Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:13

xoranlover schreef:
@Evamarie kun je misschien uitleggen wat je met je opmerking op mijn post bedoelt?

Ik heb gewoon geen andere optie dan naar een kater toe gaan. Zo maak je alles voor iemand die graag op een goede manier wilt fokken. Zo ontzettend moeilijk. Daardoor zorg je in mijn ogen juist voor meer broodfok.

Als ik het goed begrijp vindt ze dat je broodfok in stand houdt door te fokken dus dat zal ze dan wel afkeuren.

Evamarie schreef:
Maar idd, ik vind dat het gestopt moet worden zodat er uiteindelijk geen opvangplek meer voor nodig is, maar dat is een andere discussie.

En wat je vindt, mag je houden.

Ik voorzie geen beren op mijn slangenpad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:14

xoranlover schreef:
@Evamarie kun je misschien uitleggen wat je met je opmerking op mijn post bedoelt?

Ik heb gewoon geen andere optie dan naar een kater toe gaan. Zo maak je alles voor iemand die graag op een goede manier wilt fokken. Zo ontzettend moeilijk. Daardoor zorg je in mijn ogen juist voor meer broodfok.

Dat een potje zaad wellicht geen optie is en op je andere vragen ben ik eerder al ingegaan. Dat het dus voor jou juist niet te moeilijk moet worden.

Dat wordt dan wel knap als de broodfokker al opgepakt is.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:16

Urbanus schreef:
xoranlover schreef:

Als ik het goed begrijp vindt ze dat je broodfok in stand houdt door te fokken dus dat zal ze dan wel afkeuren.

Ah ja natuurlijk. Dan zijn er over een x aantal jaar gewoon geen dieren meer dat lost het probleem ook op.

Maar goed ik wil best aan dingen mee werken maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn en niet ten kosten van mijn dieren gaan.

Als je het zo streng wilt doen en er komt een inspectie terwijl je net een ziekte in je cattery of kennel rond hebt dwalen want ja dat kan. En de dieren zijn ziek dan worden ze meteen in beslag genomen of hoe ik dat voor me?

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:18

xoranlover schreef:

Nee joh, je moet volgens haar gewoon binnen NL blijven, dan maar hoge inteelt. Zodra haar opvang locaties (let op: geen asiel) te vol zijn, dan mag je helemaal geen dier meer importeren, ook al is dat dier je eigendom. Dus tot zover lijnen uit het buitenland halen.

Top paard uit het buitenland halen kan niet, want er zijn nog te veel paarden in de opvang.

Het is nogal een bijzondere constructie hoe TS dat voor zich ziet en IMO totaal niet realistisch of uitvoerbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:19

Urbanus schreef:
xoranlover schreef:

Evamarie schreef:
Maar idd, ik vind dat het gestopt moet worden zodat er uiteindelijk geen opvangplek meer voor nodig is, maar dat is een andere discussie.

En wat je vindt, mag je houden.

Ik voorzie geen beren op mijn slangenpad.

Fijn dat je zo meedenkt, maar dat maakt het topic niet overzichtelijk. Ik kan toch echt beter de vragen zelf beantwoorden ipv dat jij dat voor mij doet.

Ik waardeer je betrokkenheid

Gelukkig maar, als we het ook nog over beren moeten gaan hebben, dan wordt het helemaal wat :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:22

Urbanus schreef:
xoranlover schreef:

Ah ja natuurlijk. Dan zijn er over een x aantal jaar gewoon geen dieren meer dat lost het probleem ook op.

Maar goed ik wil best aan dingen mee werken maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn en niet ten kosten van mijn dieren gaan.

Als je het zo streng wilt doen en er komt een inspectie terwijl je net een ziekte in je cattery of kennel rond hebt dwalen want ja dat kan. En de dieren zijn ziek dan worden ze meteen in beslag genomen of hoe ik dat voor me?

Nee tuurlijk niet. Maar ik begrijp wel je zorgen. Misschien is een meldingsplicht bij de DA een idee. Dat er wordt gekeken of die op de hoogte is. Als dat op orde is, dan hoef je je ook minder zorgen te maken. Maar wie weet komen er nog betere ideeen hierover. Ik begrijp je vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:26

Daphara schreef:
xoranlover schreef:

Nee joh, je moet volgens haar gewoon binnen NL blijven, dan maar hoge inteelt. Zodra haar opvang locaties (let op: geen asiel) te vol zijn, dan mag je helemaal geen dier meer importeren, ook al is dat dier je eigendom. Dus tot zover lijnen uit het buitenland halen.

Top paard uit het buitenland halen kan niet, want er zijn nog te veel paarden in de opvang.

Het is nogal een bijzondere constructie hoe TS dat voor zich ziet en IMO totaal niet realistisch of uitvoerbaar.

Inteeld mag ook niet.

Nogmaals het is een globaal idee. Uiteraard is het nog niet uitvoerbaar. Dat zal dan verder uitgewerkt moeten worden.

Met als doel natuurlijk wel een gezonde groep aan dieren.

Het importeren van lijnen zal bijv voorrang krijgen op het halen van straathonden uit Masedonie

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:30

Waarom? Is het belangrijker om een mooie hond te fokken dan een straathond te redden die je op vakantie hebt ontmoet?

(Macedonië)
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 22-04-23 00:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:33

Ik denk dat mijn dierenarts niet heel vrolijk wordt als alle fokkers die aangesloten zijn in zijn praktijk gaan melden wanneer ze een nestje hebben. Of wanneer het niet gelukt is als mensen terug moeten. Dan heeft ie daar bijna een dagtaak aan met bij houden. Want er hier zitten bijna alle fokkers in de regio en zelfs buiten de regio bij deze praktijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:36

Dat globale idee zit precies de mensen in de weg waar je oplossing niet voor bedoeld is. En dat is typisch het effect van de riedel de overheid moet X oplossen. Je intentie snap ik, maar je uitgangspunt qua oplossing is geheel fout. Rommelen aan de aanbod kant heeft weinig nut, als je van een markt af wil, kan je beter de vraag remmen. Dus het blijft terug komen op zorgen dat kopers de kennis hebben om niet uit zulk aanbod te kiezen.

Voor de plekken waar het dusdanig mis gaat dat het de krant haalt is de dierenwelzijnswet toereikend, er schort meer aan de uitvoering er van dan dat er extra wetten bij moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:37

@Urbanus: Ik denk dat om het even zou kunnen liggen. Het was mijn eerste ingeving als voorbeeld. De straathonden zitten relatief lang in asiels en opvanggezinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:39

xoranlover schreef:
Ik denk dat mijn dierenarts niet heel vrolijk wordt als alle fokkers die aangesloten zijn in zijn praktijk gaan melden wanneer ze een nestje hebben. Of wanneer het niet gelukt is als mensen terug moeten. Dan heeft ie daar bijna een dagtaak aan met bij houden. Want er hier zitten bijna alle fokkers in de regio en zelfs buiten de regio bij deze praktijk.

Dat bedoel ik niet. Tijdig ziekte melden, dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:43

tamary schreef:
Dat globale idee zit precies de mensen in de weg waar je oplossing niet voor bedoeld is. En dat is typisch het effect van de riedel de overheid moet X oplossen. Je intentie snap ik, maar je uitgangspunt qua oplossing is geheel fout. Rommelen aan de aanbod kant heeft weinig nut, als je van een markt af wil, kan je beter de vraag remmen. Dus het blijft terug komen op zorgen dat kopers de kennis hebben om niet uit zulk aanbod te kiezen.

Voor de plekken waar het dusdanig mis gaat dat het de krant haalt is de dierenwelzijnswet toereikend, er schort meer aan de uitvoering er van dan dat er extra wetten bij moeten.

Met het onderste deel ben ik het volledig eens. Deels ben ik met bovenstaande eens. Toch vermoed ik dat er wel kennis is en mensen er toch intrappen. Dat is ook lastig op te lossen, maar ideen hierover zijn welkom uiteraard!

Urbanus

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 00:47

Ik denk niet dat ze per se ergens intrappen, ik denk dat ze gewoon niet zoveel om dierenleed geven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 02:02

Voordat wij met een paard aan een koers mogen meedoen in Duitsland moet een paard hier bekeken zijn door een DA en een gezondheidsverklaring hebben. Die is een aantal dagen geldig, moet je kunnen tonen bij vervoer en bij aankomst op de wedstrijd.

Zoiets zou natuurlijk wel ingevoerd kunnen worden voor meerdere diersoorten.

Overigens sloeg dat bezoek echt nergens op, kan niet zeggen dat het paard uitvoerig beoordeeld word. Maar het is iets :+

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 02:18

ruitje schreef:
Voordat wij met een paard aan een koers mogen meedoen in Duitsland moet een paard hier bekeken zijn door een DA en een gezondheidsverklaring hebben. Die is een aantal dagen geldig, moet je kunnen tonen bij vervoer en bij aankomst op de wedstrijd.

Zoiets zou natuurlijk wel ingevoerd kunnen worden voor meerdere diersoorten.

Overigens sloeg dat bezoek echt nergens op, kan niet zeggen dat het paard uitvoerig beoordeeld word. Maar het is iets :+

Als ik een kat koop in het buitenland, dan moet deze ook een gezondheidsverklaring hebben, een geldig paspoort, inclusief alle vaccinaties (ook rabiës), chip enz. In theorie maakt het niet uit of je met de auto de grens over gaat of gaat vliegen, alleen wordt het paspoort van het dier voor de vlucht wel gecontroleerd. Hoewel ik meestal aan de medewerker achter de balie moet uitleggen waar wat precies staat, blijkbaar gaan er niet zo heel vaak dieren mee de cabine in. Ik heb een mini chip reader die ik ook altijd meeneem, want vaak blijken ze die niet voor handen te hebben en dan is mijn reader gebruiken toch echt sneller dan wachten tot zij er één gevonden hebben.

Hoe dan ook, de regels voor importeren van honden en katten zijn er al

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 03:02

Oh nou, dan heb ik niks gezegd. Ik haakte eigenlijk in op het plan van EvaMarie en dacht dit is daar toch een soort vorm van :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 07:51

Ik denk dat evamarie toch echt haar kennis op het gebied van dierenleed moet gaan uitbreiden want het klinkt nu, voor mij, als een jong kind die vegetariër is geworden 'omdat het zielig is'. Een jong kind kun je niks kwalijk nemen dat ze het zielig vinden, je kunt ze wel informeren en leren wat daadwerkelijk zielig is en wat niet zodat ze hun keuze kunnen onderbouwen.

Een slang ratten, kuikens of konijnen voeren is niet zielig en ook geen dierenmishandeling, het is nodig om het dier in leven te houden. Waar je wel op kunt letten is hoe deze pinkies 'geproduceerd' worden.

Er zijn ook genoeg slangen die gehouden worden voor het behoud van een bepaald soort, net zoals bepaalde fokprogramma's in dierentuinen. Noodzakelijk voor het blijven bestaan van het dier.

Als je dat wél dierenmishandeling vind dan moet je zeer zeker geen honden en katten houden. Want waar die slang niet eens iedere dag moet eten, eten mijn honden en katten +100kg vlees weg per maand. Dan heb ik het nog niet gehad over de karkassen die ze krijgen zo nu en dan. Hier in het bos geschoten reeën, konijnen of fazant bijvoorbeeld. Dat zou dan ook niet ten goede zijn voor het dierenwelzijn met jouw berenadatie? En dan moeten we zeker stoppen met het houden van honden en katten.

Wat je je wel mag afvragen of daadwerkelijk met dierenwelzijn te maken heeft zijn juist al die 'adopt don't shop' campagnes en de vliegtuigen vol met zwerfhonden die naar NL worden gehaald. Veel van die honden maak je er helemaal niet gelukkig mee om in ons kikkerlandje te moeten wonen, functioneren en überhaupt leven. Die waren veel beter af of straat of naar mijn mening, afgemaakt. Maar egoïstisch NL wilt graag laten zien hoe goed ze bezig zijn met hun 'rescue mission'. "Kijk mij! Ik heb een rescue!".. die doodongelukkig is, niet wil/kan functioneren, stijf staat van de stress... Top gedaan Gerda! +:)+

Dat wilt niet zeggen dat ál die hondjes zo zijn, want ik ken er een aantal die ontzettend leuk en gelukkig zijn in NL en prima functioneren. Heerlijke hondjes en heerlijke baasjes. Maar het merendeel? Dat hadden ze beter kunnen vangen, steriliseren/ castreren en terugzetten of afmaken.

Als je die keuze bewust en eerlijk kunt maken, in welke situatie dan ook, dan ben je met dierenwelzijn bezig. Niet als je doodleuk de PvdD volgt, die roeptoeteren zoveel bull }:0 dat de BBB het beter voor elkaar heeft wat betreft dierenrechten.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:15

Urbanus schreef:
Ik denk niet dat ze per se ergens intrappen, ik denk dat ze gewoon niet zoveel om dierenleed geven.

En ik denk dat al niet eens. Maar ben er zeker van ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 08:27

Mensen zijn verschrikkelijk.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:19

Helemaal eens met KimD :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:27

KimD schreef:
Ik denk dat evamarie toch echt haar kennis op het gebied van dierenleed moet gaan uitbreiden want het klinkt nu, voor mij, als een jong kind die vegetariër is geworden 'omdat het zielig is'. Een jong kind kun je niks kwalijk nemen dat ze het zielig vinden, je kunt ze wel informeren en leren wat daadwerkelijk zielig is en wat niet zodat ze hun keuze kunnen onderbouwen.

Een slang ratten, kuikens of konijnen voeren is niet zielig en ook geen dierenmishandeling, het is nodig om het dier in leven te houden. Waar je wel op kunt letten is hoe deze pinkies 'geproduceerd' worden.

Er zijn ook genoeg slangen die gehouden worden voor het behoud van een bepaald soort, net zoals bepaalde fokprogramma's in dierentuinen. Noodzakelijk voor het blijven bestaan van het dier.

Als je dat wél dierenmishandeling vind dan moet je zeer zeker geen honden en katten houden. Want waar die slang niet eens iedere dag moet eten, eten mijn honden en katten +100kg vlees weg per maand. Dan heb ik het nog niet gehad over de karkassen die ze krijgen zo nu en dan. Hier in het bos geschoten reeën, konijnen of fazant bijvoorbeeld. Dat zou dan ook niet ten goede zijn voor het dierenwelzijn met jouw berenadatie? En dan moeten we zeker stoppen met het houden van honden en katten.

Wat je je wel mag afvragen of daadwerkelijk met dierenwelzijn te maken heeft zijn juist al die 'adopt don't shop' campagnes en de vliegtuigen vol met zwerfhonden die naar NL worden gehaald. Veel van die honden maak je er helemaal niet gelukkig mee om in ons kikkerlandje te moeten wonen, functioneren en überhaupt leven. Die waren veel beter af of straat of naar mijn mening, afgemaakt. Maar egoïstisch NL wilt graag laten zien hoe goed ze bezig zijn met hun 'rescue mission'. "Kijk mij! Ik heb een rescue!".. die doodongelukkig is, niet wil/kan functioneren, stijf staat van de stress... Top gedaan Gerda! +:)+

Dat wilt niet zeggen dat ál die hondjes zo zijn, want ik ken er een aantal die ontzettend leuk en gelukkig zijn in NL en prima functioneren. Heerlijke hondjes en heerlijke baasjes. Maar het merendeel? Dat hadden ze beter kunnen vangen, steriliseren/ castreren en terugzetten of afmaken.

Als je die keuze bewust en eerlijk kunt maken, in welke situatie dan ook, dan ben je met dierenwelzijn bezig. Niet als je doodleuk de PvdD volgt, die roeptoeteren zoveel bull }:0 dat de BBB het beter voor elkaar heeft wat betreft dierenrechten.

Ik vind het erg onvolwassen en ver gezocht om zo op een discussie te reageren en er lukraak van alles bij te halen wat niet genoemd is. Wat jij en ik dierenleed vinden hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:29

ruitje schreef:
Oh nou, dan heb ik niks gezegd. Ik haakte eigenlijk in op het plan van EvaMarie en dacht dit is daar toch een soort vorm van :)

Daar heb je zeker een punt mee hoor!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:32

Evamarie schreef:
KimD schreef:

Ik vind het erg onvolwassen en ver gezocht om zo op een discussie te reageren en er lukraak van alles bij te halen wat niet genoemd is. Wat jij en ik dierenleed vinden hoeft absoluut niet hetzelfde te zijn.

Wat haal ik er lukraak bij dan? Ieder onderwerp in mijn post is benoemd. :+

Dierenleed zijn feiten, niet meningen.
Laatst bijgewerkt door KimD op 22-04-23 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 09:32

Ik lees al vanaf het begin af aan mee en mijn hemel, wat is dit een vreselijk irritatie opwekkend topic geworden, met hoe je reageert op de meeste bokkers wie oprecht interessante meningen hebben TS.

Waarom heb je dit in hemelsnaam geopend, want mensen met serieus interessante toevoegingen willen zelfs door jou niet eens reageren - wat ik volledig snap - en mensen wie wel reageren krijgen alleen maar zulke reacties en keer op keer voeg je zelf ook inhoudelijk helemaal niks interessants toe en moeten mensen soms 5x vragen naar jouw mening voor je ergens inhoudelijk op in gaat. Tem maar gerust, maar ik vind het oprecht jammer dat een onderwerp als dit zo vergald word door 1 persoon ipv dat iemand misschien ook kan kijken naar hoe ze haar aanwezigheid kan verbeteren - aangezien het al meermaals is aangegeven. Het had een oprecht mooi topic kunnen zijn, maar op deze manier blijft het elke keer weer op hetzelfde uitdraaien en is het echt niet leuk meer om zowel te reageren maar om mee te lezen dus ook echt niet. Succes ermee.