[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:11

Itsme_annie schreef:
Simbaa schreef:
Volgens mij zijn die dingen die je nu noemt gewoon opvoeding :)

Ja, dat klopt natuurlijk, maar de ene hond is daar wat makkelijker in dan de andere heb ik het idee, maar nogmaals, ik ben geen kenner.

Je geeft het zelf al aan, maar het blijkt ook uit je posts, je hebt geen ervaring met honden. Dan moet je echt ver weg blijven bij werkhonden. Jij kan die niet bieden wat ze nodig hebben. Dat eindigt gegarandeerd in een gefrustreerde hond en een teleurstelling voor jou. Ga op zoek naar een gemakkelijk ras of zoek een leuke ongecompliceerde herplaatser.
Bijna iedere hond kan behendigheid doen. Op de club heb ik ze zelfs met chihuahua's gezien. Als je er ooit aan toe bent om op hoog wedstrijdniveau mee te gaan draaien, dan kan je altijd nog op zoek naar een specifieke hond daarvoor.

Itsme_annie

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 09:33

Welke rassen zou je dan voorstellen bijvoorbeeld Sammyoo, want daarom zit ik in dit topic :) Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een werkhond namelijk, dat heb ik nergens gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat ik de Australian Cattle dog heel mooi vind, maar mijn idee dat die niet geschikt is is hier al bevestigd.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:29

Er zijn denk ik inderdaad heel veel honden die bij je kunnen passen. Welke honden vind je zelf verder leuk? De echte werkers zou ik inderdaad bij weg blijven. Wat vind je van de retrievers, zoals de golden of de toller?
En spanielachtigen, een welsh springer bijvoorbeeld?

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:40

Ik ga me even verdiepen in de spanielachtigen, bedankt voor de tip!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:40

Of een stabij, of Drentse Patrijs?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:54

Nikass schreef:
Of een stabij, of Drentse Patrijs?

Oh dat vind ik ook zo'n leuke honden! Dat zijn ook wel wakers toch?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:57

Ik zou ook een poedel aanraden. Maar sommige spaniels kunnen ook goed. Nu vind ik dm duitse herder überhaupt niet bij je passen, maar ik pak hem er toch even uit omdat het bij meer rassen geldt: wij hadden met behendigheid en Duitse herder zitten die er mee moest stoppen omdat hij achter te onstabiel was en daardoor de kattenloop echt niet onder de knie kreeg. Doordat hij vaak misstapte vond hij het eng en daardoor ging hij achter nog raarder staan, krulde zijn tenen om de plank heen en viel nog vaker. Lichaamsbouw kan dus ook in relatief kleine dingen een probleem vormen.

De clumber spaniel showlijn is zeer zwaar gebouwd, daar wordt je ook niet blij van met sporten.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:10

Mizora schreef:
Ik zou ook een poedel aanraden. Maar sommige spaniels kunnen ook goed. Nu vind ik dm duitse herder überhaupt niet bij je passen, maar ik pak hem er toch even uit omdat het bij meer rassen geldt: wij hadden met behendigheid en Duitse herder zitten die er mee moest stoppen omdat hij achter te onstabiel was en daardoor de kattenloop echt niet onder de knie kreeg. Doordat hij vaak misstapte vond hij het eng en daardoor ging hij achter nog raarder staan, krulde zijn tenen om de plank heen en viel nog vaker. Lichaamsbouw kan dus ook in relatief kleine dingen een probleem vormen.

De clumber spaniel showlijn is zeer zwaar gebouwd, daar wordt je ook niet blij van met sporten.

Duitse herder zou ik me sowieso al niet aan wagen hoor, en als ik dat al zou doen zou mijn moeder ook nooit meer langs komen, want die vind ze heel eng. Maar ik weet inderdaad dat lichaamsbouw wel verschil kan maken. Logisch ook want dat is hetzelfde bij paarden en mensen bijvoorbeeld.
Ik zal inderdaad ook even naar de poedel kijken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:07

Ik vind dat je een beetje overdrijft Sammyoo.. := Volgens mij kan een BC prima als eerste hond zolang TS zich goed inleest. Vrienden van mij hebben ook een BC als eerste hond en het gaat prima behalve een paar typische problematische BC trekjes. Dingen waar je best rekening mee kan houden bij een BC is dat je ze leert wanneer ze mogen spelen/werken en wanneer niet. Ik zou ze sowieso aanleren dat ze binnen niet mogen spelen! Dit hebben mijn vrienden wel gedaan en dan zitten ze natuurlijk te klagen dat de hond hun irriteert. :+ Maar hou hier even rekening mee en je hebt al een irritatie puntje minder. Ook het willen drijven/jagen is iets waar je rekening mee moet houden.

Ik zou zeggen ga eens langs bij een of een aantal fokkers die jou aanspreken. Het is altijd moeilijk om advies te geven via het internet aan iemand die je niet kent, wij hebben geen idee wat jij allemaal over honden weet. Zo heb ik zelf ook nog nooit een eigen hond gehad maar er is duidelijk een groot verschil qua kennis tussen mijn vrienden. Dat is gewoon een kwestie van je in te lezen. Zo zit ik soms godganse dagen op forums te lezen over hondengedrag, voeding en dergelijke meer te lezen. Daar leer je echt extreem veel uit dus ik raad je zeker aan dat te doen. Ook topics over mensen die problemen hebben met hun hond zijn leerzaam, zo kan jij al een beetje kijken naar wat je dus zeker niet moet doen maar wat er dus eventueel ook altijd kan komen.

Maar je zou ook altijd eens naar een Schotse collie kunnen kijken, volgens mij zijn die iets rustiger dan een BC. Je hebt ze trouwens ook in korthaar moest je het haar te veel vinden. Er zit trouwens ook een verschil tussen de Engelse en de Amerikaanse lijn dus daar kan je ook naar kijken!
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 05-06-17 12:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:19

Dank jullie wel allemaal. Ik ben wel iemand die eerst alles over een bepaald ras wil weten voordat ik er eentje neem, maar het is altijd mooi mee genomen als je van de ervaren mensen hoort wat ze denken. Ik begin een beetje te twijfelen over de Border Collie nu, maar ik zat er vooral naar te kijken omdat dit meestal het eerste ras is dat men roept als ik het vraag. Nu heb ik echter wat meer opties dankzij jullie en ga ik me er even goed in verdiepen! Dat is ook precies waarom ik mijn bericht in dit topic plaatste, dus nogmaals heel erg bedankt!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:21

Misschien wat extra vraagjes voor jou zodat wij ook een duidelijker beeld krijgen; hoeveel uur per dag ben je bereidt om met je hond te wandelen?
Ben je van plan om naar de hondenschool te gaan? (Wat met een BC als eerste hond wel aan te raden is)
Hoeveel uur per dag moet de hond alleen zijn?
Kan je voor je puppy vrijaf nemen? (Aangezien ze dan om de twee uur buiten moeten en het alleen zijn opgebouwd moet worden.)

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:50

Sowieso hondenschool, daar heb ik nooit over getwijfeld en voor een eerste hond vind ik dit eigenlijk ook wel heel belangrijk aangezien ik zelf nog niets weet over het opvoeden van een hond. Ik heb het er wel voor over om enkele uren te wandelen. Graag zelfs, want ik ben een buitenmens, maar ik vind zelf dat ik nu te snel achter de pc kruip of de tv aan zet omdat ik liever niet alleen rondloop. Met een hond is dat toch anders voor mij op een of andere manier, ik weet niet waarom, is psychisch denk ik. Ik merk namelijk dat ik als ik op de hond van vrienden pas dat ik me dan wel op mijn gemak voel als ik alleen met de hond loop.
De hond hoeft opzich niet heel lang alleen te zijn, maar het is wel vrij onregelmatig, dus de ene keer kan langer zijn dan de andere keer.

Edit: Maar goed, ik ga me nu eerst even verdiepen in de verschillende opties in rassen die ik dankzij jullie heb. Ik was ook nog helemaal niet ver met de beslissing en misschien neem ik voorlopig ook nog geen hond, maar het zit al een tijdje in mijn gedachten en ik begon toch wel een beetje te kijken naar de verschillende rassen etc. Uiteindelijk komt er eentje dat weet ik zeker, maar totdat ik een goeie match heb gevonden blijven we gewoon lekker lezen over verschillende rassen en ga ik me er even heel goed op orienteren. Dankzij jullie ben ik nu wel weer een stapje dichterbij en heb ik een soort van richting. Ik zag namelijk door de bomen het bos even niet meer :)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:16

Itsme_annie schreef:
Welke rassen zou je dan voorstellen bijvoorbeeld Sammyoo, want daarom zit ik in dit topic :) Ik ben ook niet specifiek op zoek naar een werkhond namelijk, dat heb ik nergens gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat ik de Australian Cattle dog heel mooi vind, maar mijn idee dat die niet geschikt is is hier al bevestigd.

Sammyoo schreef:
Heb je al eens aan een middenslag poedel gedacht?

Er wordt een (kortharige) collie genoemd, dat lijkt me ook een goede optie. De Drentse Patrijs zou ik vanwege gezondheidsissues bij wegblijven.
Manchester terrier is ook erg leuk, zou ook heel aardig in de sport mee moeten kunnen komen. Maar misschien zoek je iets groters?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:29

Als je kleinere honden niet erg zou vinden zou je ook naar de Border terrier kunnen kijken of misschien eventueel de sheltie? Al heb ik van de tweede wel vernomen dat ze wat kunnen blaffen. Keeshonden zijn volgens mij ook wel vrij gehoorzaam en ze zijn in verschillende maten. En van wat ik persoonlijk gelezen heb kunnen ze prima 'als eerste hond' al blijft het dus nog altijd belangrijk dat je je inleest. Hoe keeshonden het in de sport doen weet ik helaas niet.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:43

Keeshonden schijnen het aardig in de sport te doen. Als je van dat type hond houdt, kan je ook naar een IJslandse hond kijken. Zijn ook wel keffers.
O ja, hoe kan ik het vergeten 8)7 , de Spaanse Bodeguero natuurlijk!! Dat zijn echt superleuke honden. Ze lijken een beetje op een hoogbenige Jack Russel, maar zijn niet zo irritant. Als je op de site van mijn onderschrift klikt, kan je het ras opzoeken. In Nederland worden ze denk ik niet gefokt, maar in Zuid Spanje komen ze erg veel voor. Van opvanggezinnen die deze honden wel eens in de opvang hebben hoor ik alleen maar lyrisch enthousiaste verhalen! Sportief, vrolijk, sociaal, gehoorzaam en leuk met kinderen.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:57

DezeNaam schreef:
Als je kleinere honden niet erg zou vinden zou je ook naar de Border terrier kunnen kijken of misschien eventueel de sheltie? Al heb ik van de tweede wel vernomen dat ze wat kunnen blaffen. Keeshonden zijn volgens mij ook wel vrij gehoorzaam en ze zijn in verschillende maten. En van wat ik persoonlijk gelezen heb kunnen ze prima 'als eerste hond' al blijft het dus nog altijd belangrijk dat je je inleest. Hoe keeshonden het in de sport doen weet ik helaas niet.

Shelties zijn inderdaad heerlijke hondjes en heel makkelijk! Nog steeds heel blij met onze Sheltie. Ontzettend braaf ding en actief!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 00:07

Super bedankt! Hier heb ik super veel aan!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:21

zag iemand voorbij komen die een hond zoekt voor het gezin en ook wat om erf te bewaken. Wij hebben sinds kort een leonberger, SUPER hond met de kinderen, wandelt graag, begint nu ook te waken (8 maanden). zit het graag dicht bij zijn gezinnetje. zit hier dan ook voornamelijk binnen in huis. ook geen wegloper, houdt ook van water
Hiervoor altijd herders, ging ook goed met de kinderen maar merk nu groot verschil met de leonberger, deze is er echt dol op :-)
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:30

Dat was ik :D ik vind Leonbergers ook echt echt heel leuk! Hoe zit het met de eigenwijsheid van dit ras? Aangezien berghonden nogal eens eigenwijze types kunnen zijn

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:20

valt heel goed mee hoor en in ben herders gewoon :-) was de beste pup in de gehoorzaamheidscursus, ook echt een will to please. Ben helemaal verkocht :-) lekker makkelijke honden vind ik ze, opvoeden gaat tot nutoe vanzelf, ben zelfs laks geworden om naar hondenschool verder te gaan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:21

Hij stond al op de lijst, nu weer een beetje hoger :) Dank je!

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:23

als je nog vragen hebt, ik antwoord met plezier :-) woon zelf in België maar pup komt van Nederland. Mijn kindjes zijn ook klein, tweeling van 3 en nog ééntje van 5, ook wilde jongens :-)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:36

Lijkt me een hele goede keus, alleen, hoe zit het met de vacchtverzorging? Ik ken iemand met een Leonberger, zij vindt het een fantastische hond (hij is ook echt heel leuk <3 ) maar de klittrnvacht is regelmatig wel een drama.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:41

in de rui moet je wel ontwollen maar wat echt een uitkomst is, is een waterblazer, na een wandeling waarbij ze vuil zijn spuit ik hem af met de tuinslang of ook na het zwemmen is hij echt nat en dan neem ik mijn waterblazer en is ineens zijn haar uit de knoop, mooi droog en alle dode haren er uit, koste mij 100 euro maar is wel de moeite waard als je zo een grote hond hebt met veel vacht :-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:21

Vachtverzorging zal wel wat tijd in gaan zitten inderdaad, maar dat is ook wel een lekker tut-momentje hihi.
Wij moeten eerst verhuizen voor we actief op zoek gaan, maar bedankt voor het aanbod!