[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:41

Kan MWM, het is een risico, maar ik heb bijna twintig jaar teven gehad, niet gecastreerd, zonder enig probleem. Dus het hoeft niet. (en waren redelijk pittige rassen oa: Amstaff x Lab, DH x MH, Rottweiler X Husky)
Reu en teef bij loopsheid scheiden lijkt mij een heel gedoe.

Maar ik vraag mij af:
1. Waarom wil vriend een HH en waarom daar ook nog mee fokken?
2. Waarom niet gewoon met 1 hond beginnen? en eens kijken hoe dat loopt (want je kan een makkelijk of een lastiger karakter treffen, misschien valt opvoeden je mee of juist tegen, of ontdek je dat je toch eigenlijk iets anders wil in een hond...) en als de hond volwassen is beslissen wat voor hond je daar bij wilt zetten.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 14:22

Ik heb een aantal geweldige langharige herders gezien, totaal niet zenuwachtig.
Ze stonden bij mij op het lijstje als huishond.

De Rodesian reu....phoehhh, daar haal je wel heel veel hond mee in huis/op erf, ik vind ze erg leuk, daar niet van, bij een ander. Ik hoef ze niet op een erf tegen te komen, dan draai ik om, ook als vriend.

Ik zou niet 2 puppen tegelijkertijd in huis halen, maar zeg maar 1.5-2 jaar ertussen laten.
Ik zou starten met een herder, die neemt daarna de rodesian wel mee, voed hem zeg maar extra op voor jullie.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:04

Ik heb de verschillende reacties gelezen, erg bedankt daarvoor. Sommige had ik verwacht, andere wat minder. Om te beginnen met de keuzes. De ridgeback is een hond die in dit topic het meest geadviseerd werd voor onze situatie, dus ik vind het wel grappig dat daar nu de meeste twijfels over gezaaid worden. Ik ken zelf verschillende rr honden en vind het gewoon enorm prettige dieren. Vooral de dieren die niet alleen leven doen het erg goed. Ook voor onbekenden. Het klopt inderdaad dat de rr en hh van elkaar verschillen qua zelfstandigheid/gehoorzaamheid. Dit zijn de verschillen tussen mij en mijn man. De keuze voor de hh is van hem, maar ik sta er volledig achter. De zenuwachtigheid is inderdaad iets waar we op zullen letten en via de fokker met de keuze voor pup rekening mee houden. Hh moeten in principe echter erg stabiele honden zijn. Gehoorzaam en intelligent. Manlief wil er ook echt mee gaan werken. Het is echt nog niet zeker dat we willen fokken, maar de hh is een bedreigd ras en met een goede teef willen we dat (ism de rasvereniging) wel overwegen. Vandaar in eerste instantie intact laten.

A3a1 schreef:
Ik heb een aantal geweldige langharige herders gezien, totaal niet zenuwachtig.
Ze stonden bij mij op het lijstje als huishond.

De Rodesian reu....phoehhh, daar haal je wel heel veel hond mee in huis/op erf, ik vind ze erg leuk, daar niet van, bij een ander. Ik hoef ze niet op een erf tegen te komen, dan draai ik om, ook als vriend.

Ik zou niet 2 puppen tegelijkertijd in huis halen, maar zeg maar 1.5-2 jaar ertussen laten.
Ik zou starten met een herder, die neemt daarna de rodesian wel mee, voed hem zeg maar extra op voor jullie.

Dat laatste was precies ons idee ;)

De keuze voor rr reu is puur omdat in mijn ervaring teef-teef erg stroef verloopt. En de herder moet een teef worden, dus ja, reu blijft over. Bedankt voor de tips over het vroege castreren, daar had ik geen rekening mee gehouden. Misschien dan toch maar ff uitstellen en gescheiden houden ofzo.

Herder zijn we nog niet helemaal over uit. Langhaar vinden we mooier, maar korthaar is wat praktischer, dus dat zal m wel worden. Geen ruwhaar iig. We gaan korthaar en langhaar fokkers bezoeken.

IngeN86 schreef:
En RR op het erf?Dat zijn best flinke jagers he en vooral de reuen zijn vaak echt grote klootzakken.

Ik ken wat langhaar Hollandse Herders, erg nerveus...en de kortharen die ik ken moet je wel aardig wat mee doen. Die zal zich niet vermaken als erfhond. Ik snap ook niet hoe je op deze 2 bent uitgekozen haha. Zouden toch niet in mij opkomen als goede erfhond;) De RR zie je ook al voorbij komen als hond die eventueel op de lijst van hoog risico honden komt... en dat snap ik heel goed.

Die gedachte snap ik. Maar ons idee van erfhond is anders dan die van de meeste mensen. Daarover heb ik eerder uitleg gegeven en ik wilde hier niet nog eens die discussie opengooien. De herder zal meer met mijn man meegaan dan zich alleen vermaken. Daar is ie ook op uitgekozen. De ridgeback zal meer loslopen. Wel op afgesloten erf trouwens.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:57

De langharige herders zijn niet enorm langharig, 1x per week een borstel erdoor en klaar, tijdens de rui misschien 2x.
Minder lastig dan de korte haartjes van je rodesian die overal in blijven steken :D

Ander voordeel, de "lange" haren van de herder, liggen op de grond, veeg je op, vlokjes.
Naast het feit dat ik het gedrag van de kortharige hh's toch wel een stukje pittiger vind dan die van de langharen, uit een goed nest heb je honden die alleen wat doen als het nood is, niet bij iedere scheet.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 00:20

A3a1 schreef:
De langharige herders zijn niet enorm langharig, 1x per week een borstel erdoor en klaar, tijdens de rui misschien 2x.
Minder lastig dan de korte haartjes van je rodesian die overal in blijven steken :D

Ander voordeel, de "lange" haren van de herder, liggen op de grond, veeg je op, vlokjes.
Naast het feit dat ik het gedrag van de kortharige hh's toch wel een stukje pittiger vind dan die van de langharen, uit een goed nest heb je honden die alleen wat doen als het nood is, niet bij iedere scheet.

Ik zal het mijn wederhelft doorgeven. Dit waren precies mijn argumenten voor langhaar vs korthaar. Met name dat van de korte haartjes die blijven steken :+ Ik vind de langharen idd ook vriendelijker overkomen.

Abercrombie

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 12:25

Enige tijd geleden hier een bericht geplaatst. Wil even laten weten dat wij een 3 jarig teckel teefje uit een soort asiel hebben geadopteerd.

Super lief en aanhankelijk. Heel makkelijk hondje. Gaat erg goed met onze dochter ook.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 17:13

Abercrombie schreef:
Enige tijd geleden hier een bericht geplaatst. Wil even laten weten dat wij een 3 jarig teckel teefje uit een soort asiel hebben geadopteerd.

Super lief en aanhankelijk. Heel makkelijk hondje. Gaat erg goed met onze dochter ook.

Wat leuk ! Gefeliciteerd!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:20

Abercrombie schreef:

Wat leuk dat je laat weten voor welke hond je bent gevallen! Heel veel plezier met haar!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 13:12

@Abercrombie: Foto's??? Veel plezier met haar in ieder geval!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:53

Afbeelding

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:59

Oh wat een leukerd!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 23:07

Wat een schatje <3

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 11:25

@Abercrombie: Ahhhh :) Cutie!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 16:13

Heeft iemand ervaring met een engelse cocker spaniel?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 21:52

Abercrombie schreef:
[ [url=m/zHxNI2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Och, wat een snoesje <3

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 11:48

Ondanks dat ik eigenlijk een herder fan ben, heb zelf een duitse herder. (van net 2). Weet ik dat als zei er niet meer is, hopelijk duurt dat nog 10 jaar, ik geen herder mee wilt nemen (zeg ik nu)

Ze blijven geweldig, maar ondanks dat ik een kynoloog heb en ze super lief is, moet ik er wel echt aan werken.

Ik ben van mening elke hond moet opgevoed worden, maar de ene ras is nou eenmaal 'makkelijker'dan het ander ras.

ik hou van lange wandelingen maken, fietsen en bal gooien met de hond. Ook vind ik behendigheid heel leuk. Dit doe ik ook met me herder.

maar nu de vraag is een nova duck tolling retriever hier ook geschikt voor? ik zie niet in waarom niet. Wie heeft er zulke hond(en). En hoe is hun karakter na andere honden,dieren, kinderen enz.

via internet lees ik natuurlijk alleen maar positief karakter. Maar dat zeggen ze ook over herders, terwijl ik zelf paar felle herders kent (onopgevoed). En hoe is met hun gezondheid? ik las dat ze epelepsi kunnen hebben?

ik heb 2 gekend en die waren wel rustig en gek op de bal, en lieve sociale honden. 1 vond alleen puppys niet leuk.

misschien wil ik over 2/3 jaar er 1 bij nemen. (mijn herder kan goed overweg met puppys)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 13:19

Ik spreek ook alleen van tollers die ik tegen kom, heb er zelf geen gehad. Persoonlijk vind ik het zenuwachtige honden en dus niks voor mij. Eentje is erg fanatiek met het verdedigen van haar spullen (maar dat is er uit te krijgen met goede training), de ander dr oren gaan dicht zodra ze iets zit. Ik ben zelf rustigere honden gewend, wellicht dat ze in verhouding tot herders helemaal niet zo zenuwachtig lijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:11

Ik ken twee tollers en die zijn totaal anders. De ene is een fanatieke werker, zwemt en apporteert heel graag en is verder sociaal naar alles en iedereen. Nooit problemen met luisteren ook.

De ander is een beetje een nukkige hond met regelmatig trossen bananen in zijn oren. Hij zoekt geen problemen maar ziet andere honden liever gaan dan komen.

Ik weet niet welke het meest representatief is voor het ras. Zenuwachtig vind ik ze geen van beide.

Je probleem met herders snap ik -als liefhebber van herders- heel goed. Ik vind het niet de meest sociale honden in aanleg, en daar moet je dan dus altijd erg aan werken/rekening mee houden.

Misschien is een Aussie meer iets voor je? Volgens mij hebben die alle herder kwaliteiten maar zijn ze wel een stuk relaxter in de omgang?
Of een Catalaanse herder? Een schapendoes?
Of, maar dat moet je een beetje treffen, een leuke kruising herder/retriever. Dan heb je vaak een sociale werker ;)
(Ik ken er een paar en dat zijn echt de makkelijkste honden, omdat ze baas gericht zijn als een herder, en vriendelijk als een retriever).

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:20

Een Aussie vind ik geen gek advies, wel een beetje afhankelijk van wat je bedoelt met dat je aan je herder te veel moet werken. Ook niet alle Aussies zijn even makkelijk, maar het scheelt al heel veel als je een fokker kiest die fokt op sociaal en makkelijk karakter. Ik ken er echt een paar droomhonden van (alle bij goede fokker vandaan), maar die van mij kan echt een ongelooflijke neuroot zijn (komt bij hobbyfokker vandaan).

De Tollers die ik ken zijn mwah. Een is neurotisch, onzeker en pieperig en een ander is eenkennig en een beetje saai. Beiden komen overigens van een broodfokker, dus op karakter zal niet geselecteerd zijn.
Ik ken er één van een goede fokker. Leuke hond, enthousiast en redelijke allemansvriend, maar mist een beetje de will to please die ik graag zie. (En die je waarschijnlijk gewend bent van je herder ;))

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:21

Ik ken wat Aussies die helemaal niet leuk zijn, angstig.. Een Sheltie is ook een echt leuk herder(tje) :D

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:43

MissAnnemijn schreef:
Ik ken wat Aussies die helemaal niet leuk zijn, angstig.. Een Sheltie is ook een echt leuk herder(tje) :D

Ja dat soort Aussies ken ik ook. Maar het valt me toch op dat die allemaal van niet officiële fokkers komen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 18:45

tja hoe leg ik dat uit.. ik moet constant op me 'hoede' zijn ik heb een zeer sociale herder. Zelf keer mee gemaakt dat een boerenfox blaffend en grommend om haar heen ging draaien enz. (Eigenaar deed geen moeite om hond aan te lijnen, mijne was ook los, losloopgebied)

Ondanks dat ik haar onder apel bij me liep, zag ik haar haren overeind, en dit keer niet van onzekerheid.

En omdat ik doorliep haar bij me hield deed ze niks! Terwijl die hond echt vervelend was.

Laatst kwam ik de hond weer tegen, zelfde verhaal alleen dit keer had ik haar aangelijnd. Weer deed me herder de hond niks.. en eigenaren deden weer niks.. volgende keer zeg ik er wat van.

Maar ik weet stel mijn hond corrigeert die hond dan heeft de 'herder' het weer gedaan. Dus ik loop niet fijn in t park.

Iedereen is bang voor der.. terwijl ze zelf al jonge hond door een herder is 'gepakt' (hond had een bal en dacht dat de mijne de bal wou pakken, wat dus niet zo was)

En daarom wil na wat anders kijken wat toch actief is maar waar minder mensen bang voor zijn.

Tuurlijk ik kan maling hebben aan die mensen maar het is gewoon niet fijn lopen.

Aan een aussie heb ik ook gedacht

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:08

Simbaa ik bedoel dat je meestal hard moet werken aan het zich sociaal gedragen ten opzichte van andere honden (ofwel vriendelijk ofwel negeren maar niet uitvallen aan de lijn, niet intimiderend op afstormen enz)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 20:53

Een aussie vind ik okk een goede keuze
Wat ik zelf nog veeeeel leuker vind zijn Bearded collies, echt geweldig leuk vriendelijk vrolijk karakter! Herders maar zeker niet slaafs en hebben gewoon eigen mening
Zijn echte clowns

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 23:16

Waar ben je precies naar opzoek? De eisen apporteren, fietsen en wandelen voldoen namelijk ontzettend veel rassen. Ik ken zelf maar 1 Toller alleen die is gehandicapt dus kan ik weinig over zeggen qua hoe 'normaal' die is. Ze is wel ontzettend rustig, luistert goed maar heeft geen interesse in andere honden.