[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-17 19:45

Een Hovawart!
Mooie, lieve, relaxter honden.
Blaft niet teveel maar laat niemand binnen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 15:37

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de suggesties zijn voor ons, dus ik kom even inbreken :).
Mijn vriend en ik hebben momenteel een 8 maanden oude Dobermann en willen tezijnertijd (lees: zodra de Dobermann goed opgevoed is :+ ) een tweede hond aanschaffen. Nou is een tweede Dobermann voor ons absoluut een optie (en lijkt momenteel ook erg waarschijnlijk, want we zijn gek op het karakter van de hond die we nu hebben), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of bokt ons nog kan verrassen met een ras waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb :).

Onze thuissituatie is als volgt:
- huis met een kleine tuin, maar de tuin loopt uit op een flink stuk losloopgebied.
- We hebben geen kinderwens en we krijgen eigenlijk ook nooit kinderen over de vloer.
- Vriend werkt fulltime, ik werk uit huis en ben dus het grootste deel van de tijd thuis.
- Onze huidige hond wordt 1 uur per dag uitgelaten aan een lange lijn/los en zodra m'n vriend thuis komt gaan we meestal naar het veld om 20-30 minuten te spelen. Als een nieuwe hond meer beweging nodig heeft hebben we de ruimte om dit bij te stellen, maar het liefst hebben we een hond die matcht met het energieniveau van onze Dobermann, die doet het heel goed op dit schema en is in huis rustig.

Waar we naar zoeken:
- Een middenmaat tot grote hond. We hebben een duidelijke voorkeur voor grote honden. Kleine honden zijn een absolute no-go.
- Kortharig (eis van mijn vriend, ik ben gek op langharige honden, dus als jullie iets weten dat aan alle eisen voldoet behalve vachtlengte, vooral doorsturen. Ik kan vriendlief vast wel overtuigen :+ ).
- Mensgericht, enthousiast en aanhankelijk. Liever standje "Oh mijn god je bent weer thuis, ik dacht dat je nooit meer terug zou komen" terwijl je gewoon een half uurtje boodschappen gedaan hebt dan een hond die even hallo komt zeggen en daarna weer zijn eigen plan trekt. Een hond die als honing aan je plakt kan ik heel goed hebben.
- intelligent en makkelijk trainbaar.
- Zoals gezegd: matcht qua energieniveau met de Dobermann, dus geen extreem hypere of extreem luie hond. Nieuwe hond zal in de eerste instantie een maatje zijn voor onze Dobermann, omdat hij in zijn eigen omgeving heel weinig honden heeft die met hem willen spelen en hij wel een enorme behoefte aan heeft.
- Hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, maar liever geen hond die besluit dat hij 1 baas heeft en naar de rest van de wereld/het gezin zijn spreekwoordelijke hondenmiddelvinger opsteekt.
- Geen ras dat bij voorbaat al nooit los kan lopen.

Pre's, maar geen absolute noodzaak:
- Een ras dat in zijn algemeenheid apporteert :+. Onze huidige hond doet het gewoon niet en m'n vriend vindt dat zo jammer. Heel lang geoefend, in huis doet hij het prima en hij snapt het spelletje, maar buiten zijn er te veel andere leuke dingen waar hij zich mee bezig kan houden en vindt hij het na twee keer de bal opgehaald te hebben wel weer leuk. Als een andere hond achter een bal aanzit, kan hij dan wel weer uren meerennen.
- Liever geen ras dat bekend staat om extreme waaksheid dat zich uit in blaffen. De Dobermann is erg waaks, dit gedrag kunnen we nu in goede banen leiden, maar we zijn een beetje bang dat als we een tweede erg waakse hond in huis halen ze elkaar gaan opfokken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 19:06

Ik neem aan dat naarmate de hond ouder/volwassen wordt het bewegingsschema intensiever wordt?
Anderhalf uur vind ik erg weinig voor een volwassen Dobermann.

Apporteren is leuk, maar zeker bij een hond in de groei zou ik erg uitkijken met het "uren achter een bal aanrennen" aangezien dit erg belastend voor zijn gewrichten is. Leer de hond liever te wachten tot de bal uitgerold is voordat hij hem mag halen. Dan loopt hij gerichter en maakt minder abrupte bewegingen.

En dan het ras? Tja als jullie zo gek zijn op deze hond ligt een tweede wel voor de hand. Misschien vindt jij een langharige Weimaraner ook leuk, maar vergis je niet in de energie van zo'n hond.
(En uiteraard is het karakter ook wel anders)

Sammyoo

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:33

Volgens mij past een labrador uitstekend in je wensenlijstje

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 23:14

Een asielhond? Jullie lijken geen hele specifieke wensen te hebben van wat je verwacht van een hond. In mijn ogen passen er een heleboel rassen bij jullie verhaal.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 13:48

Het is al een tijdje geleden maar wij hebben de knoop doorgehakt en zijn uiteindelijk voor een leonberger gegaan.
Het nestje is op 18 februari geboren en zaterdag mogen we onze "kleine" pup ophalen.

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 19:33

Wat leuk dat het toch de leonberger is geworden!
Ze zijn zooo cute als pup <3 <3
Dat wordt heerlijk genieten van het bolletje wol de komende tijd!
Veel plezier met hem/haar :)

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:59

Wij willen over een paar maanden een pup nemen. We hebben al een Biewer van 9 en willen er graag weer een grote hond bij. Mijn man gaat graag hardlopen en fietsen en vind het leuk om dan een hond mee te nemen. We hebben 3 kinderen (8, 5 en 4) en we wonen naast een natuurgebied dus gaan vaak wandelen. Het is ook de bedoeling dat de hond mee naar stal gaat, mee buitenrijden.

We zoeken een energieke, intelligente hond. Vriendelijk voor kinderen (onze kinderen zijn veel honden gewend), geen zenuwachtig gedrag.
We neigen nu het meest naar een Dalmatier, die hebben we hiervoor ook gehad en dat was een geweldige hond! Maar misschien hebben jullie nog rassen waar wij niet aan gedacht hebben.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:19

Een Koningspoedel?

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 18:41

Weimaraner, viszla?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 19:48

met het lezen van je verhaal dacht ik inderdaad meteen aan een dalmatier

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:40

Viszla

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 22:16

Viszla's zijn echte jachthonden.. Het is op het moment een echte mode-hond geworden maar veel mensen vergissen zich aan de felheid en werklust van een viszla. Als je jonge kinderen hebt en niet een hondensport (bij voorkeur jacht) erbij doet waar ze hun intelligentie moeten gebruiken en een band gaan creëren met de baas, zou ik het afraden.. of je moet een uit een pure showlijn nemen. (Er zijn altijd uitzonderingen).
Ik vind een dalmatier dan een betere keuze :)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 09:19

@blondies: wat bedoel je met de felheid van een vizsla? Waarin uit dat zich volgens jou?

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 10:04

De viszla vind ik een heel leuk ras, ik ken er een paar en daar is de jachtdrift heel erg aanwezig. Iets teveel voor ons vrees ik...

Ik ga me ook eens in de Koningspoedel verdiepen, ken het ras niet zo goed.

Bedankt!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:26

Toch heb ik mij laten vertellen dat ze juist geschikt zijn voor gezinnen met kids. Zo zie je maar tis maar net wat je referentiekader is.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 17:28

Ik train met verschillende viszla eigenaren waarvan ook één fokker. Zij geeft haar pups niet mee aan iemand die niks met jacht heeft omdat ze inderdaad nogal jachtdrift hebben. Als je hieraan gehoor geeft zijn het fijne honden maar ook dan hebben ze vaak wel hun eigen willetje. Ook niet zomaar allemans vriend met andere honden en best zelfstandig/eigenzinnig.

Uit een showlijn zullen ze waarschijnlijk heel anders zijn maar het jammere is dat je dan eruit haalt waar een viszla juist in uitblinkt :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:29

Ik vind Viszla's zoooo vermoeiend :):) en ik hou wel van energieke honden, maar Viszla's vind ik motorisch zo verschrikkelijk hyper pfff en dan die zweepslag-staarten; léuk met kleine kinderen :(:)
Ik zou dus een wat rustiger hond nemen. Dalmatische hond idd betere keus.
Maar eh wat is een Biewer? :o?

Weimaraner zou ik trouwens ook niet doen. Vind ik toch minder toegankelijk voor kinderen.

Edit: even opgezocht. Weet nu wat een Biewer is. Weer wat geleerd :)*

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:35

Tot nu toe neigen we toch het meest naar een Dalmatier. Een Golden Retriever vind ik ook een fijne gezinshond, maar die zie ik niet naast paard of fiets kilometers maken..?!

De Biewer is toevallig op ons pad gekomen, super leuk hondje! Maar zou er niet nog eens voor kiezen. Luistert prima, heel sociaal etc. maar dat gekef -O-

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:41

Inujojo schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de suggesties zijn voor ons, dus ik kom even inbreken :).
Mijn vriend en ik hebben momenteel een 8 maanden oude Dobermann en willen tezijnertijd (lees: zodra de Dobermann goed opgevoed is :+ ) een tweede hond aanschaffen. Nou is een tweede Dobermann voor ons absoluut een optie (en lijkt momenteel ook erg waarschijnlijk, want we zijn gek op het karakter van de hond die we nu hebben), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of bokt ons nog kan verrassen met een ras waar ik nog helemaal niet aan gedacht heb :).

Onze thuissituatie is als volgt:
- huis met een kleine tuin, maar de tuin loopt uit op een flink stuk losloopgebied.
- We hebben geen kinderwens en we krijgen eigenlijk ook nooit kinderen over de vloer.
- Vriend werkt fulltime, ik werk uit huis en ben dus het grootste deel van de tijd thuis.
- Onze huidige hond wordt 1 uur per dag uitgelaten aan een lange lijn/los en zodra m'n vriend thuis komt gaan we meestal naar het veld om 20-30 minuten te spelen. Als een nieuwe hond meer beweging nodig heeft hebben we de ruimte om dit bij te stellen, maar het liefst hebben we een hond die matcht met het energieniveau van onze Dobermann, die doet het heel goed op dit schema en is in huis rustig.

Waar we naar zoeken:
- Een middenmaat tot grote hond. We hebben een duidelijke voorkeur voor grote honden. Kleine honden zijn een absolute no-go.
- Kortharig (eis van mijn vriend, ik ben gek op langharige honden, dus als jullie iets weten dat aan alle eisen voldoet behalve vachtlengte, vooral doorsturen. Ik kan vriendlief vast wel overtuigen :+ ).
- Mensgericht, enthousiast en aanhankelijk. Liever standje "Oh mijn god je bent weer thuis, ik dacht dat je nooit meer terug zou komen" terwijl je gewoon een half uurtje boodschappen gedaan hebt dan een hond die even hallo komt zeggen en daarna weer zijn eigen plan trekt. Een hond die als honing aan je plakt kan ik heel goed hebben.
- intelligent en makkelijk trainbaar.
- Zoals gezegd: matcht qua energieniveau met de Dobermann, dus geen extreem hypere of extreem luie hond. Nieuwe hond zal in de eerste instantie een maatje zijn voor onze Dobermann, omdat hij in zijn eigen omgeving heel weinig honden heeft die met hem willen spelen en hij wel een enorme behoefte aan heeft.
- Hoeft absoluut geen allemansvriend te zijn, maar liever geen hond die besluit dat hij 1 baas heeft en naar de rest van de wereld/het gezin zijn spreekwoordelijke hondenmiddelvinger opsteekt.
- Geen ras dat bij voorbaat al nooit los kan lopen.

Pre's, maar geen absolute noodzaak:
- Een ras dat in zijn algemeenheid apporteert :+. Onze huidige hond doet het gewoon niet en m'n vriend vindt dat zo jammer. Heel lang geoefend, in huis doet hij het prima en hij snapt het spelletje, maar buiten zijn er te veel andere leuke dingen waar hij zich mee bezig kan houden en vindt hij het na twee keer de bal opgehaald te hebben wel weer leuk. Als een andere hond achter een bal aanzit, kan hij dan wel weer uren meerennen.
- Liever geen ras dat bekend staat om extreme waaksheid dat zich uit in blaffen. De Dobermann is erg waaks, dit gedrag kunnen we nu in goede banen leiden, maar we zijn een beetje bang dat als we een tweede erg waakse hond in huis halen ze elkaar gaan opfokken.

Een Weimaraner ;) Ik ken veel mensen die deze beide rassen hebben of 1 van de 2 en graag ook de andere willen. Past precies bij wat je wil, als je er eentje uit de juiste lijnen neemt. Als je daarover meer wil weten moet je maar pbtje sturen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 14:44

er is wel een groot verschil in karakter van de gladharige vizla of de ruwharige. Laatste is een stuk rustiger...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 04:32

Inojojo: een Duitse Herder :)

zou ik wel een kyno adviseren en geen werklijn. Maar een goede Duitser is rustig in huis en buiten actief. Wel naar een goede fokker gaan, die ook weet wat ze in huis hebben.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:12

_June schreef:
De viszla vind ik een heel leuk ras, ik ken er een paar en daar is de jachtdrift heel erg aanwezig. Iets teveel voor ons vrees ik...

Ik ga me ook eens in de Koningspoedel verdiepen, ken het ras niet zo goed.

Bedankt!

Wacht dacht je van een Welsh Corgi. Voldoet aan al je wensen. Ze zijn zo leuk!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 21:16

Te korte pootjes imo.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 07:23

Kuggur schreef:
Te korte pootjes imo.

Lijkt mij ook, want ik begreep dat er veel gefietst zou worden? Ik vind Welsh Corgi's heel leuk, maar ze zien er zo ongezond uit met hun lange rug vind ik :n