Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:11

Door 2 personen trainen zou ik absoluut niet doen en bij ons op de club is het zelfs "verboden" (geloof op alle clubs).

Ik weet niet wat je beperkingen zijn, maar is het geen optie dat je bijvoorbeeld als een van de laatste gaat speuren (dus eventueel wat later kan komen, of tussentijds even in de auto gaat zitten (of een krukje meenemen oid). En op de club zou je misschien kunnen vragen of je als eerste appel mag lopen, zodat je redelijk op tijd weer terug naar huis kan! Scheelt het voor jou bijv. ook niet als je tussendoor kan rusten?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:12

maar waarom zou je niet met 2 personen mogen trainen?

hebben wij wel een tijdje gedaan. mijn vader liep g&g en ik de behendigheid

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:19

vraagje voor de kenners

Kan je ook gewoon niet parkwerk doen? ik vind alle andere dingen geweldig, maar dat pakwerk hou ik niet zo van. Je 'leert' een hond toch van soort bijten.

en ik weet het voor de hond 1 grote spel.En de bijtarm is de beloning. Maar toch voel ik me er niet prettig bij.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:28

Ja dat zou wellicht nog kunnen, omdat dat totaal andere takken van de sport zijn. Maar ik mag hopen dat jij en je vader niet om en om behendigheid doen (of jij de ene week G&G en je vader de andere week G&G) ;)

IPO is een totaalpakket, speuren/appel/manwerk. Geleider en hond moeten helemaal op elkaar ingespeeld raken en het is veel te verwarrend voor de hond als er steeds gewisseld wordt van geleider, dat werkt gewoon niet. Iedereen heeft een andere manier van trainenn en daarom een andere aanpak nodig, dus wisselen is voor de persoon die de combinatie traint ook totaal niet handig.

@plutolover: Als je naar een niet te fanatieke club gaat, is dat geen probleem. Bij ons zijn er ook mensen die alleen appel lopen, of alleen appel en manwerk (slaan het speuren over). Dus het is wel mogelijk!

Je kan het ook zo bekijken: Je leert je hond in het heetst van de strijd onder controle te houden. Als je een werkhond hebt, zit het instinct om te bijten er vaak al in. Dan kan je maar beter zorgen dat je dit gedrag kan controleren en onder begeleiding uit kan zoeken hoe jou hond reageert, hoe hij getriggerd raakt en hoe je zijn drift onder controle kan krijgen. Ik vind het persoonlijk ook super om te zien hoe onze hond, 100% goedzak, ineens in een "echte" Dobermann veranderd, waar de meeste mensen liever een blokje voor omlopen ;) Ze vind het een geweldig spel, maar ze zou nooit iemand aanvallen als hij geen pak aan heeft. Het is haar namelijk puur en alleen om de mouw te doen. Zodra ze die heeft, rent ze een rondje en brengt ze hem weer terug naar de pakwerker *hoppa gozer, doorgaan met dit leuke spelletje* En ook super om te zien dat ik haar in het hoogst van haar drift steeds beter onder controle krijg. Al blijft dat nog een lastig puntje, want ze is gruwelijk fanatiek, staat binnen een seconde rete hoog in haar drift en ze is zeeeer ongeduldig :o

Heb je al wel vaak bij manwerk training gekeken?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:30

ik heb weleens een g&g training gedaan, omdat mijn vader niet kon, maar hij mag van mij indd geen agility training doen... ben veelt e bang dat hij t verkeerd doet :')

maar wel duidelijke uitleg :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:35

Net wat je zegt, je wilt niet dat je vader agility traint, omdat je bang bent dat hij het verkeerd doet ;) Dus eigenlijk beantwoord je je eigen vraag nu al :D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:37

ja, maar dat is persoonlijk, als je het samen afspreekt.... is dat toch anders? nou ja, dan weet je t van te voren. en daarbij, nu is de hond veel verder dan mn vader, gaat niet goedkomen denk ik :P

oeh zaterdag wedstrijd...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:09

Joepie Do en ik zijn geslaagd voor GG1 (wel op de club maar naar de regels van cynophilia). Ben toch trots op ons meisje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:57

Joyce, dat is dus ook wat ik in mijn achterhoofd had, kijk als ene hond flink door getraind is(ervaren hond, alle knoppen goed bevestigd etc) , dan is meerdere geleiders bij een aantal honden te doen, maar ja, die kleine van ons is groen , dan zijn twee geleiders niet handig dacht ik, jij bevestigd het :j

ik ga in ieder geval straks even een mailtje naar de trainer doen , eens kijken wat de mogelijkheden zijn en ook even een andere club wat verderop mailen over eventuele mogelijkheden.

toeval wil dat er twee clubs redelijk in de buurt zitten met uitgebreide ervaring met het ras, 1 rottweiler werkgroep, 1 algemene waar veel rottweilers trainen/trainden
en nog 2 die meer met herders werken
1 heeft voorkeur puur ivm heul veul ervaring met...

hopelijk komen we er uit, anders moet ik toch echt andere dingen gaan verzinnen want hij heeft gewoon veel meer nodig dan dat ik hem zonder club/training kan bieden
momenteel loop ik drie keer per dag 45 minuten tot 1,5 uur (gemiddeld 3 uur per dag) en de vierde is een korter "voor het slapen gaan" rondje, tijdens de langere rondes oefen ik een stuk gehoorzaamheid
, speel wat etc, dus drie keer per dag een trainingsmoment buiten, thuis word er ook ngo tussendoor wat gespeeld en gezocht etc
in huis heeft ie een hoop knaagspul, kong etc , wil gaan beginnen met fietsen , pak regelmatig de auto zodat hij los lekker kan rausen ..
die kop moet aan het werk

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:30

Pff, dan doe jij aardig veel met je hond op een dag! Of misschien doe ik wel weinig, haha.

Gaya wou ook het liefst de hele dag van alles doen, maar dat heb ik de kop ingedrukt, want ze ging steeds meer om werk "vragen", raakte nooit verzadigd. Als het aan haar ligt is ze de hele dag aan de slag en dan blijf je aan de gang, heb ik straks niet eens meer tijd om te werken als ik weer een baan heb gevonden :D

Mijn vriend laat haar 's ochtends vroeg een rondje uit, iets later kom ik uit bed, ga ik rustig ontbijten en even een rondje internet checken (zoals nu). Meestal ben ik rond 09:30u klaar en dan ga ik een uur met Gaya aan de slag. De ene keer gaan we naar het bos, de andere keer gaan we fietsen, soms gaan we een rondje door het park. Tijdens die wandelingen doe ik soms wat appel, de andere keer spelen we met de bal, soms doen we niets behalve dan het wandelen/fietsen.

Als we thuis zijn krijgt ze haar voer, meestal geef ik het gewoon in haar bak en een paar keer per week vul ik haar Kong met haar voer. Daarna valt ze (over het algemeen) als een blok in slaap! 's middags laat ik haar nog een keer uit, maar dan een half uurtje ofzo en doen we in huis vaak nog even een zoekspelletje of trainen we op wat kleine dingetjes. Als ik ergens naartoe ga, neem ik haar zoveel mogelijk mee, maar als ik bijv. een paar uur wil shoppen kan ik haar ook gerust thuis laten. En 's avonds laten we haar nog 1 of 2x kort uit, afhankelijk van hoe de dag ingedeeld is geweest.

Als ze wakker is rommelt ze vaak een beetje in huis, ze kijkt wat de katten aan het uitspoken zijn, speelt met haar doek met knopen, of kluift wat op een botje. We gaan ook regelmatig bij een van mijn ouders langs en dan speelt ze lekker met hun honden, of we gaan wat drinken bij de buren en die hebben ook een hond waar ze heel goed mee samen kan. En daarnaast dus 1 avond in de week trainen op de club en in het weekend is ze praktisch de hele dag met ons op stap, waaronder dus op zondag het grootste deel van de dag trainen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:43

hij gaat ook regelmatig op de rem hoor :j want hij zou idd ook de hele dag door kunnen :j als pup is hij ook regelmatig verplicht de bench in gegaan , het is er 1 die keihard zichzelf voorbij baggert, lichamelijk dwars af kan zijn maar die kop gaat maar door :+ dan ligt ie op apegapen en dan beweegt er een grasspriet en dan issie er weer.
op den duur krijg je dan het effect van een oververmoeide kleuter...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:44

Moeilijk is dat, vind ik, die rust inbrengen. Heb ik ook last van, er loopt hier een enorm piepende herder rond.

Iemand nog een hond hebben? Tessa wordt regelmatig de tuin ingegooid om zelf te spelen, in huis heeft ze geen speeltjes liggen, omdat alles dan stukgaat. Ik had haar van de week 1 keer zien graven, ga ik net naar buiten, omdat ze weer bezig was, heeft ze een kuil van 50cm diep gegraven IN ons grasveld! Oh en de schutting half uitgegraven en onder haar kennel door de planten vermoord... :+

Het jammere is dat het mijn eigen schuld is, door studie deze week wat minder gedaan dan normaal deze week.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:11

Ik zit met een 5,5 maanden actieve puber in huis :P
Ook niet altijd fijn :P

Maar hij is wel braaf :)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:12

hier gelukkig meerdere honden, ze houden elkaar zoet. hoewel er in principe wel de regel is dat er in huis niet gedonderjaagd word...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:26

Hier brave honden, zelfs met een puber van 10 maand erbij :)
Tuurlijk wordt er wel eens een gat gegraven, maar ach, we hebben geen modelgazon, en eigenlijk valt dat ook reuze mee, scheelt wel dat ze hier op de weilanden genoeg plek hebben zich uit te leven.
Naast de training en het werken wordt er hier veel met elkaar gespeeld.

Tja, met 2 mensen een hond trainen, nee, doen wij in principe ook niet, tenzei er iemand uit tijdgebrek even over moet nemen. Maar hier is het even overnemen ivm een knie-op er opuitgedraaid dat mijn man geen enkele hond meer traint, en ik er 4 in training heb :+

Maar als ie dan de schapen moet omzetten of er eentje af moet zonderen dan pikt ie zonder blikken of blozen gewoon een van "mijn" honden.
Werken doen die voor iedereen, maar als ik dan net de dag erna een wedstrijd heb dan is dat echt wel minder...grrr.... }>

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:42

hihi, het graven is hier inmiddels minimaal...dat betekend wel dat hij een geoorloofde graafplek heeft (bergje zand in de hoek van de tuin)
zitten wel wat plekken in het gazon maar ach... we hoeven er geen prijzen mee te winnen ;)

maar de rust er in brengen blijf ik ook moeilijk vinden, hij heeft zo verrekte weinig nodig, dat is op het veld misschien handig, maar in en om huis niet zo zeg maar :+
en het is zo'n slimme pipo...al het speelgoed heeft een naam, ik noem een naam en zeg zoek en daar gaat ie :j en hij komt eigenlijk altijd met het goede terug... als ie iets echt niet kan vinden dan komt hij na een paar keer vragend te hebben gekeken met wat anders aan , maar dan wel echt met een kop waar je van af kan lezen dat ie het weet ...
hij pikt dingen gruwelijk snel op, maar hij is dus ook erg snel verveeld en gaat spelletjes spelen, of dingen stelen (ik koop theedoeken per weeshuisverpakking etc)
als we weg zijn blijft alles wel heel, maar als we thuis zijn....
dalijk eerst maar eens hond inladen en naar de plas toe, kan hij even lekker uitrazen :P
en van het weekend eens kijken wat de opties allemaal zijn voor hem .

psje : ik zag nog vraag over wat mijn beperkingen zijn, maar ik heb oa een rotte knie (maandag bellen voor röntgen foto's ) en nogal pittige AD(H)D waardoor ik net even wat extra rust moet pakken en op de planning moet letten wat betreft...naja, alles eigenlijk :=

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:44

Sassy, ik lees wat betreft 2 personen trainen ook alleen maar bevestiging van hetgeen ik al dacht :)
4 honden trainen, drukke boel bij jou joh ;)
\maar jullie hebben ook zelf schapen etc ?

ik zou er in de toekomst graag een tweede hond bij hebben :j zelfde ras, maar dan wel heul andere lijnen, 1 echt werkhond is voldoende ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:54

Ik wil graag een tweede werk (schapendrijf) hond alleen al omdat ik niet het risico wil lopen in de herfst als we de schapen van het hoogland moeten halen hondloos te zijn. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:56

Sonja: idd wij hebben hier eigen schapen lopen.
Ik train voor de wedstrijden, en mijn man doet merendeels het praktijkwerk met de honden.

Het niet goed gaan mbt trainen van een hond door 2 mensen heeft in ons geval minder van doen met de training ansich door 2 personen, als wel het verschil tussen wedstrijd-training en praktijkwerk.

Voor de trials (wedstrijden) moeten de honden veel fijner afgestemd zijn en heel precies luisteren.
In het praktijkwerk luisterd dat niet zo heel nauw, hier moeten het geen perfect rechte lijnen zijn, en niet door hekje dit of dat, en als bijv. hier thuis de ooien de hond aanvallen tijdens het uitdelen van voer zou de hond in principe eens in de neus van een schaap mogen pitsen, om de schapen duidelijk te maken wat wel en niet kan (dat noemt men functional grip) maar op een wedstrijd word je daarvoor gediskwalificeert.

Hangt ook erg van de hond af of het wel of niet kan, ik heb er nu twee met wie dat niet zo goed kan, en 2 die dat echt niks uitmaakt...hoofdzaak mogen werken, interesseerd niet met wie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 15:01

Kuggur schreef:
Ik wil graag een tweede werk (schapendrijf) hond alleen al omdat ik niet het risico wil lopen in de herfst als we de schapen van het hoogland moeten halen hondloos te zijn. Een ongeluk zit tenslotte in een klein hoekje...

Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt...ik heb al mensen gezien die opeens zonder werkhond zaten.
En waar het gat tussen de jonge en oude ervaren hond nog te groot was.

Nu doe ik hier hoofdzakelijk alles met Mika, en moest die wegvallen zijn broertje Ted, maar die is iets minder ver in de training. Mika is mijn 100 procent betrouwbare hond die de job altijd gedaan krijgt.
De 3e is de minst getalenteerde, daarmee dat ik nu een 4e hondje heb, met het idee een volwaardige opvolger te hebben voor mijn Mika, die is nu 4,5, tegen dat ik Jacky zo ver heb ben ik vast 2 jaar verder.
Dan is Mika (en Ted) al 6,5.
Ik wil gewoon zien dat ik steeds voldoende getalenteerde opvolging heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 16:29

Sassy schreef:
ik heb al mensen gezien die opeens zonder werkhond zaten.
En waar het gat tussen de jonge en oude ervaren hond nog te groot was.

.

Inderdaad dat vereist net als de leeftijdsspreiding van de paarden (daarmee al eens één jaar wat in de problemen geraakt), lange termijn planning.
Met mijn huidige Gláma had ik het geluk dat ze ongeveer één jaar oud was toen ik haar in handen kreeg, kon onmiddelijk de training in.
Ze is nog erg jong; wordt komende zomer pas drie, er is dus niet zó verschrikkelijk veel haast bij, maar dat is natuurlijk onder de aanname dat er niets met haar gebeurt.
Ik orienteer me momenteel wat op interessante honden waar binnen afzienbare tijd mee wordt gefokt. Mijn ervaring is dat er dan eerder vroeger dan later iets onweerstaanbaars voorbij komt....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:17

ik heb even een vraagje.
mag een hond eigenlijk een soepkip (geraamte) of is dit ook niet goed voor ze.
weet wel dat als de kip gekookt is, dit gevaar oplevert doordat de botten kunnen splinteren, maar is dit ook als ze nog niet gekookt zijn?

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:22

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:25

vind het ook niet de geschikte plek voor de vraag, en daarbij geef je zelf je antwoord al.

hoe gaat het hier met de honden?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:02

Gaya staat op dit moment voor de deur te piepen, omdat ze weer zo graag in de sneeuw wil spelen, haha. Hoe vinden jullie honden de sneeuw?