[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:49

Bedoel je een toller Zoe? Lijken me ook erg leuke honden inderdaad! Border is leuk tegen de tijd dat de kinderen ouder zijn zodat we echt veel tijd voor de hond hebben en de kinderen er ook zelf iets mee kunnen ondernemen

Eloya haha nee op een boerenerf liever geen hond met jachtinstinct :P

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:51

Bedoelde ik idd! Sorry typfout

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:53

Ja niet dat je het over een of andere andere leuke hond heb die ik niet ken hihi :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:27

ulyse schreef:
Maartje_M schreef:
Ik ga me vanavond even inlezen in de beauceron. Ras is in zoverre bekend dat ik weet hoe ze eruit zien

Stafford en aanverwanten zijn niet helemaal ons type hond.
Hopelijk vinden we straks een huis bij het bos of een meertje (of beide). Doel is vooral veel wandelen

Welsh Corgi! Grootste kindervriend. Zie onze site

Haha, jij bent net als Homer Simpson, alleen antwoordt die op iedere vraag "doughnut"....

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:04

Ik heb een grote zwitser die het heerlijk zou vinden om bij jou te wonen. Zijn qua beweging niet de meest veeleisende honden, zijn waaks maar geen bijters. Meer afschrikkers.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:08

Bijten liever niet ook met de kinderen. Waaks afschrikken is voldoende.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:50

Kuggur schreef:
ulyse schreef:

Welsh Corgi! Grootste kindervriend. Zie onze site

Haha, jij bent net als Homer Simpson, alleen antwoordt die op iedere vraag "doughnut"....

:D ik ben fan. Ze zijn multifunctioneel. Ze zijn niet hoog maar als je er mee wandelt heb je het gevoel dat je met een grote hond op stap ben.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:55

ulyse schreef:
:D ik ben fan. Ze zijn multifunctioneel. Ze zijn niet hoog maar als je er mee wandelt heb je het gevoel dat je met een grote hond op stap ben.

Maar ik betwijfel of vreemden op het erf dat gevoel ook hebben ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 11:27

Maartje_M schreef:
Ik ben benieuwd wat jullie ons voor hond adviseren. Wij zijn een gezin met (bijna) 3 jonge kinderen (bijna 4, bijna 2 en de jongste wordt over 3 weken verwacht). We hebben 2 ravottende jongens dus nummer 3 zal ook wel zo zijn. Grote dierenvrienden maar het blijven kinderen. We gaan als het goed is binnen nu en een jaar vrijstaand wonen met de paarden aan huis. Mijn man is alleen nog wel eens in het buitenland voor zijn werk en dan geregeld een week weg, dus ik wil graag een hond die een beetje waaks is. Het wordt wel een huis-hond, dus het is niet de bedoeling dat hij op het erf gaat wonen.
Geen klein hondje, dat vindt mijn man niks. Dus voorkeur voor een midden tot grote maat.

Misschien moet je je niet heel erg blind staren op een specifiek ras. De verschillen tussen individuen binnen een ras kunnen enorm groot zijn. Onze Chip, helaas al lang overleden, zou een perfecte hond voor jou zijn geweest. Een teef kruising labrador x flatcoat. Een redelijk dominante maar door en door betrouwbare dame. Erfvast, speels, stapelgek op kinderen, gehoorzaam. Geen greintje agressie maar als het nodig was, was ze er voor huis en haard! Als een vriendje bleef spelen en in de schemer of donker naar huis ging, nam mijn zoontje trots Chip mee als hun bewaakster (dorpje hoor!).
Dus misschien is een retriever kruising iets, zoek een beetje dominante pup uit het nest, en investeer goed in een positieve opvoeding.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:07

Ik ben wel benieuwd wat jullie mij zouden aanraden. Ik wil heel graag vroeg of laat een hond. Liefst medium tot groot. Ook weer niet enorm natuurlijk, maar de grootte van een Labrador of een Golden vind ik nog prima te doen. Ik wil heel graag een hond die een beetje actief is, omdat ik heel graag hondensporten wil gaan doen, zoals frisbee enzo. En een beetje een intelligente hond lijkt me ook heel leuk, zodat ik hem/haar veel dingen kan leren. De hond hoeft niet waaks te zijn (liever niet, een klein beetje is niet erg). Ik wil wel een hond die redelijk zelfstandig is, maar toch af en toe even om een aai of knuffel of speelmomentje komt vragen. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik heb nog wel eens oppaskindjes over de vloer, dus een beetje verdraagzaam naar kinderen moet ie wel zijn. Het hoeft echt geen kindervriend te zijn, maar niet dat hij op tilt slaat als ze alleen maar in de buurt zijn.
Ik vind zelf de Australian Blue Heeler een prachtige hond en een leuk karakter, maar hoorde dat dat geen 'beginners'hond is? Het is trouwens dan mijn eerste hond.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:42

Sammyoo ik staar me zeker niet blind op een bepaald ras, sterker nog, ik ga er bijna vanuit dat het straks de een of andere kruising wordt. Maar ik wil wel een beetje een idee hebben wat de opties zijn :) uiteindelijk hangt alles inderdaad van het individu af.
Ik zie een retriever of kruising daarvan zeker ook wel zitten. Vooral vanwege de kinderen.
Kinderen gaan tzt mee met uitzoeken. Werkte met de kat ook heel goed haha, we hebben er een geweldige kinderkat aan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 12:44

Itsme_annie schreef:
Ik ben wel benieuwd wat jullie mij zouden aanraden. Ik wil heel graag vroeg of laat een hond. Liefst medium tot groot. Ook weer niet enorm natuurlijk, maar de grootte van een Labrador of een Golden vind ik nog prima te doen. Ik wil heel graag een hond die een beetje actief is, omdat ik heel graag hondensporten wil gaan doen, zoals frisbee enzo. En een beetje een intelligente hond lijkt me ook heel leuk, zodat ik hem/haar veel dingen kan leren. De hond hoeft niet waaks te zijn (liever niet, een klein beetje is niet erg). Ik wil wel een hond die redelijk zelfstandig is, maar toch af en toe even om een aai of knuffel of speelmomentje komt vragen. Ik heb zelf geen kinderen, maar ik heb nog wel eens oppaskindjes over de vloer, dus een beetje verdraagzaam naar kinderen moet ie wel zijn. Het hoeft echt geen kindervriend te zijn, maar niet dat hij op tilt slaat als ze alleen maar in de buurt zijn.
Ik vind zelf de Australian Blue Heeler een prachtige hond en een leuk karakter, maar hoorde dat dat geen 'beginners'hond is? Het is trouwens dan mijn eerste hond.

Bij jou zou een border collie dan weer wel heel goed passen!

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:26

Maartje_M schreef:
Bij jou zou een border collie dan weer wel heel goed passen!

Dankjewel voor je reactie! Ja daar zit ik ook over na te denken. Ik hoorde ook dat die wat makkelijker zijn voor een nog redelijk onervaren hondeneigenaar. Ik heb wel vaak op hondjes van anderen gepast, dus over gedrag weet ik wel het een en ander, maar wat betreft opvoeding ben ik nog een groentje :)

Ik ben wel benieuwd of er nog andere ideeen zijn voor mij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:46

Het hangt in mijn ervaring sterk van het individu af. Maar ik heb alleen te maken met de werkpopulatie van bordercollies. Sommigen erg "biddable" en willen alles voor je doen, relatief makkelijk te trainen.
Maar ik heb ze ook aan het andere einde van het spectrum meegemaakt, honden met een sterk drijfinstinct, en een "hard" karakter, die als ze het beter menen te weten hun eigen beslissingen willen nemen, en dan niet al te zeer onder de indruk zijn van zelfs sterke correcties.
In dat verband is intelligentie niet beslist een voordeel...
Dus als je voor een bc gaat, kijk goed naar het karakter van de ouders.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:50

Dankje Kuggur. Ik ga sowieso even uitgebreid onderzoek doen voordat ik er uberhaupt eentje mee naar huis neem, maar wel goed om te weten iig!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:10

Itsme_annie schreef:

Met oppaskindjes moet je geen cattledog nemen. Dat in combinatie met weinig ervaring is een te groot risico. Het zijn wel fantastische honden, heb er zelf ook één.
Heb je al eens aan een middenslag poedel gedacht?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:12

Een bordercollie zou ik ook niet doen ivm de oppaskindjes. Grote kans dat de Border de kinderen gaat drijven. Zoek iets makkelijkers voor eerste hond.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:06

Ik zou persoonlijk niet direct alles afraden 'omdat het kan drijven'. Om nu alles om te gooien voor je oppaskindje.. Dat zou ik persoonlijk niet doen. := Drijven op kinderen is meestal probleemgedrag en valt af te leren, moest het toch niet lukken lijkt het mij nog steeds een optie om de hond en het kind apart te zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:02

Bij het redelijk zelfstandig denk ik toch niet aan een border collie.
De combinatie van hondensport, intelligentie en zelfstandigheid is best een uitdaging ;)

Dan denk ik bijvoorbeeld meer aan een Appenzeller Sennenhond.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:19

Nikass schreef:
Bij het redelijk zelfstandig denk ik toch niet aan een border collie.

Dit hoor ik vaker, en het is niet het hele verhaal.
Als je een intelligente bc er gericht op traint al zijn focus op de handler en zijn commando's te richten (en de focus van sommige bc's kan een gat in de muur branden...) dan geeft dat de indruk van een slaafse afhankelijkheid van de handler en zijn opdrachten.
Als je daarentegen zijn focus primair richt op bijvoorbeeld schapen en wat daar mee moet gebeuren werkt diezelfde hond héél anders.
Dit is ook de reden dat er onder mensen die bc's voor schapendrijven (en dan met name écht werk, free range "hillwork"etc) trainen wordt gewaarschuwd vooral niet te veel gehoorzaamheidstraining en dergelijke te doen buiten de basiscommando's.
Dit om die focus niet te sterk op de handler te fixeren. En dus honden te trainen die zelfstandig kunnen werken, óók als ze in moeilijk landschap buiten zicht/gehoor belanden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:44

Ik snap wat je bedoelt Kuggur, maar de hond moet dan wel "fulltime" aan het (drijf)werk. Is het meer een huis hond die ook twee keer per week naar de hondenschool gaat (en bij sporten als Agility ligt de focus weer wel op de baas), dan ligt dat volgens mij anders.
Als je gaat wandelen in het bos zal de hond zich waarschijnlijk zelf vermaken.
De vraag is dus over wat voor zelfstandigheid het gaat.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 01:31

Bedankt allemaal. Ik ben ook een beetje lastig dat weet ik haha :D Ik maak me niet zo'n zorgen om drijfgedrag ivm oppaskindjes, omdat ik wel de mogelijkhied heb om ze apart te houden zegmaar, maar ze zullen elkaar dan nog wel zien en horen, dus ik wil geen hond die de boel afbreekt omdat het te druk is in huis zegmaar. Ik hoop dat dat het een beetje duidelijker maakt :)
Edit: Ik ken namelijk mensen met een hond die dit wel doet helaas. Zodra er mensen en vooral kinderen in huis zijn wordt hij helemaal wild zegmaar. Weet het ras alleen zo niet, dat zal ik eens vragen.
Ohja en met zelfstandig bedoel ik dat hij mij ook mijn gang kan laten gaan als ik iets anders te doen heb en niet continu aandacht staat te trekken, maar ook even zichzelf kan vermaken. Het hoeft niet uuurenlang te zijn, maar wel dat ik ook mijn eigen zaken op orde kan krijgen zonder daarbij continu gestoord te worden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 07:51

Volgens mij zijn die dingen die je nu noemt gewoon opvoeding :)

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:13

Maartje_M schreef:
ulyse schreef:

Maar ik betwijfel of vreemden op het erf dat gevoel ook hebben ;)

Hier wel. Onze teefje heeft een enorme zware blaf. Iedereen wacht netjes bij de poort

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:26

Simbaa schreef:
Volgens mij zijn die dingen die je nu noemt gewoon opvoeding :)

Ja, dat klopt natuurlijk, maar de ene hond is daar wat makkelijker in dan de andere heb ik het idee, maar nogmaals, ik ben geen kenner.