Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Evi84

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:23

Als ze verplicht zijn om de chip bij de vangst te checken en dat nalaten te doen - dan noem ik het inderdaad doelbewust als ze er nadien ook geld voor vragen ja - ik zou ook niet durven beweren dat het geen officieus business model van hen is gezien ze zo gehamerd zijn op het laten betalen van door hun ontvreemde goederen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 12:24

Cowboy55 schreef:
Evi84 schreef:
Dat asiel heeft een goede bron gevonden van inkomstenwerving! Katten doelbewust ontvreemden en er daarna geld voor vragen...

Nou....doelbewust.....lijkt me niet. Zou anders wel een redelijk businessmodel kunnen zijn. :+

Nee niet doelbewust, wel onhandig

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:37

tengeltje11 schreef:
Toch wel,want ze vangen een eigenaarskat die gechipt is!

Er staat in geen enkele wet dat een eigenaarskat die verzorgd,geholpen en gechipt is,niet op straat mag.
Dus pikken ze simpelweg iemands bezit.

Precies.
ER is geen losloop verbod dus een gechipte kat hoort zonder rekening naar de eigenaar te gaan.
Pas als er een verbod zou komen op het los laten lopen van katten gaat ieders mening dat het asiel in zijn recht staat van kracht.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:51

Evi84 schreef:
Als ze verplicht zijn om de chip bij de vangst te checken en dat nalaten te doen - dan noem ik het inderdaad doelbewust als ze er nadien ook geld voor vragen ja - ik zou ook niet durven beweren dat het geen officieus business model van hen is gezien ze zo gehamerd zijn op het laten betalen van door hun ontvreemde goederen.

Mwah....ik denk eerder (en anderen hebben dat ook al gesuggereerrd) dat TS gesproken heeft met een medewerker die op uitvoerend niveau zit. En die voert instructies uit. En als die instructie is 'betalen' dan is het blijft het voor die medewerker 'betalen'.

Een niveau (of wat) hoger zouden ze de bevoegdheid moeten hebben om daar van af te wijken. Doen ze dat niet dan krijgt je vermoeden wellicht wat meer 'body'.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:56

Wat ik niet snap is waarom die kat nog steeds niet is opgehaald na 2 dagen (weet niet om hoeveel geld het gaat natuurlijk). Ik snap dat het een boerderijkat is en dat dat anders is dan een knuffelhuiskat. Maar ik weet bijvoorbeeld zeker dat de eigenaar van de verzorgpony van mijn zusje zijn hond per direct zou halen als die was meegenomen, ook al loopt die hele dagen los over het land en word die op stal gezet als ze weg gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:59

Jtragter schreef:
Wat ik niet snap is waarom die kat nog steeds niet is opgehaald na 2 dagen (weet niet om hoeveel geld het gaat natuurlijk). Ik snap dat het een boerderijkat is en dat dat anders is dan een knuffelhuiskat. Maar ik weet bijvoorbeeld zeker dat de eigenaar van de verzorgpony van mijn zusje zijn hond per direct zou halen als die was meegenomen, ook al loopt die hele dagen los over het land en word die op stal gezet als ze weg gaan.

Omdat TS weigert te betalen (en terecht!)

En wat de eigenaar van de verzorgpony van he zusje ( :+) ermee te maken heeft begrijp ik niet.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:00

verootjoo schreef:
Jtragter schreef:

En wat de eigenaar van de verzorgpony van he zusje ( :+) ermee te maken heeft begrijp ik niet.

Dier gaat voor geld in mijn ogen

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:01

Ik snap dat TS niet wilt betalen, en terecht, maar ik heb wel te doen met de kat, die normaal een heel erf voor zichzelf heeft en nu in een hokje opgesloten zit. Ik zou de kat ophalen en face-to-face praten met de beste mensen van het asiel. Daar bereik je vaak zoveel meer mee. En anders later nog juridisch er tegen in gaan, maar het beestje zit nu alweer 1,5 dag daar.. :n

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:04

Evi84 schreef:
Dat asiel heeft een goede bron gevonden van inkomstenwerving! Katten doelbewust ontvreemden en er daarna geld voor vragen...

TS ontwijkt structureel de vraag wat de kosten waren, maar over het algemeen is dit niet meer dan 1 of 2 tientjes (per dag dat ie daar zit natuurlijk meer).

Dat afgewogen tegen de moeite van het vangen, vervoer, checken van de kat bij aankomst en verzorging maakt het niet echt een lucratief verdienmodel

Ik dacht dat inmiddels al duidelijk was dat het initiatief van deze actie bij de buren lag. Dus asiel/dB voerden gewoon hun werk uit.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:06

Als je googelt op kosten kom je ook bedragen tegen van rond de 70 euro.

Maar al was het "maar" 20 euro.
Je gaat die toch zo ook niet zomaar over de balk smijten? Waarom dan wel als een ander de sukkel in zijn werk uithangt?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:08

Wel een leuke soap om te volgen. Katten maken meer emoties los dan andere huisdieren merk ik.
Kan nauwelijks wachten op de ontknoping van dit katnap avontuur.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:08

Of het nu 1,- is of 20,-...... Wat het asiel heeft gedaan is gewoon niet goed!

Beestje had een chip, dus ze hadden het dier moeten laten lopen.
Dat ze niet gelijk konden kijken voor een chip is geen excuus, is niet de fout van de ts/ eigenaar en zou daar dus ook niet voor moeten boeten.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:12

Ts, rij er gewoon naar toe en leg haarfijn uit dat het een door hun veroorzaakt probleem is, en dat wat ze doen wettelijk niet correct is en dat je gewoon nu die kat terug wilt zonder de kosten te betalen.

Maar doe het face to face, vaak zijn ze dan ook een stuk minder brutaal

@kuggur ja he!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:12

Ik reageerde op de opmerking van Evi84.

Ik denk dat ik ook niet zomaar mijn portomonee zou trekken als mijn kat tijdens een van zijn dagelijkse wandelingen zomaar van de straat zou worden geplukt.
Maar ik zou op zijn minst in gesprek gaan en zorgen dat hij daar wegkomt.

Hoe kon het asiel/dB nou weten dat de kat ergens een prima huisje had?
Gewoon met ze in gesprek gaan!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:16

Ik ben wel degelijk bekend hoe het eraan toe gaat op het “platteland” ik ben zelf opgegroeid op een groot stuk land in het buitenland echter als jouw kat op het erf van een ander kwam had je grote kans dat tie afgeschoten werd en als die opgehaald werd door de dieren ambulance dan kon je een flinke boete betalen als je hem ging ophalen en haalde je hem niet op kon je een bekeuring in de post verwachten ...
Feit blijft dat jouw kat is jouw verantwoording ..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:18

Een bekeuring bij de post?
Bij de niet gechipte katten van vroeger?
Hoe dan?

Bekeuring van wat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:18

Jtragter schreef:
verootjoo schreef:

Dier gaat voor geld in mijn ogen

Dat is dus ook waar het asiel blijkbaar hun geld mee verdient, aan mensen die dieren belangrijker vinden dan geld.
Gewoon oplichten dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:24

Stel je voor dat het asiel om wat voor reden dan ook voet bij stuk houdt.. laat je m dan gewoon zitten? :+

Geniaal topic dit... :j

En wat apart dat een dierenasiel afgeschilderd wordt als oplichters.. die zijn er in principe toch alleen maar om dieren te helpen?
Ik kan me voorstellen dat niet alle medewerkers dezelfde bevoegdheid hebben, en als je net een vrijwilliger aan de lijn hebt gehad die niet beter weet, moet je gewoon hogerop... Ik kan me niet voorstellen dat er niet uit te komen is eigenlijk...

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:26

Hm, ik vind het een riskant spelletje dat TS speelt. Het asiel lijkt te kwader trouw, des te meer reden om de kat er zo snel mogelijk weg te halen. Straks is het dier herplaatst, zie hem dan maar terug te krijgen.

Zelf zou ik iemand meenemen en de gang van zaken laten filmen. Onder protest het bedrag betalen, kat meenemen en vervolgens aangifte doen bij de politie wegens diefstal. Op film nog even laten bevestigen dat kat gechipt is, maar daarop niet gecontroleerd door het asiel.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:31

Jacquel schreef:
Hm, ik vind het een riskant spelletje dat TS speelt. Het asiel lijkt te kwader trouw, des te meer reden om de kat er zo snel mogelijk weg te halen. Straks is het dier herplaatst, zie hem dan maar terug te krijgen.

Zelf zou ik iemand meenemen en de gang van zaken laten filmen. Onder protest het bedrag betalen, kat meenemen en vervolgens aangifte doen bij de politie wegens diefstal. Op film nog even laten bevestigen dat kat gechipt is, maar daarop niet gecontroleerd door het asiel.

Ik ga helemaal met Cer mee.
Welke aanwijzingen zijn er dat het asiel ter kwader trouw handelt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:33

De aanwijzing geld vragen als er een eigenaar is en het dier een paar meter van huis gevonden is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:35

bruintje123 schreef:
Als je googelt op kosten kom je ook bedragen tegen van rond de 70 euro.

Maar al was het "maar" 20 euro.
Je gaat die toch zo ook niet zomaar over de balk smijten? Waarom dan wel als een ander de sukkel in zijn werk uithangt?

Nee maar je kunt beter naar het asiel gaan en proberen je kat terug te krijgen dan de hele dag op Bokt erover zeuren. Ik zou ook niet betalen maar wel erheen en die kat ging mee.

Jacquel

De aanwijzing dat ze niet checken of het dier gechipt is. Dat is toch het eerste dat een dierenhulpverlener doet.

Qerty

Het gaat niet om een paar meter, TS woont landelijk en buren wisten niet dat het haar kat was.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:37

candalisa schreef:
Ik ben wel degelijk bekend hoe het eraan toe gaat op het “platteland” ik ben zelf opgegroeid op een groot stuk land in het buitenland echter als jouw kat op het erf van een ander kwam had je grote kans dat tie afgeschoten werd en als die opgehaald werd door de dieren ambulance dan kon je een flinke boete betalen als je hem ging ophalen en haalde je hem niet op kon je een bekeuring in de post verwachten ...
Feit blijft dat jouw kat is jouw verantwoording ..

:') het wordt steeds leuker.

Wel knap hoor. Een bekeuring met een niet gechipte kat..en waarvoor kreeg je precies een boete? In NL is dst helemaal niet mogelijk, dus zie de toegevoegde waarde niet helemaal.