Het Konijnentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:46

Hopelijk gaat het snel beter met hem!

Het is dat ik mijn dwergje niet naar binnen (in huis) mag halen, anders had ik dat al gedaan. We zitten te twijfelen voor de bodembedekking. Een vraagje: Kunnen konijnen allergisch zijn voor zaagsel? Kunnen ze dan traanogen krijgen? Ik kreeg net een ingeving, zou Kruimel niet allergisch zijn? Zijn traanoogjes komen steeds weer terug. We gaan komend weekend stro (zacht) proberen, kijken hoe dat gaat.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 16:57

Wie haalt zijn konijnen naar binnen van de winter en waarom? Ik zit erg te twijfelen ivm oud en nieuw enzo..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:22

ik heb aubiose in 1 van mijn buitenhokken en in het ander stro..
Aubiose vind ikzelf heel fijn spul! Niet stoffig en neemt vocht heel goed op (al is dit niet nodig want mijn nijnen gaan in een kattenbak ) Stro heb ik in het buitenhok omdat het goed warm is..

Dit is ook het 1ste jaar dat mijn konijnen buiten zitten. Ik haal ze niet naar binnen omdat ze dan te maken gaan krijgen met een te grote temperatuurwissel. Wel zou je ze bv in een tuinhuis kunnen plaatsen met oud op nieuw. Zo is de temperatuurwissel toch wat kleiner..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:38

Wat een gave ren KellyKeuhh!! En sterkte Liesenlizzy!

Hier gaat het met ons voedstertje met de abcessen/fistels alweer de goede kant op. Zoals al geschreven is maandag de dierenarts langs geweest, en heeft de wondjes goed uitgedrukt en schoongemaakt, waarna ze pijnstillers en AB heeft gekregen. Omdat ze maandag totaal niet lekker was en omdat we haar zelf scherp in de gaten wilden houden, hebben we maandagavond besloten haar met haar vriendje naar binnen te halen.

Gisteren heeft ze weer AB gehad en ik blijf de abcessen goed schoonhouden en uitspoelen. Gaat steeds meer de goede kant op! Er komt veel minder pus uit de wondjes en de huid romdon de wondjes ziet er al een stuk rustiger uit. Verder eet en drinkt ze goed en is ze lekker allert, dus daar zijn we erg blij mee. Morgen krijgt ze nog een keer AB. Wanneer de wondjes helemaal genezen zijn gaan we weer rustig opbouwen om ze straks weer buiten te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:08

Tycho schreef:
Mindim schreef:
Konijnen apart houden met als reden fokkerij en tentoonstelling vind ik inderdaad erg jammer en dat zie je bij de meeste fokkers helaas. Ik vind groepscontact een basisbehoefte voor een konijn en dat wordt ze onthouden. Een beetje door het gaas aan elkaar snuffelen vind ik niet eens in de buurt komen van contact.

Hoe wil jij een ram die nodig is voor fokken dan samen laten leven met andere konijnen ?
En voedsters koppelen (aan een gecastreerde ram) maar er ook mee fokken, hoe pak je dat volgens jou aan ?

Ben gewoon oprecht benieuwd wat jouw idee daar over is .

Een ram zal misschien lastig worden inderdaad, maar misschien met een gesteriliseed vrouwtje? Maar vaak zijn er meer voedsters aanwezig dan rammen. Ik zie geen enkele reden iig om voedsters alleen te laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:11

pubelia schreef:
Wist je dat dit een broodje aap verhaal is? Er is inderdaad ooit een onderzoek naar gedaan. Maar dit is gedaan door een leverancier van een andere bodembedekking. Dus dan kan jij al wel bij elkaar op tellen dat er altijd wel iets gevonden word waarom je een andere bodem bedekking niet moet pakken.

Ik heb mijn dieren altijd op gewoon normaal zaagsel zitten, hamsters heb ik gehad, nu cavia, konijnen en kippen. En toen ik nog een pony had die ook. Nooit nergens geen problemen mee gehad...

Nou nee, dat is geen broodje aap verhaal. Ik heb het zelf aan de hand gehad. Ik werd er door mijn dierenarts op gewezen. Ik had houtkrullen voor het paard er in. Veranderd van bodembedekker en klaar was het.
Er zit een irriterend stofje (abietinezuur)in het hars van het hout van oa dennen en sparren. Je ruikt het ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:13

Wij kletsen hier ook graag mee;

Wij hebben momenteel alleen een blauwe Franse Hangoor voedster van 7 maanden zitten. We zijn nog op zoek naar een passend vriendje (zelfde ras, bij voorkeur tam en reeds volwassen) dus houden de asiels in de gaten en kijken regelmatig op marktplaats in de regio. "Spekkie" zit 24/7/365 buiten in een buitenhok met uitloop. Aankomende maand wordt deze vervangen voor een luxe kippenhok inclusief groter nachtverblijf.

Spekkie ontsnapt bij ons overigens enorm vaak (tevens de reden van het nieuwe hok), springt dus over de schutting, door de tuin van de buren, en hupst rustig over de weg naar het park 500mtr verderop... Meer ontsnappers hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:15

Ik heb ook zo'n donderstraal. Ze springt over hekken van 1.25 :') Gisteren zijn we weer aan het vangen geweest. Gelukkig gaat ze nooit erg ver en blijft ze in de buurt van de ren en bij de andere konijnen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:25

Trouwens; volgens mij heb ik mijn nijntjes nog helemaal niet voorgesteld! Haha! Zelf vind ik het lezen van verslagjes van Bokkers altijd erg leuk, dus bij deze; een verslagje van mijn nijntjes :+. Mocht je geen zin hebben in het lezen van het hele verhaal (wat ik kan begrijpen :') ) dan hoop ik jullie veel plezier te doen met de foto's en filmpjes! :D

Van mijn 10e tot mijn 20e heb ik 2 nijntjes gehad; Floortje en Lotje, Daarna 3 jaar geen nijntjes gehad, maar vorig jaar mei begon het toch weer heeeeel erg te kriebelen! :D Heb toen een voedster overgenomen van vrienden van ons, genaamd Heidi. Een ontzettend leuke, lieve voedster, welke zeer makkelijk en aanhankelijk was. 3 jaar oud, had 3 jaar als binnennijn geleefd. Toen ze bij ons kwam zijn we begonnen te zoeken naar een vriendje voor haar, en bij het Hangorenparadijs (Faniek hier op bokt) is ze gekoppeld aan Renzo. Renzo, niet mijn 1e keus, maar dat maakt natuurlijk niks uit; zolang de nijntjes elkaar maar het einde vinden <3 .

Heidi (bonte) en Renzo
Afbeelding

Afbeelding

Helaas hebben we Heidi na ruim een half jaar in moeten laten slapen, nadat haar darmen stil kwamen te liggen door een verstopping en we deze niet meer op gang kregen. Ookal hadden we haar pas een half jaartje, ze had ons met haar karakter helemaal ingepakt en we waren er kapot van dat we haar moesten laten gaan.

Echter konden voor Renzo niet bij de pakken neerzitten en zijn we een week later bij het Hangorenparadijs opzoek gegaan naar een nieuw vriendinnetje voor Renzo. Dit is Trudy (ook een bonte hangoor-dame) geworden; Afbeelding Een totaal ander karakter dan Heidi, een heel stuk pittiger, maar ach, Renzo is er helemaal mee in love! :D

Nu het 2e verhaal:
Op het moment dat we voor Heidi een leuk vriendje mochten uitzoeken bij het Hangorenparadijs, had Aniek ook een grote groep NHD'tjes van een maand of 3 oud lopen. We waren meteen verkocht en hebben ook 2 NHD'tjes mee naar huis genomen, Jip en Janneke. Helaas is Janneke na ruim een maand onverwachts overleden, en zijn we opnieuw een nieuw vriendinnetje voor Jip gaan uitzoeken, wederom bij het Hangorenparadijs. Dit is Jooppie geworden.

Jip (madagascar-kleurig) en Jooppie
Afbeelding

Jooppie
Afbeelding

In juni dit jaar hebben we in onze moestuin een grote ren gemaakt, met het idee beiden koppels hierin te koppelen (neutraal terrein), en zo een groep te vormen. Helaas was Trudy erg dominant en zat Jip en Jooppie constant op te jagen en te bijten. Toen ook besloten om ze weer te scheiden en de ren in 2 delen te verdelen.

Ren
Afbeelding

Eind juli kwam ik op marktplaats een advertentie tegen (zonder foto) over een konijn wat erg dominant was, vals zou zijn en waar ze een nieuw huisje voor zochten. Via een konijnenforum een oproep gedaan dat wij het konijn met liefde een tijdelijk thuis wilde bieden en als pleeggezin wilde fungeren, maar het niet een vast thuis konden bieden. Een konijnenopvang hier in de buurt heeft toen contact met ons gezocht en aan gegeven het diertje via haar graag te willen herplaatsen. Het beestje zou dan bij ons moeten blijven totdat zij weer ruimte had, alwaar het daar dan ge-ent zou worden en zou worden herplaatst. Nou, helemaal top; het konijn kon worden opgehaald.

Eenmaal bij de verkopers thuis bleek het om een hele mooie voedster te gaan. Het konijn zat in een erg klein kooitje (wel schoon en op het oog goed verzorgt), en verkopers durfde het diertje niet uit de kooi te halen om in de reismand te doen, gezien het zou bijten. Het diertje gromde inderdaad flink, maar achteraf kan het niet anders dan angst zijn geweest. Eenmaal bij ons thuis heeft ze in huis een mooi plekje gekregen met een andere kooi + rennetje en het hele konijntje veranderde. Wel bleek dat ze voernijd had/heeft (een groot deel al kunnen verbeteren met veel rust en geduld), maar dat weggelaten was/is het een ontzettend leuk konijntje; heerlijk actief, lekker eigenzinnig en eigenlijk best wel een knuffelkont ... Stiekem waren we (mijn vriend en ik) vanaf dag 1 al een beetje verliefd op haar ... <3

Het marktplaatskonijntje Tippie:
Afbeelding
In haar oude kooi

Afbeelding
Bij ons thuis

Afbeelding

Enkele filmpjes:
1e dag
http://www.youtube.com/watch?v=KqVnVbabTjQ

3e dag
http://www.youtube.com/watch?v=EkYc2n2M3rw
http://www.youtube.com/watch?v=OyjZ_tvNi1M

Na het nageltjes knippen (welke behoorlijk lang waren) nog even lekker relaxt kroelen...
http://www.youtube.com/watch?v=aMwnRLPAO6o

Tippie denkt: " AAAI MIJ!! :D "
http://www.youtube.com/watch?v=qzgylbu__8I

Het eerder zo 'valse' konijntje ... :D Oeeh, lekker kroelen! :D
http://www.youtube.com/watch?v=LeuWpVSdNxo

Uiteraard kwam het moment van afscheid nemen steeds dichterbij. Een foto, filmpjes en verslagje van Tippie werden op de site van de opvang geplaatst, en zo kwam het 1e bericht binnen dat er mensen waren welke Tippie graag een thuis zouden willen bieden ... Echter bedachten deze mensen zich na enkele dagen weer. Dus ... Tippie kon nog even bij ons blijven. Totdat we weer opnieuw werden bericht over mensen welke Tippie wel zagen zitten ... maaaar (jullie raden het al), ook deze mensen haakten af. Omdat wij hier thuis toch wel erg gehecht waren geraakt aan Tippie, en Tippie al 2x was afgezegt bij de opvang, besloten we in overleg met de opvang Tippie zelf te houden. We zouden dan proberen om Tippie, samen met mijn 2 koppels alsnog tot een groep te vormen. Dit koppelen zou gaan plaats vinden bij de opvang.

Zo gezegt zo gedaan, en medio september was het zover; de konijntjes konden richting de opvang om daar gekoppeld te gaan worden. De 1e week was het een beetje afzien, maar na een week was het koek en ei, en na 2 weken konden we het hele clubje weer ophalen.

Echter hier thuis ging het na 2 weken mis; Trudy was erg dominant en joeg Jip, Jooppie en Tippie de stuipen op het lijf. Via de opvang hebben we Trudy laten castreren. Echter in de periode dat Trudy weg was, ontpopte Tippie zich tot een terror-voedster; het andere voedstertje Jooppie was de klos. Nadat Trudy weer terug kwam was er even rust, echter toen zowel Trudy als Tippie hadden besloten het op Jooppie te munten, hebben wij besloten de groep weer op te splitsen.

Nu zitten Jip en Jooppie weer bij elkaar, en Trudy, Tippie en Renzo.

Nu zitten we op het punt, jullie hebben kunnen lezen zitten, met Jooppie welke abcessen heeft door de bijtplekken van Tippie en Trudy, en zitten Jip en Jooppie tijdelijk binnen. Koppelen tot een groep doen we niet meer; het heeft meer stress en pijn opgeleverd dan dat de bedoeling was, en er heerst nu weer rust in beide kampen. Wel staat er in de planning om de andere 2 voedsters Jooppie en Tippie, aankomend voorjaar nog te laten castreren.

Hele soppie konijntjes nog bij elkaar
Afbeelding

En nog wat leuke foto'tjes! :D

Toen alles nog koek en ei was :')
Jip, Jooppie, Tippie

Afbeelding

Wollie Renzo, een bange poeppert, maar O wat is die leuk! :D
Afbeelding

Afbeelding

Terror Trudy :Y)
Afbeelding

Tippie <3
Afbeelding

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:07

Mooi verblijf!

Moet nu ook vanuit het fokproject op school een grote blauwe lotharinger fokken uit een blauwe voedster en een zwarte ram...
Geen idee hoe dat gaat lukken,... maar dat zien we dan wel :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:10

Ik vind het ook altijd leuk om te lezen hoor Millenium! Het ziet er uit als een paradijsje voor konijnen in ieder geval :D

Ik zal ook eens een verslagje maken!

XiiaaooNaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:12

Ik meld meeee :D

Al wat oudere foto's, die 2 die nog niet dood zijn zijn nu wat ouder(:
R.I.P Mopsie -adore-
Afbeelding

Vladimir -adore-
Afbeelding

Twix -adore-
Afbeelding

En dan hebben we nog 2 andere konijntjesss, RikkyTikky & Snowy

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:58

Mindim schreef:
Ik vind het ook altijd leuk om te lezen hoor Millenium! Het ziet er uit als een paradijsje voor konijnen in ieder geval :D

Ik zal ook eens een verslagje maken!

Leuk! Ben benieuwd naar jouw verslagje! :D

XiiaaooNaa :Wat een poppies zeg <3 !

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:18

Laptopmuis schreef:
Mooi verblijf!

Moet nu ook vanuit het fokproject op school een grote blauwe lotharinger fokken uit een blauwe voedster en een zwarte ram...

Vreselijk fokprojecten op school zou verboden moeten worden!
Leer die leerlingen gewoon genetica hoeven ze niet voor te experimenteren.
De zwarte ram moet drager van blauw zijn om bij de 1e generatie blauwe jongen te krijgen is hij zuiver zwart dan zal de eerste generatie altijd zwarte jongen geven. En dan vanuit de 1e generatie wat dan blauw drager is weer met blauw word pas blauw. Oftewel als de ram geen blauw drager is zie ik meerdere nesten komen voor experimenten die totaal overbodig zijn -O-

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:29

Tiffany schreef:
Wie haalt zijn konijnen naar binnen van de winter en waarom? Ik zit erg te twijfelen ivm oud en nieuw enzo..

Ikke. Maar meer voor de kerst. :D
Voorzorgsmaatregel zeg maar. Dont want them to end up as food. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:39

Blauw is zo mooi , 1 van de vele (ongewenste)jonge konijnen op de zorgboerderij was ook blauw pa onbekend en ma zeer waarschijnlijk zwart. Helaas is hij gedood door een andere voedster , mijn eigen voedster haar kleur vindt ik zo apaer. Witte vacht met roodachtige vlekken en zwarte vlekjes , ook zo.n stakker die ik nooit mee had moeten nemen (paar weelkes oud , in de regen de rest achter haar aan. Heb haar meegenomen de fles gegeven en ze leeft nog. Al was het het lot , meneer werdt die dag gecastreerd en mocht niet blijven , na dekomst van madam was mijn moeder en ik zo gehecht dat ze alle 2 bleven. ) gebeurd is gebeurd...

Mijnen blijven buiten , misschien naar de oppas maar ik zie het wel.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:45

Mijne blijven ook buiten :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:21

Faniek schreef:
Laptopmuis schreef:
Mooi verblijf!

Vreselijk fokprojecten op school zou verboden moeten worden!
Leer die leerlingen gewoon genetica hoeven ze niet voor te experimenteren.
De zwarte ram moet drager van blauw zijn om bij de 1e generatie blauwe jongen te krijgen is hij zuiver zwart dan zal de eerste generatie altijd zwarte jongen geven. En dan vanuit de 1e generatie wat dan blauw drager is weer met blauw word pas blauw. Oftewel als de ram geen blauw drager is zie ik meerdere nesten komen voor experimenten die totaal overbodig zijn -O-

Inderdaad!
Ik zit ook op dierverzorging, maar bij ons word dat niet gepresteerd!! Wij doen alles op papier met kruisingschema met kleur en geslachtsvorming. Maar in het praktijk beginnen we er niet aan omdat anders in no time 80 jonge konijnen zitten. En wij hebben al zat konijnen in nederland, dus school zegt: Nee op papier is voldoende. Wat je thuis uitspookt mij een zorg. Maar hier gebeurt het op papier.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 03:58

Die van mij blijven ook gewoon buiten :) Ik hang met erge kou en met oud en nieuw altijd een canvas deken voor de hokken. Overdag haal ik het eraf en 's avonds hang ik het er weer voor :)

Met flap gaat het op en af. Zo heeft hij hele goede vrolijke momenten en zo ligt hij er weer als een hoopje ellende in een hoekje :\
Zouden jullie misschien mee willen denken met wat het kan zijn? even op een rijtje wat hij krijgt/doet:
-Hij heeft kleine, keiharde keutels
- Drinkt wel zelfstandig
- Neemt zo nu en dan een hapje gras (krijgt nu iedere keer een vers plukje gras, dit eet hij op de heldere momenten erg goed)
- Ik dwangvoer hem iedere 4 uur met geweekte sience selective brokjes (hij vindt dit echt niet leuk en het begint ook met een gevechtje... Dus vechtlust zit er nog echt wel in)
- Hij krijgt metacam en cisaral drops,
- Hij mag vrij rondlopen en soms komt hij wel even zijn kooi uit om een rondje te huppelen, maar gaat na dat rondje ook weer terug de kooi in...
- Hij wast zich wel vaak
- Kijkt op de heldere momenten ook echt helder en alert uit zijn ogen.

Ik heb op internet zitten zoeken, dacht aan wormen, maar de symptomen komen niet echt overeen... Wat ik wel denk ik dat hij een regelmatige stille darm heeft...
Zijn tandjes zagen er nog prima uit. Mocht het morgen nog niet goed gaan, zei de dierenarts dat ze nog even de kiesjes wilde controleren, maar vermoedde dat dit ook prima moet zijn. Merk met eten ook niets anders in vergelijking met de andere konijnen....

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 09:03

Chaos schreef:
Tiffany schreef:

Ikke. Maar meer voor de kerst. :D
Voorzorgsmaatregel zeg maar. Dont want them to end up as food. :D

:D nee dat is ook nog een risico inderdaad, die van mij wegen gelukkig nog geen kilo dus klein kerstmaaltje :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:09

Mijne zijn ook niet zo groot. Maar oa mijn schoonvader heeft al laten merken wel trek te hebben in konijn met kerst, en mijn schoonpaps is gestoord genoeg om mijn hok leeg te jatten voor de kerst. Dus ze komen lekker in huis. :')

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:22

Chaos schreef:
Mijne zijn ook niet zo groot. Maar oa mijn schoonvader heeft al laten merken wel trek te hebben in konijn met kerst, en mijn schoonpaps is gestoord genoeg om mijn hok leeg te jatten voor de kerst. Dus ze komen lekker in huis. :')

No oliebol, dus je ziet hem er echt voor aan ook :')

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:35

Heeft iemand ervaring met Kasper Faunafood voor konijnen? Zijn daar proefverpakkingen van?
Ik heb helaas nog steeds geen passend voer gevonden voor mijn dwergje, hij eet zeer weinig brokjes. Hij eet wel zijn 'nachtkeuteltjes' op. Hooi gaat helaas ook mondjesmaat.
Gisteren heeft hij stro in zijn hok gekregen en ik denk dat dit een betere bodembedekking voor hem is. Hij ging gelijk een heel nest maken, rende door zijn hok (het is écht een mannetje :) ) en begon ook al snel stro te eten.

Binnenkort toch even langs de dierenarts, voor de zekerheid toch even naar de tanden laten kijken. Laatst was daar niks aan de hand, maar ik wil dat er toch nog een keer naar wordt gekeken.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:47

Laura_x_ schreef:
Heeft iemand ervaring met Kasper Faunafood voor konijnen? Zijn daar proefverpakkingen van?
Ik heb helaas nog steeds geen passend voer gevonden voor mijn dwergje, hij eet zeer weinig brokjes. Hij eet wel zijn 'nachtkeuteltjes' op. Hooi gaat helaas ook mondjesmaat.
Gisteren heeft hij stro in zijn hok gekregen en ik denk dat dit een betere bodembedekking voor hem is. Hij ging gelijk een heel nest maken, rende door zijn hok (het is écht een mannetje :) ) en begon ook al snel stro te eten.

Binnenkort toch even langs de dierenarts, voor de zekerheid toch even naar de tanden laten kijken. Laatst was daar niks aan de hand, maar ik wil dat er toch nog een keer naar wordt gekeken.

Dierenwinkel hier verkoop dat als eigen merk in 1 en 3 kilo. mijn konijnen halen bij een mix van kasper , fit ami en science selective , altijd eerst de kasper ertussenuit !

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:48

Ik las op internet dat Kasper juist niet goed was, vanwege het calcium gehalte?
Wat voor merk is dat, als ik vragen mag?