Cesar Milan: 2 gezichten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:32

@Nikie_: := OMG... :n Wat ongelofelijk zeg! :\
Dit had ik echt heel anders aangepakt... arm ding.... zag gister ook weer een aflevering met een blind hondje die hij onder handen nam... ik heb die aflevering met tranen in mijn ogen zitten kijken.... arm ding...

@floidian: Sorry, maar monty roberts met Cesar vergelijken... Monty werkt volgens mij ook met positieve reinforcement (opperante condinering) en dat doet Cesar ZEKERSTE weten niet. Messchien kun je beter h Boek van Karin Pryor bestellen voordat je je pup de vernieling in helpt. Echt grote onzin, eerst door de deur... en weet je eigenlijk wel waarom honden opspringen? Verdiep je eerst daar eens in voordat je dergelijk gedrag gaat afstraffen....

Ik hoop dat er ooit een tijd komt waarbij mensen inzien dat die hele dominatie theorie achterhaalt is....

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:39

@ Urko: Wat is er nu voor in de plaats gekomen dan, sinds de dominatie theorie achterhaald is?
En hoe doen honden onderling het dan? Wij mensen moeten honden als honden benaderen, niet als mens......
En Dominant wil niet zeggen "agressief". Zoals hij altijd zegt: kalm maar wel assertief. Je straalt gewoon uit "nobody f.cks with me" en dan wordt dat ook geaccepteerd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:48

idd kamy.

Urko, ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie dat de honden nadat cesar is geweest altijd veel gelukkiger dan voordat hij kwam. Hij doet dit zonder te slaan én zorgt dat de problemen zo snel mogelijk over gaan (die snelheid is imo een groot voordeel,zodat de hond zich snel prettig kan voelen)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:52

@kamy: David mech heeft zijn theorie (die eerst ook de dominantie theorie heeft beschreven) op nieuwe ingezien, nieuwe onderzoeken gedaan. Zijn boek word (tot grote ergenis van zichzelf) nogsteeds herdrukt.

In hondenmanier nr 11 dit jaar staat er een heel mooi stuk over.

We hoeven niet te domineren of bepaalt leiderschap uit te stralen naar een hond om hem te laten gehoorzame. Alleen zelfvertrouwen. Er is niet echt iets voor in de plaats gekomen, maar ik kan je wel zeggen dat je meschien kunt adviseren om je te verdiepen in operante conditionering. Het dominantie model is iets waar iedereen, ook wetenschappers, trainers en gedragsthearpeuten in ons land mee word grootgebracht omdat het meer dan 50 jaar in de wereld is. Maar dierentrainers zoals Roberts, Voest, Pryor, stilwell, gaus enz weten allang dat ze dat model niet nodig hebben om gedrag te vormen. Die hebben iets anders gevonden wat veel leuker en beter werkt.

@superwoman: dan verdiep je maar eens beter in hondenlichaamstaal. Ik zie honden die tongelen, die geen neutrale houding hebben. Ontspannen, gelukkig? ... goed, ik denk daar anders over. Ik denk wel dat dat CM de eigenaren leert om consequenter omgaan met hun hond waardoor de hond rustiger word in zijn gedrag omdat hij geen gekke capriole uit hoeft te halen voordat hij zijn beloning krijgt. Alleen de manier waarop CM dingen oplost staat me totaal niet aan, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:57

Urko schreef:
@@superwoman: dan verdiep je maar eens beter in hondenlichaamstaal. Ik zie honden die tongelen, die geen neutrale houding hebben. Ontspannen, gelukkig? ... goed, ik denk daar anders over.knip

prima dat je er anders over denkt, maar ben je het wel eens dat die honden daarvoor iig nog veel rottiger in hun vel zaten?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 12:05

@superwoman: Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo fanatiek ben ik het kijken van zijn afleveringen, maar de afleveringen die ik gezien heb zie ik of super onzekere honden (eerder in dit topic leg ik ergens mijn theorie uit over stress, even terug bladeren) of honden die juist door hun gedrag lekker in hun vel zitten omdat dat gedrag hun iets opleverd. Nadat CM met die honden klaar is zie ik geen zelfvertrouwen bij de hond of zie ik een hond zie uit angst dingen doet voor zijn baas. Dat is wat ik zie.

Nogmaals, ik vind de manier waarop CM van a naar b komt gewoon vreselijk en ik zou die methode's nooit meer hanteren. Niet bij mijn eigen dieren in ieder geval.

edit: ik vind rukken aan de riem, slipketting (en al helemaal dat halsband ding van hem bleh, heb nu ook iemand op de club met zo'n ding, bahbah) dat tssss wat hij zegt (want geloof me, dat moet erin geconditioneerd zijn, want als ik tegen jou TOTOTOT roep weet je ook niet wat ik bedoel, die tsssssssss van hem moet gewoon iets betekenen waarbij de hond geleerd heeft dat het negatieve gevolgen voor de hond heeft) maar dat rukken aan de riem vind ik ook gewoon hond-onvriendelijk en goed voor nekhernia's.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:20

Maar Cesar maakt er toch ook nooit een geheim van, dat hij honden EN hun baasjes traint? Hoe vaak zie je hem niet op en neer wandelen over de stoep, en dat het keer op keer opnieuw moet? Puur omdat het baasje de verkeerde energie uitstraalt, waardoor het misgaat.
Urko: Ik ben het met je eens dat je rust en zelfvertrouwen uit moet stralen, om een soort leiderfiguur te worden. De "geboren leider" is vaak ook zo iemand: Rustig, vol vertrouwen, open. Andere mensen (en dieren) volgen meteen. En dat is ook een soort dominantie hoor! Je bent niet dominant omdat je de ander OVERHEERST, maar je bent dominant doordat anderen je gaan volgen. Dat is een heel verschil. Dominant heeft vaak een negatieve eigenschap, als je overheersend bent als je dominant bent. Maar dat is niet (niet altijd helaas) waar.

Gister was die afl met die springende goldy''s. Cesar liet toen Daddy in die tuin. Daddy deed niets, gewoon vrolijk rondsnuffelen in de tuin en hij negeerde gewoon die dolle goldy's. Maar door zijn houding vol rust en zelfvertrouwen, straalde hij naar die goldy's iets van dominantie uit. Zij lieten Daddy met rust. Omdat ze hem meteen als leider zagen.
Dus ik denk dat die scheidslijn tussen dominantie, en een houding van zelfvertrouwen en rust erg klein is....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 13:45

idd kamy, ben het zó met je eens.

Urko, ik vind het wel vreemd dat je zo'n harde mening hebt over cesar, terwijl je nu aangeeft ze niet zo vaak gezien te hebben.
De super onzekere honden heb ik ook gezien en ik vind ze daarna toch een héél stuk beter.
Ik vraag me af of je met een "open mind" hebt gekeken of dat je bij voorbaat al een afkeer hebt tegen de methode van bijv het "geruk" aan de halsband.
Bij dressuur moet ik soms ook even slikken omdat er dingen zijn die ik anders zou doen, echter door mezelf meer open te stellen kan ik er soms best positieve dingen uit halen welke ik in eerste instantie niet direct wou zien omdat ze zo ontzettend anders zijn dan ik gewend was.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:24

En geruk vind ik persoonlijk ook nog wel meevallen :j Mijn hond loopt altijd keurig aan mijn been, maar als ze iets te enthousiast wordt, wil ze ook nog wel eens naar voren komen en dan krijgt ze van mij ook een rukJE en dan weet ze weer waar ze hoort te lopen..Dat gaat echt niet met brute kracht, ik gooi geen gewicht in de strijd en de rest van de wandeling hangt de riem gewoon slap :) in mijn ogen niks mis mee..
Cesar doet eigenlijk precies hetzelfde en ik denk dat het te vergelijken is met het aandrijven van paarden: als een paard niet op je been reageert dan is het toch ook beter om 1x een duidelijke hulp te geven met bijvoorbeeld een flinke kuit of een zweepje dan de hele tijd te blijven aandrijven..Met wandelen net zo: beter 1x een rukje dan de hele wandeling aan zijn nek hangen :) (want ja, dat is meestal wel waar het dan op neerkomt bij de honden die je in de afleveringen ziet)

Dilan1993

Re: Cesar Milan: 2 gezichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:43

dat 'geruk' van Cesar zie ik liever dan een hond die met een blauwe tong loopt omdat hij constant zo aan de riem loopt te trekken of een hond die anderen aanvalt.

Ik zie bij Cesar ook vaak genoeg de riem slap hangen als de hond het gewenste gedrag vertoont.

Nou, als Cesar met de honden klaar is, vind ik dat de honden er prima uitzien hoor. Als hij echt zo slecht zou zijn voor die honden, waarom zijn honden als Daddy en de rest van Cesar zelf dan zou vriendelijk? Toch niet omdat Cesar ze slecht behandeld lijkt me

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:43

Daarnaast heb je ook nog verschillende typen hond.

Hond A is misschien compleet ontspoord omdat hij duidelijkheid vraagt van zijn baas maar die niet krijgt. Daardoor gaat hij rottigheid uithalen.
Hond B krijgt ook geen duidelijkheid maar heeft een sterker karakter en denkt "nou, dan ben ik de baas!". En hij neemt de leiding over.

Wanneer er dan zo iemand als Cesar komt, en die zegt tegen BEIDEN type honden: Nou is het gedaan jongens, ik neem het vanaf hier over.
Vind je het dan gek, dat beide honden opeens niet meer weten waar ze aan toe zijn, want ze met de situatie aanmoeten? Logisch dat ze dan even schrik hebben, angstig gedrag vertonen enz. Ze zijn het niet gewend dat een mens de leiding heeft!
Dat is gewoon een proces waar ze ook aan moeten wennen. En dan lijkt het soms alsof Cesar over die honden heenwalst, maar dat moet hij wel.....
En je merkt ook aan de honden, zodra ze gewend zijn aan het idee "ok, die vent is te vertrouwen en hij is de baas" leggen ze zich allemaal bij het feit neer...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:46

Helemaal mee eens Corelli!
Dankzij de tips van Cesar (rechtop lopen, trots lopen, maar wel ontspannen) en de tips van instructrice (kijken waar je heen wilt/niet kijken waar je niet heen wilt. :D ) volgt mijn hond.. als een volger!
Als zij rechts een andere hond ziet waar ze dan heen wilt, en ik kijk mee, dan accepteer ik dus dat daar iets is waar ze zich op moet concentreren aangezien ze een volger is. Blijf ik gewoon doorlopen en ik blijf rechtuit lopen en ik geef een klein rukje van 'hallo, hier moeten we heen' negeert ze het verder. :)
Aan de ene kant heel fijn dat mijn hond gevoelig is voor die hulpen, aan de andere kant, een beetje spanning vat ze heel goed op. Dat heb ik met mijn andere 2 niet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 15:51

Ik probeer zelf ook wel eens de tips van Cesar op te volgen met mijn hond. (Die trekt aan de riem, vliegt andere honden aan, dusja). Vooral de tip over de energie die je uitstraalt helpt goed. Nou wil ik niet zeggen dat dit altijd helpt hoor, vaak zelfs niet. Maar goed, ik ben Cesar niet, ik zal dus ook vast iets verkeerd doen waardoor mijn hond niet luisterd :')

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:49

Ik heb aan het begin van dit topic die hond ook al eens aangekaard. Ik zie namelijk hele andere dingen dan jullie :)
Een hond die bijt uit dominantie? Die hond bijt omdat hij half wordt opgestropt, want hij bijt niet zo zeer naar Cesar, maar naar de riem.
Vervolgens is het duidelijk te zien dat de hond zó opgeknoopt is dat hij geen zuurstof meer krijgt, waardoor hij zich laat vallen. Vanaf dat moment hoor je Cesar zeggen dat hij zich over heeft gegeven.

Maar goed, jullie zien alleen maar het eindresultaat blijkbaar, en als dat goed is, dan zal zijn methode ook wel goed zijn ;)

Mijn honden lopen trouwens voor me, slecht he? Vindt het namelijk zeer irritant dat ik ze niet in de gaten kan houden, ik niet kan zien wat ze doen en hoe ze zich gedrag, omdat ze achter me lopen.

Ook hoor ik mensen zeggen 'liever 1 keer goed rukken dan 10 keer hard'. Er hoeft niet gerukt te worden hoor ;) Geduld en begrip is het toverwoord, maar dát ontbreekt bij mensen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 16:58

Dus voor een hond is het wel slecht wanneer wij aan de riem trekken, maar wanneer je sommige mensen achter hun hond aangesleurd ziet worden, dan hebben ze er geen last van???
En weet niet of het letterlijk dezelfde riem is als Cesar die wij sinds kort hebben, maar deze zit vlak achter de oren en kaaklijn. Op die manier kun je natuurlijk nooit de luchtpijp dicht 'trekken' en is de kans op het 'breken van de nek' toch zo goed als niet aanwezig?!?
(gebruik deze riem niet voor het 'gewone' uitlaten, dan lopen ze heerljk aan het einde van hun 5 meter lijn :P Maar wel af en toe om te oefenen netjes naast lopen en indien nodig kun je daarmee veel makkelijker corrigeren dan met zo'n uitlooplijn)
Nadat ze deze riem voor het eerst omhadden, hoefde we niets te doen, want ze bleven gewoon keurig naast je lopen!
In mijn ogen zit deze veel prettiger dan een gewone halsband?! (qua trekken voor de hond dan)
En voor ons is het niet te beoordelen of de hond naar de riem bijt omdat deze hem opstropt OF dat de hond gewoon NIET gewendt is om aangepakt te worden?!? En dat hij dan zich laat vallen, kan net zo goed een vorm van protest zijn!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:06

Nee, dat is net zo min goed. Maar je begrijpt me verkeerd ;)
Het leren om netjes mee te lopen aan de lijn vergt tijd, iets wat men er niet in wil steken. Dus gooien we er een slipketting om, rukken een aantal keer en de hond luisterd wel.
Daar in tegen kan je het óók op een leuke manier leren, maar ja, dat kost tijd ;)
En jij denkt dat de riem achter de oren niet de luchtpijp dicht knijpt? Probeer het maar eens bij jezelf zou ik zeggen ;) Het is niet voor niks dat je hond ineens niet meer trekt.
Hoe hoger de halsband, des te meer je op de luchtpijp drukt (minder vet en huid).
En dat hij zich laat vallen is wel degelijk omdat hij geen zuurstof meer krijgt, dat zie je namelijk vrij duidelijk aan de hond ;) Hij hapt letterlijk naar lucht.
Je ziet de hond ontspannen zodra de riem ontspant. Zodra cesar deze weer lekker strak om hoog krijgt, en de hond dus minder lucht krijgt, valt hij uit. Zo moeilijk is het niet om die link te leggen :)

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:44

superwoman schreef:
idd kamy, ben het zó met je eens.

Urko, ik vind het wel vreemd dat je zo'n harde mening hebt over cesar, terwijl je nu aangeeft ze niet zo vaak gezien te hebben.
De super onzekere honden heb ik ook gezien en ik vind ze daarna toch een héél stuk beter.
Ik vraag me af of je met een "open mind" hebt gekeken of dat je bij voorbaat al een afkeer hebt tegen de methode van bijv het "geruk" aan de halsband.
Bij dressuur moet ik soms ook even slikken omdat er dingen zijn die ik anders zou doen, echter door mezelf meer open te stellen kan ik er soms best positieve dingen uit halen welke ik in eerste instantie niet direct wou zien omdat ze zo ontzettend anders zijn dan ik gewend was.

Ik heb genoeg afleveringen gezien van Cesar om te weten dat zijn methode mij niet aanstaat. Ik las over hem in een blad, en toen ben ik eens gaan kijken naar zijn show. Na een paar afleveringen te hebben gezien op internet had ik mijn conclusie al getrokken en veel dingen gezien die mij niet aan staat. En begrijp me niet verkeerd, ik heb vroeger ook honden op zijn rug gelegt, er over heen gaan hangen (overstaa -domineren) slipketting, TT gebruikt, anti-trektuigjes gebruikt bij mijn hond. IK ging als eerste door de deur, IK was degene die eerst at, IK mocht ten alle tijden die speeltjes bij hem weghalen. Hij kreeg korte rukjes aan de riem als hij niet volgde. Vroeger (en geloof mij, dat is nog geen 4 jaar geleden die tijd waar ik nu over praat) Zou ik net zoals jij nu Cesar ge-weld-ig hebben gevonden.

Maar door mijn stage met zeezoogdieren, politiehonden, verschillende paardenbedrijven en alle ervaringingen die ik tijdens mijn school en stages heb opgedaan heb ik ontzettend veel geleerd over dieren gedrag en het vormen van gewenst gedrag én het afleren van gewenst gedrag . Ik heb veel geleerd over het dominantie-model omdat dat op het ene bedrijf aanbeden werd en op het andere bedrijf afgezworen werd. Ik heb telkens weer gezien dat het trainen op een positieve manier, vele male effectiever is op de lange termijn. Het vergt alleen vele malen meer creatieviteit van de trainer en vaak meer tijd wat veel bedrijven er niet in willen steken.

Mijn laatste stage was bij een hondenschool die mijn state-of-mind totaal heeft verandert omdat ik simpel weg dacht dat de manier waarop er getraind werd (dominantie-model, leiderschap etc) de juiste was, dat het er zo ook aan toe ging in een roedel wolfen. Wat zag ik? Je hoeft niet over te staan, een hond op zijn rug te leggen, een tt te gebruiken, een slipketting om ongewenst of aggressief gedrag af te leren.

Ik heb mijn oogkleppen al jaren geleden in de prullebak gegooit ;)

@kentaro: een tuigje is het meest vriendelijk voor een hond. Een tuig waarbij de druk word verdeeld op de borst. Die halsband van CM is niks meer dan een slipketting die zo ontworpen is dat hij achter de oren blijft liggen zodat de correctie het meest pijnlijk is, zoals Nikie_ al zegt.

on-topic: ik denk niet dat Cesar Milan echt 2 gezichten heeft (al ben ik er nog wel stiekem van overtuigd dat dat "tssss "van heb aangeleerd moet zijn, maar hoe zullen we toch nooit te weten komen) zoals hier de openingspost luid, maar dat de kritiek vooral voort komt uit mensen die op een andere manier trainen dan hij. Mensen die al lang van het dominantie-model afgestapt zijn en iets leukers hebben gevonden wat veel meer hond waardig is.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:04

@ Urko:
Niet als verdeging (der zijn altijd en overal meerdere wegen die naar Rome leiden. En met moet de weg kiezen die men het fijnst vindt), maar meer een algemene opmerking:
Ik vind dat je in je laatste post wel een aantal dingen erbij haalt, die ik bij Cesar nog niet gezien heb? Zoals bv de slipketting en het rukken aan de lijn als een hond niet luistert.
Dat zijn inderdaad tekenen die vertoont worden wanneer men een hond niet goed afgericht heeft. Mensen lopen te sleuren aan zo'n beest alsof het niks is. Een paar keer flink hengsten aan die slipketting om kracht bij te zetten (nekhernia?). Als ie overmatig blaft, doen we hem zo'n antiblafband met stroom aan (symptoombestrijding ten top).
Dat is misplaatste dominantie. Dat is uit onmacht. Proberen door pijn en geweld controle te houden. Ik zie dat bij Cesar echt niet terug? Ja, hij hengst ook wel eens aan het lijntje als er niet geluisterd wordt. Maar soms moet je? Het is voor hem een correctiemiddel, geen normale gang van zaken.

Ik kom van een stal, waarop ook gezegd werd "een paard moet luisteren". Ik wist ook niet beter. Tot ik mijn huidige paard ontmoette. Die overheers jij ook niet, want dan veegt ze de vloer met je aan.
Daarom vind ik Cesar juist zo boeiend: Het is je eigen houding, energie en lichaamstaal die bepaald of jij leider bent. En soms heb je er een opstandige volgeling bij zitten, die moet tot de orde geroepen worden. En dat doe je niet met "foei!". Je hoeft hem ook niet te wurgen of een nekhernia te trekken, maar een corrigerende ruk kan mijn inziens geen kwaad....

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:16

En nu vul ik even aan; met ruk bedoelen 'we' niet een slinger van hier tot tokio, maar gewoon een keertje een keer rukje aan de lijn, dus geen sleur (hangen aan de riem) en ook geen slinger.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:23

Er zijn inderdaad duizende wegen naar Rome als het gaat om hondentraining.
Wat ik alleen behoorlijk vervelend begin te vinden, is dat de personen die NIET achter Cesar staan continu alles uit moeten leggen, wáárom we het er niet mee eens zijn, en wáárom de manieren niet goed zijn, waardoor je daarna bijna altijd te horen krijgt 'jaa ehm maar HIJ heeft honden die geen normaal gedrag meer vertonen' en 'doe jij het dan'

Maar de mensen die wél echter zijn methode staan, roepen alleen maar dat ze hem geweldig vinden omdat de honden zo goed veranderen. Over de methode wordt niet gesproken, alleen dat het 'allemaal wel mee valt'.

Cesar rukt net zo hard aan de riem, alleen eenmalig door hem maar direct op te knopen. Ik snap niet dat dat nog steed goed wordt gepraat. ALLE riemen gaan direct achter de oren, hij is zeker niet vies van een prikband, die vervolgens ook achter de oren gaat. Nee, lekker diervriendelijk allemaal ;)

@Marcs; Jij weet net zo goed als ik dat dat niet bij 1 rukje blijft ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:32

nou moet ik ook zeggen dat cesar ook niet de tamme huishondjes krijgt om te trainen.

ik kan ook zeggen "maar mijn hond....."
mijn hond was niet een "enkeltje inslapen" maar een normaal gesocialiseerd foxje met een humor waar je u tegen zei.

dat blinde hondje waar eerder in het topic over gepraat werd, ik zat ook met tranen op de bank.
maar juist omdat dat arme ding geholpen werd.
hij legt alles uit aan het baasje (and it makes sense to me).
en aan het eind kan het hondje eindelijk de wereld verkennen met zijn blinde oogjes.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:38

ik volg ook regelmatig zijn serie en sta er positief tegenover.

Mijn mening dat je jezelf moet aanpassen aan het dier, als het nou een hond of paard is. een paard behandel je toch ook niet allemaal hetzelfde? ieder dier heeft een eigen karakter die een aparte aanpak nodig heeft.

Zelf heb ik nu 4 honden waarvan 3 gered met een slecht verleden. mijn eerste eigen hond was een labrador/rotweiler die zijn eerste 2 jaar alleen maar in een kennel had gezeten, dus totaal geen opvoeding of evaringen gehad. Hij was overenthausiast met wandelen, agresief naar andere honden, sterk jachtinstinct, en beschermde mij extreem tegen andere mensen/honden. Met hem ben ik in Ned. op hondencursus gegaan, achteraf lag het meeste bij mij aangezien ik onzeker werd als hij agressief werd waardoor het werd verstekt en teveel energie. Dus ik moest zelfverzekerder worden, hem afleiden met koekje etc. bij andere honden om te voorkomen dat hij in de red zone kwam en gaan fietsen met hem. Wat op de manier van cecar neerkomt.

Een paar weken geleden heb ik een een zwerfhond van de straat geplukt, een herder mix van ongeveer een jaar oud. na een week werd hij vaak overenthousiast (rondrennen, blaffen etc) als we gingen wandelen of het voertijd was. dan legde ik hem op zijn zij totat hij rustig was, daarna was alles goed. een paar keer herhaalt en nu weet hij dat het niet mag en blijft rustig.

maar bij mijn hond die hier is geboren is heel gevoelig en weet presies wat hij mag en niet mag, je hoeft haar maar een blik te geven en ze kan al inelkaar kruipen (en nee, ze is nog nooit mishandelt of dergelijke) dus bij haar doe ik de dominantie niet, dat weet ze wel. als ze iets verkeerd heeft gedaan zoals eieren jatten kruipt ze inelkaar als ze me ziet omdat ze iets stouts heeft gedaan terwijl ik het nog niet weet...

En ik doe niet aan zelf eerst door de deur lopen etc. dat vind ik niet persoonlijk niet nodig. een slaapt bij mij op bed als vriendlief niet thuis is, en met wandelen lopen 3 van de vier altijd los. (dat is iets wat cesar ontmoedigd geloof ik, meende ik hoor dus verbeter me als ik het verkeerd heb)

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:42

Ik bekijk het ook regelmatig, maar sla toch iedere keer weer mijn blik af als die prikkelband die hij iedere keer gebruikt omhoog word geschoven tot net achter de oren. En dan maar hard trekken, bah.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:55

Ik heb zijn boeken niet gelezen, dus misschien vraag ik wel naar iets wat gewoon bekend is... :o
Maar hoe traint hij jonge, groene honden?
Wat je in de serie ziet, dat zijn gevallen die gecorrigeerd moeten worden. Maar een pup is een leeg vat.

Gaat hij dan ook al te werk met die "prikkelband" en zijn dominantie theorie?

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 21:26

:o Ik breek ook even in, lees al eventjes mee ;)

Wat ik hem heb zien uitleggen is dat hij altijd de spullen (halsbanden) gebruikt die de eigenaren al gebruiken, juist doordat er al veel voor ze gaat veranderen en hij ze niet ook nog andere spullen op wil dringen. In Amerika is het blijkbaar vrij algemeen om prikbanden om te hebben. Zelfs bij heel bange honden doen mensen ze nog om.
Hij verklaarde dat als de hond eenmaal in een goede gemoedstoestand is, het niet meer uitmaakt wat voor een band je om hebt, omdat die toch ontspannen zal hangen dan ;)

Ook al sta ik persoonlijk niet achter die prikbanden en zijn theorie om honden daarmee zo te laten, ik begrijp zijn redernatie wel en ik denk ook dat hij die besluiten weloverwogen maakt.

Ik kijk graag naar zijn programma's en herken veel dingen die honden doen of laten. Ik steek er veel van op en vind het ook erg interessant.

Voor de mensen die in dit topic zich zo aangevallen voelen omdat ze zijn 'methode' niet 'aanhangen', zou ik zeggen: laat eens wat zien van de manier waarop jullie het doen! Ik sta er wel voor open, maar uit de tekst maak ik niet meer op dan dat het een leukere/betere manier zou zijn etc. Maar laat eens wat voorbeelden zien aan de hand van filmpjes. Dan wordt de tekst ook een stuk duidelijker ;)

Ik denk dat veel mensen best geïnteresseerd zullen zijn in andere manieren ook, maar Cesar is nu eenmaal op tv en de manier die jullie aanhangen niet (zover ik weet).