Windhonden liefhebbers!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Re: Windhonden liefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:56

Haha ja die oren worden met de dag erger. Net een vleermuis. :=

Aah wat is Jeppe ook knap! Hij is best groot, of niet?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 13:27

Ik heb van de week kerst foto’s gemaakt <3

Afbeelding
Afbeelding

Appa is trouwens ook echt enooooorm _O- denk dat hij zo’n 57 cm zal zijn bij 17,5 kg. De fokker heeft er nooit een geheim van gemaakt dat er hoogstwaarschijnlijk greyhound in zijn lijn zit. Hij komt uit een Amerikaanse vader en daar mochten ze vroeger om de zoveel generaties een greyhound gebruiken. Is wel heel lang geleden hoor.
Hij heeft verder wel echt een whippet kop en smalle bouw, bij die halve Greyhounds op de renbaan zie je vaak echt greyhound koppies en bouw (stuk breder, vaak ook lange staart haren).

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 13:32

Als ik al jullie foto’s zie begint het toch weer te kriebelen om een oproepje te doen om windhonden te fotograferen. Misschien toch in het voorjaar maar weer eens naar de renbaan.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:07

Fair schreef:
Haha ja die oren worden met de dag erger. Net een vleermuis. :=

Aah wat is Jeppe ook knap! Hij is best groot, of niet?

Jeppe is tussen de 16.5 en 17kg.
Maar idd groot. Zijn broer is nog groter geworden. Hun vader is ook wel een grote reu.
Hoogte heb ik nog niet gemeten met hij is wel lager dan appa haha

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 10:51

Ik heb ook een leuke update! Gisteren bij de deerhound fokker gaan kijken! Goed gevoel en geen druk om al een keuze te maken. Echt fijn om te honden in een huiskamer te zien. Erg groot maar zooooo lief <3 Xilver kon geen genoeg krijgen van mijn vriend dus het was een perfect charme offensief :')

Ik denk dat wij waarschijnlijk wel een deerhound gaan nemen ondanks de grootte. We gaan sowieso nog een keertje kijken! De fokster heeft ook allemaal boeken meegeven als leesmateriaal, echt fijne mensen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 13:29

Wat leuk Mars!
Deerhounds zien er zo lekker scruffy uit <3

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-25 19:59

Wat tof Mars! Goed aangepakt van Xilver _O- Deerhounds zijn zo gaaf!

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 19:35

Wat leuk Mars!! En Xilver... <3 , zij is wel een van mijn meest favoriete deerhounds hoor! Zo'n enorme schat, letterlijk en figuurlijk. En een top mamma.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:31

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:19

Zo Appa en Jeppe zijn flink! := Er zit vast ook renlijn in Appa, of niet?

En wat geweldig van de deerhounds Mars <3

Met Dalton gaat het goed. Vind het stiekem wel
Leuker dat hij ouder wordt. Je weet inmiddels wat je aan elkaar hebt, leert elkaar kennen, Je ziet meer progressie van de training en je kan beginnen met de dingen die je graag wil doen zoals langere wandelingen etc. Het is niet meer alleen puppy managen haha.

Afbeelding
Grote stap! De katten blijven graag bij hem uit de buurt want dalton wil spelen en de katten absoluut niet. := Maar als hij slaperig is durven ze dichterbij te komen!

Afbeelding
We hebben de eerste grote wandeling gedaan met 2 hondenvriendjes. Het is de eerste keer dat ik hem los had sinds een tijd. Hij deed het echt geweldig. Als pup zat hij aan me vast geplakt en had ik hem regelmatig los. Maar hij is inmiddels zo zelfverzekerd dat hij soms zelf op avontuur wil gaan. := Maar de 2 hondenvriendjes hadden goede recall dus hij bleef fijn in de buurt.

Afbeelding
Verder is 70% van de dag zo. :=

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 13:10

Appa is 100% renlijn :D hij is ook erg snel, 22 sec over 350 meter, dat is zo’n 58 km/u. Hij heeft ook meerdere prijzen gewonnen op de renbaan, alleen hij vindt met zoveel honden samen lopen nogal spannend en wordt dan een beetje “snappy”, dus ik doe geen wedstrijden meer met hem. Alleen nog trainen zodat hij alleen of met maximaal 1 andere hond kan lopen. Dat vindt hij geweldig! <3 en ik vind dat het voor iedereen leuk moet blijven, dus als hij wedstrijden niet leuk vindt, ja waar doe je het dan voor.
Hier liep hij met zijn zus Bibi:

Afbeelding

Wat is Dalton toch leuk <3 ik vond het ook leuk toen de puppies ouder werden, zo’n schattige pup is leuk maar echt samen dingen ondernemen vind ik toch nog veel leuker!

Wij waren eerste kerstdag nog lekker naar het strand geweest! <3 was heerlijk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En natuurlijk hadden ze erg goed “geholpen” met het kerstdiner haha.
Afbeelding

Eerste kerstdag waren we bij m’n schoonzus en zwager, die hebben sinds kort weer een kat dus dat was wel even spannend met Appa! Die is geen katten gewend en als hij er buiten een ziet wordt hij wild :+ maar hij deed het keurig, ben trots op hem <3 had hem wel voor de zekerheid de hele dag aan de lijn maar is eigenlijk niet nodig geweest.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:21

Wat een fijne foto’s warboel!

Dalton’s eerste sneeuw. Hij vond het machtig :=

Afbeelding
Afbeelding

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 19:23

Oh heerlijk <3 Otje vindt de sneeuw ook zo fantastisch! Die wordt gelijk helemaal wild als ze sneeuw onder dr voetjes krijgt haha.

Dit hoofd betekend ZOOMIES NU!!! :') en die hebben ze gedaan hoor!! =:) Appa is iets minder extreem enthousiast maar hij offert zich graag op voor zoomies met z’n lieve zussie :):)
Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 20:21

:')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-26 17:34

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 20:08

Geweldig al deze foto's!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 14:19

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 21:15

Ahh Faizah <3

Ik heb even een hele andere vraag! Hebben jullie een specifieke dierenarts voor jullie windhonden? Ik lees hier dingen over dat met operaties etc er wel kennis in huis moeten hebben? Hoe gaan jullie daar mee om?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 21:33

Mijn eerste dierenarts had genoeg ervaring met windhonden, dat was echt een top dierenarts! Helaas is zij een aantal jaren geleden gestopt. De operatie die ik bij haar liet doen ging perfect. Heel lichte narcose, alles heel voorzichtig en netjes..
Sindsdien zit ik bij een grotere dierenartspraktijk, en die hebben duidelijk wat minder kennis over windhonden. Verder wel een heel fijne dierenarts, maar bij de operatie die ik bij hun liet doen hebben ze voor mijn gevoel wel echt te veel narcose gegeven ondanks dat ik het nog extra had aangegeven. Is wel goed gegaan gelukkig, maar ik weet niet of ik daar nog gauw een oudere windhond onder narcose zou durven brengen.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 21:39

Ik ben overgestapt wegens verhuizing en heb nu een dierenarts die zelf een whippet en greyhound heeft. Andere da in de praktijk galgo's.

Maar belangrijkste voor mij is de wil om te leren en verder te kijken.
Jeppe heeft natuurlijk LTV aan zijn rug en dat is niet altijd bekend bij dierenartsen. Mijn nieuwe was hier meteen in geïnteresseerd en heb ik ook zijn röntgenfoto's gestuurd zodat zij die ook goed zelf kon bekijken en in word gehoord als eigenaar.

_Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 22:31

Bedankt voor alle info! Lijkt me inderdaad dan wel fijn dat een dierenart in ieder geval openstaat om te leren.

Ik zal eens navragen bij mijn oude dierenarts of ze ervaring hebben met windhonden! Anders hou ik me aanbevolen voor eventuele tips/DA's in regio Midden-Brabant!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-26 07:40

Ik heb niet echt een speciale DA, maar de praktijk heeft wel ervaring met windhonden. Toen Otje gesteriliseerd werd heb ik die DA echt de oren van het hoofd gevraagd _O- maar ze had ook ervaring met windhonden en stelde me gerust. Tegenwoordig gebruiken ze een ander soort narcose begreep ik. Wel hebben ze er voor de zekerheid bij windhonden iemand extra bij voor monitoren.
Verder kom ik behalve voor titeren en jaarlijkse checkup gelukkig echt nooit bij de dierenarts, maar ik heb wel vertrouwen in deze praktijk :j Appa heeft als pup een stok door z’n tandvlees gehad (ik gooide m niet, hij had m zelf opgepakt, liep ermee te kloten met z’n vriendje en voor ik het wist was het al gebeurd) en dat ging ook perfect met het roesje. Ze hadden toen speciaal een plekje voor hem gemaakt met een warmte matje en extra warme dekentjes <3

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:43

Hi allemaal!

Hebben jullie hier ook adviezen of tips voor een goede dierenarts in het noorden van Nederland voor een windhond?
Ik kom vooral Evidensia klinieken of praktijken tegen en ben benieuwd of er een praktijk of kliniek is die nog zelfstandig is én ervaring heeft met windhonden en de zaken die daarbij komen kijken.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 15:59

Ik kom helaas uit het westen dus ik kan je niet helpen!

Overigens ga ik met beide gewoon naar Anicura, is een zeer kundige praktijk hier. Hebben ook ervaring met windhonden en ze zijn echt niet duurder dan de zelfstandige praktijken in de buurt. Ik las in je topic dat je een ouderwetse mentaliteit zoekt, wat is de reden daarvan? Ik zou met een windhond toch liever voor een modernere dierenarts gaan (narcose is tegenwoordig zo gevaarlijk niet meer omdat het een andere soort is als vroeger).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 21:26

Hier in de regio is het betreft mijn persoonlijke ervaring helaas wel degelijk anders. De sluiting van praktijken en het opstappen van dierenartsen bevestigen dit gevoel, naast de ervaring.
Ik doel daarbij op logisch redeneren met de oude mentaliteit van dierenartsen. Tegenwoordig is mijn ervaring dat je platzak bent voor er überhaupt een diagnose is terwijl die achteraf voor het oprapen lag en welke met een beetje Google we al hadden nagevraagd of het mogelijk dit of dat kan zijn. Daarnaast hoor ik teveel mensen over onnodig verlies van een windhond door gebrek aan kennis bij de dierenartsen. Dit wil ik graag voorkomen en zodoende op zoek naar de juiste keuze. :)