wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:53

magda_90 schreef:
Katten zijn andere wezens? Mijn excuses dat ik het zo zeg, maar dat is het slechste excuus dat ik ooit heb gehoord. :=

En dat het gedoogd wordt geeft ook nog geen vrijbrief om je kat maar overlast te laten veroorzaken.

Als jullie mij overigens zo missen: mijn studie roept dus ik discusieer morgen weer mee. ;)

:+ Toch is het zo, dat is de enige reden dat katten nog altijd vrij buiten kunnen lopen.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:53

wat een overtrokken reactie,, vindt het wel ver gaan dat de buren de katten maar binnen moeten houden omdat jullie niet in een kooi willen lopen,, waarom de kaaten dan wel opsluiten vinden die dat leuker dan jij ? :)

je kan cacaobonen in de tuin doen,, katten vinden dat vies en komen ze dus niet meer :)
of sateen prikkertjes,, springen ze een paar keer er in daar na is het over :)
en anders zit er niets anders op dan kijken waar je graait :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:57

dynamiek schreef:
magda_90 schreef:
Honden, konijnen, vogels, paarden, koeien, schapen etc horen ook buiten te zijn en ook zij zitten binnen een omheining op eigen terrein. Dus voor een kat geldt dat net zo goed. Ik snap de redening voor de vrijbrief nog steeds niet.

Oke dus als ik last van mijn buurman heb, moet ie ook maar opgesloten worden? :')

:') raap me op :')

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:57

Die is wel heel krom zeg. Natuurlijk niet, als katteneigenaar moet je ervoor zorgen dat je dier geen overlast veroorzaakt. En aangezien ze dat wel doen wanneer ze bij de buren in de tuin zitten te scheiten, zul je daar wat aan moeten doen.
Vergelijken met de mens kun je die beesten toch echt niet :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:59

Saté prikkers, goed idee.
Kan je 's avonds de kat gelijk ronddraaien boven de BBQ.

little_birdy

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:12

:D
hmmm en dan bij de buurman serveren :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:16

ponylies schreef:
:D
hmmm en dan bij de buurman serveren :D

Of bij de plaatselijke Chinees :')

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:16

dynamiek schreef:
magda_90 schreef:
Honden, konijnen, vogels, paarden, koeien, schapen etc horen ook buiten te zijn en ook zij zitten binnen een omheining op eigen terrein. Dus voor een kat geldt dat net zo goed. Ik snap de redening voor de vrijbrief nog steeds niet.

Oke dus als ik last van mijn buurman heb, moet ie ook maar opgesloten worden? :')

:')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:36

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002351/t ... 01-08-2010
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren

Geldend op 01-08-2010
Citaat:
Artikel 4

1. De bezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, alsmede de daartoe door Onze Minister van Justitie aangewezen onbezoldigde ambtenaren van de rijks- en gemeentepolitie, zijn bevoegd:

a. honden en katten op te vangen, die tussen zonsondergang en zonsopgang elders dan op het erf van de eigenaar of houder zonder toezicht worden aangetroffen;

b. honden en katten, die zich zonder toezicht bevinden op erven of in het veld als bedoeld in artikel 1 van de Jachtwet, en welke een onmiddellijk gevaar vormen voor zich op het erf of in het veld bevindende dieren , waarvan de instandhouding gewenst is, te vangen en, als geen ander middel tot afwering van het gevaar ten dienste staat, te doden.

2. Het hoofd van de plaatselijke politie van de gemeente waar de hond of de kat is gevangen of gedood, geeft van dit vangen of doden bericht aan de eigenaar of houder van het dier indien deze bekend is. De eigenaar of houder is verplicht het dier, indien dit nog in leven is, binnen twee weken na de datum van het bericht op te halen of te doen ophalen.

3. Niet nakoming van de in lid 2 gestelde plicht wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Katten mogen dus niet jagen. Ook oa (huis)mussen zijn beschermde vogels.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:11

Vanavond wezen wandelen met mijn wandelmaatje, zij is al sinds jaar en dag werkzaam bij het plaatselijk dierenasiel hier in de provincie. een loei groot asiel.

en natuurlijk heb ik dit topic even kort ter sprake gehouden, dat het volgens sommigen de normaalste zaak van de wereld lijkt om katten die in iemands bezit zijn lukraak naar het asiel te brengen omdat ze wat door hun tuin lopen oid.
hierop moest zij toch hartelijk lachen, en vertelde mij dat zij dit echt werkelijk nog nooit aan de hand heeft gehad, dat er op die manier wordt dwarsgelegen over de ruggen van jawel een dierenleven wat even van hort naar her wordt gesleept. ja een kat is daar over het algemeen niet zo geschikt voor zei ze.
ze zei nog, mensen die mij dat ooit flikken kunnen asielkosten aan hun broek krijgen en die zijn niet te zuinig :D
Honden worden nog wel eens voor het gemak vlak voor de zomervakantie gedumpt bij het asiel omdat ze even geen oppas hebben, ook zij krijgen de volle asiel plus verzorgingskosten aan hun broek, dus dat gaat zeker ook gebeuren met asos die katten dumpen voor de lol.
ze vond het meer een beetje een broodje aap verhaal en was zeer blij dat zij hier echt nog nooit maar dan ook echt nooit van had gehoord. :)
nee zo werkt het dus gelukkig niet!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:14

Och, dan denk jij toch dat het een broodje aap verhaal is ;)
Er worden daar zeker nooit zwerfkatten opgevangen :')

Mij om het even :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:26

Ariebren schreef:
Saté prikkers, goed idee.
Kan je 's avonds de kat gelijk ronddraaien boven de BBQ.

wat een onzin :) het is ook niet de bedoeling dat je ze met giga punten er boven uit laat steken ;)
ik ben er zelf ook tegen,, maar het is wel ffectief..

enkelt 1 probleem als kat 1 weg is heeft een volgende buurvrouw wel weer een nieuwe kat zo blijf je bezig :)

enne op een andere post,, ik zal mijn kat even vertellen dat ie niet bij de buren mag poepen :) ik denk dat ze luisterd :j
wat ben ik toch bgiga blij dat ik buitenaf woon,, en we hier gewoon alles rond laten lopen wat rond kan lopen.. geen buur die je hoort aangezien die het zelfde doen ideaal :)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:35

Thirty schreef:

ik had het over mensen die de hele dag niets te doen hebben en dus stelselmatig katten aanbieden zoals ik uit jou verhaal begrijp, die vlieger gaat hier niet op ;) allemaal bladiebla.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:54

_blue_ schreef:
Thirty schreef:

ik had het over mensen die de hele dag niets te doen hebben en dus stelselmatig katten aanbieden zoals ik uit jou verhaal begrijp, die vlieger gaat hier niet op ;) allemaal bladiebla.

oh maar dat bedoel ik dus ook niet :)

Maar als mij een kat een tijd erg dwarszat, en de eigenaar wil niets doen, of ik kan de eigenaar niet vinden, dan kreeg ie wel eens een enkeltje, ja.
Kweenie of er mensen zijn die het als hobby zien iig...Ik heb wel betere dingen te doen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:05

_San87_ schreef:
Magrathea schreef:

Vandaar dat mijn katten altijd probeerden te ontsnappen, ook voor ze naar buiten mochten. Terwijl we een vrij groot huis hebben.

Ik kan overigens n.a.v. je post op de vorige pagina maar één ding concluderen: het asiel waar jij werkt is niet goed bezig mbt katten aannemen. Want jullie krijgen dus inderdaad boze buren aan de balie die de buurkat als zijnde zwerfkat aan komen dragen.
Er valt niet te achterhalen of de baas hier fout zat of de boze buur: voor hetzelfde geld is het gewoon een kattenhater die een kat uit iemands tuin heeft gejat.

Dat weet je als asiel niet. Voor hetzelfde geld is het een kat die al maanden rondzwerft en zijn/haar huisje niet meer kan vinden en door welwillende mensen naar het asiel worden gebracht. Deze dieren worden dan ook gewoon opgevangen zodat de eigenaar gevonden kan worden, daar ben je immers ook asiel voor.

En wij hebben zelden een boze buur aan de balie. En katten staan in het systeem, dus mocht dezelfde kat opnieuw binnenkomen door dezelfde persoon, dan wordt die kat aangenomen en wordt er gewoon melding gedaan bij de politie mocht dat nodig zijn, tevens kan de eigenaar de kat dan gratis weer op komen halen.

Jullie snijden jezelf in de vingers met deze aanpak.
Bij de eerste keer is het al fout als iemand zoiets doet. Een kat van iemand anders nemen is gewoon diefstal, klaar. (Als een kat buiten loopt valt dat trouwens niet onder de erven zoals die genoemd zijn in artikel 1 van de jachtwet, dus jagen.. tja. Gaan ze ook alle vossen afschieten omdat ze konijntjes eten? Ik dacht het niet.)
Maar goed, iemand kan dus zomaar een kat komen brengen en de eigenaar krijgt hem dan gratis weer terug. Is alles gratis bij jullie? Bij ons betaal je toch echt elke nacht die de kat heeft doorgebracht (en dus is verzorgd).
Als iemand in Gouda melding doet van een zwerfkat, wordt er bij de ambulance eerst bekeken of de (mogelijke) eigenaar aangifte heeft gedaan bij het Amivedi (wat je wel doet als je je kat graag terugwil natuurlijk), vervolgens kan die persoon teruggebeld worden om hem/haar te vertellen dat zijn/haar kat daar en daar mogelijk rondzwerft.
Het geld groeit ons niet op de rug namelijk, en in Gouda is de kans wel reëel dat iemand zomaar een kat komt dumpen. Dus vandaar. :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:07

Honden en katten zijn nog altijd geen vossen. Staat er toch vrij duidelijk.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:11

Thirty schreef:
Honden en katten zijn nog altijd geen vossen. Staat er toch vrij duidelijk.

Nee maar dat is dan ineens weer wel de natuur :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:17

Die hebben geen baas. Dat is het verschil.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:26

Tat_jana schreef:
dynamiek schreef:

:') raap me op :')

:') *ziet buurman over de schutting klimmen*

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:58

_blue_ schreef:
Vanavond wezen wandelen met mijn wandelmaatje, zij is al sinds jaar en dag werkzaam bij het plaatselijk dierenasiel hier in de provincie. een loei groot asiel.

en natuurlijk heb ik dit topic even kort ter sprake gehouden, dat het volgens sommigen de normaalste zaak van de wereld lijkt om katten die in iemands bezit zijn lukraak naar het asiel te brengen omdat ze wat door hun tuin lopen oid.
hierop moest zij toch hartelijk lachen, en vertelde mij dat zij dit echt werkelijk nog nooit aan de hand heeft gehad, dat er op die manier wordt dwarsgelegen over de ruggen van jawel een dierenleven wat even van hort naar her wordt gesleept. ja een kat is daar over het algemeen niet zo geschikt voor zei ze.
ze zei nog, mensen die mij dat ooit flikken kunnen asielkosten aan hun broek krijgen en die zijn niet te zuinig :D
Honden worden nog wel eens voor het gemak vlak voor de zomervakantie gedumpt bij het asiel omdat ze even geen oppas hebben, ook zij krijgen de volle asiel plus verzorgingskosten aan hun broek, dus dat gaat zeker ook gebeuren met asos die katten dumpen voor de lol.
ze vond het meer een beetje een broodje aap verhaal en was zeer blij dat zij hier echt nog nooit maar dan ook echt nooit van had gehoord. :)

Niet overal hoor. Ik heb mijn kat wel eens uit het asiel op kunnen halen, omdat mensen haar daar heen hadden gebracht. En nee, ze zag er niet verwaarloosd uit en ja, die mensen wisten heel goed waar ze thuishoorde.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 01:37

Beste oplossing tegen ongewenste katten in de tuin is volgens mij gewoon een hond nemen. :D
Als die hond een echt loedertje is heb je nooit weer last van die specifieke kat.
Wel zorgen dat die hond die tuin niet uit kan en boven op de schutting bordje met betreden voor eigen risico voor de kat neerzetten. :+
Dan laat je de kat de keus of ie jouw tuin betreed en de eigenaar de keus of ie zijn kat nog steeds los wil laten lopen in de buurt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 01:54

Moet je maar net een hond willen. En een hond nemen om die reden is een slechte zaak.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:08

Diablo schreef:
_blue_ schreef:

Niet overal hoor. Ik heb mijn kat wel eens uit het asiel op kunnen halen, omdat mensen haar daar heen hadden gebracht. En nee, ze zag er niet verwaarloosd uit en ja, die mensen wisten heel goed waar ze thuishoorde.

uitzonderingen bevestigen de regel maar dat zal je altijd zien maar het is meer uitzondering dan regel zoals hier beweerd wordt. en ieder krijgt wat ie toekomt ik heb dit echt nooit maar dan ook nooit meegemaakt en woon toch in een zeer kat rijke buurt ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:20

Een hond nemen voorkomt geen katten in de tuin. Ze westen dondersgoed wanneer de hond binnenzit en paraderen dan triomfantelijk langs het raam en kijken dan ook nog eens arrogant naar binnen. Als het even zo kwam sloop ik naar de achterdeur om de hond los te laten maar dat wisten ze.

Wetten of wat nou goed is voor een kat, je hebt in een wijk rekening met je medemens te houden enne je hoeft geen kat tte nemen?? Dus als je geen zin hebt om m te begrenzen moet je m niet nemen, net als je geen hond moet nemen als je geen zin in wandelen hebt.

O en vergelijking met schapen zag ik, dat gaat toch niet op? Die staan netjes afgerasterd en die hoef ik ook niet in de tuin.
En wat natuurlijk is voor een kat? Allesbehalve het leven wat wij mensen ze bieden. Dus kom niet opeens met dit excuus als het je zo uitkomt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:21

hebben jullie wel in de gaten dat een kat een dier is wat in de natuur hier niet voorkomt, de wilde kat is door toedoen van de mensen in Nederland uitgestorven.
In Nieuw Zeeland hebben katten voor zoveel overlast gezorgd dat bepaalde vogelsoorten al zijn uitgestorven, met het zelfde excuus, hij moet toch los kunnen lopen.
Vertel dat maar eens aan de laatste van een soort..
Hier zijn idd de mussen een beschermde diersoort en hoe vaak zie ik katten met een klein musje in de bek lopen..

Mensen zijn ook jagers, dus mogen wij ook gaan schieten, op die katten dus, als je toch mens en dier wil gaan vergelijken.