Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esplendido

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 11:08

Onze kortharigen was ik nooit, ook niet voor show. Maar ze zijn eigenlijk ook nooit vies en hun vacht voelt ook altijd gewoon schoon en niet vettig aan.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 13:49

Hier ook nooit gewassen. Oren inderdaad even checken en indien nodig schoonmaken maar dat heb je gedaan. Dat is het voordeel van een kortharige hond.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:16

Ik heb natuurlijk geen korthaar, maar die van mij gaan echt in bad voor een show. Buiten dat ik graag met een schone hond in de ring sta, vind ik het ook altijd respectvol naar de keurmeester toe.
Ken mensen met goldens die ze even in “schoon” water laten zwemmen voor een show, nou, daar sta ik liever niet naast in de ring zeg maar :')

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:40

Mijn aus gaat altijd onder de douche voor een show. Wordt drooggeblazen, geborsteld. De pootjes geschoren.

Ik heb altijd meva veel mee.
- trimtafel
- kennel
- stoel
- showkleding
- borstels en kammen
- speciale handdoek en vestje om het haar plat te laten liggen
- vachtspray
- haarlak
- oogdoekjes
- waterwhipes
- poepzakjes
- nummerhouder
- snoepjes
- water
- brokjes en kauwdingen
- eten voor mij
- paspoort hond
- inschrijfnummer
- schaar
- haarstijler op accu
- handddoeken

Iedereen succes in Leeuwarden dit weekend

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:50

Dankje voor de reacties . Ik twijfel nogsteeds dus misschien dat ze zo toch nog door de was gaat

Alleen even laten zwemmen met een golden vind ik not-done voor een show eerlijk gezegd :o Maar een Ridgeback of iets anders korts lijkt mij ook niet heel noodzakelijk (tenzij ze onder de blubber zitten haha)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:08

Die van mij is vorige week gewassen. Mijn vriendin heeft een trim salon en eens in de zoveel tijd mag hij een beauty middag bij haar. Maar echt vies is een kort harige nooit.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:11

rockey schreef:
Die van mij is vorige week gewassen. Mijn vriendin heeft een trim salon en eens in de zoveel tijd mag hij een beauty middag bij haar. Maar echt vies is een kort harige nooit.

Lijkt me heerlijk een hond die nooit echt vies is.
Senna heeft mega lang en dik haar en een wollen ondervacht en ligt het liefst de hele dag in de modder. De waterblazer is mijn beste vriend!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:47

Haha ja en ik kan me er niks bij voorstellen om een ras te hebben waar je zoveel aandacht aan de vacht moet geven

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 18:59

ChefsSpecial schreef:
Ik heb natuurlijk geen korthaar, maar die van mij gaan echt in bad voor een show. Buiten dat ik graag met een schone hond in de ring sta, vind ik het ook altijd respectvol naar de keurmeester toe.
Ken mensen met goldens die ze even in “schoon” water laten zwemmen voor een show, nou, daar sta ik liever niet naast in de ring zeg maar :')

Eens. Ik vind t ook een teken van respect naar de KM dat je met een schone hond aan komt. Hij/zij moet toch overal met zn handen aan.
Maar hier met een korthaar zijn ze gelukkig meestal wel schoon en fris. Anders een badje

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 19:11

Dankje weer voor de verschillende ervaringen. Ik heb haar toch even gewassen en geblazen. Ze is er helemaal klaar voor :D
Nog lekker even onder de recuptex
Afbeelding

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:10

Je weet trouwens wel dat een rottweiler eigenlijk een Stokhaar is en geen korthaar? ;)
Wel een kort Stokhaar (net als een Labrador) maar toch… :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 20:28

Ja ik was de naam kwijt :+ Daarom zei ik ook ‘redelijke kortharigen’ _O-

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 23:46

Zo’n Ridgeback heeft nog wel echt een stuk kortere haren dan een hond met stokhaar. Onze Ridgebacks houden niet van water en modder en als ze een keer onder de modder zitten dan valt alles er zo uit als het droog is. Je kunt ze altijd aaien zonder dat je van die vieze of vettige handen krijgt.
De Afghaan is een ander verhaal, die is dol op modder en neemt kilo’s zand, blaadjes en takjes mee in zijn vacht. Vandaag dus vier uur bezig geweest om hem netjes te krijgen voor de show.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:35

Hoe is de eerste dag in Leeuwarden gegaan voor iedereen? :D

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 13:52

Nou het is niet onze dag.. niet te keuren was het oordeel. Hey ging allemaal erg bijzonder en vreemd. De ringmeester heeft uiteindelijk haar excuus aangeboden want ze schamde zich dood voor de manier van keuren.. wat nog het meeste pijn deed was de laaste zin in het keuringsrapport.

"ga werken aan haar zelf vertrouwen want je hebt geen leuke teef."

Ik hou me maar voor dat het een typefout is..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:15

Denk wel dat de kans groot is dat het een typefout is want werken aan zelfvertrouwen bij een niet leuke teef, verandert niets aan de teef.

Werken aan het zelfvertrouwen bij een wél leuke teef, resulteert in goede toekomstige shows.
Dus dat lijkt me logischer.

Ik hoop het toch...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:39

Lief dat je het vraagt Drico!

Lizeeetjr nee joh… wat een domper… Was ze onder de indruk van de entourage? Wat een vreemd commentaar ook maar het lijkt mij en typefout…. Hoop ik :=

Wij hadden leuk resultaat. Bovenaan eindigen had ik sowieso niet verwacht dus we stonden ook laatste. De jury zei dat hij het heel lastig vond omdat elke hond wel iets had. De ene was lang, de ander was klein en ze vonden van onze hond dat ze teveel pigment (te bruin) was op haar hoofd. Maar de andere rottweilers kijken zo mooi stoer met hun oortjes er op en die van mij kijkt naar iedereen ‘mag ik een aai alsjeblieft ‘. Veel te lief :+
Maar we hebben weer een mooie uitmuntend mee naar huis genomen! En een derde plek :j Ik ben tevreden

De andere gebruikten wel veel mensen aan de zijkant van de ring voor afleiding. Daarom keken die ook veel mooier. Er werden ook allemaal balletjes en stukjes worst gegooid. Dat is niet mijn manier. Ik deed het dus zonder hulp. M’n moeder was wel mee maar alleen om een video te maken en de gezelligheid natuurlijk haha.
Gelukkig werden de mensen langs de kant er op gewezen dat ze moesten stoppen

Morgen nog een keer :D We zijn nu weer lekker thuis. Ben op :Z
Afbeelding
Afbeelding

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 14:40

Mijn akita heeft een keer excellent pig ears gehad. Ik neem dus aan dat geen leuke teef een typfout is want aan zelfvertrouwen werken bij een niet leuke teef gaat niets veranderen.

Maar heel vervelend!

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 16:45

Hier helaas 2e. Vind het absoluut niet erg om te verliezen, maar wel van een hond met duidelijk minder kwaliteit (scoort normaal gezien vaak ZG) en met zo’n keur rapport , snap ik de 2e plaats ook niet helemaal.

Morgen nieuwe ronde nieuwe kansen , extra gebrand *\o/*

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 20:37

Stonedromy pig ears? Dat was ook een typefout?

Rockey ah nee jammer ook bij jou een tegenvaller. Gelukkig wel een uitmuntend (of maakt dat dan niks uit?)
Wel heel mooi commentaar :j Schouders er onder en lekker naar morgen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:56

Succes iedereen vandaag! Voor ons laatste dagje, maar dan vind ik het ook wel weer prima. Ik moet tegen dezelfde teven als gister dus we gaan weer lekker voor de fun. Was wel heel krap bij ring 11 zag ik, dus hopelijk is er voor ons nog plek rond 11u

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 22:12

Even bijgelezen, is wat veel om op iedereen afzonderlijk te reageren :o
Ik heb kortharige teckels, een vochtig babydoekje erover en klaar is kees :D . Heb al werk genoeg met schimmels wassen als ik op jumping ga, wou echt geen hondenras waar ik op dat vlak ook nog werk mee had :D .

Lizeetje, wat sneu om te lezen over je hond. Gedroeg ze zich idd onzeker of maakte de km haar net zelf onzeker?

En ik snap helemaal het gevoel om te verliezen van een mindere hond. Soms snap je de keuring écht niet. Soms denk ik bij allround km’s dat ze rasstandaarden verwisselen met elkaar }>

Vandaag heb ik in Duitsland geshowd. De reu heeft het reserve CACIB gehaald, en ik ging eigenlijk voor de vorm vragen aan de winnaar of die al intern kampioen is want die loopt 1000 shows af… wat zegt die, ja hij heeft al lang alle kwalificaties maar ik vraag de titel niet aan :7
Dat is dus echt om het anderen niet te gunnen, ik kan geen andere reden bedenken om die titel niet aan te vragen.
Mijn teef deed het goed, die kan wat verlegen zijn maar ze stond er wel vandaag, 2U wat ik kan begrijpen, in Duitsland zien ze de teckels graag hoog op de poten en ik heb teckels die wat lager zijn.
Intussen ben ik alweer op hotel in Leeuwarden dus morgen hier showen. Veel concurrentie (veel meer dan meestal op show) dus ik heb weinig hoop.
Heb een andere teef morgen mee (ze is al intern kamp dus ze is mee voor de lol), de reu moet nog 1 puntje maar het zal een duur puntje worden, zal nog wat shows moeten doen :+

Veel succes nog aan iedereen die morgen nog aan de bak moet!

Kabayo hoe is het bij jou afgelopen vandaag?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 05:58

Antonius schreef:
Even bijgelezen, is wat veel om op iedereen afzonderlijk te reageren :o
Ik heb kortharige teckels, een vochtig babydoekje erover en klaar is kees :D . Heb al werk genoeg met schimmels wassen als ik op jumping ga, wou echt geen hondenras waar ik op dat vlak ook nog werk mee had :D .

Lizeetje, wat sneu om te lezen over je hond. Gedroeg ze zich idd onzeker of maakte de km haar net zelf onzeker?

En ik snap helemaal het gevoel om te verliezen van een mindere hond. Soms snap je de keuring écht niet. Soms denk ik bij allround km’s dat ze rasstandaarden verwisselen met elkaar }>

Vandaag heb ik in Duitsland geshowd. De reu heeft het reserve CACIB gehaald, en ik ging eigenlijk voor de vorm vragen aan de winnaar of die al intern kampioen is want die loopt 1000 shows af… wat zegt die, ja hij heeft al lang alle kwalificaties maar ik vraag de titel niet aan :7
Dat is dus echt om het anderen niet te gunnen, ik kan geen andere reden bedenken om die titel niet aan te vragen.
Mijn teef deed het goed, die kan wat verlegen zijn maar ze stond er wel vandaag, 2U wat ik kan begrijpen, in Duitsland zien ze de teckels graag hoog op de poten en ik heb teckels die wat lager zijn.
Intussen ben ik alweer op hotel in Leeuwarden dus morgen hier showen. Veel concurrentie (veel meer dan meestal op show) dus ik heb weinig hoop.
Heb een andere teef morgen mee (ze is al intern kamp dus ze is mee voor de lol), de reu moet nog 1 puntje maar het zal een duur puntje worden, zal nog wat shows moeten doen :+

Veel succes nog aan iedereen die morgen nog aan de bak moet!

Kabayo hoe is het bij jou afgelopen vandaag?

Vroeger werkte dat om anderen te blokkeren de titel niet aan te vragen. Maar tegenwoordig kijken ze niet naar aangevraagd, maar naar of de hond de kwalificaties heeft en erna schuift het toch door.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 07:08

Oh echt? Zal die reglementen eens opzoeken, zou wel heel fijn zijn!

Lizeeetjr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 20:15

Gefeliciteerd iedereen met jullie resultaten!

Ik sofie zaterdag nog wel uitgebracht. Helaas was ze in pure paniek in de ring. Ze was gewoon niet te keuren. Voor vandaag heb ik haar niet uitgebracht.