Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:29

maralyn schreef:
Wij hebben ook nog 2 teddy widders in de opvang zitten, spierwit. En 1 gevlekte met zelfde haarstruc.

Wij hebben dwergen zitten van allerlij kleuren, hangoortjes (niet heel veel meer) Paar gemiddelde konijnen en stuk of 3/4 calafornians.
Keuze genoeg in een opvang lijkt mij...?
En dan heb k het over maar 1 in de buurt.

Denk dat vele opvangen veel verschillenden hebben, puur omdat er niet meer voor gezorgd kan worden.

Ja, er is keuze genoeg. Maar ik wil persé een koppeltje langharen. :))
Enne, waar is Wildervank?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 22:36

Laura_x_ schreef:
Zou je dat risico durven nemen? Wat als het niet goed gaat? Ik zou je konijn meenemen, als dat mogelijk is. Zo kan de opvang beoordelen of de eerste klik goed is. Even vooropgesteld, ik beoordeel het puur met de informatie op internet: ik heb nog nooit een konijn gekoppeld. Ik heb veel informatie gezocht en n.a.v. die informatie besloten om het te laten doen, als mijn konijntje gecastreerd is.
We hebben hier een aantal cavia's zitten. Cavia's staan erom bekend dat ze redelijk makkelijk te koppelen zijn. Konijnen schijnen moeilijk te koppelen te zijn.

Dat risico heb ik al vaker genomen. En een opvang heeft als het goed is sowieso bepaalde voorwaarden dus daar zou ik dan wel vertrouwen in hebben dat het goed komt. Ik ben overigens ook best bereid het konijn mee te nemen naar een opvang. Ik zie alleen achterlaten niet zitten.. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet een hele opvang vol konijnen wil uitproberen. Ik wil ook nog eens het liefst jonkies... Er zou ook best over te praten zijn maar als ik de keus heb haal ik gewoon 2 jonge konijnen.

Ik heb nu een goed koppeltje. En ik wil nog een koppeltje. Ik heb er dus nog geen. :P
Dus als een opvang nou een langhaar koppeltje heeft, dan ben ik verkocht, whahaha.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:08

Bijna alle konijnen heb ik opgevangen van mensen die er niet meer voor wilden/konden zorgen. Op 4 konijnen na, heb ik voor alle nijnen een maatje. 1x een koppel met 2 vrouwtjes en 3x een koppel met vrouw en gecastreerde ram :) Het koppelen doe ik overigens in een hok waar ze beide nog nooit gezeten hebben.

Volgens mij is mijn oude opa(flappie) echt oud aan het worden ;( Hij loopt/huppelt een beetje wankel... drinken heeft hij nog niet gedaan (normaal drinkt hij 1,5 flesje per dag leeg), maar zijn voerbakje heeft hij wel helemaal leeggegeten, inclusief een stuk komkommer....(meestal doet hij 2 dagen over een vol bakje voer). Hooi eten doet hij nog steeds niet...
Ik heb hem nu met kooi en al bij mij boven in de woonkamer neergezet en hij kijkt wel alert in de rondte, gaat er zo nu en dan even bij liggen, maar voor de rest zie en merk ik geen andere dingen aan hem......

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:14

Hier ook allemaal afgedankte konijnen. Vandaag hebben we de tweede ren betegeld en er een zandbak in geplaatst. Een van mijn konijnen ging rollen, net als een paard dat doet :D Nou heb ik al erg lang konijnen, maar dat had ik nog niet eerder gezien :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:16

Dat doen een paar konijnen altijd wanneer ik er nieuw zaagsel instop. Bij 1 konijn hoef ik het zaagsel maar op 1 bult te leggen, hij verspreid het wel, nadat hij in die bult heeft gerold haha.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:32

Kom ik ook maar eens mijn nijnen voorstellen :) :

Isabeau is een Nederlandse Hangoor Dwerg van +- 3 jaar oud.
Afbeelding

Boris zijn ras is mij onbekend. Hij komt van de konijnenopvang jodipro in België en zal bijna 1 jaar worden.
Afbeelding

Isabeau had ik eerst alleen op mijn kamer in een ruim hok (1m20 lang). Hier mocht ze in mijn kamer meerdere uren per dag rondhuppelen in mijn aanwezigheid, maar dit vond ik niet correct naar haar toe. Nadat wij verhuisd zijn heb ik dan besloten dat ze een vriendje kreeg en een buitenren. Beide konijnen zijn gesteriliseerd/gecastreerd

Samen verblijven ze nu in een ren van 6m op 3m. Deze hebben we gedeeltelijk overdekt en in de grond hebben we geplastificeerde kippendraad ingegraven. :
Afbeelding

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 00:41

Kijk dat is nog eens een konijnenparadijs *\o/* Super tof dat je dit voor 2 konijntjes hebt gebouwd *\o/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 15:29

Wildervank ligt bij veendam

En wat een gave ren zeg!!

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:59

Wajooow dat noem ik nou een echt een konijnenparadijs hahaha :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 17:02

*\o/* Ziet er gaaf uit!

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:34

Mijn konijn wordt woensdag volgende week gecastrerrd. Maar als we hem dan weer ophalen moeten we hem danb weer op zaagesel/hooi zetten of er even mee wachten?

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:53

wauw! dat is echt een konijnenparadijs! :)

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:05

Ik had bij mijn konijn kranten en daarover een handdoek. Was toen wel een binnenhok en zat alleen omdat die dus nog gecastreerd moest worden. Volgens mij is het dat als je ze op zaagsel zet het in de wond kan gaan zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:57

Sommige zaagsels zijn ook niet goed voor konijnen. Ik ben inmiddels overgestapt op gehakseld stro. In sommige zaagsels zit een bepaald zuur, welke in dennenbomen en sparren zit. De behaarde gedeeltes hebben daar geen last van, maar de tepeltjes en geslachtsorgaantjes kunnen gaan irriteren.
Vast niet bij de zaagsels voor knaagdieren, maar wel bijvoorbeeld bij de zaagsels die voor paarden wordt gebruikt of de grote balen zaagsel. Die had ik altijd, was in gebruik een stuk goedkoper namelijk, dus voor wie dat gebruikt, kijk even of de epeltjes en dergelijk niet erg rood zijn.

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:09

Mindim schreef:
Konijnen apart houden met als reden fokkerij en tentoonstelling vind ik inderdaad erg jammer en dat zie je bij de meeste fokkers helaas. Ik vind groepscontact een basisbehoefte voor een konijn en dat wordt ze onthouden. Een beetje door het gaas aan elkaar snuffelen vind ik niet eens in de buurt komen van contact.

Hoe wil jij een ram die nodig is voor fokken dan samen laten leven met andere konijnen ?
En voedsters koppelen (aan een gecastreerde ram) maar er ook mee fokken, hoe pak je dat volgens jou aan ?

Ben gewoon oprecht benieuwd wat jouw idee daar over is .

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:18

Mindim schreef:
Sommige zaagsels zijn ook niet goed voor konijnen. Ik ben inmiddels overgestapt op gehakseld stro. In sommige zaagsels zit een bepaald zuur, welke in dennenbomen en sparren zit. De behaarde gedeeltes hebben daar geen last van, maar de tepeltjes en geslachtsorgaantjes kunnen gaan irriteren.
Vast niet bij de zaagsels voor knaagdieren, maar wel bijvoorbeeld bij de zaagsels die voor paarden wordt gebruikt of de grote balen zaagsel. Die had ik altijd, was in gebruik een stuk goedkoper namelijk, dus voor wie dat gebruikt, kijk even of de epeltjes en dergelijk niet erg rood zijn.

Wist je dat dit een broodje aap verhaal is? Er is inderdaad ooit een onderzoek naar gedaan. Maar dit is gedaan door een leverancier van een andere bodembedekking. Dus dan kan jij al wel bij elkaar op tellen dat er altijd wel iets gevonden word waarom je een andere bodem bedekking niet moet pakken.

Ik heb mijn dieren altijd op gewoon normaal zaagsel zitten, hamsters heb ik gehad, nu cavia, konijnen en kippen. En toen ik nog een pony had die ook. Nooit nergens geen problemen mee gehad...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:07

Wij hadden de konijnen 'vroeger' altijd op stro, nu zitten alle dieren op zaagsel (mijn dwergkonijntje, mijn cavia's en de hamsters).

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:43

weet iemand of je ook vlas in het binnen hok lan leggen bij de konijnen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:19

Ik heb alles op stro. Maar voor mijn te maken binnenhok ga ik op zaagsel over denk ik...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:31

Ik heb hem ook binnen zitten, dus het is warm genoeg voor hem :)

Tycho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:40

Vlas kan denk ik wel . Zelf heb ik gehakseld stro , zaagsel en koolzaadstro. Ja echt alle 3 tegelijk :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:03

Ze zeggen wel dat zaagsel slecht is voor de luchtwegen, maar zelf gebruiken we ook gewoon zaagsel.
In een andere opvang gebruiken ze enkel kranten,.. weer een andere gebruikt vlas.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:25

Mijne zitten beide op zaagsel, absobeert goed, op de koudere dagen komt hier een laag stro overheen. Hiervoor had ik beukensnippers maar dat absobeert voor geen meter.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:30

Wij hebben 's winters zaagsel en stro en in de zomer voornamelijk stro

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:35

Ik gebruik in de zomer alleen zaagsel, in de winter leg ik er een laag stro bovenop.

Net met Flap naar de dierenarts geweest. Na een nachtje met metacam, ging het wel aardig, maar vanmiddag werd het toch weer minder. Nu heb ik Cisaral drops meegekregen. Hij had gelukkig geen gas, maar ook niet echt een erge verstopping. Hij heeft wel kleine harde keutels. In de nacht heeft hij wel een plukje gras wat ik voor hem geplukt heb, opgegeten. Ook heb ik hem van beneden naar boven in de woonkamer verhuisd. Nu maar hopen dat het beter gaat :) Hij heeft gelukkig nog wel wat momenten dat hij even gaat huppelen, of komt drinken en zo af en toe neemt hij nog wel een grassprietje.. De katten waken in ieder geval wel over hem...
Vanacht:
Afbeelding
Half uurtje geleden: (Hij zit zich te wassen)
Afbeelding