Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 14:31

Mensen die niet zo dierliefhebben zijn dat ze het niet over hebben om een rat (die ze als HUISDIER hebben aangeschaft) een lijdensweg te besparen hadden er nooit aan moeten beginnen :)
Aanschafkosten met DA kosten vergelijking vind ik ook raar. Ik had voor de DA kosten die ik met mijn paard heb gemaakt 3 nieuwe Wietjes kunnen kopen, maar dat is ze meer dan waard. En zo gaat het nu eenmaal, zeker met de kleinere dieren. Het is niet goedkoop, en soms belachelijk duur en even slikken, maar wat al door iemand anders werd gezegd; als je daarmee een lijdensweg kan besparen is dat onbetaalbaar in mijn ogen. Wij hebben zelfs een hamster laten 'opereren', om maar te zwijgen over de twee operaties die onze kip heeft gehad (aangelopen en dus gratis) of ons konijn (ook gratis). Wij hebben gekozen ze als huisdier te houden, en dan krijgen ze de zorg die ze nodig hebben en ook de laatste weg als dat nodig is. Mijn hamstertje is ook ingeslapen. Kon ook nog een weekje wachten, dan was hij vast dood gegaan door de honger. Of door de kat laten pakken of iets. Maar dat doe ik niet met mijn huisdieren.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 02:30

OOhh wat een prijzen..
maarjaa.. je schaft een dier aan om te verzorgen.. en jaa ook als het dier lijdt moet je er iets aan kunnen doen.
Op zo'n diervriendelijke manier!
Ik had een tijd terug een konijn gevonden.. en ik heb hem gewoon gratis mogen laten inslapen (had mytafoxe)
Ik heb een apart potje voor de dieren thuis.. mocht er eentje daar de dierenarts moeten.. kan dat meteen.

Jolliegirl

Re: Knaagdier inslapen 'onbetaalbaar'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:28

Iedereen valt nu iver inslapen..en da je die kosten ervoor over moet hebben....

Maar wat is nou werkelijk sneller...?

Een goede doodklap?
Of de rit nasr de da...stress..spuitje 1...spuitje 2...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:31

Niet iedereen kan een goede doodklap geven, Jolliegirl.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:04

Dat vraag ik helemaal niet.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:08

Jolliegirl schreef:

Een goede doodklap?

Ik vind gewoon als je een dier verzorgd dus onderhoudt.
En hij moet naar de dierenarts.. dat dat gewoon moet kunnen.
Een goede doodsklap.. zo ik nooit doen bij mijn dieren.. :n
Gewoon beetje op internet kijken nou goedkope dierenartsen in de buurt +:)+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:28

Respect voor mijn dierenarts:

Mijn gerbil was in behandeling voor ontstoken tanden.
Helaas zat er niet echt vooruitgang in en op een zaterdagavond om elf uur 's avonds zie ik dat het mis gaat.
Mijn gerbil ligt stilletjes te hijgen in een hoekje, is koud en dus eigenlijk aan het doodgaan.

In tranen heb ik toen de DA gebeld, of ze hem alsjeblieft wilde laten inslapen.
Persoonlijk kan ik niet toekijken, of het beestje zelf uit zijn lijden verlossen.
Daarmee wil ik niemand veroordelen, het zit bij mij gewoon niet in me.
De DA was binnen 5 minuten op de praktijk en heeft de gerbil ingeslapen.

Ze heeft me daar alleen het medicijn voor gerekend (en dus niet haar eigen weekendtarief)
Omdat ze het zo lief van me vond dat ik 's avonds in het weekend voor een gerbil naar de DA ben gegaan...

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 15:30

Rumpleteaser schreef:

Helaas zat er niet echt vooruitgang in en op een zaterdagavond om elf uur 's avonds zie ik dat het mis gaat.
Mijn gerbil ligt stilletjes te hijgen in een hoekje, is koud en dus eigenlijk aan het doodgaan.

Persoonlijk kan ik niet toekijken, of het beestje zelf uit zijn lijden verlossen.

Ze heeft me daar alleen het medicijn voor gerekend (en dus niet haar eigen weekendtarief)
Omdat ze het zo lief van me vond dat ik 's avonds in het weekend voor een gerbil naar de DA ben gegaan...

Zeker respect!
en ook voor u,
want niet iedereen neemt blijkbaar de moeite voor zijn/haar dier! :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:08

Dat is zeker respect!

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 16:59

Rumpleteaser schreef:

Dat is toch erg dat een dierenarts het waardeert dat je om dieren geeft... En dan bedoel ik een gerbil. Schijnbaar doet niemand het als ik het zo begrijp. Voor jou respect hoor dat je dat voor je gerbil hebt gedaan!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 00:25

Ik ben het met je eens Nimfee, eigenlijk is het best raar en triest ook, dat mensen het wel normaal vinden dat je een hond, kat of paard niet wil laten lijden, maar dat een gerbil, hamster of muis te duur zou zijn om mee naar een dierenarts te gaan...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:13

Nou idd Nimfee en Zoolgangster... Dat het zo iets 'bijzonders' is dat je in het weekend voor 'slechts' een gerbil naar de DA gaat... ik zou hetzelfde hbben gedaan. Het zijn je huisdieren, en ik ben ook niet mans genoeg om een doodsklap te geven. Dat doe ik niet met mijn eigen dieren (ook niet met andere dieren trouwens).
Wij zijn misschien wel gek. Onze hamster is geopereerd, een gerbil ook, en onze kip heeft ook al 2x een operatie gehad. Onze DA was helemaal blij ook met de laatste, dat hadden ze nog nooit gehad, een kip op de operatie tafel... Een uitdaging. Terwijl kiplief maar 0.25 euro cent heeft gekost qua aankoop (bevrucht ei van de kinderboerderij)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:28

Wilde toch nog eventjes wat toevoegen aan dit onderwerp.

Gisteren werd onze 19-jarige kat niet goed, ze zakte ineens door haar achterpoten en kon niet meer lopen. Waarschijnlijk ouderdom, maar eenmaal bij de dierenarts bleek er meer aan de hand te zijn. Omdat ze ook heel erg mager geworden was de laatste tijd en ontwormingen niet hielpen. Zou een probleem zijn met de nieren. Maar door haar leeftijd hebben wij de keuze gemaakt om haar in te laten slapen.

Dus naar de dierenarts gisteren onder spreekuur.
Ik schrok toch echt behoorlijk van het bedrag dat ze zich vroegen. 102,45 om een kat in te laten slapen....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:15

Jolliegirl schreef:

Een goede doodklap?

Maar wat is een goede doodklap? Zeker bij een iets groter dier als een konijn of een cavia is het risico dat het fout loopt wanneer je het niet regelmatig doet zo groot, dat dat risico niet genomen zou mogen worden enkel om kosten te besparen. Ik heb zelf al 4 keer meegemaakt dat een vogel niet dood is na een klap tegen een vrachtwagen/auto. Dan moet je al erg veel geluk hebben wil je je parkietje in de kussensloop in 1 keer dood kloppen. Amper 1 momentje van twijfel en het lijden wordt voor het dier tien zo niet honderd keer erger. En dat moment van twijfel komt er sneller dan je denkt wanneer je niet bekwaam bent in het doden van dieren (wat iedereen is die niet dagelijks/wekelijks een dier naar de andere wereld helpt).

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:16

Als het fout loopt is het géén goede doodklap.

Maar ik snap wat je bedoeld! :)

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:18

Uberhaupt het doodslaan.. die extra kosten moet je er maar bij nemen.
Je hebt zelf gekozen voor een huisdier tenslotte.. hij moet dus gewoon een fijne pijnloze dood krijgen en niet op die manier 'Vind ik'

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:27

tja, ik vind dat als je aan een huisdier begint, je ook de kosten ervoor over moet hebben. ook al is het dan ´maar´ een ratje van 2,50. Ik heb zelf ook jaren ratjes gehad en ik heb ze gewoon netjes naar de dierenarts gebracht als het moest.
1 van mijn ratjes heeft ooit een tumor gehad, die is geopereerd daaraan. dat kostte ook iets van 150 euro denk ik, tja hoeveel ratjes kan je daarvan wel niet kopen ;)
Maar daar gaat het niet om! Het gaat erom dat je een dier hoort te helpen, want dat weet je als je besluit er een te kopen. Helaas is bij veel mensen de drempel om met een ratje naar de dierenarts te stappen veel hoger dan bij een kat of een hond. En ik zou niet weten waarom, het ene dier is in mijn ogen niet beter dan het andere.
en dan even eerlijk naar jezelf, al betrof het hier een hond, kat, paard, zou je dan ook moeilijk doen over de kosten, of ze gewoon betalen, ook al is dat heel krap!

ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus mocht ik ergens fout op reageren nu, excuses

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:31

Laptopmuis schreef:

Gisteren werd onze 19-jarige kat niet goed, ze zakte ineens door haar achterpoten en kon niet meer lopen. Waarschijnlijk ouderdom, maar eenmaal bij de dierenarts bleek er meer aan de hand te zijn. Omdat ze ook heel erg mager geworden was de laatste tijd en ontwormingen niet hielpen. Zou een probleem zijn met de nieren. Maar door haar leeftijd hebben wij de keuze gemaakt om haar in te laten slapen.

Ik schrok toch echt behoorlijk van het bedrag dat ze zich vroegen. 102,45 om een kat in te laten slapen....

Had onze oude kat ook, was waarschijnlijk een hersenbloeding. eventjes daarna deed ze weer normaal maar 2 dagen later was het weer mis en hebben we haar in laten slapen. Ze zakte door haar pootjes, stond verdwaasd naar haar voer te staren.. Heel sneu. We hebben haar op haar favo plekje gelegd, haar veel geknuffeld om de dag erna afscheid te nemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:34

Laptopmuis schreef:

Ongelofelijk!!!!!! Dat moet wel gouden euthanasol geweest zijn.... mijn DA vraagt nog niet de helft inclusief consult en crematie.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:45

Prijzen kunnen per dierenarts zoooo verschillen. Dat is ook de reden dat ik voor niet-spoedgevallen naar een dierenarts ga die op 25 minuten rijden zit in plaats van de dierenarts op 5 minuten rijden.
Scheelde me onlangs 80 euro voor de castratie van een konijn (40 bij de ene, 120 bij de andere). Absurd.
Daarentegen kostte het inslapen van een konijn bij de 'dure' dierenarts wel 'maar' 18 euro (wat dus een spoedgeval was), maar ik heb het idee dat ze me daarmee hebben gematst.

Ik ben niet tegen een goede doodklap, mits kundig uitgevoerd. En er zijn er maar weinig die dat kunnen. En als ze het al kunnen, moeten ze het ook emotioneel nog kunnen. Mijn broer zou het bijvoorbeeld wel kunnen maar niet met eigen dieren/huisdieren. Dan houdt het op. En dat vind ik inderdaad dat je als eigenaar van een diertje de verantwoording moet dragen en hem uit zijn lijden moet laten verlossen, ongeacht de dierenarts kosten die daarbij komen kijken.