Werkhonden & Training

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Werkhonden & Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:53

Dat idee had ik dus al toen je over hem schreef vandaar dat ik aangaf dat een TT bij hem denk ik geen goed idee is ik ken het type hond :=

Je moet inderdaad eerst de appél er meer op in die oefening dus zonder de pakwerker

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:56

Haha nee geen goed idee := dan mag ik zelf t pak aantrekken ter bescherming van me benen haha

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 21:01

Ja ik heb helaas eens een hond gezien die volledig door het lint ging in de drift van het beschermen en de schock van de TT die hapte zo om zich heen dat moet je niet willen. Die had het zelfde probleem als jij beschrijft het niet willen afgeven en bereid zijn een strijd aan te gaan met de handler. Ook bij die zijn ze lang met steeds kleine stapjes bezig geweest dat appel van voet en los er steeds scherper op te zetten zonden hem er af te trekken. Hij is ook aan een contactlijn gezet met druk direct achter de oren, dan moeten ze keizen of die druk of zich overgeven en naast gaan zitten. Duurde wel even en was ook wel even een gevecht de eerste 2 x maar hij had verloren en toen was de eerste stap gezet :j

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 09:32

mariposa schreef:
Mooie hond! Weet je zijn bloedlijn??

Als je op bloedlijnen zoekt op 17880 tibo dan heb je hem :D
Een TT werkt bij mijn hond avarechts, hij wordt er alleen maar bloedlink van.
De drift komt ook echt zodra hij de pakwerker ziet.
Mis is t ook een idee om het te oefenen zonder pakwerker.
Appel zit er keurig op en voor de rest luistert hij wel onwijs goed.
Dus alle oefeningen verder gaat goed alleen dat rotte voorwerp niet haha.
Wil ook niet op de keuring staan met het voorwerp en dat ik me hond niet op kan halen :=
Bedankt voor de andere tips. Ik ga ze is proberen

Leuk beide ouders ken ik :D
We hebben hier meerdere Tommy`s naar de keuring gebracht.
Succes!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:58

Pittig speurlesje gehad vanochtend! Iedereen had afgehaakt, dus ik was de enige cursist en het waaide natuurlijk als een malle. Al helemaal op in dat open weiland!!

Ondanks dat het super moeilijk was met al die wind (Gaya vind dat vaak erg spannend en we speuren nog niet zo lang) en dat het spoor dus ook moeilijker te volgen was, heeft ze het zeker niet slecht gedaan. Hier en daar was ze het spoor even kwijt, maar geheel zelfstandig vond ze het weer terug en ze heeft op het 2e spoor het eerste voorwerp overlopen. Op het laatste stuk van het 2e spoor begon ze ook wat slordig te worden, maar toen was het dus ook nog eens gaan hagelen...

Al met al toch heel trots op het hondje, want ik had eigenlijk verwacht dat ze het compleet zou verstieren!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:51

Leuk Joyce!

Het afg. weekeinde hadden we een trainingsweekeinde reddingswerk.
Ik ben zo trots op mijn witte tijgertje. <3 Hij heeft een zeer heuvelachtig terrein, vol met kuilen en verleidingen, van 500 m2 uitgekamd en heeft daar 2 slachtoffers uitgehaald, waarvan er 1 in de boom zat. Hij had voor t eerst een slachtoffer die op hoogte zat. Hij heeft wel 25 minuten gewerkt. Zo'n lange oefening heeft hij nog nooit gehad. Zaterdag hebben we ook lekker op puin getraind, en we deden nog hoogtewerk. Zeer intensief, iedereen ligt hier gevloerd. Maar wát GAAF! *D *D

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:02

wat een leuk topic,

we hebben zelf 2 jackies en een mechelaar uit ipo lijnen thuis. pakwerken doen we niet, mechelaar heeft last van angst agressies en we zijn bang dat ze gaat leren dat ze ook nog eens mag bijten...

wel train ik agility met haar en lopen we ook wedstrijden

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:15

hier druk bezig om geschikte club te vinden, hebben ze allemaal trainingen op niet handige dagen/tijden :roll: vermoeiend
1 club kan ik sowieso de ene dag wel , de tweede training word lastig, maar die staan niet open voor leden die 1 keer p/w standaard meetrainen en de tweede training om de week meepakken , dus die valt eigenlijk gewoon af... is jammer, want is een rottweiler werkgroep, de tweede moet ik vanavond even bellen want daar kan ik geen mailadres van vinden of z eopen staan voor 1 x per week standaard en de 2de training om de week.
en de derde zit eigenlijk op een irritante locatie
dan is er nog een vierde , daar is kwa meetrainen meer mogelijk, maar die hebben niet veel ervaring met het ras, en gaven ook het advies om even richting de eerst genoemde club te gaan

zucht...zou bijna behendigheid met hem gaan doen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:18

behendigheid is ook leuk :P

maar wat voor een training volg je precies? en het liefst is die training dus 2x per week?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:24

ik ben op zoek naar een stek om IPO te gaan doen met das Eyck
(rottweiler reu van 14 maanden)
meneer moet aan het werk (hoogste tijd) en de meeste clubs trainen 2 keer p/w
maar de clubs hier in de buurt hebben grotendeels 1 van de twee trainingen op een lastig moment waardoor ik hooguit om de week die tweede training kan volgen , maarja, als de club daar niet voor open staat ...

behendigheid is idd leuk, maar IPO is de stuiterbal toch meer geschikt voor :)

ja en ik heb nog ene knpv vereniging dichtbij zitten, maar daar weiger ik te gaan trainen, vrees dat ik de trainer binnen de kortste keren naar het leven sta (ik ken hem al even )

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:32

ah, oke, das duidelijk. heb me verder mooit verdiept in ipo, maar dat is toch het hele pakket? gehoorzaamheid, pakwerk, apporteren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:34

idd :j alleen voorlopig mag Eyck echt even met Appél en speuren aan de bak...pakwerk dat komt nog wel, daarvoor moet hij (en ik) eerst wat verder zijn ;)

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:58

ipo appél is ook wat anders dan een A of B cursus geloof ik :P

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:49

@Sonja: Wat lastig dat ze daar zo strikt in zijn! Bij ons is het wel de bedoeling dat je in elk geval 1x in de week komt trainen en de 2e keer is optioneel, maar wij trainen graag beide keren.

Wij doen op woensdagavond appel en manwerk, de zondag beginnen we met speuren en daarna gaan we dan terug naar de club voor weer een rondje appel en manwerk. Maar onze pakwerker is net vader geworden en we hebben geen "reserve" dus dat staat momenteel helaas op een laag pitje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:20

ja ik baal er ook echt van want =>rottweiler werkgroep = veel ervaring met het ras en dat vind ik fijn, zeker omdat meneer heel rastypisch is kwa gedrag/karakter en heul pittig... ik zou ook graag gewoon beide keren trainen maar ik weet dat ik het niet iedere week ga redden, kwa tijd wel, maar ik red het zelf gewoon niet :n
de dinsdag zou ik sowieso redden :j tis die zondagochtend , die zou ik graag om en om doen omdat ik anders gewoon te veel op het programm heb staan , das even leuk, maar dat houd snel op :j

ik wil het de trainer nog wel even voorleggen, tis niet dat ik ergens anders ook nog train of dat ik er geen zin in heb of er de moeite niet voor wil doen, maar ik moet gewoon mijn grenzen wat betreft activiteiten een beetje in het oog houden :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:29

Ik zou dat gewoon aangeven en dat je verder wel heel gemotiveerd bent omdat ... (met redenen die je hierboven hebt genoemd). Hopelijk maken ze een uitzondering! Kan namelijk heel goed begrijpen dat je ergens wilt trainen waar veel ervaring is met het ras. Hier idem, een Dobermann, super pittig karakter en dan is het fijn dat je de juiste begeleiding krijgt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 18:40

Sonja_vR schreef:
zucht...zou bijna behendigheid met hem gaan doen

Dat is anders hartstikke leuk!

Naast het reddingswerk, train ik iedere maandagavond Combi sport. Combi van gehoorzaamheid en behendigheid. Is leuk om te doen! *D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:06

ben ik met je eens hoor Antheman, maar Eyck is echt toe aan het ipo gebeuren, ik weet zeker dat hij daar echt zijn ei in kwijt gaat kunnen, appel en speuren dan, pakwerk twijfel ik nu nog aan , meer of ik NU al met hem aan het manwerk wil beginnen of eerst veul beter onder Appél (meneer is nogal all over the place ) naja, ik ga ze idd maar eens een mailtje sturen , eens zien wat er uit komt .

Combisport stelde de eigenaar op de vorige club voor , die ging dat opstarten bij hem op de club, maar ik zag het niet zitten om daar verder te trainen :n

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:12

Wij mochten pas met het manwerk beginnen na het behalen van het EG examen, zodat er in elk geval een goede appel basis in zat! Al moet ik zeggen dat mevrouw zo ongelofelijk hoog in haar drift komt als ze die pakwerker ziet, dat het appel dan opeens ver te zoeken is. Maarja, dat is ook wel weer een uitdaging :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 23:22

Eyck heeft vergelijkbaar examen afgelegd, Basis gehoorzaamheid...als hij zijn koppie er bij heeft gaat het ook echt geweldig, maar ja, koppie is nogal makkelijk ergens anders ;)

maar dat is ook waarom ik graag wil starten met appél en speuren, ik kan me namelijk heul prima indenken hoe blij hij word van de pakwerker als hij weet wat ie daar mee mag/moet :+

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 00:17

Voor de ipo en dus het bij behorende evt pakwerk hoor je sowieso de vzh te hebben gehaald zodat het appèl werk er correct in heb zitten. Ik snap ook heel goed dat de club verwacht dat je 2 x in de week komt deze tak van africhting heb je niet genoeg aan 1 x begeleiding. Vooral als je thuis elke dag traind.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:34

VZH etc, ik weet het allemaal :) zit ook allemaal in de planning, maar ja, als de club niet enigzins flexibel kan zijn ivm beperkingen van een persoon, houd het gauw op natuurlijk.
zoals ik al zei, tis geen onwil, laks= of luiheid, maar gewoon realisme tov van mijn eigen mogelijkheden etc.
maar ja, ik zit wel met een hond die aan het werk moet, dus dan baal je wel en zit je met een frustie hondje, want veel lopen en een balletje smijten en zoekspelletjes doen is niet genoeg :n
en op een gewoon hondenschooltje is de kennis en kunde wat betreft werkhonden gewoon vaak niet toereikend , ik wil graag hulp en begeleiding, heb mijn handen vol aan het kereltje , maar ja, loop nu dus tegen wat deuren op wat betreft trainen buitenshuis... thuis ben ik drie keer per dag bezig met een stukje Appél tijdens de lange rondes

wat betreft manwerk, ik sta op dit moment ook niet achter direct starten met manwerk, heb het hier ook met de fokker over gehad die zijn volle broer terug hebben, die zijn het met mijn inschatting eens...eerst heel goed onder appél voor dat ie mag gaan hapsen;)
zoek ook echt een club die ook vanuit hele lage drift wil werken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:11

je denkt iig heel goed na over wat je wilt met je hond sonja. als je dat ook laat merken aan de club...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:16

Waar ligt de plaats waar je woont ongeveer?

Verder zijn de trainingen van de ipo/vzh eigenlijk altijd op zondag en een dag doorde weeks vaan dinsdag of woensdag. Als je echt wil werken met je hond dan zou je daar rekening mee moeten houden. Wij hebben ook wel eens een week dat we niet heen gaan zoals deze week zijn we dinsdag niet geweest maar gaan we zondag weer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:18

ik zit vlakbij gorinchem (almkerk aan de A27 net onder gorinchem)
klopt, de ene club hier is dinsdag en zondag, de andere woensdag en zondag
(1 verderop is op woensdag en zaterdag )
het is een combi van zaken die bij mij meespelen, ik zou het om de week waarschijnlijk wel trekken, maar sowieso is de 5 uur die het duurt op zondag te lang , 8 uur aan het hek om te vertrekken richting polder voor speuren, daarna appél en manwerk programm afwerken op de club tot 1 uur , dinsdag van 7 tot 10, die red ik sowieso wel , maar die zondag is gewoon te lang kwa uren en zou ik waarschijnlijk om de week wel redden, maar niet wekelijks
... of ik moet gaan kijken of Eyck het trekt om door twee personen getraind te worden.
ik zie er de voordelen wel van in (vriend die ook aan de bak gaat met hem ipv alleen ik, ook ivm verstandhouding thuis naar alle kanten) maar dan moet die kleine het ook wel blijven snappen...

willen, willen doen we absoluut , daarnaast is het ook een kwestie van noodzaak, meneer komt uit pure werklijnen en is een hele fanatieke , loop ook echt tegen wat dingen aan die puur en alleen komen omdat het zo een driftkikker is die zo ontzettend high strung is , beest moet!! gewoon werken , klaar, daar is geen twijfel over mogelijk en het is niet optioneel, hij Moet!! aan de bak.
maar die hond gaat er ook geen klap aan hebben als ik te over mijn grenzen heen bagger en vast loop :n
door een blessure bij mij duurt het allemaal al veel langer dan gepland om te starten , had allang aan de slag willen zijn met hem , maar het loopt wel eens anders dan je plant helaas .