Hoe werkt een hondenshow?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:01

Kabayo schreef:
ChefsSpecial met baby bedoel je pup denk ik? Of echt baby haha. In principe heb ik de bench niet nodig maar vind het wel handig als ik even langs de standjes wil. En de hond kan dan even tukken :z

Ik bedoel echt baby oftewel “minor puppy klasse” 4-6 maanden
Pup is 6-9 maanden ;)
Ik neem de bench wel mee, maar als ik hem niet kwijt kan is het ook geen ramp. Heb m’n schoonmoeder bij me dus als ik even langs de standjes wil en die kleine ligt te pitten kan zij bij haar blijven. En anders neem ik haar mee langs de standjes.

Ik show...(vul aan) schreef:
Fem - Golden Retriever
Drico - Welsh Corgi Cardigan
Kabayo - Rottweiler
ChefsSpecial - Golden Retriever

Fem, ik hou me aanbevolen voor een mooie foto van mn Kruimelmonster maar dat weet je :D

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:09

Fem - Golden Retriever
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita

StonedRomy

Re: Hoe werkt een hondenshow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:11

Hier uiteindelijk nergens meer ingeschreven voor dit jaar. Vond mijn jeugd reu wat je klungelig de laatste tijd en mijn teef hoeft eigenlijk alleen nog maar een cacib en dan vind ik het wel goed voor haar. Weet niet wat ik met alle kampioenschapstitels moet met een teef _O-

En dan krijgt de rot hond het voor elkaar om, terwijl we enorm aan het vechten zijn met free stack en gewoon het normaal staan, ineens de hele week al de meest perfecte houding aan te nemen iedere keer als ik hem vraag te gaan staan.

Afbeelding
Rot beest _O-

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:25

ChefsSpecial ik dacht aan een mensenbaby :+ Die is nog wel jong dan :j Alrijd leuk voor de ervaring. Die zal wel moe zijn daarna :D

Stonedromy haha zul je altijd zien :+ Volgend jaar wel showen? Waarvoor moet ze een CACIB? Waar staat die afkorting voor?

Rockey dankje voor de uitleg! Nou snap ik er ietsje meer van. Oké! Nou we gaan het zien. Ben ik tenminste sowieso 4e :P Of 3e als ze alleen teven plaatsen? Leuk dat je misschien komt kijken, ik ben diegene met een dikke buik _O-

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:29

Kabayo schreef:
ChefsSpecial ik dacht aan een mensenbaby :+ Die is nog wel jong dan :j Alrijd leuk voor de ervaring. Die zal wel moe zijn daarna :D

Stonedromy haha zul je altijd zien :+ Volgend jaar wel showen? Waarvoor moet ze een CACIB? Waar staat die afkorting voor?

Rockey dankje voor de uitleg! Nou snap ik er ietsje meer van. Oké! Nou we gaan het zien. Ben ik tenminste sowieso 4e :P Of 3e als ze alleen teven plaatsen? Leuk dat je misschien komt kijken, ik ben diegene met een dikke buik _O-

Je hebt een teef? Dan ''moet'' je eerst winnen van de 2 andere teven in jouw klasse met een uitmuntend om vervolgens de volgende ronde voor beste teef mee te lopen.

gewoon veel plezier hebben en lekker je ding doen *\o/*

Ik sta met 2 andere kampioen reuen, die van mij is wel weer echt de jongste, dus kan soms positief uitpakken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:31

Mijn teefje hoeft alleen nog een CACIB ( internationaal punt gegeven aan de beste teef/beste reu ) om haar internationale titel af te maken. Dan is ze dus Internationaal schoonheidskampioen. Ze heeft al veel meer dan de benodigde cacib’s en ze heeft ze al in 3 landen… alleen dat jaar ertussen heeft ze pas sinds november.

Volgend jaar gaat de reu verder showen voor zijn jeugd titels ( hij is nu 10 maanden ) en mijn teef heeft hopelijk volgend jaar een nestje, dus zij zal minder op pad gaan in oktober weer de akiho show ( dit keer in Italië ) al denk ik niet dat ik dit jaar kan overtreffen. Dit jaar een eerste en een tweede plaats en ook nog bij de hoofd keurmeester van Japan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:33

Quote wil even niet :o
Ik heb er 4 in huis. Nog 1 teefje uitgeplaatst. Niet voor de fok, ze is herplaatst. Eentje is er in april overleden. En dan heb ik 3 reuen uitgeplaatst zitten momenteel.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:23

StonedRomy schreef:
Mijn teefje hoeft alleen nog een CACIB ( internationaal punt gegeven aan de beste teef/beste reu ) om haar internationale titel af te maken. Dan is ze dus Internationaal schoonheidskampioen. Ze heeft al veel meer dan de benodigde cacib’s en ze heeft ze al in 3 landen… alleen dat jaar ertussen heeft ze pas sinds november.

Volgend jaar gaat de reu verder showen voor zijn jeugd titels ( hij is nu 10 maanden ) en mijn teef heeft hopelijk volgend jaar een nestje, dus zij zal minder op pad gaan in oktober weer de akiho show ( dit keer in Italië ) al denk ik niet dat ik dit jaar kan overtreffen. Dit jaar een eerste en een tweede plaats en ook nog bij de hoofd keurmeester van Japan.

leuk die doelen! <3

Mijn doel is hopelijk nog Belgisch kampioen te worden in Brussel.
Dan heb ik hem met 22 maanden, Belgisch, Luxemburgs en Duits kampioen.
Voor Nederland hebben we de punten ook al lang en breed binnen, alleen ik moet wachten tot 3 Mei. Voor Internationaal kampioen moet ik wachten tot 27 Juli.
Dus dat zijn onze doelen dan voor volgend jaar weer.

en wij zijn nu toch wel echt van plan om naar Crufts te gaan, de fokkers van Butch zijn ook in Leeuwarden, dan gaan we het allemaal even doorspreken, zij gaan ook, dan vind ik het al iets minder spannend _/-\o_

Zijn er hier ook mensen die hun reu als dek reu in zetten?
Omdat Butch al zoveel gewonnen heeft voor zijn leeftijd, is er serieus vraag naar hem. Alleen wij hebben daar zelf totaal geen ervaring mee, we zouden dan ook alles via de fokker laten lopen, zij bepalen dan ook wel mede welke teef welke niet etc, alleen onze twijfel is echt, wat als we direct een vervelende hond erdoor krijgen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:40

Fem - Golden Retriever
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita
Zoe_97 - border collie (maar handle zowat alle rassen)

Ik ben niet mega actief in het topic maar lees wel nog mee.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:14

@Kabayo, nee ik had ons nog niet ingeschreven! Ik hield inderdaad de statistieken in de gaten, sommige shows gooien die open voor de sluitingsdatum.

Maar wat Rockey zegt is ook wel zo, die statistieken zijn leuk maar soms heb je inderdaad net voordat de inschrijving sluit ook mensen die ineens denken oh ik schrijf toch maar nog in :+

Nu ben ik niet iemand die perse tegen weinig in de ring wil staan en op die manier dan wil winnen, maar nu met alle andere kosten erbij had ik toch zoiets van nahh we doen het maar niet :P

@Rockey, Enzo heb ik ook als dekreu maar hij is nog nooit gebruikt. Wel aanvragen gehad maar niks serieus uitgekomen of ik hield het af ivm missende gezondheidstesten oid. Dus geen idee of zijn gedrag erdoor zou veranderen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:24

Drico schreef:
@Kabayo, nee ik had ons nog niet ingeschreven! Ik hield inderdaad de statistieken in de gaten, sommige shows gooien die open voor de sluitingsdatum.

Maar wat Rockey zegt is ook wel zo, die statistieken zijn leuk maar soms heb je inderdaad net voordat de inschrijving sluit ook mensen die ineens denken oh ik schrijf toch maar nog in :+

Nu ben ik niet iemand die perse tegen weinig in de ring wil staan en op die manier dan wil winnen, maar nu met alle andere kosten erbij had ik toch zoiets van nahh we doen het maar niet :P

@Rockey, Enzo heb ik ook als dekreu maar hij is nog nooit gebruikt. Wel aanvragen gehad maar niks serieus uitgekomen of ik hield het af ivm missende gezondheidstesten oid. Dus geen idee of zijn gedrag erdoor zou veranderen.

Ja ik ken wel echt mensen die puur door de statistieken wel of niet inschrijven.

Het enige waar ik nu waarschijnlijk op ''safe'' ga spelen, is de zaterdag ochtend show in Brussel toch in de tussen klasse of open klasse in te schrijven, ik weet eigenlijk al 99% zeker wie bij die keurmeester gaat winnen en die staat ook in de kampioenklasse. dus dan kan ik eigenwijs zijn en hem er toch naast zetten, of ik denk slim en heb hopelijk via die ochtend show mijn punt in ieder geval binnen wat je voor Brussel nodig hebt. en dan met de 3 andere shows wel kampioen klasse en hopelijk nog 1 van die 3 te winnen, dan zijn we er.

Ik moet ook zeggen dat winnen met meerdere in een klasse en dan ook nog BOB worden, echt zo tof voelt, alsof je het dan nog meer verdiend hebt ofzo haha

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:36

Winnen met meerdere in de klasse voelt altijd echter ja!

Voor mij was Polen dit jaar daarom zo’n jammer moment. Je honden winnen tegen verwachting in in een mega sterk veld. Op die show moet je je dus echt de beste honden van Europa voorstellen hè.

En door een gebroken voet moet je je honden aan hun fokker geven om te showen. Tja wat heb je dan als eigenaar zelf bijgedragen aan die overwinning? _O- Ze brokjes gegeven en gewassen. En zelfs dat laatste heeft mijn vader gedaan die nog nooit een hond heeft gewassen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:38

rockey schreef:
StonedRomy schreef:

leuk die doelen! <3

Mijn doel is hopelijk nog Belgisch kampioen te worden in Brussel.
Dan heb ik hem met 22 maanden, Belgisch, Luxemburgs en Duits kampioen.
Voor Nederland hebben we de punten ook al lang en breed binnen, alleen ik moet wachten tot 3 Mei. Voor Internationaal kampioen moet ik wachten tot 27 Juli.
Dus dat zijn onze doelen dan voor volgend jaar weer.

en wij zijn nu toch wel echt van plan om naar Crufts te gaan, de fokkers van Butch zijn ook in Leeuwarden, dan gaan we het allemaal even doorspreken, zij gaan ook, dan vind ik het al iets minder spannend _/-\o_

Zijn er hier ook mensen die hun reu als dek reu in zetten?
Omdat Butch al zoveel gewonnen heeft voor zijn leeftijd, is er serieus vraag naar hem. Alleen wij hebben daar zelf totaal geen ervaring mee, we zouden dan ook alles via de fokker laten lopen, zij bepalen dan ook wel mede welke teef welke niet etc, alleen onze twijfel is echt, wat als we direct een vervelende hond erdoor krijgen?

Ik heb nu 4 reuen ter dekking staan en ze zijn er geen van allen lastiger van geworden

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:46

StonedRomy schreef:
Fem - Golden Retriever
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita
Kiwiwitje - Staffordshire Bull terriers

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 05:57

Fem - Golden Retriever
Rocky Bullmastiff
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita

Even weer kloppend gemaakt :')

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:12

Fem - Golden Retriever
Rocky Bullmastiff
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita
Tigress - welsh corgi cardigan

Ik zal later even een goeie bijleespost doen. Zag vragen over osteo en dekreu voorbij komen, ik doe beide dus daar kom ik nog even op terug :D Parker gaat mwoah momenteel. Niet zo mank als eerder, maar nog niet goed en bij training gisteravond echt ik vond hem bagger op het eind. Oke, het was ook veel staan dus dat kostte de nodige moeite. Maar de trainer was het ermee eens met mij dat als hij nog steeds zo loopt vrijdag, we niet eens hoeven te gaan. Snapte ze volledig, en dan mag meneer gaan zwemmen ipv showen die dag. Ik heb even overleg gehad met de DA en we willen voor de zekerheid hem ondersteunen met medicatie, naast de lijnrust en andere dingen die we doen om hem te helpen (osteo al gehad, infrarood mat, lichte body balance oefeningen, etc).

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:41

@ Tigress, wat ontzettend vervelend dat Parker nog niet veel beter loopt. -O- zielig!

Zwemmen vind ik erg goed voor honden, wij hebben dat ook wekelijks gedaan met die van ons, alleen toen hij groter en lees veel zwaarder werd , en hij het niet meer zooooo leuk vond, was het echt een hele klus om hem in het water te krijgen en te houden. En daar vond ik het dan echt te duur voor wekelijks. Nu heeft hij ook geen blessure dus het was puur voor sterker te maken en onderhoud. Nu wandelen we gewoon lekker veel , voor beide goed :brr: :Y)

Osteopaat doen wij om de 3 maanden ongeveer, net wanneer het goed uit komt met een (belangrijke) show , ik heb voor hem nu ook een back on track jas besteld, leek me ook wel fijn voor zijn rugspieren, met een beetje geluk komt deze vandaag binnen.

Ook ondersteun ik hem met supplementen, vind dat niet geheel onbelangrijk , zeker met een ras wat zo hard en snel groeit.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:50

Hier omdat mijn jongste ook gigantisch groot is op jonge leeftijd wekelijks ‘ zwemles ‘. Het is niet zijn aller grootste hobby maar hij doet het netjes en ik zie hem zeker sterker worden. Iets wat met 45 minuten wandelen per dan nooit was gelukt.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:59

ja ik zou echt willen dat die van ons beter mee zou werken, op 15 minuten afstand zit een heel fijn adres om ze te laten zwemmen. Maar hij weegt inmiddels 66 kilo en dan is het echt een hele klus voor diegene om hem erin te krijgen/houden en laten zwemmen als ze gewoon echt niet graag willen. Maar het is zeker heel goed voor ze +:)+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:34

Oh wat rot met parker

Hier gaan we een paar keer per jaar preventief naar de fysio/chiro/osteo. Meestal 2-3 x per jaar

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:58

Leuk om te lezen wat jullie verder nog allemaal doen met je hond! Zwemmen is ook leuk, en goed voor ze! Hier nog geen fysio of osteo. Ze ziet super in de spieren en is ook lekker los

Tigress ah nee wat vreselijk balen. Hopelijk knapt hij toch nog op. Je mag evt ruilen, met Jarv mee doen? Haha

Rockey oh ja een back on track jas, goed dat je het zegt. Ik heb nog een bucas recuptex. Zal hem zo even om doen en dan morgen en vrijdag ook nog even.
Snap dat het je een gaaf gevoel geeft als je wint met meerdere honden in de ring. Voelt dan toch alsof je het echt verdiend en gewoon de beste hond hebt!
Klopt ik heb inderdaad een teef! We gaan het zien hoe het gaat. Ik vind meedoen al heel erg leuk dus we maken er weer een leuk dagje weg van :j Hoop dat je een goed resultaat hebt! Klinkt wel als moeilijke tegenstanders, kampioenen

Fem heb je even een pb gestuurd met startnummers, zie maar of het lukt :D

Kiwiwitje oh vandaar. Die je uitgeleend hebt, daar ben je nog eigenaar van? Die komen dus straks weer thuis? Of blijven die wel bij die familie? Weet wel dat daar bepaalde constructies voor zijn.

Stonedromy oh nee wat zul je gebaald hebben. Zoiets had ik met mijn veulen. Ik was in Canada toen ze naar de keuring gingen dus m’n ouders hebben alles gedaan, gewassen, er heen gegaan etc. Wordt ie kampioen! Geweldig natuurlijk, maar had er veel liever bij geweest. Zul je zien dat het nooit meer gebeurd :+ Oh zo werkt dat met cacib. Klinkt echt als een hele goede hond! Gaaf hoor dat de jury van Japan haar gewoon bovenaan zet, lijkt mij een geweldig gevoel

Drico oh vandaar! Ik wist ook helemaal niet van de statistieken af. Weer wat geleerd. Al ga ik naar Leeuwarden (en Groningen) omdat het gewoon erg dichtbij is . Leeuwarden is maar een halfuurtje rijden. En ik ga eerst gewoon vooral voor de ervaring. De kans dat ik 1e wordt acht ik echt heel klein, al vind ik wel dat ik een mooie hond heb (ach ja, wie vind dat niet van z’n eigen hond :D )
Snap wel dat je op statistieken gaat inschrijven als je heel ver moet rijden :j

Ik denk dat ik inmiddels alles wel heb ingepakt. Wat nemen jullie mee? Of is die lijst te lang? :P
Ik heb, brokjes, bak, water in een fles, koekjes, paspoort en raad van beheer boekje, entree kaarten, deken, bench, stoelen, bolderkar, piepballetje, kwijl doekje, schapenbontje, riem, kauwstokje en nummerbandje voor m’n arm.
Heb steeds het idee dat ik iets vergeet

Ik ben gister natuurlijk heel hard door m’n rug gegaan. Dat is mij nog nooit gebeurd. Gister kon ik helemaal niks meer, vandaag lijkt het een stuk beter. Maar even rustig aan doen, maar hoop niet dat het terug komt

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:10

Ik denk dat je goed voorbereid bent al hoor *\o/* hopelijk heb je minder last van je rug meer met de show

Nu we logeren, moeten we nog meer mee nemen natuurlijk, ook voor in het huisje, maar ook voor ons zelf.

Voor op een show dag heb ik altijd deze standaard spullen bij:

Bolderkar
Bench
Bench deken
deken voor de bench (hij ligt liefste graag bij ons buiten de bench en dan een hele dag op die vloer vind ik niks :') )
emmer voor zijn water
2 stoeltjes
tafeltje
een mandje met daarin, spulletjes om hem mooi te maken, verschillende bandjes om mijn nummer aan te maken, verschillende kleuren tasjes voor de snoepjes in te doen, paspoort, entreekaarten, bakje met verschillende show riempjes
eten en drinken voor ons zelf in een koelbox en ook zijn show snoepjes/vleesjes

en dan heb ik het wel denk ik zo.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:52

Fem - Golden Retriever
Rocky Bullmastiff
Kabayo - Rottweiler
StonedRomy- Akita
Tigress - welsh corgi cardigan
Esplendido - Rhodesian Ridgeback en Afghaanse windhond

Onze honden gaan heel regelmatig naar de fysio/chiropractor. Vooral het jonge spul dat nog heel vaak en lomp met elkaar speelt. Twee van onze reuen gaan om de week naar de aquatraining. Niet vanwege een blessure maar gewoon voor de spieropbouw.

Mee naar show is bij ons een hele waslijst:
- bench voor iedere hond (meestal 3-5)
- tafel voor het toiletteren
- beautycase voor de Afghaan (daarin zitten al zijn borstels en dergelijke)
- stoelen
- dekens voor in de benches
- dekens voor over de benches
- drinkbakken
- nette kleding en schoenen voor in de ring
- spullen als paspoorten, nummerhouders, lekkers, lijntjes en dergelijke hebben we altijd in een vaste rugzak zitten en die gaat altijd mee.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:51

Hier ook gewoon voor de zekerheid. Meestal is het voor helemaal niks en na een nest ook altijd.
De jongste reu is ook niet heel voorzichtig met zichzelf en ondanks dat ie nog nooit een pas kreupel gelopen heeft, had de fysio/chiro etc er laatst een beste kluif aan en wilde hem na 3-4 mnd terug zien

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 10:17

Rockey dankje voor je lijstje! Ik was alleen de poepzakjes vergeten! Denk dat ik nu alles heb. Alleen nog een setje kleding uitzoeken
Rugpijn lijkt gelukkig te zijn verdwenen. Zou het zo jammer vinden als ik het af moest zeggen. Dus verplicht maar even wat rustiger aan doen, al heb ik vanochtend alweer staan uit te mesten :Y)

Esplendido ook bedankt voor de lijst!

Voor de redelijke kortharigen onder ons. Wassen jullie de hond altijd? Die van mij zit eigenlijk super in z’n vacht en verhaart niet. En te vaak wassen vind ik ook niet goed voor haar ivm nodige huidvetten. Wat doen jullie?
Heb net haar oren nog schoongemaakt, zag gister toevallig dat ze een beetje vies waren. Verder zijn wij klaar denk ik :D Ik ben vergeten wie er in Leeuwarden zijn, maar mochten mensen morgen willen kijken, ring 26b, start 10.33 :j
Alvast succes met de voorbereidingen! Ik zal zo de auto inpakken