Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Inujojo schreef:Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de suggesties zijn voor ons, dus ik kom even inbreken.
Mijn vriend en ik hebben momenteel een 8 maanden oude Dobermann en willen tezijnertijd (lees: zodra de Dobermann goed opgevoed is) een tweede hond aanschaffen. Nou is een tweede Dobermann voor ons absoluut een optie (en lijkt momenteel ook erg waarschijnlijk, want we zijn gek op het karakter van de hond die we nu hebben), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of bokt ons nog kan verrassen met een ras waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb
.
Onze thuissituatie is als volgt:
- huis met een kleine tuin, maar de tuin loopt uit op een flink stuk losloopgebied.
- We hebben geen kinderwens en we krijgen eigenlijk ook nooit kinderen over de vloer.
- Vriend werkt fulltime, ik werk uit huis en ben dus het grootste deel van de tijd thuis.
- Onze huidige hond wordt 1 uur per dag uitgelaten aan een lange lijn/los en zodra m'n vriend thuis komt gaan we meestal naar het veld om 20-30 minuten te spelen. Als een nieuwe hond meer beweging nodig heeft hebben we de ruimte om dit bij te stellen, maar het liefst hebben we een hond die matcht met het energieniveau van onze Dobermann, die doet het heel goed op dit schema en is in huis rustig.
Waar we naar zoeken:
- Een middenmaat tot grote hond. We hebben een duidelijke voorkeur voor grote honden. Kleine honden zijn een absolute no-go.
- Kortharig (eis van mijn vriend, ik ben gek op langharige honden, dus als jullie iets weten dat aan alle eisen voldoet behalve vachtlengte, vooral doorsturen. Ik kan vriendlief vast wel overtuigen).
- Mensgericht, enthousiast en aanhankelijk. Liever standje "Oh mijn god je bent weer thuis, ik dacht dat je nooit meer terug zou komen" terwijl je gewoon een half uurtje boodschappen gedaan hebt dan een hond die even hallo komt zeggen en daarna weer zijn eigen plan trekt. Een hond die als honing aan je plakt kan ik heel goed hebben.
- intelligent en makkelijk trainbaar.
- Zoals gezegd: matcht qua energieniveau met de Dobermann, dus geen extreem hypere of extreem luie hond. Nieuwe hond zal in de eerste instantie een maatje zijn voor onze Dobermann, omdat hij in zijn eigen omgeving heel weinig honden heeft die met hem willen spelen en hij wel een enorme behoefte aan heeft.
- Hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, maar liever geen hond die besluit dat hij 1 baas heeft en naar de rest van de wereld/het gezin zijn spreekwoordelijke hondenmiddelvinger opsteekt.
- Geen ras dat bij voorbaat al nooit los kan lopen.
Pre's, maar geen absolute noodzaak:
- Een ras dat in zijn algemeenheid apporteert. Onze huidige hond doet het gewoon niet en m'n vriend vindt dat zo jammer. Heel lang geoefend, in huis doet hij het prima en hij snapt het spelletje, maar buiten zijn er te veel andere leuke dingen waar hij zich mee bezig kan houden en vindt hij het na twee keer de bal opgehaald te hebben wel weer leuk. Als een andere hond achter een bal aanzit, kan hij dan wel weer uren meerennen.
- Liever geen ras dat bekend staat om extreme waaksheid dat zich uit in blaffen. De Dobermann is erg waaks, dit gedrag kunnen we nu in goede banen leiden, maar we zijn een beetje bang dat als we een tweede erg waakse hond in huis halen ze elkaar gaan opfokken.
Abercrombie schreef:[ [url=m/fTY3CQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ben nog steeds heel blij met mijn herplaatsertje. Ze doet het heel goed. Ook in combinatie met de paarden. Alsof ze nooit anders gedaan heeft loopt ze netjes met ons mee als we door de bossen rijden.
Maartje_M schreef:Ik ben benieuwd wat jullie ons voor hond adviseren. Wij zijn een gezin met (bijna) 3 jonge kinderen (bijna 4, bijna 2 en de jongste wordt over 3 weken verwacht). We hebben 2 ravottende jongens dus nummer 3 zal ook wel zo zijn. Grote dierenvrienden maar het blijven kinderen. We gaan als het goed is binnen nu en een jaar vrijstaand wonen met de paarden aan huis. Mijn man is alleen nog wel eens in het buitenland voor zijn werk en dan geregeld een week weg, dus ik wil graag een hond die een beetje waaks is. Het wordt wel een huis-hond, dus het is niet de bedoeling dat hij op het erf gaat wonen.
Geen klein hondje, dat vindt mijn man niks. Dus voorkeur voor een midden tot grote maat.
Maartje_M schreef:Ik ben benieuwd wat jullie ons voor hond adviseren. Wij zijn een gezin met (bijna) 3 jonge kinderen (bijna 4, bijna 2 en de jongste wordt over 3 weken verwacht). We hebben 2 ravottende jongens dus nummer 3 zal ook wel zo zijn. Grote dierenvrienden maar het blijven kinderen. We gaan als het goed is binnen nu en een jaar vrijstaand wonen met de paarden aan huis. Mijn man is alleen nog wel eens in het buitenland voor zijn werk en dan geregeld een week weg, dus ik wil graag een hond die een beetje waaks is. Het wordt wel een huis-hond, dus het is niet de bedoeling dat hij op het erf gaat wonen.
Geen klein hondje, dat vindt mijn man niks. Dus voorkeur voor een midden tot grote maat.
Maartje_M schreef:Ik ga me vanavond even inlezen in de beauceron. Ras is in zoverre bekend dat ik weet hoe ze eruit zien
Stafford en aanverwanten zijn niet helemaal ons type hond.
Hopelijk vinden we straks een huis bij het bos of een meertje (of beide). Doel is vooral veel wandelen
Nikass schreef:Ik zou op zoek gaan naar een tolerante hond. Dat vind ik een Beauceron niet. Daarbij gaat het denk ik niet alleen om hoe de hond met het gezin is, maar komen er straks ook kinderen over de vloer om te spelen (en hun ouders om ze te halen en te brengen). Ik zou daarom niet een té waakse hond willen.
(En dat is een Beauceron bijvoorbeeld wel).
Voor de hand ligt bijvoorbeeld een retriever, maar wil je iets anders dan zou ik me ook een schapendoes of een Catalaanse herder kunnen voorstellen, een Leonberger of een lieve Spaanse herplaatser![]()
Ik zou geen border collie nemen inderdaad, maar vind een Ridgeback niet per definitie een slechte optie.