Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:05

Zelfs een mishandelde hond kwispelt naar zijn baas, dus idd beetje simpel gesteld, ze speelt dus is gelukkig.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:32

•More than 190 orcas have died due to captivity since 1961
•Cetaceans may “go crazy” in captivity due to their own echolocating. Sonar sounds bounce off the tank walls and back at them since there is nothing to absorb it.
•Marine mammals have been known to 'commit suicide' in captivity because of lack of stimuli and depression
•Captive orcas have attacked and even killed their own trainers, as well as park guests. On the other hand, on record, wild orcas have never harmed a human.
•Lolita is the last surviving orca captured from the Southern Resident Pods. At least 50 other orcas, from the same community, have died in captivity or from the captures.

Dit zegt toch al genoeg of niet.

Ik vind het filmpje van omroep Gelderland nu niets toevoegen in dit verhaal. Had graag ook wat mensen van de orca coalitie willen horen.......
Zo mager als een paling...... dan had ze ook niet veel nodig meer gehad dus een spuitje was voldoende.
Ze kan niet terug omdat ze contact met mensen zoekt, tuurlijk het Dolfinarium liet de mens er zelf bij.

Ik krijg gewoon een soort boosaardig gevoel over mij heen als ik dat zo allemaal zie. Het uit de waddenzee trekken. Publiek erbij, en vervolgens gewoon in een vrachtwagen en vliegtuig naar een nieuwe vissenkom. Maar ach ze is nu bij soortgenoten, mag staks in shows meedoen met de titel The Morgan Show. Dan mag ze tussendoor nog als fokdier (mis)gebruikt worden. Om vervolgens door naar seaworld toe te gaan. Het gaat allemaal om GELD. Welk zeeaquarium wil nu geen vers bloed hebben om mee te fokken. Morgan is gewoon onbetaalbaar en dat weten ze. Ze is een wildvang vrouwtje en wat kan seaworld zich nog meer wensen...................................

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:23

Misschien moeten jullie dit filmpje eens bekijken
http://afallfromfreedom.org/view-movie?mid=5462

Let op: er zitten in het begin wat vreselijke beelden tussen maar als je je ogen afwend en alleen luistert dan heb je genoeg info...
Seaworld en Harderwijk (e.v.a.) mogen wat mij betreft wegrotten!!!!!!!!!!!!

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 23:04

griebels schreef:
Misschien moeten jullie dit filmpje eens bekijken
http://afallfromfreedom.org/view-movie?mid=5462

Let op: er zitten in het begin wat vreselijke beelden tussen maar als je je ogen afwend en alleen luistert dan heb je genoeg info...
Seaworld en Harderwijk (e.v.a.) mogen wat mij betreft wegrotten!!!!!!!!!!!!

Deze film ken ik al. Het zijn verschrikkelijke beelden. (zoek ook eens op Tokitea daar zijn ook beelden van van hoe ze bruut de zee uit getrokken wordt en hoe de rest van de pod afgeslacht wordt). Het is gewoon niet normaal. Helaas gebeuren deze praktijken nog steeds. In Japan bevoorbeeld (Tjaii, daar worden nog steed dolfijnen op gedreven in een baai en bruut afgeslacht, soms halen ze er jonge dieren tussen uit voor aquaria)

Ik heb dan ook een gruwelijke hekel aan orka's in gevangenschap.

Om nog even op de dolfijnen terug te komen, heeft iemand hier een idee over hoe Flipper na zijn flamboyante tv optredens aan zijn einde is gekomen. Nee lieve mensen dit willen we niet (ik in ieder geval niet). Maar oke we hebben het hier over orka's. Maar dit schoot me even te binnen.

Ik zie ze niets liever dan in The Open Ocean waar ze horen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:11

ik kan die beelden van Lolita niet vinden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:15

griebels schreef:
ik kan die beelden van Lolita niet vinden :n

Moet je even op Tokitae capture googlen, dan kom je van alles over Lolita tegen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:40

ik heb de beelden gezien, dat zijn dezelfde beelden die ze in het fimpje gebruiken die ik linkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:41

Moet je even op youtube zoeken, dan krijg je in de rechterkolom nog meer lolita fimpjes.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:53

Morgan en de target
7 december 2011
Verzorger: Ida

Als trouwe kraamkamerlezer ken jij de term ‘target’ vast wel. Een target is een stok met daarop een grote ronde knop. Een target kan worden gebruikt om een dier iets nieuws te leren. En of dat dier dan een dolfijn, zeehond, paard, konijn of orka is maakt niet zoveel uit! Morgan heeft in Harderwijk al kennisgemaakt met de target. Wij hebben regelmatig met Morgan geoefend. Zij snapt dus al dat ze de target kan aanraken en kan volgen.
In Loro Parque wordt de target bijvoorbeeld gebruikt om Morgan aan te leren op de weegschaal te gaan. Je hebt vast gezien hoe Morgan in Harderwijk werd gewogen; dat was nog een hele klus, met een hangmat en een grote kraan. In Loro Parque doen ze dat anders. Ze hebben daar een hele grote weegschaal waar de orka’s zelf op kunnen gaan liggen. Handig hè? Van het weekend heeft Jan nog met Morgan geoefend en vandaag was het de beurt aan Miguel. Vind je niet dat Morgan het goed doet?

Bron: www.kraamkamer.nl

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:22

Ze heeft het er iig beter dan in Harderwijk.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 00:52

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:27

Dichterbij huis gebeurt dat ook hoor. Jaarlijks worden er in Denemarken tientallen dolfijnen in een baai gedreven en omgebracht met bijlen. Een zgn 'overgangsrite' voor jongens....

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:52

Walgelijk om die filmpjes te bekijken!

een paar paginas terug schreven sommigen nog wat positiefs over Morgan in Tenerife.... ik mag aannemen dat iederen met verstand nu wel begrijpt dat ze gewoon een hel tegemoet gaat!

zulke vissekommen verdienen geld omdat ze jaren geleden zijn begonnen deze prachtige beesten uit de zee te trekken , bah wat is de mens toch vreselijk egoistisch en gewoon walgelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:18

_Pilipa_ schreef:
Walgelijk om die filmpjes te bekijken!

een paar paginas terug schreven sommigen nog wat positiefs over Morgan in Tenerife.... ik mag aannemen dat iederen met verstand nu wel begrijpt dat ze gewoon een hel tegemoet gaat!

zulke vissekommen verdienen geld omdat ze jaren geleden zijn begonnen deze prachtige beesten uit de zee te trekken , bah wat is de mens toch vreselijk egoistisch en gewoon walgelijk!

Dit soort dieren hoort in het wild, net als olifanten, je kunt als mens nooit een natuurgetrouwe omgeving nabootsen, omdat deze dieren te groot zijn en nogal wat kilometers maken. Ze zit nu in elk geval beter dan in Harderwijk, maar ik blijf bij mijn standpunt dat dit een tussenstation had moeten zijn en niet het eindstation.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:23

Berdien schreef:
Dichterbij huis gebeurt dat ook hoor. Jaarlijks worden er in Denemarken tientallen dolfijnen in een baai gedreven en omgebracht met bijlen. Een zgn 'overgangsrite' voor jongens....

Dat is op de Færøerne, niet in Denemarken. ;)
Dat is ongeveer hetzelfde als zeggen dat Bonaire hetzelfde is als Nederland.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:14

Maar iedereen weet waar Denemarken ligt ;) En maakt de locatie/naam/.. echt zoveel uit? Het feit DAT het gebeurt onder het toeziende oog van het oh zo ontwikkelde westen wat tranen met tuiten huilt om een orka, daar gaat het om. Of het dan in Denemarken, oh nee, Færøerne gebeurt of op het strand van Texel, dat maakt mij dan écht niet uit.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:42

Morgan racet en springt door het bassin
9 december 2011
Zoals je al hebt kunnen zien op kraamkamer.nl mocht Morgan al binnen één dag uit de medical pool om de rest van de bassins te ontdekken.
Morgan maakt graag gebruik van de grote ruimte in deze bassins,
In haar eentje, maar ook met Skyla en Kohana racet ze het bassin door. Maar dat niet alleen, ze liet ook iets zien dat ze in Harderwijk nooit heeft kunnen laten zien omdat haar bassin niet diep genoeg was. Ze liet een hele mooie, hele hoge sprong zien.
Ik kreeg net het filmpje van haar eerste sprong en dat filmpje deel ik graag met jullie. Wat enorm gaaf he?

Bron: http://www.kraamkamer.nl
(hier is ook nog een filmpje te vinden)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:08

Morgan ontmoet Tekoa
11 december 2011
Na de kennismaking met de dames Skyla en Kohana en baby Adan was het tijd voor de ontmoeting met één van de twee mannetjes, Tekoa. Ook deze kennismaking ging super! Morgan is erg nieuwsgierig naar de andere orka’s en lijkt geen angst te kennen. Ze zwom zo op Tekoa af om hem te begroeten. Tekoa leek ook erg geïnteresseerd te zijn in Morgan. Na de eerste kennismaking begonnen de twee orka’s dan ook fanatiek te spelen! Het doet me zoveel plezier om Morgan zo te zien.

Bron: www.kraamkamer.nl

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 22:19

From Corky To Morgan

Here are some thoughts to go with the sad 42nd anniversary of Corky’s capture, on December 11th, 1969,

From Corky to Morgan

Morgan - you may not know who I am but like you I am an orca, a captive orca. Forty-two years ago, on a stormy night my family happened into a small bay where men suddenly appeared and surrounded us with nets. My mother was with me. We did not know what to do. The men shouted over the storm and rushed about with boats and more nets as the rains and the wind swirled all around us. We stayed close together. The night was horrible. When morning came the storm passed. The waters became calm but the men were still busy, still shouting, still running about in boats and on shore pushing the nets and logs. We stayed still, very still. I huddled close to my mother. Like you, I was very young and scared. Soon, too soon the men came near and separated me from my mother and suddenly she was gone. The men took me from the water. I could not move. I was trapped. My heart ached. There were strange noises, darkness and movement. I think Morgan, you know about this for it has happened to you too. After what seemed like a long, long time there was bright sunlight and I could feel myself back in water. But it was not my ocean home. I swam to explore. I was not alone. There were others and this was a comfort but they were not my mother and I was forever sad.

All of my companions, save one, died soon after. Then my babies, one after the other, six in all. My life took one more turn. My partner and I were moved again. This water was bigger, noisier, more crowded with strangers. I had no more babies and my partner soon died.

I stayed alive. Why? What am I waiting for? My memories of my family, my mother and my ocean home will not let me go so I circle and circle again, round and around and around, dreaming.
I dream of my family, and freedom.

Morgan, will you ......wait? remember? dream?

Van deze site is de tekst http://www.orcalab.org/news-archive/corky/111210.htm

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:47

Hoe weeg je een orka?
13 december 2011
Verzorger: Steve
Hoe weet jij hoe zwaar jij bent? Doordat je op een weegschaal gaat staan! Een volwassen orka kan met gemak 4000 kilo wegen. Dat betekent dat je een hele grote weegschaal nodig hebt om een orka te wegen. In eerdere weblogs heb je al kunnen lezen dat Morgan in Nederland met behulp van een hangmat en een kraan werd gewogen. Dat was steeds een hele grote klus!
In de weblog van vorige week woensdag kon je al lezen hoe ze het wegen in Loro Parque doen. Ze hebben de orka’s geleerd om op een weegschaal te komen liggen, zodat je heel makkelijk kunt zien hoe zwaar ze zijn. Vandaag lieten Kohana en Skyla aan Morgan zien hoe dat in zijn werk gaat. Terwijl Morgan genoot van haar visjes en heel braaf bij haar Spaanse verzorger in de buurt bleef, gingen Kohana en Skyla omstebeurt op de weegschaal. Je ziet dat ze een klein aanloopje nemen en dan hop op de weegschaal glijden. Handig hè?

Bron: http://www.kraamkamer.nl (filmpje: http://www.kraamkamer.nl/weblog/Hoe-weeg-je-een-orka- )

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:49

Bizar he dat er dus totaal geen gevechten ontstaan met deze niet familie van Morgan.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:10

Ze hebben voordat Morgan kwam deze familie (die overigs ook niet vanaf het begin af aan bij elkaar zitten) laten wennen aan haar geluid en taal. Dat scheelt enorm veel. Ik zou niet weten hoe ze dat willen doen met een pot die in de oceaan leeft, dagen en uren achter die pot aanvaren??

Ik heb nog grappig nieuws... Morgan durft het show basin absoluut niet in te zwemmen omdat ze het te diep en te groot vind... Zelfs achter Skyla en Kohanna zwemt ze niet achterna...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 02:06

...en dat laatste is toch in- en intriest voor een orka... |(

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 02:18

Ik geloof dat ik er de humor ook niet van in zie, de Oceaan waar ze uitkomt is toch een stuk dieper.....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:35

Ik krijg echt jeuk van die kraamkamer stukken. Bah wat hypocriet.

En dat ze niet in het 'grote' showbassin durft geeft alleen maar aan dat ze veel en veel te lang in haar badkuip in Harderwijk heeft gezeten. Arm dier.