Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
assie schreef:Springer zat ongeveer een maand in gevangenschap en er was al na een paar dagen bekend wie haar directe familie was. Bovendien was er véél bekend over de families daar. Ook werd Springer eerst volledig afgeranseld door haar familie voordat ze geaccepteerd werd (iets waar veel over heen wordt gestapt, maar ok). Bij Morgan is nog steeds niet bekend wie haar directe familie is. Als Springer al zo wordt afgeranseld door haar directe familie na 1 maand, denk je dan echt dat Morgan zó geaccepteerd wordt door haar familie na deze tijd? Misschien wel, maar dat is enigszins wishful thinking naar mijn mening.
assie schreef:NathalietjeB schreef:uh oogkleppen op??? dit is wat ik zie op dat filmpje en dit is zowel t begin als t einde van dat filmpje
ik zie toch wel degelijk een orca+dolfijnen in een klein iniminie badje
En dit is Loro Parque volgens jou?
liljebo schreef:Tja, dan verschillen we dus in een aantal opzichten van mening.
Ik vind niet dat je een heleboel kritiek kunt leveren op een gegeven, alleen maar gebaseerd op sensatiemedia en aannames. Om een mening te vormen over iets, zul je exact moeten weten wat er aan de hand is, welke mogelijkheden er zijn en welke alternatieve en vooral inzicht in het hele gebeuren rondom verzorging en training van zeezoogdieren.
Ik vind ook dat een dier een dier is, met behoeftes. Ik zie met de beste wil van de wereld geen verschil in een paard wat het grootste deel van de dag op stal wordt gehouden of de hond die zijn leven voornamelijk in een ren slijt. En dan zwijg ik nog over het gebrek aan sociaal contact met soortgenoten bij sociale dieren, die van oorsprong in groepen leven, zoals paarden en honden....
En nee, een chinese naakthond lijkt niet op een wolf, maar dat wil niet zeggen dat het daarom oke is om hem in zijn eentje in een prachtige kennel op te sluiten en hem daar een groot deel van zijn leven laten doorbrengen.
Honden zijn geen wolven, maar wel degelijk sociale dieren met behoefte aan beweging, sociale contacten en uitdaging.
Paarden zijn ook geen wilde dieren, maar hebben net zo veel behoefte aan beweging, sociaal contact en uitdaging.
Mensen zijn in dat opzicht hypocriet.
Is iemand hier pro ophokken van dieren dan? Waarom kom je daar aldoor mee? Nee, ophokken van paarden, honden of enig ander soort dier is even erg, alleen daar gaat het topic niet over. En bij een paard of hond kun je enigszins qua ruimte en houden, een stukje natuurlijk gedrag geven, grazen, galopperen, beweging, spelen en noem het maar. Door de grote van een orka en de grote van de ruimte die men voor hem kan maken, gaat dat nooit of te nimmer lukken om ook maar enigszins in de buurt te komen van natuurlijk gedrag.
En dan zal ik nog maar even zwijgen over de opgehokte varkens, die 3 maanden oud mogen worden alvorens ze op slachttransport gaan, de legbatterijen, kistkalveren etc.
En dat is oké omdat het geen wilde dieren zijn?
Een dier is een dier, met eigen behoeftes,. Het feit dat het als tam dier wordt gezien, doet daar totaal niets aan af. Het maakt echt niet dat die behoeftes minder zijn.
liljebo schreef:_San87_ schreef:Kistkalveren bestaan niet meer, dat is al een aantal jaar streng verboden. Een beetje inlezen is wel handig voor je met termen gaat gooien.
Ik maakte alleen een puntInderdaad zegt men bezig te zijn met het dierenwelzijn, maar in een aantal landen, ook in nederland, laat het nog behoorlijk te wensen over.
Inlezen is overigens voor iedereen wellicht een aanrader...
Maar goed... ik heb mijn mening wel duidelijk gemaakt en trek mij hierbij terug uit deze discussie.
assie schreef:Haha, ik kan me voorstellen dat het lijkt of ik denk dat het Dolfinarium heilig is door mijn berichten hier. Maar mijn bril is niet roze, hij is gewoon doorzichtig en zeer kritisch. Alleen zie ik dingen ook graag in perspectief en geef ik graag tegengas met correcte informatie ipv dat propagandageschreeuw.
assie schreef:Nee, inderdaad, het is namelijk enorm duur om zo'n filmcrew in te huren.
En de kans is groot dat de film educatief gebruikt gaat worden en dus weinig in het laadje gaat brengen. Maar je mag denken wat je wil natuurlijk
Citaat:Zij zijn begin dit jaar begonnen en hebben sindsdien alle cruciale momenten rond Morgan vastgelegd, zoals het bezoek van staatssecretaris Bleker aan het Dolfinarium en de rechtszaken."
Citaat:General Facts:
•Southern Resident Orcas, like Lolita, are an endangered species.
•Female orcas can weigh up to 7,000 pounds and can grow up to 24 feet long.
•Males may weigh up to 9,000 pounds and can grow to be 27 feet long.
•Orcas are not whales; they're the largest member of the dolphin family.
•A male orca’s dorsal fin can become up to 7 feet tall, while a female’s dorsal can grow up to 3 feet tall!
•Each orca has 40-56 conically shaped three-inch long teeth in their mouths.
•Each orca has a unique dorsal fin and saddle patch, just like a human fingerprint, used to identify them!
•Orcas can dive 500 feet below the water’s surface and swim at speeds of up to 30 miles an hour.
•Orcas have excellent eyesight above and below the water. They may have brown or blue eyes. (Lolita has blue eyes.)
•Orcas are found in every ocean on Earth.
•Orcas have a brain that is five times the size of a human brain. They are very intelligent beings; they solve problems and use tools -- behaving in ways that people had once thought only primates could do!
In the Wild:
•Orcas stay with their mother's family pod for their entire lives.
•Each family pod has their own unique language.
•Males generally live 35-50 years, while females live 50-70 years, though can reach 100 years of age!
•Orcas travel an average of 75-100 miles a day.
•Their smooth blubbery skin feels like a wet rubber ball.
•Orcas eat 100-300 pounds of food per day!
•“Resident orcas,” like Lolita, feed only on fish/squid and primarily on salmon. “Transient orcas” consume seals and other marine mammals.
In Captivity:
•No aquarium pool can come close to comparing with the vast and engaging natural habitat of the orca.
•Orca lifespans in captivity are greatly reduced, usually not living past their teen years.
•More than 190 orcas have died due to captivity since 1961, whether in the violent capture process or in the tank itself.
•Their dorsal fins often flop over. The cartilage bends from swimming around in constant tight circles or remaining at the surface for such long periods of time.
•Cetaceans may “go crazy” in captivity due to their own echolocating. Sonar sounds bounce off the tank walls and back at them since there is nothing to absorb it.
•Marine mammals have been known to 'commit suicide' in captivity because of lack of stimuli and depression.
•Captive orcas have attacked and even killed their own trainers, as well as park guests. On the other hand, on record, wild orcas have never harmed a human.
•Lolita is the last surviving orca captured from the Southern Resident Pods. At least 50 other orcas, from the same community, have died in captivity or from the captures.
_San87_ schreef:Wel jammer dat er staat dat orka's geen walvissen zijn, ze behoren net als de dolfijnen wel tot de orde walvissen namelijk.
Wel een heel mooi informatief stukje feiten!
simone_1986 schreef:Documentaire over Morgan van Omroep Gelderland
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... erland.htm