Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:00

Gelukkig lopen er hier in de buurt niet echt vervelende honden de meeste die ik tegen kom zijn sociaal naar anderen. In de wijk waar ik de post loop zie ik helaas wel steeds meer " vechthonden" die niet allemaal even lief zijn af en toe ben ik gewoon blij dat ik mijn eigen hondje niet mee heb omdat ik weer een hond zie die zijn baasje uit laat in plaats van andersom.

Over het los lopen die van mij kan helaas nog niet los hij heeft een beetje veel jaaginstinct en sinds ik hem een half uur kwijt ben geweest in het bos laat ik hem liever niet meer los, ben wel druk aan het oefenen met hier komen. Dus hij zit aan een lijn van 15 m ong.
Wat mij wel verbaasde dat in het bos waar ik altijd loop ik gister en vandaag twee loopse teefjes tegen kwam die gewoon vrolijk op die van mij af kwamen (reutje) dan denk prima als je hier met je loopse teef loopt maar dan roep je haar toch bij je als je een andere hond aan ziet komen en je weet niet wat het is (reu of teef) of ligt dat aan mij?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:03

NoGo schreef:
oei macs met die gewaagde uitspraak ga je geen vrienden maken ;)
al heb je wel gelijk :=

Alles voor de beesten. :=

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:19

Voor we echt gaan discussieren: Wat is een potentieel gevaarlijke hond? Is dat een hond die stelselmatig wordt mishandeld door zijn baas en dus een keer gaat terugbijten of hebben we het hier over de top 10 van bijtende honden?

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:34

idefix4 schreef:
Voor we echt gaan discussieren
te laat :=

@ Yuna: Verdiep je eens een beetje in het gedrag van honden...

Afbeelding
dit is een plaatje van een onderdanige hond. dier probeert aan een ander dier duidelijk te maken dat dat andere dier de baas is, en een gevecht over rangorde dus niet nodig is (of misschien al geweest is, bij een eerdere ontmoeting).

Afbeelding
laat die andere hond nu merken dat het hem/haar nog niet helemaal duidelijk is dat er voldoende toegegeven is aan zijn/haar leiderschap, dan zal een onderdanige hond in deze positie overgaan: klein, kwetsbaar, volledige overgave.

hier zie je een foto van ongeveer die situatie met de andere hond er ook bij:
Afbeelding
de dominante hond maakt zich groot, steekt z'n staart zo ver mogelijk in de lucht zodat z'n geur goed verspreid wordt en ie zo groot mogelijk is, z'n oren staan naar voren en hij kijkt z'n "tegenstander" vooral ook recht aan.

een onderdanig hond maakt zich dus klein en houdt z'n staart laag of soms zelfs plat tegen z'n buik aan. op het moment dat jij je hond optilt kan ie zich niet klein maken en vertel je z'n "tegenstander" dat jouw JR boven hem/haar staat. daarnaast vertel je er meteen even bij dat jij als persoon bereid bent je roedel te verdedigen tegen die pitbull die je grommend passeert.

je kan zeggen dat bijtende honden niet in onze samenleving thuishoren, maar dan heb ik nieuws voor je: de samenleving is niet van ons, de natuur is machtiger dan wij zijn.
ik zou die natuur dus vooral niet proberen tegen te spreken.

wat je kan doen tegen één agressieve pitbull is nog redelijk eenvoudig: zorg dat je je handen vrij houdt en houd je eigen hond aan de andere kant. desnoods houd je je eigen hond laag en onderdanig.

word je zelf aangevallen, dan kan je twee kanten op:
a) hopen dat de aanvallende hond hondentaal kent (in het geval je bang bent het gevecht te verliezen), en op de grond gaan liggen. desnoods plas je in je broek, da's ook een teken van onderdanigheid (serieus);
b) je hond lokken met één hand en met je andere hand een zo groot mogelijke hap nekvel vastpakken. als je dat maar stevig genoeg vast hebt kan ie doen wat ie wil, maar kan ie je niet bijten.

succes :)

idefix4

Re: Gevaarlijke en potentieel gevaarlijke honden niet op straat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:47

Ah, dan wordt het toch alleen maar gebijbel. Ik trek me terug. :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:00

idefix4 schreef:
Ah, dan wordt het toch alleen maar gebijbel. Ik trek me terug. :D
van mij mag het best nog allemaal een keer hoor... maar dan trek ik me weer ff terug. denk dat je dan nl. weer iedere 2 pagina's hetzelfde gaat lezen.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:45

idefix4 schreef:
Voor we echt gaan discussieren: Wat is een potentieel gevaarlijke hond? Is dat een hond die stelselmatig wordt mishandeld door zijn baas en dus een keer gaat terugbijten of hebben we het hier over de top 10 van bijtende honden?

een gevaarlijke hond is een hond die schade aanricht als die afgaat. Een kefding kan in mij bijten wat die wil, maar in het ergste geval heb ik wat speldenprikjes in mijn kuit (en de hond een maat 38 tegen de derriere)

Helemaal mee eens dat die keffert dan de rothond is, en wellicht boven aan de lijst met bijtincidenten, echter het dier richt geen noemenswaardige schade aan, daar is die fysiek niet toe in staat.

Wat mij betreft gaat het er niet om hoe vaak of hoe weinig bijtincidenten voorkomen bij rassen. Mij gaat het om de schade welke er dan aangericht word wat voor mij de stempel wel of niet gevaarlijk oplevert.

Ik heb liever 10 keer een keffert in mijn kuit hangen dan een keer een steffert in mijn rug.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:48

tjoppie schreef:
Ik heb liever 10 keer een keffert in mijn kuit hangen dan een keer een steffert in mijn rug.

Ik had gisteren een stafford in mijn gezicht. Ook geen pretje kan ik je vertellen... :Y)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:51

Was een woordspeling marloes.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:51

En keffert doet bij ons niet veel schade aanrichten idd maar ene keffert die het gezichtje van een kind even bewerkt richt ook behoorlijk wat schade aan.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:52

@ tjoppie: probeer dan maar eens wat een keffer aan kan richten bij een klein kind. Je kan dingen op meer situaties betrekken dan je eigen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:53

Ah, komen we elkaar weer tegen op kamp easygoing :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:56

tjoppie schreef:
Was een woordspeling marloes.

Zie 'm, sorry ;).

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:56

klopt, Het is alleen wel zo dat over het algemeen kinderen bij honden weggehouden worden als mensen zelf geen honden hebben.

En dan alsnog een krachtige hond zal ook bij een kind veel meer schade aanrichten dan een niet krachtige hond. Ook bij een kind rukt een keffert geen ledematen af of spieren, daar heeft het gewoon de kracht niet voor. Ook bij een kind is de schade beperkt tot punctiewonden, wellicht over een groter oppervlakte dan bij volwassenen omdat een kind nou eenmaal minder groot is, maar een keffert zal geen vinger af kunnen bijten bij een kind.

Dus ook bij kinderen blijft de schade veel beperkter ook al is de schade groter dan bij volwassenen

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:04

HLPhoto schreef:
Ah, komen we elkaar weer tegen op kamp easygoing :)

Hahahaaaa ja idd :D

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:06

tjoppie schreef:
klopt, Het is alleen wel zo dat over het algemeen kinderen bij honden weggehouden worden als mensen zelf geen honden hebben.

En dan alsnog een krachtige hond zal ook bij een kind veel meer schade aanrichten dan een niet krachtige hond. Ook bij een kind rukt een keffert geen ledematen af of spieren, daar heeft het gewoon de kracht niet voor. Ook bij een kind is de schade beperkt tot punctiewonden, wellicht over een groter oppervlakte dan bij volwassenen omdat een kind nou eenmaal minder groot is, maar een keffert zal geen vinger af kunnen bijten bij een kind.

Dus ook bij kinderen blijft de schade veel beperkter ook al is de schade groter dan bij volwassenen

Daar zal je nog verbaasd over kunnen staan.

Vind het zo onzin dat het van kleine honden allemaal zo makkelijk vergeten en vergeven word oke de schade is minder maar schade is schade en een hond die een kind bijt is gevaarlijk ongeacht welk ras, hoe groot, hoeveel kracht en welke schade. Gevaarlijk is gevaarlijk punt uit.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:12

EG. Je begrijpt hopelijk wel dat er verschil is tussen schade en schade!

Er is geen keffert in de wereld welke bij zelfs een baby een vinger af kan bijten omdat de kaakdruk gewoonweg te weinig is om door het bot heen te komen.

Ik neem aan dat je snapt dat een krachtigere hond gewoonweg wel in staat is om ledematen te laten verdwijnen als deze af gaat.

Ik vind zowizo elke hond die bijt een gevaarlijke hond. Ongeacht het ras.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:44

Ja tuurlijk begrijp ik dat maar word zo ontzettend moe dat mensen altijd maar vergelijken.
Ik heb de schade gezien die bv een fb aan kan richten bij mens en dier en nee dat is niet mis maar ik blijf zeggen dat de bijtdrempel voor een goed opgevoede grote hond vele malen hoger is dan de bijtdrempel van een keffer met precies dezelfde opvoeding.

Ik heb zelf een fb gehad die met een scheurende mechelaar in haar nek doodleuk naar me toen kwam lopen met een gezicht van "baasje kijk nou wat hij doet" dat zie ik toch niet snel gebeuren onder een flink aantal andere rassen die mensen zien als lieve gezellige familiehond die nooooooooooit iets doet.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:53

wat is een FB?
Ik ben het met je eens hoor dat de bijtdrempel voor keffers veel lager ligt dan bij de "grote" honden. Dat is gewoon een vaststaand feit wat mij betreft. Keffers bijten veel vaker!. Ik heb het ook heel bewust neergezet een paar posts geleden dat het aantal bijtincidenten wat mij betreft niet doorslaggevend is of een ras wel of niet op de potentieel gevaarlijke lijst hoort te staan. Het enige doorslaggevende voor mij is de mate van schade welke het aanricht.

Ik snap dat je het door jou geliefde ras wil verdedigen, en dat is ook je goed recht. Echter ondanks dat ze eigenlijk liever en veel vergevingsgezinder zijn dan menig andere hond, is het wel gewoon feit dat als ze afgaan, ze behoorlijke schade aanrichten. Zelfs dodelijk kunnen zijn. Als je dat stukje nou gewoon erkend, gewoon realistisch bekijkt dan snap je zelf ook dat het niks, maar dan ook niks met het aantal bijtiincidenten van doen heeft.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:55

tjoppie schreef:
Er is geen keffert in de wereld welke bij zelfs een baby een vinger af kan bijten omdat de kaakdruk gewoonweg te weinig is om door het bot heen te komen.
Dat waag ik te betwijfelen, sterker nog, ik twijfel er niet aan dat er zat keffertjes zijn die dat zonder problemen doen. Wat dat betreft is de stafford trouwens lang niet zo gevaarlijk als sommige andere grote honden. De stafford mag dan slotkaken hebben maar heeft nog lang niet de hoogste kaakdruk. Als je het puur op vechten bekijkt denk ik dat een kangal of kuvasz zelfs gevaarlijk is. Een stafford kan je naar de hals springen en die kan je met je armen redelijk van je af houden. Een beetje met je armen maaien en je gezicht is redelijk veilig.
Kangal of kuvasz hebben een zwaarder borstbeen en zijn sterk en zwaar genoeg om een beer omver te beuken voor ze proberen te bijten en scheuren, dat is gewoon hun manier van vechten. Toch zijn mensen daar vaak minder van onder de indruk omdat ze een minder agressieve uitstraling hebben - ze zijn groter, maar lijken meer op een herdershond (da's niet zo gek - dat zijn ze nl. ook).

tjoppie schreef:
Ik vind zowizo elke hond die bijt een gevaarlijke hond. Ongeacht het ras.
Daar zijn we het dan wel over eens.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:01

Tuurlijk erken ik dat heb dat ook nooit gedaan.
Maar de hokjesgeest en de vooroordelen hangen me zo de keel uit.
Veel mensen beoordelen en veroordelen zonder bepaalde rassen echt te kennen.
Ohh een fb is een Fila Brasileiro.

@HLPhoto er zijn geen honden met slothaken. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:09

aha OK, dan weet ik waar je het over hebt.

Mijn ervaring is dat juist de sterkere rassen minder snel vechten of afgaan. Ik heb wat ervaring met grotere rassen oa de Duitse Dog, Rottweilers en nog wat andere "gevaarlijke" rassen dan merk ik dat deze rassen eerder wat lacherig doen (bij wijze van spreken) over een aanvallend klein hondje dan dat ze er serieus op ingaan. Ze maken zich daar niet zo druk om alsof ze weten dat ze toch altijd dat "gevecht" zullen winnen, en daar eigenlijk helemaal geen zin in hebben om zich om zo een uitslovertje druk te maken.

Met mensen zie ik dat hetzelfde, ze maken zich niet druk tenzij ze zich druk moeten maken.
Moet er wel bij zeggen dat ik het dan heb over goed opgevoede honden! Dat wel als kanttekening.

Het enige vervelende is, dat als ze wel afgaan dat er dan gewoon forse schade is, en dat dit een groot probleem is voor de maatschappij.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:14

Eens hoor alleen blijft in mijn ogen niet fair om ze daarop af te rekenen.
Ze hebben engelengeduld en wat dus echt tot het uiterste op de proef gesteld moet worden voordat ze afgaan dus ja waar ligt de fout dan? Niet bij de hond maar wel bij de mensen dier ervoor zorgen dat het zo ver heeft kunnen komen.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:17

easygoing schreef:
@HLPhoto er zijn geen honden met slothaken. Daar is uitgebreid onderzoek naar gedaan ;)
Is dat zo? Mij is altijd verteld dat als de pitbull bijt z'n kaak naar achteren valt waardoor ie niet makkelijk meer los kan laten. Maar goed... als dat niet bestaat, dan vind ik de pitbull bij deze nog wat minder gevaarlijk ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:19

@ EG Eens, echter is het zo dat dit dus een probleem is wat inherent is aan het ras. Ik bedoel hiermee het type mens welke zo een hond wil hebben.

Nou zie ik hier gelukkig alleen maar "normale" mensen welke deze honden bezitten. Mensen die er over nadenken en de honden ook goed opvoeden. Die het belang van een goede opvoeding ook er en herkennen. Mensen die er niet op uit zijn om zelf status te verwerven door middel van de hond welke ze in hun huis hebben.

Maar helaas lopen er ook mensen rond die anders denken. Eigenlijk is dit heel goed te relateren aan het "marrokanenprobleem" Er zijn er een aantal welke dingen goed verzieken voor een groot aantal andere marrokanen welke wel heel goed in staat zijn om in de Nederlandse Maatschappij mee te draaien.

Ik denk dat de probleemstelling ongeveer gelijk ligt.

Ik zal ook nooit een ras veroordelen, maar alsnog heb ik liever 10 keer een keffert in mijn kuit dan een keer een stafford in mijn rug.