag syndroom om de hoek waar ook niets over uitgelegd wordt. Dat bedoel ik meer met duidelijkheid. De neuroloog moet donderdag gewoon even de tijd gaan nemen om mijn vragen te beantwoorden, dingen uit te leggen en me mee te nemen in zijn gedachtegang waarom we van hot naar her gaan qua diagnoses. Overal wordt omheen gedraaid en iedereen spreekt elkaar tegen, dus dat schiet gewoon niet op.

@Nyaleti: Ik heb al gekeken om een Rex Specs te bestellen, maar die levertijd is 2-8 werkdagen. Ik ga die dit weekend wel bestellen, maar daar heb ik nu nog niets aan. Goede tip om even in het dorp te kijken. We hebben een Kruidvat, HEMA en Etos, dus moet daar vast iets voor kinderen kunnen vinden. Dank voor de tip! Elvis is gelukkig best makkelijk met dingen accepteren, dus denk dat dat op zich wel gaat.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:48

Bedankt voor je uitgebreide update! Mee eens dat het niet lijkt te kloppen in het verhaal van de zuurstofgebrek/hersenschade wat dan niet zou zijn omdat er toch een ontstekingsreactie is, waarna er vervolgens met een onduidelijke verhaal niet goed op teruggekomen is. Misschien nog om uitleg vragen hoe dit zit?

Vervolgens wordt er een heel ander zeer zeer zeldzame nauwelijks voorkomende ziekte bij verzonnen lijkt het wel. Net als eerlijk gezegd ook dat zuurstoftekort en hersenschade wel erg vergezocht lijkt(want is het echt dat Elvis 3 minuten en langer geen adem kon halen? Want alleen dan kun je schade krijgen, en mocht dat zijn gebeurd is dat nogal een grote fout van de kliniek zelf).

Ingewikkeld wel zo.

Eerlijk gezegd zou ik zelf ernaar neigen een mail te sturen met je vragen of telefonisch dit uitvragen wat bedoeld werd, en het gesprek opnemen, zodat je het zelf nog eens rustig terug kunt terugluisteren. Want je had immers vrijdag niet de gelegenheid en tijd om je vragen te stellen omdat je een aparte afspraak met de neuroloog had staan, maar je plotseling overvallen werd omdat ze van 2 afspraken(waarvan 1 apart met de neuroloog) 1 afspraak gemaakt hadden. Ook schreef je dat de neuroloog toch even nog bij jou kwam zitten vrijdag om te zeggen dat je altijd nog mag bellen om te overleggen, dus zou dan zeker hier gebruik van maken om wat opheldering te krijgen in dit verhaal.

Ik zou zeker de vragen stellen die je hebt, waarom dat zuurstoftekort ineens van de baan is, en hoe hij het nou bedoelde met die ontstekingscellen. Is er nu wel of geen verhoogde ontstekingscellen en wat voor type ontstekingscellen waren iets verhoogd? Zodat je daar alvast over kan nadenken en dan later deze week kunt beslissen of je nog daarheen gaat of dat je gewoon weer met je eigen dierenarts verder gaat.
Of misschien nog beter, je laat je eigen dierenarts bellen met de neuroloog en vraagt of je eigen dierenarts deze vragen voor jou kan stellen?

Eerlijk gezegd begin ik een klein beetje de indruk te krijgen dat deze neuroloog erg zeldzame en onwaarschijnlijke diagnoses heeft.
Mbt die oogdruppels die je gekregen hebt snap ik helemaal dat je daar mee stopt. Dat zou ik ook gedaan hebben. Of wellicht na het lezen van de bijsluiter niet in de ogen gedaan hebben. Want het is een contra indicatie, met diarree mag je deze druppels niet geven? En het is tegen glaucoom, dat is een verhoogde oogdruk, of om een vergrote pupil NA andere oogdruppels (voor het vergroten van een pupil) tegen te gaan. Dat heeft je hond toch geen van beide als ik het goed heb?

Ik vind wat hierboven geschreven wordt de andere tekenziekten symptomen veel aannemelijker.
En verder zou ik nog steeds aannemelijk vinden dat je hond door de hotspot ook nogal van slag is, en rust is dan ook heel belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 03-08-24 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt