Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:16

dus in principe zou het niet in paardenvoer verboden zijn als je deze regel leest? Geloof eigelijk niet dat het bij paarden gebruikt wordt, maar ben er wel benieuwd naar.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:22

ik weet dat er inderdaad een keer sprake was van BSE gevallen door beendermeel in veevoer,maar volgens mij waren dat runderen,heb er zelf nog nooit van gehoord dat beendermeel calcium als bron in paardenbiks gebruikt werd/wordt...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:29

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 16:31

Ik ook niet, maar dat beendermeel kwam ook pas met de bse aan het licht volgens mij.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 17:26

Bietenpulp zal ook wel worden gebruikt om wat meer vlees op de ribben te krijgen, net als bij paarden. Maar bietenpulp is ook een restproduct en geen hele biet waarover Kimmie261 het heeft ;)

Ik ken hele families die hun honden brokken voeren en/of met de pot mee te laten eten en die dieren zien er prima uit!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 19:56

kimmie261 schreef:
ik zou ook niet zomaar beginnen met grote stukken vlees te voeren aan een hond,wat is er mis met kvv??

dat is gemalen en zeker goed te behappen voor een kleine hond.

overigens zet ik alle honden hier per accuut over op vers als ze binnen komen,een paar jaar geleden nog een 11,5 jaar oude rottie uit het asiel,zo over gezet...heerlijk vond ze het...

Kreeg ze dan geen last van de overgang van vers vlees, op die leeftijd?
Met brok, als je dan van merk wisselt, wordt aangeraden dat geleidelijk te doen.
Of heb je dan ook de overgang naar vers vlees, geleidelijk gedaan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:00

nee hoor ,gelijk dezelfde dag nog kvv gegeven,en zij had nergens last van,een reu die ik op 6 jarige leeftijd kreeg en overging op kvv heeft 3 dagen diarree gehad en daarna kon ie echt alles eten wat los en vast zit...

maar je kan natuurlijk ook eens een beetje tussendoor wat kvv proberen ( bv rodi plakjes zijn heel makkelijk te ontdooien en te geven :j ) dan kan je kijken of je hondje het lust en of ze er last van krijgt :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:03

kimmie261 schreef:
http://www.voervergelijk.nl/grondstoffe ... naat-krijt

dit is wat er gebruikt wordt voor kalk in paardenbiks,niets beendermeel dus :)

Ok, geen bot. Ik neem dat terug.
Maar ik heb ook nog nooit een paard een hapje schelp zien nemen, of een stoepkrijtje verobberen.

Op mijn zak staan overigens niet die percentages vlees vernoemd

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:11

calcium en magnesium hebben paarden nodig in GOEDE verhouding. dat kunnen ze niet alleen uit het hooi halen wat ze tegenwoordig krijgen

wat staat er precies op jou zak dan juut?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 20:16

nee ik heb een paard ook nog nooit een hap vit A, E ,B of wat ook zien nemen...

het is toch ook niet erg dat in brokken een calcium preparaat zit,honden hebben dat nodig,of katten,dus snap niet zo het probleem dat je nu elke toevoeging ga benoemen welke je een paard nooit hebt zien eten,feit blijft dat bieten(pulp) prima verteerbaar voer is voor een herbivoor,net zoals granen,en dat voor een carnivoor hoofdzakelijk vlees het menu behoort te zijn,en dat een hond zaken als bietenpulp en granen gewoon niet verteerbaar zijn doordat zijn spijsverteringskanaal daar ip niet voor gemaakt is,dat is toch heel wat anders als een paard brokjes geven met prima verteerbare ingredienten? :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:07

Ik geef het op. Wat ik bedoel is dat zowel het paard dingen binnen krijgt die toegevoegd zijn, wat hi in de natuur niet zou eten. Net zo goed als bij de kat en hond. Maar ik krijg dit niet duidelijk uitgelegd.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:12

laat ik het dan anders zeggen,zou jij een brok met 80% vlees erin een goede brok voor een paard vinden en dat aan je paard voeren?

zo nee,waarom dan niet?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:13

Er zijn ook mensen die hun paard geen brok geven, vanwege het zetmeel wat erin zit.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:26

Tja.. dat zeg ik, zo kun je eindeloos doorgaan. Wij mensen eten ook wel dingen die mischien niet het beste voor ons zijn of die we niet nodig hebben.

Ik blijf erbij, mijn honden eten alles. En brokken hebben ze niet voor niets uitgevonden, ook al zitten er mischien bestanddelen in die minder aantrekkelijk zijn voor een hond. Als ik ze vrij laat en gooi ergens rond het erf 10 appels of 10 wortels neer dan vreet de bulldog ze op zonder te aarzelen. Gooi ik er 10 stukjes vlees neer eten ze het ook tuurlijk. Maar wat ik ermee wil zeggen is dat ze vanalles binnenkrijgen en vrolijke, blije, goeduitziende honden zijn.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:30

kimmie261 schreef:
laat ik het dan anders zeggen,zou jij een brok met 80% vlees erin een goede brok voor een paard vinden en dat aan je paard voeren?

zo nee,waarom dan niet?

Zit er in alle merken katten/ honden brok dan 80 % groenten? Hoe kan het dan dat dieren toch zo oud worden op brok?

lovezico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:36

Onze hondjes krijgen hier voeding uit blik gemengd met brokken :o nog nooit ergens last van gehad

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 23:43

Juut schreef:
kimmie261 schreef:

zo nee,waarom dan niet?

Zit er in alle merken katten/ honden brok dan 80 % groenten? Hoe kan het dan dat dieren toch zo oud worden op brok?

nee in de meeste brokken zit 80% graan en bietenpulp ( vaak is het vleesmeelpercentage net 20%, supermarktbrokken maar 4% en er zijn tegenwoordig brokken met 80% vlees erin) ...en dat is nou net iets wat honden niet kunnen verteren of wat voor een carnivoor niet echt logisch voer is :)

en tja brokken zitten zo vol met bij ingredienten en vitamines dat ze er best op in leven blijven ( op slagroomtaarten met alle toegevoegd essentiele vitamines en mineralen zullen ze ook in leven blijven) ,alleen voor een carnivoor ( = vleeseter) is het eten van deze brokken net zo vreemd als het geven van een brok met 80% vlees erin aan een paard.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:04

Vleesgehalte van 20 % en denk dan aan vlees afkomstig van kippenpoten, eendendarmen...En dan rustig de smaak 'kip of eend' erop zetten.
Bron zie de filmpjes hier in dit topic.

Juut; kan je nagaan wat het met de hond doet als ze overgezet worden op eten waar ze echt wat mee kunnen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 13:09

lovezico schreef:
Onze hondjes krijgen hier voeding uit blik gemengd met brokken :o nog nooit ergens last van gehad

dat hoeft ook niet, ik kan ook gerust elke dag naar de mac donald gaan en zo oud worden maar of ik er dan fit en gezond uit zie en me ook top voel?? denk het niet ;)

toevoeging romana.. de poten koppen snavels etc word in brokken verwerkt.. lekker stukkie vlees :P

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:32

Onze katten krijgen vers vlees, omdat het echte carnivoren zijn. Wel zorg ik er voor dat ze regelmatig ontwormd worden en dat ze een evenwichtig dieet hebben. Onze hond krijgt brokken (carocroc junior). Vers vlees bij de hond zie ik meer als extratje ofzo.

Ik vind het vooral ergerlijk dat sommigen zich niet verdiepen in de behoeften van hun dier. (bijv. een kat blikvoeding geven (80% water) met groenten/granen en een beetje vlees)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:39

haha maar dan geef je je hond als carnivoor zijnde wel brok met nog geen 30% vlees erin...

als je je dan toch in voeding verdiept kan je je mss ook verdiepen in de carnivoor behoefte van je hond :j

een hond is nl net zo'n echte carnivoor als dat je kat is...

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:54

Ik ben geen voorstander maar ook geen tegenstander haha,
Volgens mij verschilt het heel erg per hond onze hond kreeg eerst ook vers vlees maar daar ging hij erg van stinken en kreeg erge diarree dus nu krijgt hij gewone brokken (van pedigree of hoe je dat ook schrijft)
En nu heeft hij nergens last meer van, maar er zijn ook genoeg honden die precies het tegenovergestelde hebben;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 14:59

Hoezo hebben brokken maar 30 % vlees? Dat geld echt zeker niet voor alle brok. Net als er ook 'gewoon' brokken te koop zijn die van goed vlees gemaakt zijn ipv de genoemde darmen en weet ik wat. Ook zijn er genoeg brokken te vinden zonder granen en andere zooi, al moet je misschien even zoeken idd. Ieder zijn hobby, maar je bent bijna een crimineel blijkbaar als je je hond brok voert.

En blijkbaar hebben al die mensen die brok voeren zich nergens in verdiept enz? Dat er zoveel mensen vlees voeren, prima hoor. Er zullen ongetwijfeld heel veel honden zijn die het daar erg goed op doen, dat geloof ik zeker. Maar dat geldt ook voor brok. Voeren alle vleesvoerders hun paard dan ook geen brokken (is tenslotte ook niet natuurlijk), staat jullie paard ook in de natuur ipv op stal?

Reden voor mij om vlees te voeren zou eventueel zijn dat er voor brokken (sommige merken) nog steeds dieronvriendelijke testen worden uitgevoerd. Maar voor mij weegt dat niet op tegen de nadelen voor mij persoonlijk, dus voer ik brokken. Die merken die nog dierproeven doen voer ik dan ook bewust niet, maar ik heb gezocht en een merk gevonden met een hoog % vlees, geen granen en geen kunstmatige toevoegingen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:41

Een hond is een semi carnivoor. Die kan je ook deels plantaardig voeren, waarbij ze het ook goed verteren. Een kat daar en tegen is een volledige carnivoor en als je die plantaardig voert (zit wel eens mais in mijn bosduivenmix) dan komt dat er net zo weer uit.

Daarnaast worden eigenlijk alle honden uit mijn familie gevoerd met carocroc en daar zitten/zaten rotweilers bij van 14, herders van 12, stabij van 12, hymalayan sheepdog van 12, 3 herder kruisingen van 1, beagle van bijna 1, appenseller x golden retriever van 7. En ze doen het daar allen goed op, zijn goed op gewicht, goede ontlasting en goed gebit. Dus daarom voer ik carocroc aan mijn hond.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-12 15:52

Ik heb ook altijd brok geveord. Wel selectief hoor, niet zomaar de eerste beste brok.
Sinds een jaar staan de meiden op vers vlees (Lupa, smuldier en lotgering). En ik merk totaal geen verschil :n. Ze poepen nog steeds 3 maal per dag, laten nog steeds flinke ruften en ruiken nog altijd niet fris uit hun bek.
De vacht is er niet minder, maar ook niet beter op geworden. Wel zijn ze erg aan het schommelen met hun gewicht sinds ze op KVV zitten. Ik voer onder het minimum om te zorgen dat ze niet te dik worden, waardoor ze naar mijn idee te weinig voedingstoffen binnen krijgen.
Ik ga hier dus met de meiden weer over op brok. Dan wel gecombineerd, dus vers en brok afwisselen.

Daar in tegen hebben we sinds 2 weken een pleeghond ([BB] Joey krijgt een 2e kans.) die momenteel 1 kg vlees per dag krijgt, en het daar erg goed op doet. Hij komt goed aan en zijn vacht is goed aan het herstellen. Hij is energiek en vrolijk.
Hij zal dus nog wel op KVV blijven.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat er naar mijn idee niet één perfecte voeding is, omdat we er gewoon niet genoeg over weten. We hebben het gewoon nog niet uitgevonden, en zoeken tot die tijd lekker door, waaarin we om de zoveel jaar ineens helemaal omslaan wat betreft voeding.
Momenteel is KVV en Barf erg hip. Iedereen wordt geadviseerd om Barfen en brok wordt gezien als kwadaardig iets. Ik vraag me af hoe het over 10 jaar is. Waarschijnlijk hebben we dan weer wat anders ontdekt, of blijkt het enkel voeren van vlees toch niet zo goed.
Ik wacht het wel af, en tot die tijd kijk ik naar mijn honden. Het gaat er tenslotte om waar hun zich het beste op voelen. Of dat nu brok is of KVV. En ik ken mijn hondjes lang genoeg om dit te herkennen, of om verschil te kunnen zien.