[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:52

Hoi allemaal! Ik lees hier ook trouw mee en ik ben benieuwd naar jullie tips :)

Op het moment hebben we een Sheltie en daar zijn we super blij mee, vooral ik ben echt gek van hem. Schat van een hond, luistert goed, is geinteresseerd en slim. Ik zou er graag een tweede Sheltie bij nemen, vooral omdat ze zo makkelijk zijn en qua formaat ook makkelijk mee te nemen zijn.

Toch heb ik het idee dat een hond die van veel (en hard) lopen houdt ook wel erg goed bij ons zou passen. De Sheltie is altijd enthousiast, maar om mee te gaan mountainbiken zie ik hem nog niet doen :+ Wij zijn dus eigenlijk op zoek naar een hond die van kilometers lopen (of rennen) houdt. Bij voorkeur wel een hond die los kan en een sterk jachtinstinct vind ik niet zo tof, ik wil niet dat de hond wild gaat grijpen oid. Hebben jullie ideeen? :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:33

Ga je dan met de nieuwe hond apart uit en blijft de Sheltie thuis?

Volgens mij kan je nog heel veel kanten op: een type mechelaar, een Dalmatische staande hond (al ken ik ook dalmatiërs die jagen), een flatcoated retriever, een Dobermann, een Aussie...
Laatst bijgewerkt door Nikass op 07-06-17 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:36

Nikass schreef:
Ga je dan met de nieuwe hond apart uit en blijft de Sheltie thuis?

Vriendlief zal dan inderdaad wel eens apart op pad gaan met de 'nieuwe' hond :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:37

Wat voor type spreekt jullie het meeste aan?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:42

Een Dalmatier, Duitse Pincher, Manchester terrier..

DezeNaam

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 17:41

xMercury ik denk dat het heel afhankelijk is van wat jullie zoeken in een hond buiten het jachtinstinct! Maar aangezien jullie een sheltie hebben neem ik aan dat je graag een hond hebt met een will to please? Misschien kan je kijken naar de grotere 'buddy' van de sheltie namelijk de Schotse collie? Al denk ik persoonlijk dat je met het jachtinstinct ook deels wel geluk moet hebben.. := Natuurlijk zal een je bij een jachthond de zekerheid hebben dat ze jagen. Maar het kan evengoed zijn dat je herder een obsessie heeft met konijnen en plots weg is, dus hou er rekening mee dat je nooit 100% zekerheid hebt.
Wat willen jullie buiten fietsen nog doen met de hond? Want als je naar als je bijvoorbeeld naar de Mechelaar of BC gaat kijken zullen die ook nog mentale uitdaging nodig hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 18:52

Niet elke jachthond gaat op eigen initiatief op jacht. Ze zijn vaak ook heel goed te trainen. Zo ken ik jachthonden die te stoppen zijn terwijl er een paar meter voor hun neus een konijn loopt, en ken ik herders die de baas dan negeren... O:)

Een Gordon Setter is ook leuk, zal wel iets meer opvoeding vereisen dan een Sheltie. En eerlijk gezegd ken ik wel een GS die niet meer uit het water kwam als daar eenden zaten :=
Maar zo zijn ze niet allemaal ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:01

mijn mechelaar kan ik ook terugroepen tijdens een charge naar een paard/ander dier. tuurlijk is het bij de ene hond hardnekkiger dan bij de andere, maar opvoeding doet er ook wel wat in.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:05

Kortharige collie. Vind ik wat sportiever dan de langharige en minder snel last vd warmte. Kennisje heeft er twee en doet erg leuk mee in de sport

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:49

EmptyWords schreef:
mijn mechelaar kan ik ook terugroepen tijdens een charge naar een paard/ander dier. tuurlijk is het bij de ene hond hardnekkiger dan bij de andere, maar opvoeding doet er ook wel wat in.

Uiteraard, ik wil alleen maar aangeven niet alle jachthonden bij voorbaat af te schrijven omdat ze zouden jagen ;)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:04

Hier een golden retriever uit gedeeltelijk jachtlijn. Enorme will to please buiten en binnen een heerlijke rustige familiehond. Wij doen ook jachttraining (voor ons en voor haar plezier) en ze is er dol op. Maar luistert erg goed, en zal niet zonder commando achter wild aan gaan. Ze is slank gebouwd en zal denk ik ook best geschikt zijn voor andere hondensporten. Misschien niet de allersnelste dan, maar wel alles voor het baasje willen doen. En wat ik persoonlijk fijn vind tov bijvoorbeeld een bc is dat ze heel rustig is binnen en niet iedere dag uren hoeft te wandelen of vermaakt te worden. En heel lief voor kinderen, een allemansvriend.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:59

Ah wat leuk om jullie reacties te lezen! Heel interessant. Een Dalmatier lijkt me te gek, vind ik echt prachtige honden en wat ik er over lees vind ik fantastisch. Mijn wederhelft vind een Rhodesian Ridgeback, Vizsla en Dobermann ook heel gaaf, maar de Vizsla's die ik ken vind ik echt hyperactief en daar krijg ik het van op mijn zenuwen. Een RR en Dobermann lijken me wel snel 'te moeilijke' honden, toch? Ik ga het liefst toch weer voor een 'makkelijke' hond, onze Sheltie heeft nooit gesloopt en is ook gewoon niet stout en heel bewerkbaar. Ben bang dat het daarom snel tegen kan vallen als je een hond neemt die inderdaad mentale uitdaging nodig hebben, dat trekt me niet zo. Een gesloopt huis spreekt me dus niet zo aan :') Veel bewegen is geen probleem! Ik ga eens kijken naar jullie suggesties :D Ook hou ik asiels nauwlettend in de gaten :)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:38

Ik ken ook een viszla die hyper is. Ligt misschien ook deels aan de opvoeding, maar die blijft rennen binnen en is nogal happerig ook naar mensen uit speelsheid. Wil je een hond die ook waaks is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 15:05

Ik vind Viszla's ook hyper :):)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:28

Vizsla´s zijn hyper ja... Engelse Pointers ook, Weimaraners ook;) Hoewel Weimpjes, van de goede lijnen, wel wat relaxter zijn en sneller volwassen. Mijn Weim gaat ook echt niet zelfstandig jagen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:29

Ik ben voorlopig nog niet op zoek naar een tweede hond, maar zou in de toekomst graag een whippet of een greyhound willen.

Momenteel heb ik een Australian Cattle Dog die ik helemaal geweldig vind <3 Maar ik zou er geen twee tegelijk van willen. Ik vind greyhounds/whippets echt prachtig. Ik kom alleen lastig achter wat nou echt het verschil is tussen deze twee rassen. Kan iemand dat uitleggen?

Ook vraag ik mij af of een Cattle dog en greyhound samen gaan qua leefstijl. Ik loop uren met mijn Cattle en we fietsen regelmatig hele stukken. Ik weet dat greyhounds erg lui zijn en echte sprinters ipv lange afstand lopers. Maar zouden ze hier alsnog van kunnen genieten of doe je ze er geen plezier mee om ze mee te nemen op zo'n wandeling?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:37

Ik ken jouw cattles niet persoonlijk maar de cattles die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben een speelstijl en communicatiemanier waar je echt geen fragiele hond als een windhond/wipper of dergelijke bij wil hebben. Cattles die ik ken leven met borders. Maar in het lopen wordt er toch wel eens een border door de lucht gecatapulteerd doordat een cattle er vrolijk tegenaan beukt.

Ik zou eerder kijken naar rassen met een hoop meer body dan een windhond.

Eerder in dogachtige en dergelijke.
En al gaat je cattle zich misschien inhouden bij een fragiele hond. Een evenwaardig speelmaatje heeft ie er niet aan.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:49

Zou een cattle niet met een Australian Shepherd kunnen? De Aussies die ik ken kunnen ook zo lomp spelen, beetje op een stafford-achtige dog manier.
Zie daarin trouwens wel verschil tussen verschillende lijnen. Vooral de wat sportievere gebouwde Aussies houden ook wel heel erg van de ren- spelletjes :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:57

Hmmm dat is een goed punt Zoe, had ik nog niet aan gedacht. Mijn Cattle houdt zich erg in tijdens het spelen met mijn andere hond die erg onzeker is in het spelen. Maar daar heeft hij inderdaad geen volwaardig speelmaatje aan. En daar ben ik deels wel naar op zoek voor hem.

Een Aussie vind ik prachtig maar helaas wat te groot en te harig voor wat ik zoek. Een Stafford/Pitbull vind ik ook geweldig en overweeg ik eventueel ook. Ik ben alleen niet op zoek naar een hond die evenveel training en aandacht vereist als mijn Cattle Dog doet. Dit omdat ik ze niet te kort wil komen. Vandaar dat ik ook keek naar een Greyhound. Echte luie honden die het prima vinden om wat te knuffelen, te lopen en te slapen. Dan kan ik mijn echte sporttijd en trainingstijd in mijn Cattle Dog steken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:04

Het ligt er maar net aan. Ik ken bijvoorbeeld meerdere mensen met grote honden en daar kleinere kwetsbare honden bij. Vriendin heeft Duitse Herders en een niet FCI erkend ras, lijkt op Chihuahua. Fokker die vroeger DH's fokte, fokt ook Whippets die altijd gewoon door elkaar liepen. Aan de andere kant moet je goed kijken of ook de dagelijkse behoefte bij elkaar aansluiten als je naast de sporttijd en trainingstijd de rest wel samen wil doen.

Maar als een Aussie te groot is, een Greyhound is toch juist nog groter? O:)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:11

De dagelijkse behoefte vind ik dus een lastige. Ik pas momenteel veel op de hond van mijn moeder (straathond uit Bulgarije) en die doen het samen perfect op wandeling. Ik ben bezig met mijn Cattle en hij snuffelt en slentert er wat omheen. Maar ik ben niet op zoek naar een tweede hond om bijvoorbeeld agility mee te doen. Apporteren buiten en zoekspelletjes e.d. vind ik prima om te doen met een tweede hond.

Hahaha dat staat er inderdaad een beetje raar. Een Greyhound is flink wat groter dan een Aussie maar heeft ook flink wat minder haar. Ik ben erg fan van kortharige honden ivm uiterlijk en gemak. Ik ben niet op zoek naar een bolletje wolletje haar zoals een Aussie. Dat vind ik wat te veel. Maar qua grootte vind ik een Aussie prima, als ze kortharig waren geweest :Y)

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:21

Een kortharige Collie? Ik ken het ras niet super, maar er loopt hier in de buurt een hele leuke rond. Niet zo werklustig als een cattle of een border, maar wel lekker energiek :)

Zie trouwens dat je ervaringen met een Greyhound vroeg, excuus voor mijn ongevraagde adviezen :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:33

Mijn ervaring is juist dat greyhounds soms een maatje te heftig spelen met wat onzekere, kwetsbare honden. Ze zijn ontzettend sterk en de ander altijd te vlug af. Ze hebben de neiging om te gaan "snappen " tijdens het spel en daar worden andere honden soms bang van.
Whippets vind ik vriendelijker en kwetsbaarder, maar greyhounds niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:38

Oh maar de tweede hond mag juist wel heftig spelen. :D
Mijn Bulgaar is juist heel voorzichtig en onzeker, mijn Cattle gaat daar wel goed mee om maar als hij eens een volwaardig speelmaatje vindt dan gaat het echt los. De Cattle is niet bang te krijgen van andere honden maar luistert wel naar klaar is klaar. Ik kan alleen bijna geen speelmaatjes vinden die met mijn Cattle willen spelen omdat hij ze allemaal te snel af is en zo heftig is (blaffen en drijven, drijven, drijven) dat andere honden het niet meer leuk vinden.

Korthaar Collies zijn leuk! Ik ben alleen bang dat die misschien wel wat te veel individuele aandacht en een werkdrang (hoe noem je dat...?) hebben.

Springer Spaniëls vind ik ook erg leuk. Juist omdat ze wat meer zorgeloos zijn dan de werkhonden.

Edit: om het misschien wat simpeler te verwoorden, maar het moet niet verkeerd opgevat worden. Ik ben vooral opzoek naar een hond voor 'erbij'.
Met mijn Cattle dog kan ik mijn ei kwijt met trainen, agility en eventueel in de toekomst schapen drijven. Maar hoe meer honden hoe beter :D Vandaar dat ik geen tweede werkhond wil of een tweede hond die evenveel aandacht en uitdaging vereist als mijn huidige hond.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 00:01

Greyhounds/galgo's (wel echt 2 verschillende rassen ook qua karakter) haren alsnog wel erg hoor XD tenminste onze galgo wel

Mijn galgo is binnen echt een slaapkop maar buiten erg actief, luistert als het hem uitkomt en ziet ons meer als personeel denk ik. wel een echte vriend. Aan de fiets vind hij prachtig maar als hij het genoeg vind is het ook noodstop en wil die niet verder. wandelen vind hij wel erg leuk! je ziet ook op windhonden groepen dat veel windhonden graag lange wandelingen maken.
Met spel is hij idd wel heftig als in snappen en slaan met de poten, niet als gemenigheid maar zo spelen zij. op windhonden dagen word ook aangeraden zoveel mogelijk honden een ruime muilkorf om te doen zodat ze niet perongeluk de dunne velletjes beschadigen

Dat hebben ze wel, een dunne huid, snel wondjes/sneetjes maar geneest wel prima.
Hoe "lastig" een galgo/greyhound is ligt er ook heel erg aan waar je hem vandaan haalt en welke leeftijd. wij kregen eloy als 3 jarige spaanse zwerver, maar als je een pup vanaf begin af aan naar je hand kan zetten zal het al heel anders zijn

Greyhounds vind ik wel wat gemoedelijker dan een galgo.
Whippets ken ik minder maar zijn denk ik nog wat gemoedelijker. Podenco's zijn weer lastiger dan een galgo. maar zo heeft elk ras wel een plus of minpunten qua karakter en moet bij je passen.