superwoman schreef:idd kamy, ben het zó met je eens.
Urko, ik vind het wel vreemd dat je zo'n harde mening hebt over cesar, terwijl je nu aangeeft ze niet zo vaak gezien te hebben.
De super onzekere honden heb ik ook gezien en ik vind ze daarna toch een héél stuk beter.
Ik vraag me af of je met een "open mind" hebt gekeken of dat je bij voorbaat al een afkeer hebt tegen de methode van bijv het "geruk" aan de halsband.
Bij dressuur moet ik soms ook even slikken omdat er dingen zijn die ik anders zou doen, echter door mezelf meer open te stellen kan ik er soms best positieve dingen uit halen welke ik in eerste instantie niet direct wou zien omdat ze zo ontzettend anders zijn dan ik gewend was.
Ik heb genoeg afleveringen gezien van Cesar om te weten dat zijn methode mij niet aanstaat. Ik las over hem in een blad, en toen ben ik eens gaan kijken naar zijn show. Na een paar afleveringen te hebben gezien op internet had ik mijn conclusie al getrokken en veel dingen gezien die mij niet aan staat. En begrijp me niet verkeerd, ik heb vroeger ook honden op zijn rug gelegt, er over heen gaan hangen (overstaa -domineren) slipketting, TT gebruikt, anti-trektuigjes gebruikt bij mijn hond. IK ging als eerste door de deur, IK was degene die eerst at, IK mocht ten alle tijden die speeltjes bij hem weghalen. Hij kreeg korte rukjes aan de riem als hij niet volgde. Vroeger (en geloof mij, dat is nog geen 4 jaar geleden die tijd waar ik nu over praat) Zou ik net zoals jij nu Cesar ge-weld-ig hebben gevonden.
Maar door mijn stage met zeezoogdieren, politiehonden, verschillende paardenbedrijven en alle ervaringingen die ik tijdens mijn school en stages heb opgedaan heb ik ontzettend veel geleerd over dieren gedrag en het vormen van gewenst gedrag én het afleren van gewenst gedrag . Ik heb veel geleerd over het dominantie-model omdat dat op het ene bedrijf aanbeden werd en op het andere bedrijf afgezworen werd. Ik heb telkens weer gezien dat het trainen op een positieve manier, vele male effectiever is op de lange termijn. Het vergt alleen vele malen meer creatieviteit van de trainer en vaak meer tijd wat veel bedrijven er niet in willen steken.
Mijn laatste stage was bij een hondenschool die mijn state-of-mind totaal heeft verandert omdat ik simpel weg dacht dat de manier waarop er getraind werd (dominantie-model, leiderschap etc) de juiste was, dat het er zo ook aan toe ging in een roedel wolfen. Wat zag ik? Je hoeft niet over te staan, een hond op zijn rug te leggen, een tt te gebruiken, een slipketting om ongewenst of aggressief gedrag af te leren.
Ik heb mijn oogkleppen al jaren geleden in de prullebak gegooit
@kentaro: een tuigje is het meest vriendelijk voor een hond. Een tuig waarbij de druk word verdeeld op de borst. Die halsband van CM is niks meer dan een slipketting die zo ontworpen is dat hij achter de oren blijft liggen zodat de correctie het meest pijnlijk is, zoals Nikie_ al zegt.
on-topic: ik denk niet dat Cesar Milan echt 2 gezichten heeft (al ben ik er nog wel stiekem van overtuigd dat dat "tssss "van heb aangeleerd moet zijn, maar hoe zullen we toch nooit te weten komen) zoals hier de openingspost luid, maar dat de kritiek vooral voort komt uit mensen die op een andere manier trainen dan hij. Mensen die al lang van het dominantie-model afgestapt zijn en iets leukers hebben gevonden wat veel meer hond waardig is.