happyjoyce schreef:Zoe_97 schreef:Dat is te weinig info. Wat willen jullie met de hond gaan doen. Hoeveel ervaring hebben jullie. Hoe zit je gezin eruit.
Mijn vriend en ik wonen samen zonder kinderen. Mijn vriend is opgegroeid met Golden Retrievers, ik zonder hond. We hebben de Golden Retriever wel eens bij ons te logeren, net als dat we wel eena een Berner Sennen van vrienden lenen.
Hond zal vooral veel buiten bij ons zijn, maar mag natuurlijk ook gewoon naar binnen! We krijgen de paarden aan huis dus er is veel buiten te doen. Hebben geen specifieke cursus oid in ons hoofd als je dat bedoelt, maar een puppycurus kan zeker gezien mijn gebrek aan ervaring geen kwaad! En we willen hem gewoon veel meenemen en lekker met hem de bos in.
Drie dagen in twee weken van 8 tot 15 uur alleen is absoluut geen probleem, toch niet als je hond het 'alleen' blijven wat geleerd heeft. Ondanks de moord en brand die op sommige fora geroepen wordt, werkt het merendeel van de mensen tegenwoordig quasi voltijds, en gaat het alleen blijven van honden ook gewoon goed bij deze mensen.
Samengevat, je wil een kortharige waakhond, puppycursus en wandelingen staan op het programma. Maar wat verwacht je van een hond? Ik ben bijvoorbeeld helemaal gek van baasgerichte honden, honden die jouw als god aanzien en ook alles voor je willen doen. Andere mensen worden gek van dit soort honden, en willen veel liever een zelfstandige hond die alleen zijn plan trekt. Hoe groot mag de hond worden? Hoe zijn jullie qua karakter naar dieren toe, eerder soft en knufferlaars, of consequent en heel correct?
Qua waakhonden zit je namelijk vaak met wat "aparte" karakters.
Enerzijds heb je de herders (als in: Mechelse herder, Duitse herder), heel waaks, bescherming van domein en familie, maar ook extreem baasgericht, hyperintelligent en actief. Honden gaan het fantastisch vinden om samen met jullie veel buiten te kunnen ondernemen, maar dit loopt enkel goed op voorwaarde dat jullie er mee aan de slag gaan (trainingen, liefst voorbij een puppycursus ook) en héél consequent en correct zijn. Heb je geen 'gevoel' voor het trainen van dieren (timing, beloning, correcties), dan kan het bij deze honden erg snel fout lopen. Ze zijn zodanig intelligent, dat ze jou dan gaan pakken op de fouten die je maakt.
Anderzijds heb je de "Molossers" (anatolische herder, bordeaux dog, cane corso, boerboel, rottweiler,...) als waakhonden. Veel minder baasgericht, veel zelfstandiger. Minder intelligent, een beetje meer 'dommig'. Minder actief. Ook een stuk groter en zwaarder, minder sportief. Anderzijds ook wel een stuk rustiger en relaxter, je zal minder snel gepakt worden op je fouten.
Het is hierbij aan jullie om eerst even na te denken wat jullie naar karakter verwachten van een hond.
Naar waken toe, onze jonge mechelaar (nu 6 maanden) is beginnen waken rond zijn 4 maanden en is ondertussen erg afschrikwekkend als je hem achter de deur enkel hoort en niet ziet (want ja, nog steeds een beetje puppy natuurlijk