aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:43

senna21 schreef:
Gaan we weer: iets met beste stuurlui en aan wal....

Senna ik kom dit soort gevallen helaas vaker tegen. Ook heb ik dichtbij zo n opvang gestaan waar allerlei probleemdieren opgevangen worden. Ik heb ook veel sneue dieren gezien. Ontzettend gestresste dieren ook. Sommige dieren met lichamelijke problemen waarvan het eigenlijk niet meer eerlijk was voor het dier. Ook in het asiel kom ik vaker. Dus ik sta allesbehalve aan wal maar er eigenlijk middenin. Nogmaals ik snap ts en haar zus. Zij staan dichter bij de kat, gaan emoties mee gepaard en tuurlijk willen zij het beste voor het dier. Ik denk dat het niet slecht is om ook even deze kant te horen. Ik (en mss andere mensen die reageren) staan nuchter langs de zijlijn en dan bekijk je het weer heel anders. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat je het ook zeker van de kant van het dier moet bekijken (en niet op een vermenselijkte manier) . In de situatie van de kat en hoe zij het zal ervaren, want dat moet je niet onderschatten denk ik. Haar problemen erin meegenomen Oa. Gewoon alles goed tegen elkaar afwegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:45

Sorry dat ik zo dirext reageer..

Maar wat willen jullie nou?

Feiten zijn:

Kat komt niet terug
Kat word wellicht herplaatst
Kat word wellicht ingeslapen

In alle gevallen komt de kat niet terug.
Neem dan je verantwoording en maak een keus.
Of sta haar af aan de DA.
Is ze alsnog ziek, word ze alsnog ingeslapen.

Het komt erop neer dat er weinig keus meer is: jullie nemen haar niet meer terug.

Jullie jagen jezelf sowieso op kosten nu, die jullie( zoals je zelf gezegd hebt) nu liever niet kunnen hebben.

magda_90

Re: aangevallen door zeer agressieve eigen kat (MainCoon x Ragdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:48

Als stille meelezer, zullen we de keuze laten bij de zusjes en de dierenartsen? Ik vind het een beetje onrespectvol worden diverse berichten hier. Zijn jullie nog nooit verscheurd geweest door emoties waardoor je even niet weet wat juist is? Beetje dimmen zou ik zeggen.

Genuanceerd; daarbij is er een wereld van verschil om een nuchtere kant te schrijven en door te drammen...

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 19:53

Jolliegirl direct is niet erg, maar heb al meerdere malen aangegeven wat we gaan doen. Dit plan was volgens beide dierenartsen de beste en meest logische route.

Ik snap eerlijk gezegd niet op wat voor manier we geen verantwoording nemen? Er is een stappenplan en hebben evt. Een geschikt iemand die naast medisch ook qua gedrag met haar aan de slag gaat.

En als het moet worden de kosten gewoon gemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 19:55

Jolliegirl schreef:

Feiten zijn:

Kat komt niet terug

Het komt erop neer dat er weinig keus meer is: jullie nemen haar niet meer terug.

Jullie jagen jezelf sowieso op kosten nu, die jullie( zoals je zelf gezegd hebt) nu liever niet kunnen hebben.

Jij moet die kosten toch niet betalen of wel dan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:00

Billy schreef:
Als een van dIe mensen die zeggen dat het een dominantieprobleem en oplosbaar is de kat gewoon even ophaalt en heropvoedt, is het probleem uit de wereld toch?

Dat kan, maar dan moet die kat beter bij die persoon blijven, want lang niet iedereen heeft de subtiele signalen die een kat geeft door.
Daar komt nog bij dat lang niet iedereen levenslang alleen in huis blijft. De meeste mensen, zoals ik leven niet als kluizenaar en krijgen vroeg of laat visite, en als die visite eens een klein foutje maakt wil ik niet meemaken dat die visite ineens een kat (die een flashback krijgt) aan de armen heeft hangen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:03

z3rTjuhH schreef:
Op dit moment heb ik contact gehad met een andere dierenarts die ervaring heeft met dit soort katten. Ze raden de mri af aangezien dat behoorlijk wat kost. Ze zegt kijk het eerst even aan wat ze nu doet. Blijft ze positief komt deze dierenarts bij mijn huidige dierenarts langs om de kat te observeren. Dat doet ze om te kijken of en herplaatsing mogelijk is. Is dat mogelijk zal ze waarschijnlijk met de dierenarts meegaan in huis en dan zoekt zij rustig een ander huisje. Maar alleen als dat mogelijk is vind zij simba niet meer herplaatsbaar dan zal ze alsnog ingeslapen worden.

Alleen heeft dit niets meer te maken met geneeskunde, maar met gedrag.
Ik denk dat die andere dierenarts een gedragsdeskundige of zoiets is?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:06

anneliesdj schreef:
z3rTjuhH schreef:
Op dit moment heb ik contact gehad met een andere dierenarts die ervaring heeft met dit soort katten. Ze raden de mri af aangezien dat behoorlijk wat kost. Ze zegt kijk het eerst even aan wat ze nu doet. Blijft ze positief komt deze dierenarts bij mijn huidige dierenarts langs om de kat te observeren. Dat doet ze om te kijken of en herplaatsing mogelijk is. Is dat mogelijk zal ze waarschijnlijk met de dierenarts meegaan in huis en dan zoekt zij rustig een ander huisje. Maar alleen als dat mogelijk is vind zij simba niet meer herplaatsbaar dan zal ze alsnog ingeslapen worden.

Alleen heeft dit niets meer te maken met geneeskunde, maar met gedrag.
Ik denk dat die andere dierenarts een gedragsdeskundige of zoiets is?

nee hoor zij is een volwaardige dierenarts, welke we via de dierenkliniek waar zij werkt hebben gecontacteerd.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:06

Jg hoeft de kosten niet te dragen idd.
Maar in het topic hebben ze toch gezegd dat het kosten plaatje teveel is in combi met?
Je kan jg wel aanvallen maar waarom?
Niet iedereen denkt en diet hetzelfde.
Ik snap de tssen ook wel en ze gaan er goed mee om maar als ze het niet willen horen dan denk Ik dat ze fout zitten.

Edit; maar dat willen ze wel

Soms snap ik bokt echt niet.
Eerst gaat iedereen er in mee met inslapen en nu weer niet
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 01-04-15 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolien87

Ayasha schreef:
Jolliegirl schreef:

Feiten zijn:

Kat komt niet terug

Jij moet die kosten toch niet betalen of wel dan?

Daar wil ik graag aan toevoegen dat het nu toch wel duidelijk is dat TS en zusje het welzijn en geluk van de kat voorop stellen. Dus ook boven hun eigen belang. Dat de kat niet meer bij zusje terugkomt mag nu wel duidelijk wezen. De meest makkelijke oplossing zou inslapen zijn. Maar ze geven het beestje toch nog de kans op een gelukkig leven, eenmaal ingeslapen is dit natuurlijk geen optie meer.

friendly

Ze denken imo enorm goed na hoor. Ze geven de kat een kans op een goed leven mits dat in de mogelijkheden ligt. Als die kans groot aanwezig is, wie zijn TS en zusje dan om de kat zijn leven te ontnemen? Maar dit doen zij ENKEL als de kans nihil tot 0 is dat Simba niet weer zo flipt. Als zusje niet zo bang was geworden van Simba dan had Simba waarschijnlijk rechtsomkeert naar het huis van zusje gegaan. Maar omdat zusje Simba een goed leven zonder angstig baasje gunt kan Simba beter naar een ander huis. Ja dat is even vervelend voor Simba maar uiteindelijk wel de beste keuze dan. Hoe agressief Simba ook was, als het blijkt dat het een eenmalige actie was is verhuizen de beste optie die Simba heeft. Een leven neem je niet zomaar. Maar ik geloof plechtig dat als zij de kans aanwezig achtten dat Simba in herhaling gaat vallen, zij dit niemand aan willen doen en er dan voor kiezen om Simba in te laten slapen.

Dat een aantal stellig beweren hun kat in te laten slapen als deze dit gedrag vertoont is voor iedereen verschillend. Ik heb ook een kat hier rondlopen en eerlijk zou ik niet weten wat ik zou doen. Emotioneel gezien is het een zeer zware beslissing.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:08

LukieBradley schreef:
Jg hoeft de kosten niet te dragen idd.
Maar in het topic hebben ze toch gezegd dat het kosten plaatje teveel is in combi met?
Je kan jg wel aanvallen maar waarom?
Niet iedereen denkt en diet hetzelfde.
Ik snap de tssen ook wel en ze gaan er goed mee om maar als ze het niet willen horen dan denk Ik dat ze fout zitten.

Nee, niet iedereen denkt hetzelfde maar het is TS haar zus haar kat. Zij beslissen wat er met die kat gebeurt en wanneer. Niet JG.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:09

Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat jg geen mening mag geven.
Welkom op bokt waar de meningen rijkelijk verdeeld zijn

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:10

Haar mening lijkt verdacht veel op TS en zus commanderen wat ze moeten doen.
En hey, Gues what! IK mag mijn mening ook geven! :D Ook als die niet gelijk is aan die van JG.
Welkom op bokt waar de meningen rijkelijk verdeeld zijn!
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-04-15 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:10

magda_90 schreef:
Als stille meelezer, zullen we de keuze laten bij de zusjes en de dierenartsen? Ik vind het een beetje onrespectvol worden diverse berichten hier. Zijn jullie nog nooit verscheurd geweest door emoties waardoor je even niet weet wat juist is? Beetje dimmen zou ik zeggen.

Genuanceerd; daarbij is er een wereld van verschil om een nuchtere kant te schrijven en door te drammen...

Mijn inziens dram ik nergens door, maargoed als dat zo gezien wordt dan prima. Ik reageer verder ook niet meer.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:11

Origineel ben je in ieder geval wel ; )
Ik gaf alleen de uitleg en heb het ook niet over jou mening.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:13

Het klopt dat we erg over de kosten nadenken. Vooral in het begin omdat Simba na een aantal dagen nog agressief was. Ga je dan een dure scan laten doen als je toch weet dat inslapen de enige optie is? Of bespaar je liever die kosten, zodat je het geld in de dierenarts rekeningen van je paard kan stoppen?

Nu ze bijgedraaid was, is het eerste wat we dachten: oliebol, wat nu?

Als ze een kans op leven heeft, zijn de zorgen over de kosten op een tweede plek gekomen. De kosten kunnen we zeker wel betalen en we gaan het dier haar kans op een goed leven niet ontnemen omdat er financieel wat meer druk op ligt.

Jolien en friendly verwoorden heel mooi hoe wij het zien. Dankjulliewel!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:17

'Heropvoeding' is een altijd twijfelachtig bij een kat.
Je kunt ze natuurlijk wel wat leren, maar het is geen opvoeden zoals je dat met een hond doet.
Een kat blijft eigenzinnig en bazig. En ik lees nergens in het verhaal van ts dat zij echt steken hebben laten vallen, wat zij beschrijft is gewoon een standaard ondeugende kat.

Toch ben ik het wel eens met Cemlys Jolliegirl en enkele anderen.
Ik vang al jaren probleemhonden op, ze krijgen heropvoeding en worden herplaatst. Ik heb veel contacten met stichtingen, asielen, gedragstherapeuten ed.
Maar goed, het is makkelijk praten als het je eigen dier niet is, ik snap het dan ook wel weer.
Aan de andere kant heeft ts wel al besloten dat de kat niet meer bij haar terug komt, dus waarom er nog twijfel is snap ik toch ook niet zo goed.

Evenwel een moeilijke beslissing en ik hoop dat jullie snel een keuze kunnen maken, in het belang van de poes.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:20

Omdat een leven nemen nou eenmaal niet makkelijk is. Zeker als het dier emotionele waarde heeft.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 20:22

Zoals ik al eerder zei zijn er al keuzes gemaakt en dit is echt het uiterste wat we kunnen doen voor Simba.

Daarbij komt dat mocht de dierenarts haar in huis nemen en zij vindt het niet verstandig om haar te herplaatsen dan kan ze bij haar blijven.

We hebben hier echt goed over nagedacht en overlegd met dierenartsen. Inslapen is de makkelijkste weg en kunnen we altijd nog voor kiezen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:27

Nou dan is het ook goed toch? Uiteindelijk zijn jullie degene die Simba het beste kennen en dus ook de juiste keuze kunnen maken. Zeker als dit in overleg gaat met de verschillende dierenartsen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:28

Jammer dat er nu zeer kinderachtig gereageerd word.
Ik bedoel t zeker niet commanderend.

Maar dr zijn gewoon wat feiten en aan het einde van de lijn komt de kat toch niet meer terug.

Dan zie ik niet in waarom je dit dier voor een ander nog zal moeten oplappen.
Is dat je emotionele rustgevoel, t gevoel dat je goed doet en niet over leven en dood beslist?
Of is het omdat het beter is voor de kat.

Dat laatste twijfel ik namelijk aan.. Diertje is al eems verhuisd.. Is nu bij eem DA em vertoont raar gedrag, straks moet ze naar een therapeut om vervolgens verplaatst te worden naar een gezin. Wat tevens niet direct betekend dat het gedrag niet meer terugkomt..

Ik vind het zelf gewoon een hele lastige questie en snap echt wel dat er emotie meespeelt.
Maar soms moet je dat opzij zetten en een eerlijke keus maken.
En daarop basseer ik mijn eigen mening.

Niets geen aanval of commando.
Gewoon mn mening. :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:31

Niet makkelijk, maar soms moet je de moeilijke weg bewandelen, om zo juist een dier te helpen.
Ik heb mijn kat ook paar weken geleden laten inslapen, om psychische/ gedragsproblemen, dit na 10 jaar alles geprobeerd te hebben. Maar op een bepaald moment moet je je verantwoordelijkheid nemen, in eerste plaats voor het dier. Ik heb dat dat besluit gemaakt juist omdat ik er emotionele waarde mee had.

Ik heb ook mijn vraagtekens dat men een nieuwe thuis zoekt, voor de 3de keer in de kat haar jonge leven en ook zonder alles medisch uitgesloten te hebben. Zo kan men tegen de eventuele nieuwe eigenaars ook niet garanderen dat het niet medisch is bv door hersentumor, bloeding of derg. En geef je eigenlijk de problemen door.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:31

Cardy schreef:
Zoals ik al eerder zei zijn er al keuzes gemaakt en dit is echt het uiterste wat we kunnen doen voor [naam].

Daarbij komt dat mocht de dierenarts haar in huis nemen en zij vindt het niet verstandig om haar te herplaatsen dan kan ze bij haar blijven.

We hebben hier echt goed over nagedacht en overlegd met dierenartsen. Inslapen is de makkelijkste weg en kunnen we altijd nog voor kiezen.

Een kat inslapen is geen makkelijke oplossing, als ik in mijn geval een makkelijke oplossing had gezocht, had ik ze gewoon in haar bakje bij het asiel gaan afgeven en mij omgedraaid.
Nu ben ik er tot het laatste moment bij gebleven, want het is mijn beslissing, dus ik moet het dan maar ook aankunnen om er bij te blijven, wanneer ze haar spuitje kreeg.
Sorry, maar dit schoot een beetje in het verkeelde keelgat.

z3rTjuhH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:33

anneliesdj schreef:
'Heropvoeding' is een altijd twijfelachtig bij een kat.
Je kunt ze natuurlijk wel wat leren, maar het is geen opvoeden zoals je dat met een hond doet.
Een kat blijft eigenzinnig en bazig. En ik lees nergens in het verhaal van ts dat zij echt steken hebben laten vallen, wat zij beschrijft is gewoon een standaard ondeugende kat.

Toch ben ik het wel eens met Cemlys Jolliegirl en enkele anderen.
Ik vang al jaren probleemhonden op, ze krijgen heropvoeding en worden herplaatst. Ik heb veel contacten met stichtingen, asielen, gedragstherapeuten ed.
Maar goed, het is makkelijk praten als het je eigen dier niet is, ik snap het dan ook wel weer.
Aan de andere kant heeft ts wel al besloten dat de kat niet meer bij haar terug komt, dus waarom er nog twijfel is snap ik toch ook niet zo goed.

Evenwel een moeilijke beslissing en ik hoop dat jullie snel een keuze kunnen maken, in het belang van de poes.

In principe is de beslissing gemaakt maar is afhankelijk of simba nu stabiel blijft. Blijft ze dat dan kom dierenarts 2 kijken of ze herplaatst kan worden(is ook gedrag deskundige). Dat is de beslissing die er is genomen.