Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:15

^ :') Helemaal met je eens

Wie weet de merken brok met 80% vlees?

Dat de dieren alleen maar goed uit blijven zien met brok, door alle toevoegingen, vind ik toch apart klinken. Ik kan me ook rot slikken aan vitamines, maar als ik vervolgens niet normaal eet krijg ik ook problemen...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 16:37

Hier een hond gehad die 18.5 jaar is geworden op pedigree en een kat van 21 jaar op gourmet. Zonder enige problemen en nooit ziek geweest, dus zo apart is het niet. Maar bij een volgende kat ga ik op vers

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 21:58

mika11 schreef:
Sommige mensen zijn zo fanatisch over het vers vlees voeren, dat het gewoon eng is.
Een beetje freaky.
Daarom houd ik het voor mijn hond gewoon op z'n brokvoeding.
Hij doet het er prima op.
Maar dat komt ook omdat het geen populair ras is, geen doorgefokte hond.
Gewoon een normale, gezonde hond.
Liever dat, dan zo'n zielig schepsel met een stompe neus, hoewel die misschien wel vers vlees krijgt.

:D die smoes nog nooit eerder gehoord. Omdat andere mensen ervaren dat hun honden het zo goed doen op versvoeding weiger je dus je hond vers voeding te geven.
Mijn honden zijn ook niet populair en niet doorgefokt qua uiterlijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:04

Juut schreef:
Nogmaals ik ben wél tegen de sterk veroordelende houding van de fanatieke vleesvoerders, ik denk dat jullie veel meer mensen zouden bereiken als je je iets socialer op zou stellen!

Denk dat die houding er vaak niet is maar dat mensen die brok voeren puur uit gemak en eigenlijk wel beter weten al snel denken dat vleesvoer mensen hun veroordelen.
Dat wordt mij ook vaak verweten. En dat terwijl ik meerdere keren per week gewoon mensen adviseer welke brok ze het beste kunnen voeren. Maar als mensen ervoor open staan komt zeker ook het vers voeren aan bod!
Persoonlijk vind ik namelijk dat ik mensen die mij vragen welke brok ze het beste kunnen voeren (en dan geef ik diverse merken met voor en nadelen zodat men zelf kan kiezen) niet kan afwijzen door te zeggen dat ik veel liever vers voer. Echter als ze vragen wat ik zelf voer dan vertel ik dat uiteraard.

Wat mij wel op valt is dat mensen die vers voeren vaak beter weten wat in brok zit en waarom vers beter is en in welke verhoudingen dan mensen die brok voeren. Durf wel te zeggen dat veel mensen die dus vers voeren veel meer inlezen dan de gemiddelde mens die een kant en klare brok koopt die vaak ook nog eens bij de portomonee past en de hond moet het maar eten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:08

mika11 schreef:
kimmie261 schreef:
ik zou ook niet zomaar beginnen met grote stukken vlees te voeren aan een hond,wat is er mis met kvv??

dat is gemalen en zeker goed te behappen voor een kleine hond.

overigens zet ik alle honden hier per accuut over op vers als ze binnen komen,een paar jaar geleden nog een 11,5 jaar oude rottie uit het asiel,zo over gezet...heerlijk vond ze het...

Kreeg ze dan geen last van de overgang van vers vlees, op die leeftijd?
Met brok, als je dan van merk wisselt, wordt aangeraden dat geleidelijk te doen.
Of heb je dan ook de overgang naar vers vlees, geleidelijk gedaan?

Wij voeren honden die binnen komen in opvang eerst een aantal weken pens compleet (kvv). om de zuurgraad in de maag omlaag te krijgen. Zelden dat honden last hebben van de overgang. Wel laten we die honden de eerste maaltijd na binnenkomst niets eten puur om de maag even rust te gunnen en zeker ook vanwege de stress die erbij komt kijken als een hond opeens in een asiel beland.

Mijn eigen honden (vorige hond was 9 jaar) ook gelijk over gezet en geen problemen gehad qua ontlasting.

In overleg met eigenaren hebben we zelfs een paar pensionhonden die vaak diaree hadden hier vanaf kunnen helpen door vers vlees te gaan voeren. Echter pension dieren zullen we nooit zonder overleg vers gaan voeren. Er zijn namelijk altijd honden die wel graag van brok naar vers schakelen maar niet meer terug willen schakelen :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:13

Juut schreef:
^ :') Helemaal met je eens

Wie weet de merken brok met 80% vlees?

Dat de dieren alleen maar goed uit blijven zien met brok, door alle toevoegingen, vind ik toch apart klinken. Ik kan me ook rot slikken aan vitamines, maar als ik vervolgens niet normaal eet krijg ik ook problemen...

Orijen, acana en wild alaska oid.. De eerste heb ik zelf geprobeerd,.maar poesje wil het niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:17

@ dierenfan, lees dit topic even terug. Er staan hier werkelijk opmerkingen die te triest voor herhalen zijn... %)

Bij deze nogmaals mijn vraag; wat zijn die betere merken dan? (wil je mensen goed voorlichten, noem die merken dan ook maar meteen)
Als het gaat om de supermarkt-brok dan ben ik het helemaal met je eens dat dit niet de gezondste voeding is.
Ik zelf voer al jaren verschillende versies royal canin, heb er nooit problemen mee gehad. De reden om vers bij te voeren ging mij vooral om het bot (kluiven), maar de huidige 2 schatjes bedanken er voor.

edit; F_Orumster, bedankt

kimmie261

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 22:30

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:03

Juut schreef:
@ dierenfan, lees dit topic even terug. Er staan hier werkelijk opmerkingen die te triest voor herhalen zijn... %)

Maar dat kan toch voor iemand geen reden zijn om daarom zijn hond geen vers vlees te voeren? Volgens mij reageerde Dierenfan alleen op de opmerking: 'sommige mensen zijn zo fantastisch over het vers vlees voeren, dat het gewoon eng is. daarom houd ik het voor mijn hond op brok'. alsof de opmerkingen van de mensen hier een reden zijn om geen vers te voeren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:19

mika11 schreef:
essiesilly schreef:

omdat iedereen die vers voert zo enthousiast is vind jij het niks en geef je maar gewoon brok.. ja heeeelllll logisch 8)7
het gaat hier ook niet om rassen, die doorgefokte hondjes heb ik ook helemaal niks mee maar ook DIE hebben nog precies hetzelfde gebit als alle honden en wolven..

:D Het heeft te maken met de manier waarop sommige mensen iets brengen.
Dat staat me heel erg tegen.
Sommige mensen leggen keurig uit, waarom ze vers vlees voeren en hoe het in elkaar zit.
Dat is duidelijk en interessant om te lezen.

Maar de veroordelende stukjes en minachting voor mensen die brok voeren, dat snap ik niet.
De sarcastische opmerkingen, waarom je nog niet 'het licht' het gezien.
Als ik overtuigd ben om vers vlees te gaan voeren, is het in ieder geval niet door die mensen.

Daarbij is mijn hond 11 jaar, dus te oud naar mijn idee, om zijn voer compleet te veranderen.
Misschien als ik ooit weer met een pup zou beginnen, dan pas zou ik gaan overwegen wat te gaan voeren.

Dierenfan, je hebt niet het hele topic gelezen.
Beetje flauw, want ik had daarna nog een reactie geplaatst om het beter uit te leggen.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:26

Douraque schreef:
Hier een hond gehad die 18.5 jaar is geworden op pedigree en een kat van 21 jaar op gourmet. Zonder enige problemen en nooit ziek geweest, dus zo apart is het niet. Maar bij een volgende kat ga ik op vers

Ja en mijn opa rookt,drinkt,zonnebankte veel en heeft drugs gebruikt, is 89 en leeft nog. Dat maakt hetgeen wat hij genuttigd heeft toch niet gezond? Ook op minder gezonde manieren kan je oud worden.

Maargoed, ik heb al eerder hier verteld dat ik niets tegen zowel brok als vleesvoerders heb. Ik ben van mening dat als je hond het ergens goed op doet, het zo moet houden en niet moet gaan aanrommelen. Ontkennen dat bepaalde brok slecht zijn vind ik wel minder maargoed, wie ben ik :Y) .

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:36

Toen wij onze hond pas hadden voerden we haar alleen maar brok. Ben in de dierenwinkel over gehaald om KVV te gaan voeren, dit zou erg goed zijn voor onze dame. Ben eerst begonnen met de "burgers" van Prins. die bevielen me prima, dagelijks 2 uit de vriezer, laten ontdooien en klaar.
Onlangs ben ik me er eens in gaan verdiepen via een vergelijksite en zag dat deze burgers niet eens zo heel gezond zijn (veel koolhydraten e.d.) dus overgestapt op Barf. Nou............. ik ga er van over mijn nek, wat een darrie is dat zeg na ontdooien. In de vriezer liggen nog 2 in stukken gesneden worsten. Die krijgt ze af en toe als lekkernij, maar verder is ze weer lekker over gegaan op de brok (uiteraard geen supermarktbrok) Madammetje doet het er prima op, ze draait mooie drollen, haar vacht glimt en ze is energiek!

Ik ben dus geen tegenstander van KVV , geef brok uit eigen belang (kotsend boven het voer van je hond is geen pretje)

Ps Ik geef wel regelmatig kippennekjes als lekkernij, dit vindt ze fantastisch en is toch ook KVV hihi

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 23:59

Sinds wanneer is Prins de enige kvv :? En kippennekjes zijn geen kvv.. ik snap nogsteeds niet hoe mensen kvv verwarrend kunnen vinden.. de naam zegt toch al wat er mee bedoeld wordt?

Mika11: No offence, maar nu heb je toch echt zelf het topic niet goed doorgelezen. Dierenfan geeft uberhaupt nog antwoord op je vraag.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 06:07

Air schreef:
Sinds wanneer is Prins de enige kvv :? En kippennekjes zijn geen kvv.. ik snap nogsteeds niet hoe mensen kvv verwarrend kunnen vinden.. de naam zegt toch al wat er mee bedoeld wordt?

je moet beter lezen, ik schrijf dat ik begonnen ben met Prins, later overgestapt op Barf. Heb nooit geschreven dat Prins de enige KVV is, weet heus wel dat er een heleboel soorten zijn.

kippennekjes is wel degelijk vers voer, het is puur natuur, zonder enige toevoeging. Geef het als lekkernij tussendoor en niet als komplete voeding.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:06

Essie73 schreef:
je moet beter lezen, ik schrijf dat ik begonnen ben met Prins, later overgestapt op Barf. Heb nooit geschreven dat Prins de enige KVV is, weet heus wel dat er een heleboel soorten zijn.

Op wat voor Barf ben jij overgegaan als je ervan moest kotsen, vraag ik me af? Bedoel je Barfmenu van Tinlo of barfen als in helemaal zelf samenstellen?

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:47

Zo ben er ook weer na een periode van even veel te veel te doen, maar wel bijna alles bijgelezen.

Ik heb het hier al eerder geschreven, ieder voordeel heeft z'n nadeel en dat geldt ook voor brokken en vers.
Iedereen moet doen waar zijn/haar hond zich het beste bij voelt.
Bewezen is wel dat sommige honden allergische reacties krijgen van brokken en dan beter af zijn met vers. Maar andersom zullen er ook wel voorbeelden zijn.

Wat ik niet snap is dat mensen bv. wel brok blijven voeren bij een allergische hond en dan liever Prednison erbij geven dan vers proberen, omdat ze dat vies vinden.

Waar hij mij vooral om gaat, en dat heb ik al eerder aangegeven, dat significant bewezen kan worden dat fabrikanten niet alles op de verpakking zetten. En in mijn geval heb ik RC als voorbeeld gegeven na een zeer heftige discussie met de DA van mijn pup. Die vertelde mij dingen die gewoon niet waar waren, maar wel verteld worden op de voorlichtingscongressen. En mijn eigen DA moest er zelfs aan te pas komen om er bij de fabrikant achter te komen.

Ikzelf voer Farmfood i.c.m. vers en dat bevalt mij prima. Maar de honden van mijn ouders aten met de pot mee, en die werden allemaal oud.

En laten we gewoon vriendelijk blijven, dan blijft dit topic ook leuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 08:55

caroline_max schreef:
Hoezo hebben brokken maar 30 % vlees? Dat geld echt zeker niet voor alle brok. Net als er ook 'gewoon' brokken te koop zijn die van goed vlees gemaakt zijn ipv de genoemde darmen en weet ik wat. Ook zijn er genoeg brokken te vinden zonder granen en andere zooi, al moet je misschien even zoeken idd. Ieder zijn hobby, maar je bent bijna een crimineel blijkbaar als je je hond brok voert.

Reden voor mij om vlees te voeren zou eventueel zijn dat er voor brokken (sommige merken) nog steeds dieronvriendelijke testen worden uitgevoerd. Maar voor mij weegt dat niet op tegen de nadelen voor mij persoonlijk, dus voer ik brokken. Die merken die nog dierproeven doen voer ik dan ook bewust niet, maar ik heb gezocht en een merk gevonden met een hoog % vlees, geen granen en geen kunstmatige toevoegingen.

Ik ben erg benieuwd welk merk brok het is, dat je gevonden hebt. :)

En ik ben dan vanuit de fabrikant ook heel benieuwd hoe ze de brokken maken, zonder granen... Want ze moeten toch één of andere zetmeelbron toevoegen om er een brok van te persen en bakken (aardappelzetmeel wellicht?)

Hoe weet je zéker dat er geen kunstmatige toevoegingen in zitten?
Als de leverancier van de brokken het al in hun aangeleverde product stopt, dan hoeft de fabrikant het er namelijk niet op te zetten. En kunnen ze dus op de zak zetten dat er geen kunstmatige toevoegingen in zitten... Maar wat er wérkelijk in zit, kom je als consument dus niet te weten...

Stel dat het vlees percentage in je brok 80% is (ik neem maar even wat aan hoor... omdat je geen merk noemt, weet ik natuurlijk niet welk percentage er echt in zit).
Wat is de overige 20% dan nog... ?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:07

Jarco is een merk met 31% vlees, en sommige varianten gebruiken aardappel.

Hier even een vraagje aan de vers vlees voeders, zijn jullie bekend met het merk ropa dog?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:17

ken het niet maar t ziet er goed uit :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:19

Femke schreef:
Stel dat het vlees percentage in je brok 80% is (ik neem maar even wat aan hoor... omdat je geen merk noemt, weet ik natuurlijk niet welk percentage er echt in zit).
Wat is de overige 20% dan nog... ?

Orijen zegt groenten
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... 47321#more

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:28

orijen is wat mij betreft 1 van de betere brokken merken :j

maar ongelooflijk duur,bij koop van de grootste zak 5,18 euro de kilo...

daar koop ik bijna 7 kilo vlees voor bij de slachter... of 3 kilo kvv :=

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:48

orijen is voor mij dde beste brok die er is,wel prijzeig maar je hoeft ook minder te voeren.

na orijen vind ik acana en taste of the wild een hele goede brok.

ik voer vlees en als ik vergeet uit te leggen krijgen ze hier ook brok meestal orijen maar soms heb ik ook acana

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:55

ik heb als ik het vlees écht vergeet ( een bak warm water is meestal genoeg om binnen 20 minuten kvv te ontdooien) blikken animonda gran carno staan,dat is blikvoer van 100% vlees..

en de honden vinden het heerlijk,maar dat komt mss 1x per 4 jaar voor ofzo dat ik zo'n noodgreep moet doen...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:27

Je hoeft er indd minder van te voeren, voor mijn poes 45 gram versus 80gram van de goedkope merken.
Ik wilde haar dit dolgraag voeren, maar ze eet het niet.
Dit omdat ik wel het gezondst mogelijke wilde geven wat ik te doen vind, vers vind ik nl niet te doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 14:44

F_Orumster schreef:
vers vind ik nl niet te doen.

Ik weet niet of je het al eerder uitgelegd had, maar wat vind je er precies niet aan te doen? Tik me maar op vingers als ik terug moet lezen, maar herinner me zo niets..