Hond heeft iemand gegrepen, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:01

manishdra schreef:
.

Is het angst of onzekerheid dan dient de alfa die weg te halen. Die beslist of iets een bedreiging is en dus aangevallen dient te worden. Vind deze het niet nodig, hoef je ook niet te fixeren en is een geen spanningsboog.
En dominantie naar een vreemde hond is iets van de moderne wereld. Aangezien een vreemde hond of een bedreiging voor de roedel is of niet. Waarom zou je dominantie gaan bepalen met een hond buiten de roedel?

Ik vind het heel kort door de bocht om te zeggen als een hond gromt krijgt hij een schop... op gegeven moment gromt de hond niet meer (aangezien dat "schop" betekend) maar gaat hij wel door naar stap 2 als de reden dat hij gromt niet wordt weggehaald. Grommen is een waarschuwing, dat moet je vooral niet weghalen. Waar je naar moet kijken is de reden van het grommen. Is het bakneid? Dominantie? Angst? Daar moet je mee aan de slag.

Ik heb een hond met bakneid, ik kan zijn eten afpakken indien ik wil, de hond heeft ondanks zijn bakneid dat vertrouwen in mij. Dit had ik niet gehad als ik hem elke keer een rotschop had gegeven.

+:)+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:02

Dat vind ik nog weer anders Diablo. Dat is een waarschuwende grauw, en hij heeft het kindje ook niet echt gebeten én vastgehouden.
Een hond mag imo best waarschuwen, en daar mag ook best een grauw bij aan te pas komen. Maar écht bijten en vasthouden, no way :n

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:02

Sorry maar ik ben van de simpele dingen....
Wìl je het risico lopen dat hij het nog een keer doet?Dan ga je in therapie,bescherm je je vriend want die wil niet meer,hou je hem in de gang/schuur als er kindjes komen.

Wil je het risico niet lopen(wat mij na het hele verhaal verstandig lijkt),laat je hem inslapen.

Mijn zus heeft die beslissing een jaar geleden ook moeten nemen.Ook een hond met een angst/dominantie probleem.Ze wou hem niet de handel in doen uit angst voor het traject wat er dan volgt.Hond was 6 jaar.Ik vond het een moedige en terechte beslissing.

Succes :(:)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:05

Diablo schreef:
Ik heb al vaker het verhaal geplaatst op bokt, maar hier nog eens:

Mijn neefje, van toen een jaar of 6, vond het leuk om met de hond te 'spelen'. De hond, echt een goedzak, lag onderaan de trap te slapen. Het was een gang, met een kleine ruimte onderaan, waar dus de hond lag. Mijn neefje sprong steeds van drie, vier treden de trap af, op de hond.
De hond gaf aan dit niet leuk te vinden, door weg te lopen, maar het was maar een klein halletje, dus ver kon hij niet gaan. Uiteindelijk, na de zoveelste keer op de hond landen, grauwde de hond naar het jochie, waardoor deze een schram in zijn gezicht had. Van mijn zwager kreeg de hond een trap na, het was een gemene rothond.

Wat zeg je, had deze hond afgemaakt moeten worden?

Kijk, dat de ouders hier compleet verkeerd gehandeld en niet opgelet hebben, weet ik. Maar voor degenen die zeggen dat een hond nóóit mag bijten naar eigen mensen, wat vinden jullie hiervan?

Het komt misschien hard over, maar ja, bij mij was het einde oefening geweest. Ik weet niet of het jouw hond betrof of de hond van je zwager maar de eigenaar is iig ernstig nalatend geweest, en geen hond waard.

Wij hebben vroeger ook een hond gehad die enorm geplaagd werd door mijn broertje. Mijn moeder probeerde dat te voorkomen door mijn broertje steeds te straffen. Tòch bleef hij doorgaan totdat de hond hem ontiegelijk beet.

De maat was toen voor mijn vader en moeder vol. De hond ging enkele reis DA en we hebben zeker 5 jaar geen hond gehad totdat mijn broertje wèl voor rede vatbaar was.

Ben nog steeds van mening dat mijn ouders goed gehandeld hebben. De hond was echt niet meer te vertrouwen en als ouders heb je de eerste zorg voor je kinderen. Door het drukke gezin was het voor mijn moeder onmogelijk constant de hond bij mijn broertje uit de buurt te houden. Benches etc. bestonden toen nog niet..... De hond is de dupe geworden. So be it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:17

Slimmerik: die hond had ik niet afgemaakt, maar ik had dat kind al bij de eerste poging goed te pakken gehad, denk ik.
Imo is dat een onnoemelijk lieve hond, met een eindeloos geduld, dat hij beet was volkomen terecht, hij hield niet vast, beet niet door, maar gaf wel heel duidelijk aan dat hij het écht zat was, en terecht.

Vind de ouders idd erg nalatig, en absoluut geen hond waard, maar dat is geen reden om een volkomen gezonde hond (geestelijk en lichamelijk) af te maken.
Ik sla overigens zelden, maar het kind had denk ik wel even een paar goede klappen gehad...... en dan naar de kamer, die had ik de eerste uren niet meer willen zien. Het kind zou bij mij zwaar gestraft worden, en het daarna wss ook nooit meer doen. En ik zou het kind NOOIT alleen laten met de hond.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-10 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:18

Iik vind het verschil wel groot tussen een hond die een schram maakt en een hond die bijt en vast houdt.
Die eerste hangt imo af van de situatie of ik het erg zou vinden.

Persoonlijk ben ik van mening dat je ouders anders hadden moeten handelen, maar zoals je al aan geeft zijn de tijden erg veranderd dus misschien zou ik er toen ook anders over gedacht hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:19

Moderatoropmerking:
Hoe goed bedoeld ook, deze anectdotes gaan nogal offtopic als we kijken naar de situatie van TS.
Graag offtopic verder dus.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:21

Diablo, die ouders zijn in mijn ogen hartstikke fout en hebben niet goed gehandeld, zeker als het kind het meer dan 1 keer doet, dan zie je dit dus duidelijk!

Yamcha, om deze reden vind ik het dus net zo goed onterecht om het kind een paar klappen te verkopen. Als de ouders niet duidelijk zijn naar het kind weet het kind ook niet waar hij aan toe is. Net zoals dieren zoeken ook kinderen bepaalde grenzen op.
In deze kan ik dus de reacties weer niet begrijpen naar het kind toe!

De ouders zijn in mijn ogen fout.nl... :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:22

In geval van mijn broertje: ja, die heeft heel wat klappen gehad. Heeft eigenlijk niet geholpen dus. Was denk in deze moderne tijd een ADHD-kind genoemd geweest. De hond heeft hem echt door-gebeten. Dàt was de reden dat mijn vader en moeder besloten hem niet te herplaatsen maar voor de DA te kiezen. Zij namen de volle verantwoording ...... wilden het probleem niet verplaatsen.

@Nickeltje: ik wilde het nog even uitleggen. TS doet vanaf nu niks meer met raadgevingen. Heeft besluit genomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:22

Oke slimmerik, duidelijk. Het was mijn hond niet, het was hun eigen hond, die dus nooit weer wat gedaan heeft, het was zó'n lief dier. Hij is niet afgemaakt, ze hebben hem later herplaatst omdat ze geen tijd meer voor hem hadden.

Goed, dan verschillen wij hierover dus van mening. Deze hond was mij dus echt niet naar de da gegaan. Maar er zijn grenzen hoor, ook bij mij. Wij hebben vroeger een Dobermann gehad, ook heel lief. Totdat hij opeens mijn dochtertje van toen twee greep. Hij beet haar in haar gezicht, waardoor ze achterover viel en daarna dook hij er weer bovenop. Kijk, dat is reden om meteen naar de da te vertrekken.

Wilde mijn man toen ook, maar de da zei dat hij er eerst een nachtje over moest slapen, hij moest geen overhaaste beslissing nemen. De volgende dag is de hond alsnog ingeslapen. Mijn dochter, ze is nu bijna 11, heeft nog altijd de littekens in haar gezicht.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 14:23

Moderatoropmerking:
Aangezien het hier gewoon verder gaat over honden-met-kinderen verhalen, sluit ik dit topic.