Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mioux

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:51

Hopelijk wel naar een goede aquarium winkel? Niet flauw bedoeld maar sommige weten weinig van de plecostomus en wat hij nodig heeft kwa bak (minimaal wel 2 meter als hij geen groei stoornis heeft) want ze worden 50 cm...

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:24

Ik heb al contact gehad met een aquariumwinkel in de stad (na jullie berichtjes wat voor algeneter het was) en ik mag hem daar komen brengen, ze gaven inderdaad meteen aan dat hij in een veel grotere bak moest, en dat ze nog een zelfde exemplaar hebben zitten, helaas raken hun ze ook maar moeilijk kwijt...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:26

ja niemand raakt ze helaas kwijt...daardoor zijn ze ook vaak verkocht als klein blijvende algeneter, en als ancistrus. Echter weten de kenners wel dat dit een plecostomus is als ze hem zien...

Daardoor worden ze vaak weer gebracht bij winkels, want ja...wat moet je met een plecostomus die je bak uit groeit?

Wel sonde hoor, zijn verschrikkelijk mooie beesten, alleen in een te kleine bak zit alles snel los en vinden ze het niet prettig

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:41

ik vind het ook ontzettend jammer, had hem graag gehouden, maar ik heb echt geen plaats voor een grotere bak...

Ik was me nog maar wat aan het verdiepen in het aquariumgebeuren, toen mijn vriend mij bij thuiskomst totaal verraste, hij had er 1 gekocht via MP, met vissen en al dus... (het ging eigenlijk alleen om het aquarium omdat deze perfect bij onze meubels pastte, maar de vissen kregen we erbij)
Er zat ook een blauwe haai in, maar die was ik vrij snel kwijt, echter wilde die persoon mn algeneter niet helaas...

Verder ben ik nu wat aan het verdiepen wat ik wil, maar ik denk dat ik eerst nog andere lampen moet, heb er baardalg in zitten waar iets aan moet gebeuren en vissen die eigenlijk anders gehouden moeten worden.. (heb bijv. 1 neontetra, arm ding).

Eerst dus maar eens verder verdiepen in wat ik erin wil hebben, en daar langzaam naartoe werken...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:42

Vaak nemen aquarium zaken ook andere vissen aan, misschien kan je dan gelijk wat regelen met andere visjes of voer of decoratie of plantjes of iets ?

Zo doe ik t ook wel eens, zo raak ik niet altijd mijn gekweekte betta kwijt, dus dan breng ik ze naar de zaak waar ik altijd kom en mag ik wat uitkiezen voor een bedrag :).

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:22

Zoiets wil ik wel gaan proberen ja, ik denk dat mijn bak voor het grootste deel opnieuw opgezet moet worden en dat is het handigst om dat met een goede aquariumzaak te doen, dan zelf te gaan lopen tobben...
Heb alleen al zoveel moois gezien, maar niet alles kan bij elkaar natuurlijk, dus dat eerst maar eens verder uitzoeken

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:16

ja dat is vaak haha daarom heb ik voor 1 grote soort gekozen, rest kleintjes, en ook opruimers voor de bodem zo heb ik in elke laag vissen :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:32

Het is dat ik ook niet in de buurt woon, anders had je hem zo mogen bengen :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:51

Hè hè eindelijk is het dan zo ver.
Sinds november ben ik met dit aquarium bezig. Ik zou in eerste instantie een zeewater aquarium starten. Helaas door privé omstandigheden is dit niet door gezet en besloot ik om er dan toch maar een zoetwater aquarium van te maken.
Helaas waren de stenen al geplakt voor het zeewater avontuur. Ik heb deze erin gelaten en ga wel zien hoe het uit gaat pakken met zoetwater. Regelmatig zal ik testen of het water in goede conditie zal blijven en mocht het echt een probleem geven dan zal ik de plexiglas plaatjes eruit halen waar de stenen aan vast zitten.

Gisteravond heb ik de plantjes geplant en uiteraard ziet het er nog niet uit zoals het er uit moet komen te zien maar hopelijk gaat alles goed groeien.

Ik heb besloten om (voorlopig) geen gebruik te maken van co2. Ik heb relatief makkelijke planten gekozen, minder licht en korter licht zouden ervoor moeten zorgen dat de planten minder co2 behoefte hebben. Wel geef ik vloeibare plantenvoeding.

Het aquarium is 80x80x70 waterhoogte en komt (met het extern filter) op zo'n 450 liter water. Ik heb er nu 2 led buizen van Sera boven (52cm lengte dacht ik) en ik twijfel erover om er nog 1 boven te hangen.

Zodra de planten aangeslagen zijn wil ik sowieso waaierhand garnalen en een flinke school blauwe tetra's toevoegen.

Afbeelding

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:03

Oooooo! Wat een leuke bak, de afmetingen zijn echt eens wat anders dan normaal. Hij staat daar goed vind ik.
Jammer dat je zeewaterplannen niet zijn doorgegaan, ik wou er enkele maanden ook mee starten maar ben toch blij dat het niet doorgegaan is. Ik vind het zeer prijzig en er kruipt denk ik veel meer tijd en nauwkeurigheid in?
Het zou zowiezo misgelopen zijn bij mij hahahaha. De stenen zijn leuk, ben benieuwd naar je garnalen! Ben verslaafd aan garnalen, vind ze zo ontzettend leuk om te houden. Met wat opzoekwerk en juiste waterwaarden kweken ze als gek en kan je anderen plezieren *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:15

Ik vind jou bak geweldig Yvje! Die stenen vind ik erg natuurlijk overkomen +:)+

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:41

spottedponie schreef:

Heb je hem nog, ga anders eve op zoek naar wat info. Misschien wil ik hem wel ophalen. Is het een man of vrouw?

DmNqUe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:05

Zou er hier eventueel interesse zijn in wat vissen, ik ga gedeeltelijk stoppen met de hobby en er een andere bak van maken! Heb onder andere twee rouwtetra's, zwaarddragers, neon tetra's , platy's , blauwe kreeft, 2/3 krabjes en nog wat verschillende! Ben breed wonend tussen nijmegen en tiel! beide kanten ongeveer even ver rijden dus woon er ongeveer tussenin!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:22

Hier zelf geen interesse wegens al ander bestand waar dat soort visjes nie bij passen :)

Wat voor bak ga je nu maken dan ?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:33

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:35

Zou wel even melden waar je vandaan komt dan julius :) anders word het lastig voor iemand om te beoordelen of die ze kan halen ( zie nu dat t via marktplaats wel staat natuurlijk)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 12:59

Oldekerk, in het Westerkwartier van de provincie Groningen. :) Overigens vind ik het ook prima als het gratis of voor een stekje van een andere plant weggaat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 14:11

voor mij te ver rijden vanaf midden in t land hihi, maar zijn wel fijne plantjes !

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:03

grrrrrrr mn planten deden het zo goed maar er is alweer niet veel meer van over. alleen de lastigste plant (de tijgerlotus) die brult de bak uit. en de makkelijkste het sterrenkuis is helemaal niks meer.
ik snap er niks meer van

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:07

Mijn pleco is vandaag verhuisd naar een twee meter bak :) dus ik kan ook eens verder gaan kijken hoe ik de boel ga verbouwen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:36

@Marisje76 probeer eens vloeibaar plantenvoeding toe te voegen, kan zijn dat je lampen niet genoeg zijn voor de plantjes en die wat extra nodig hebben,ik voeg bij mij ook altijd toe en groeit als kool ! Heb al 2 planten die mij meer stekjes gaven ! Ik heb hem van easy life, heel fijn spul en je water verkleurt niet !

@spottedponie mooi !! heeft die mooi de ruimte die die nodig heeft !

Hier vandaag nieuwe visjes gehaald, ik kon een koppel maanvissen halen en zocht al jaar een man dus hoppa ik naar utrecht en opgehaald !

Er zat een mooie zwarte vrouw bij, met strepen, past leuk bij de rest. Heb namelijk allemaal wildkleur en 1 zwarte vrouw jachtluipaard *gevlekt zwart dus). Binnenkort gaan er minimaal 2 maanvissen weg want de groep word te groot voor mijn bak nu ze allemaal uitgegroeid zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:45

@mioux
ik geef al vloeibare plantenvoeding bij :( en ik heb kleibolletjes bij de planten gedaan
en al mn waterwaardes zijn prima alleen mn ph is aan de hoge kant maar dat ligt aan het water hier maar daar ga ik geen extra maatregelen voor nemen dat vind ik teveel gedoe.
Er zijn wel planten genoeg die het daarop ook goed doen ,alleen dan heb ik mar wat meer van hetzelfde, en de vissen doen het meer dan prima!
zelfs de meest makkelijke planten doen het bij mij niet zoals valisneria

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:17

Marisje76 schreef:
@mioux
ik geef al vloeibare plantenvoeding bij :( en ik heb kleibolletjes bij de planten gedaan
en al mn waterwaardes zijn prima alleen mn ph is aan de hoge kant maar dat ligt aan het water hier maar daar ga ik geen extra maatregelen voor nemen dat vind ik teveel gedoe.
Er zijn wel planten genoeg die het daarop ook goed doen ,alleen dan heb ik mar wat meer van hetzelfde, en de vissen doen het meer dan prima!
zelfs de meest makkelijke planten doen het bij mij niet zoals valisneria

Wat is je water temperatuur, wat voor verlichting heb je en hoe lang Brand deze?
Hoeveel en hoe vaak geef je voeding? Hoeveel liter heb je in je bak?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:22

Bij mij nu de eerste week in de opstart fase overleefd. Nog 3 weken te gaan, ik verwacht zometeen nog wel een alg explosie. Ook is mn gh aan de hoge kant en denk ik erover om aan te vullen met osmose water ipv kraanwater. Ik heb nu nog maar 1/5 deel van mn externe filter gevuld met filtermateriaal....ik moet er nog steeds om maar stel het steeds uit. Ik weet dat het beter is om nu mee te beginnen dus hopelijk kan ik vrijdagavond nog even om wat vijvermatten voor mijn filter bak.

Verder lijkt het erop dat alle planten aan slaan. Ze groeien goed in ieder geval.
Nog 3 weken en dan kunnen de eerste bewoners er in :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:51

Ik begin hier een beetje gallig te worden van het tweede aquarium..
Had er medicijnen in gedaan, precies zoals het voorschrift (behalve dat ik niet op de dag zelf maar de dag ervoor 50% waterverversing en verschoning filter heb gedaan), kom ik na twee dagen weer thuis zeggen mijn ouders: "Ja, het water is wat troebel en er liggen volgens mij dode vissen in het aquarium". Dus gelijk naar boven en het was flink troebel, 3 vissen dood en een hoop garnalen. Het medicijn zelf waarschuwt niet dat het gevaarlijk voor garnalen zou zijn. Gelijk alle dode dieren uit het aquarium gehaald en 50% ververst en een paar dagen later weer.
Een paar dagen later (met nog 3 grote guppen en een aantal kleintjes) kreeg 1 van de grote guppen inenen buikwaterzucht en ging dood en de enalaatste gup wordt ineens heel mager :( Met de laatste gup (mannetje) lijkt niets mis en ook de jongen groeien goed. De Black Molly's die er nog in zitten (3) doen het ook prima. De bijsluiter zegt dat je na ongeveer twee weken de kuur moet herhalen, maar weet nog niet of ik dat doe of een ander medicijn probeer.

Nu had ik ook een nieuw kreeftenvrouwtje gehaald als aanvulling voor mijn eerste aquarium. Ging goed, ze kreeg eitjes en deze waren ook bevrucht. Gisteravond zat ze zo dat ik haar en de jongen goed kon zien, bewegen wat ze deden! Geweldig :D Alleen kom ik vanochtend beneden, ligt ze daar. Dood. Zonder jongen. Ze mist ook een schaar dus ik denk dat het mannetje haar te pakken heeft gekregen en de jongen op heeft gegeten :( Echt huilen dit..