Sabri schreef:Kan me voorstellen dat je in de war raakt. Steeds van kastje naar muur, dan maandag dropt hij zoals je het zelf noemde een 'bom' door te zeggen dat er ontstekingscellen in het liquor gevonden waren en je zou daarom gisteren teruggebeld worden. Dat gebeurt vervolgens niet, en dan stuur je een mail en blijkt ineens dat hij terugbelt met dat er helemaal geen ontstekingscellen erin zitten..
Ik stuurde je eerder in dit topic een link mbt de tekenziekten en de daarbij horende symptomen bij honden. Hopelijk krijg je morgen meer duidelijkheid wat de neuroloog bedoelde en kan ook de oogarts wat betekenen. Belangrijk is denk ik da. je een lijstje met klachten duidelijk overlegd morgen.
Ja, maandag kreeg ik ineens een telefoontje dat er ontstekingscellen in het liquor gevonden waren en of Elvis inmiddels niet blind was geworden. Nou, daar schrok ik best van. Ik zou toen dinsdag teruggebeld worden als het onder de microscoop gelegen had, want daar had de neuroloog naar gevraagd.
Ik heb inderdaad een uitgebreide lijst gemaakt met zijn klachten, dus die neem ik zeker mee. Het is misschien stom, maar ik pak gewoon m'n kladblok erbij waar ik alles in opschrijf.
Nyaleti schreef:Ik zal zo eens wat zoeken over TBE.
- Gaat het eten nog steeds goed?
Indien hij net zoveel eet als normaal, is hij afgevallen?
Elvis eet dezelfde hoeveelheden als normaal, maar het gaat er wel iets minder graag in. Hij staat eerst een tijdje te twijfelen en loopt er een paar keer bij weg, maar na wat aandringen gaat het wel op. Hij is wel afgevallen: hij was al maanden stabiel 9,0kg en nu 8,6kg.
- Loopt hij goed? Of is hij stijf? En blijft hij dan ook stijfjes na even 'opwarmen' ?
Hij loopt niet stijf of kreupel. Ik kan aan zijn lopen los van dat hij snel moe is niet echt iets opmerken.
- Heb je het idee dat zijn gewrichten gezwollen zijn? Dit kun je wel voelen bij zo'n klein hondje. Links en rechts beide vast pakken en vergelijken.
Ik heb niet het idee dat z'n gewrichten gezwollen zijn.
- Hoe is zijn ontlasting?
Het is geen waterdunne diarree meer zoals toen hij uit Arnhem kwam, maar nog steeds niet de mooie, vaste ontlasting die ik van hem gewend ben. Het stinkt ook nog steeds enorm. Hij had juist de laatste tijd hele mooie ontlasting.
- Hoe is de hotspot inmiddels? Die was netjes aan het genezen toch? Smeer je nog de Hydrocortiderm?
De hotspot gaat goed. Die is bijna helemaal genezen. Ik smeer de hydrocortiderm nog wel, maar het is echt zo goed als weg.
- Heb je eerder al teken verwijderd of plekjes gezien waar een teek had kunnen zitten? Hij is wel beschermd toch, dmv Bravecto? Geef je hem 'al jaren' meerdere keren per jaar Bravecto?
Elvis heeft nu drie keer Bravecto gehad, daarvoor gaf ik een Advantix pipet in het tekenseizoen. We wonen op de Utrechtse Heuvelrug en komen 1 a 2 keer per dag in het bos, dus ik heb altijd wel wat aan tekenbescherming gedaan. Hij heeft wel meerdere keren teken gehad die nog vastgebeten zaten of die ik uit z'n vacht heb verwijderd. Wat dat betreft heb ik hem ook wel eens een tekenmagneet genoemd. Ik controleer mijn honden wel dagelijks, maar hij heeft zeker wel vaker teken gehad. Ik heb alleen nog nooit gehad dat hij hieraan ging krabben of er een hotspot ontstond. Normaal lijkt hij het eigenlijk niet in de gaten te hebben...
- Lyme en Anaplasmosis zijn getest. Weet jij waar dit naar toe gestuurd is? Of hoe dit getest is? Bij de meest gangbare testen is positief, positief maar negatief kan net zo goed een valse uitslag zijn.
Klopt, en nog twee tekenziekten. Het is met een bloedtest gedaan, maar ik kan niet zien waar het naar toe gestuurd is. Ik denk dat dit binnen Evidensia Arnhem zelf gedaan is?
Het smakken en gapen kun je linken aan (stress door) ongemak / pijn.
Wat zou kunnen kwa de ontstekingscellen in hersenvocht (geen idee hoe het verder onderzocht is maar ik weet dat dit wel vaker voorkomt bij andere onderzoeken): uit het eerste onderzoek kwamen ontstekingscellen. Dit zijn ze verder gaan onderzoeken. Daarbij was de waarde van de ontstekingscellen niet hoog genoeg.
Bijvoorbeeld: pas vanaf 10 ontstekingscellen per eenheid, is het benoemswaardig. Bij Elvis kwam er 3 per eenheid uit.
Dit kan bijvoorbeeld als het eerste onderzoek met een apparaat is gedaan, die slaan al snel aan.
Nogmaals, ik denk even hard op. Ik weet niet of het zo werkt en ik weet niet welke onderzoeken er in het lab zijn gedaan. Maar misschien is dat de logica.
Nog een edit:
Is het een optie om morgen een algemeen bloedonderzoek te doen? Dat is alleen in het begin gedaan als ik het goed heb onthouden. Is dat nog steeds allemaal goed, kun je ook dingen uitsluiten.
Ik heb je vragen even dikgedrukt beantwoord in de quote, dank voor je meedenken! Er is inmiddels twee keer een algemeen bloedonderzoek gedaan, maar misschien moeten ze die nog eens herhalen? Er is op woensdag 17-07 een algemeen bloedonderzoek door mijn eigen dierenarts gedaan en op donderdag 18-07 een algemeen bloedonderzoek in Arnhem, daar kwamen alleen wat verhoogde leverwaarden uit, maar niet zorgwekkend volgens de spoedarts.
Ik heb in m'n schriftje ook vast wat symptomen en informatie over TBE voor mezelf opgeschreven zodat ik gericht vragen kan gaan stellen. Elvis wilde net zelf wandelen richting het bos voor de avondronde, dus ik was als een kind zo blij. De laatste tijd duikt hij direct z'n buggy in. Helaas was hij halverwege wel echt compleet uitgeteld en kon hij echt geen stap meer zetten. Dat was dan na ongeveer 10 minuten wandelen. Arm ding. Hij wil zo graag merk ik, dat karaktertje is zo sterk, maar z'n lijfje wil gewoon niet. Dan te bedenken dat hij anderhalve maand geleden nog zo topfit was.