Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:16

écht educatief was het natuurlijk geweest om haar te filmen hoe ze terug op zee haar echte orkaleven weer zou kunnen oppakken,het leven van orka's in het wild,het jagen,het duiken, het groepsleven,het communiceren,dát is pas educatief... :)

Raineri

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 01:21

Ja, zo kun je het ook bekijken. Misschien meer educatief voor andere dolfinariums die willen weten hoe je een orka 'in leven houd'. Maar ik ben het helemaal met je eens, het kan ook niet anders dan dat ze willen verdienen of iemand moet mij nu kunnen overtuigen met een keigoed argument.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:25

Danique_G schreef:
Misschien meer educatief voor andere dolfinariums die willen weten hoe je een orka 'in leven houd'.

...en daardoor meer geld binnensleept.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:18

Ik blijf erbij dat je dieren die in het wild hebben geleefd nooit in gevangenschap moet houden...

En ik hoef ook niet te weten hoe het trainingsprogramma eruit ziet of wat dan ook, want ze blijven in gevangenschap leven...

Ben het helemaal eens met Kimmie...

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:23

Morgan speelt ook in Loro Parque
4 december 2011
Verzorger: Ida

De afgelopen maanden heb je op kraamkamer al kunnen zien dat Morgan heel veel verschillende spelletjes kent.
Je hebt mij wel zien bellenblazen met Morgan denk ik?
In Loro Parque is het gelukkig niet anders. Ook daar speelt Morgan. Mijn collega Steve had Morgan een grote groene bal gegeven waarmee ze kon spelen. Dat bleek een succes te zijn! Toch speelt Morgan niet veel met de bal, ze heeft namelijk zoveel afleiding van de andere orka's, dat is nog veel interessanter dan de bal! Ik vind het heel fijn om te zien dat Morgan ook in Loro Parque lekker kan spelen!

Bron: http://www.kraamkamer.nl

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:12

uh er is geen nieuw filmpje te zien hoor...en ben t er nog steeds over eens dat dat dier niet daar thuis hoort maar in de open zee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:09

assie schreef:
Springer zat ongeveer een maand in gevangenschap en er was al na een paar dagen bekend wie haar directe familie was. Bovendien was er véél bekend over de families daar. Ook werd Springer eerst volledig afgeranseld door haar familie voordat ze geaccepteerd werd (iets waar veel over heen wordt gestapt, maar ok). Bij Morgan is nog steeds niet bekend wie haar directe familie is. Als Springer al zo wordt afgeranseld door haar directe familie na 1 maand, denk je dan echt dat Morgan zó geaccepteerd wordt door haar familie na deze tijd? Misschien wel, maar dat is enigszins wishful thinking naar mijn mening ;) .

Maar ze is wel geaccepteerd, daar gaat het uiteindelijk om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:14

assie schreef:
NathalietjeB schreef:
uh oogkleppen op??? dit is wat ik zie op dat filmpje en dit is zowel t begin als t einde van dat filmpje
Afbeelding
ik zie toch wel degelijk een orca+dolfijnen in een klein iniminie badje :')

En dit is Loro Parque volgens jou?

Nee, maar elke orca, Morgan of een ander of dolfijn, die in deze omstandigheid gehouden wordt is betreurenswaardig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:18

liljebo schreef:
Tja, dan verschillen we dus in een aantal opzichten van mening.

Ik vind niet dat je een heleboel kritiek kunt leveren op een gegeven, alleen maar gebaseerd op sensatiemedia en aannames. Om een mening te vormen over iets, zul je exact moeten weten wat er aan de hand is, welke mogelijkheden er zijn en welke alternatieve en vooral inzicht in het hele gebeuren rondom verzorging en training van zeezoogdieren.

Ik vind ook dat een dier een dier is, met behoeftes. Ik zie met de beste wil van de wereld geen verschil in een paard wat het grootste deel van de dag op stal wordt gehouden of de hond die zijn leven voornamelijk in een ren slijt. En dan zwijg ik nog over het gebrek aan sociaal contact met soortgenoten bij sociale dieren, die van oorsprong in groepen leven, zoals paarden en honden....
En nee, een chinese naakthond lijkt niet op een wolf, maar dat wil niet zeggen dat het daarom oke is om hem in zijn eentje in een prachtige kennel op te sluiten en hem daar een groot deel van zijn leven laten doorbrengen.

Honden zijn geen wolven, maar wel degelijk sociale dieren met behoefte aan beweging, sociale contacten en uitdaging.
Paarden zijn ook geen wilde dieren, maar hebben net zo veel behoefte aan beweging, sociaal contact en uitdaging.
Mensen zijn in dat opzicht hypocriet.

Is iemand hier pro ophokken van dieren dan? Waarom kom je daar aldoor mee? Nee, ophokken van paarden, honden of enig ander soort dier is even erg, alleen daar gaat het topic niet over. En bij een paard of hond kun je enigszins qua ruimte en houden, een stukje natuurlijk gedrag geven, grazen, galopperen, beweging, spelen en noem het maar. Door de grote van een orka en de grote van de ruimte die men voor hem kan maken, gaat dat nooit of te nimmer lukken om ook maar enigszins in de buurt te komen van natuurlijk gedrag.

En dan zal ik nog maar even zwijgen over de opgehokte varkens, die 3 maanden oud mogen worden alvorens ze op slachttransport gaan, de legbatterijen, kistkalveren etc.
En dat is oké omdat het geen wilde dieren zijn?

Een dier is een dier, met eigen behoeftes,. Het feit dat het als tam dier wordt gezien, doet daar totaal niets aan af. Het maakt echt niet dat die behoeftes minder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:19

liljebo schreef:
_San87_ schreef:
Kistkalveren bestaan niet meer, dat is al een aantal jaar streng verboden. Een beetje inlezen is wel handig voor je met termen gaat gooien.

Ik maakte alleen een punt ;) Inderdaad zegt men bezig te zijn met het dierenwelzijn, maar in een aantal landen, ook in nederland, laat het nog behoorlijk te wensen over.

Inlezen is overigens voor iedereen wellicht een aanrader...

Maar goed... ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt en trek mij hierbij terug uit deze discussie.

Ontkent iemand dat dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:22

assie schreef:
Haha, ik kan me voorstellen dat het lijkt of ik denk dat het Dolfinarium heilig is door mijn berichten hier. Maar mijn bril is niet roze, hij is gewoon doorzichtig en zeer kritisch. Alleen zie ik dingen ook graag in perspectief en geef ik graag tegengas met correcte informatie ipv dat propagandageschreeuw :P .

Jammer dat je van jezelf zegt dat je dingen in persepectief ziet en over mensen die een andere mening vertegenwoordigen het propagandageschreeuw noemt.
Je wekt iig zekers de indruk erachter te staan wat een dolfinarium zoal doet, prima is jouw goed recht, maar als een ander het daar niet mee eens is, is het niet netjes dat gelijk af te kammen als propaganda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:31

assie schreef:
Nee, inderdaad, het is namelijk enorm duur om zo'n filmcrew in te huren ;) .
En de kans is groot dat de film educatief gebruikt gaat worden en dus weinig in het laadje gaat brengen. Maar je mag denken wat je wil natuurlijk :)

Vlak na de vangst is het besluit om de documentaire te gaan maken? Goh wat hebben ze de mogelijkheid om haar terug te zetten goed overdacht dan :n

Educatief, publiekstrekker eerder. Ze zeggen zelf al dat dit zo bijzonder is, daar hebben ze het over 50 jaar nog over, daar moet je vanzelf wel gebruik van maken.
Wat is er educatief aan een film over een orca in gevangenschap trouwens? Wil je iets educatiefs laten zien over een orca, film zijn/haar gedrag in het wild, is veel leerzamer. Je moet mensen niet willen wennen aan een orca in een zwembad die haringen krijgt voor een kunstje.

Citaat:
Zij zijn begin dit jaar begonnen en hebben sindsdien alle cruciale momenten rond Morgan vastgelegd, zoals het bezoek van staatssecretaris Bleker aan het Dolfinarium en de rechtszaken."

Dat zijn de cruciale momenten van de film en dat noem je educatief. Een witte boorden film over een orca, wat voor educatiefs zegt dat over orca's en hun natuurlijk gedrag dan?

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:36

Ik heb eigenlijk constant mee gelezen. En ik kan me helemaal vinden in de reacties van Kimmie261.

Dieren die uit de natuurlijke habiat getrokken worden horen daar ook weer heen te gaan (na revalidatie ed).

Ook ik weet dat je een orka niet 1 2 3 weer terug kan zetten in zee en dat daar de nodige kosten aan verbonden zijn. (die er natuurlijk ook zijn om haar te "redden") Maar al je al beslist voor je zo'n dier uit de zee trekt dat dit dier niet terug kan naar zee, had het dan op een humane manier afgemaak.
Wat heeft zo'n orka te zoeken in een viskom? Juist NIETS. Ze zit daar nu alleen maar voor het vermaak van de mens. Hoe walgelijk.
Ik weet Morgen is niet de enige in haar soort. Er zijn er meer, denk eens aan Tokitae (Miami) daar word al jaren om voor gestreden om daar een grotere viskom voor te krijgen. Waarom hebben de mensen haar ruim 40 jaar geleden bruut uit de zee gevist juist voor vermaak van de mens.
Maar wat schieten die dieren daarmee op, helemaal niets.

Ik mijn ogen kwam de mens te vroeg voor Morgan, ze had haar ogen eerder moeten sluiten, dan was haar een hoop leed en ellende bespaard gebleven. (of ze moet het net als Hugo doen).

Ik weet dat de meningen hier uiteen lopen. Ik respecteer ook ieders mening. Maar dit is hoe ik er over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:47

Het zou me niet verbazen Kikia. Hugo werd wel extreem klein gehouden trouwens, vreselijk. Maar meerdere orca's zullen dit gedrag wel vertoond hebben, ik heb er meer over gelezen in ieder geval.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:00

Het klopt dat hugo extreem klein gehouden werd. Hij zat ook samen met Tokitae (lolita) en wat dolfijnen. Helaas zit Tokitae er nog steeds. Wanneer wordt daar wat aan gedaan is mijn vraag. En het antwoord daar op zal hoogstwaarschijnlijk NOOIT zijn. Want het kost geld.
Ik vind dat je in deze schrijnende gevallen eerst na moet denken voor je zo'n prachtig intelligent dier uit de zee vist. Ik vind het schandalig dat de mens dat uberhaubt gedaan heeft.

In het geval van morgan, is het dat haar familie niet gevonden is (wat ze zeggen dan). En dat ze zich niet kan aan sluiten bij een andere pod. En nu wordt er gezegt: ze zit bij soortgenoten. Maar die soortgenoten die spreken haar taal ook niet. Ze is daar niet vrijwillig heen gegaan, met de intentie leuk soortgenoten.
Ze is er heen gegaan voor nieuw bloed dus FOKORKA.
Ik sluit me ook helemaal aan bij Lenie 't Hart, het enige waar het om draaid is GELD GELD en nog eens GELD.
Maar aan het dier wordt verder niets gevraagd.
Orka Morgan is ook niet voor niets in de waddenzee beland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:59

Leuke quote van Jacques Cousteau trouwens over hoe educatief een orca of dolfijn kan zijn in gevangenschap:

There is about as much educational benefit to be gained in studying dolphins in captivity as there would be studying mankind by only observing prisoners held in solitary confinement. -

Jacques-Yves Cousteau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:02

Citaat:
General Facts:

•Southern Resident Orcas, like Lolita, are an endangered species.
•Female orcas can weigh up to 7,000 pounds and can grow up to 24 feet long.
•Males may weigh up to 9,000 pounds and can grow to be 27 feet long.
•Orcas are not whales; they're the largest member of the dolphin family.
•A male orca’s dorsal fin can become up to 7 feet tall, while a female’s dorsal can grow up to 3 feet tall!
•Each orca has 40-56 conically shaped three-inch long teeth in their mouths.
•Each orca has a unique dorsal fin and saddle patch, just like a human fingerprint, used to identify them!
•Orcas can dive 500 feet below the water’s surface and swim at speeds of up to 30 miles an hour.
•Orcas have excellent eyesight above and below the water. They may have brown or blue eyes. (Lolita has blue eyes.)
•Orcas are found in every ocean on Earth.
•Orcas have a brain that is five times the size of a human brain. They are very intelligent beings; they solve problems and use tools -- behaving in ways that people had once thought only primates could do!

In the Wild:
•Orcas stay with their mother's family pod for their entire lives.
•Each family pod has their own unique language.
•Males generally live 35-50 years, while females live 50-70 years, though can reach 100 years of age!
•Orcas travel an average of 75-100 miles a day.
•Their smooth blubbery skin feels like a wet rubber ball.
•Orcas eat 100-300 pounds of food per day!
•“Resident orcas,” like Lolita, feed only on fish/squid and primarily on salmon. “Transient orcas” consume seals and other marine mammals.

In Captivity:
•No aquarium pool can come close to comparing with the vast and engaging natural habitat of the orca.
•Orca lifespans in captivity are greatly reduced, usually not living past their teen years.
•More than 190 orcas have died due to captivity since 1961, whether in the violent capture process or in the tank itself.
•Their dorsal fins often flop over. The cartilage bends from swimming around in constant tight circles or remaining at the surface for such long periods of time.
•Cetaceans may “go crazy” in captivity due to their own echolocating. Sonar sounds bounce off the tank walls and back at them since there is nothing to absorb it.
•Marine mammals have been known to 'commit suicide' in captivity because of lack of stimuli and depression.
•Captive orcas have attacked and even killed their own trainers, as well as park guests. On the other hand, on record, wild orcas have never harmed a human.
•Lolita is the last surviving orca captured from the Southern Resident Pods. At least 50 other orcas, from the same community, have died in captivity or from the captures.

en wat feiten op een rij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:06

Wel jammer dat er staat dat orka's geen walvissen zijn, ze behoren net als de dolfijnen wel tot de orde walvissen namelijk.

Wel een heel mooi informatief stukje feiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:42

_San87_ schreef:
Wel jammer dat er staat dat orka's geen walvissen zijn, ze behoren net als de dolfijnen wel tot de orde walvissen namelijk.

Wel een heel mooi informatief stukje feiten!

Klopt, ze spreken zichzelf daar wat tegen aangezien ze het wel over cetacea hebben.

Voor de volledigheid, ze behoren tot de orde van de walvissen, dan onder de categorie tandwalvissen en dan daar weer onder behoren ze tot de dolfijnen.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:33

simone_1986 schreef:
Documentaire over Morgan van Omroep Gelderland
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... erland.htm

Mooi bassin, andere orka's, men heeft het tot een mooi einde gebracht :')

Ik kan het niet helpen, het blijft triest, dat dit haar leven gaat worden. Ze is qua ruimte beter af dan in Harderwijk, als tussenstation, ala, maar als eindstation nee. Toen ze haar vonden wisten ze dat ze zonder hulp binnen 24 uur zou sterven, had dat laten gebeuren, zo is de natuur. Nu is ze te mensgericht, zegt men, tja, als de drommen mensen dagelijks langs haar bak staan, raakt ze daaraan ook wel gewend. Aan de ene kant zegt men dat contact met familie moeizaam zou gaan en ze daarom niet terug kan en dan zegt de spaanse man dat het zeer socciale dieren zijn, welke gemakkelijk contact maken en worden geaccepteerd. Ik vind dat er weinig kritische noten in deze documentaire zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-12-11 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:38

Ehm ik heb niet alles gelezen, maar was het niet zo dat Morgan in de Waddenzee lag, compleet verzwakt? Sorry maar voor zover ik weet zijn spelende dieren niet ongelukkig, dus dat zal ook wel weer meevallen met hoe vreselijk ze het heeft. Het beste is natuurlijk als ze uiteindelijk weer naar zee kan, maar dat is een te groot risico om te nemen als je niet weet of zij de 'omgangsnormen' met andere orca's nog wel beheerst..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 16:59

Dan kan je beter eerst alles lezen, voordat je ineens met een “simpele post” komt….
Niet rot bedoeld , maar er zijn mensen hier die dit onderwerp erg serieus nemen en voor en tegen argumenten hebben en zich verdiept hebben.

Wat jij zegt is , ja morgan speelt en is dus happy?
Als je een hond iedere dag slaat kwispelt hij morgen weer als je de deur binnen komt!

De orkas die hun trainers aanvallen deden de dag ervoor ook spelen, de orka die zijn hoofd tegen de rand aan sloeg totdat ie dood was deed de dag ervoor ook spelen……….!!!!???

Het is namelijk wel vreselijk , zie boven een korte info over “de orka “ je hoeft echt maar een beetje te scrollen…… de rest lees je op de afgelopen paginas!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:01

'Niet alles' is wat anders als 'helemaal niets' hè. Maar goed, ik weet alweer hoe laat het is :evaw: