[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sence

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 08:28

Oke! :) Thanks

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 13:40

Een dog lijkt me geen goed idee, ze zijn in verhouding extreem baasgericht en willen over bijzijn, zijn dus geen buitenhonden, kunnen niet goed tegen hoge temeraturen en de meeste haten water. Ze zijn imposant, maar doet de indringer 1 stap naar ze toe, schieten ze snel terug. Tevens hebben ze, zeker tot een jaar of 2 nog geen zeer indrukwekkend postuur en kop, en worden ze gemiddeld maar rond de 8 jaar.
De dog is een gezinshond, geen waakhond.

Honden die geexporteerd worden moeten wel een bepaalde leeftijd hebben geloof ik, dan moet je dus wel opzoek naar een fokker die de pup (tegen betaling) zolang wil verzorgen.

Boomer is leuk! Tja, vaak optillen, ze zijn er niet voor gemaakt, dat zegt het eigenlijk al.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:02

Loiz heb je het nu over Duitse Doggen?
Het wegschieten voor vreemden doet Baruch ook wel maar dat is absoluut niet zoals het hoort, ze horen juist onvermurwbaar te zijn. Er is niet voor niets zo'n gezegde; als er een DD in huis is komt een boef er wel in maar nooit meer eruit.
Voor de rest klopt het wel aardig, het zijn iig geen buitenhonden, je kunt ze absoluut niet in een kennel houden.

Maar er zijn wel andere Doggen die wel voldoende waaks zijn en buiten kunnen blijven.
Maar gaat dit nog over de vraag van Sancha? Die wilde ook hondensport doen heb ik begrepen, dan is een dog zowieso al minder geschikt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:07

Mijn vriend wilde graag een grote imposante hond, ik vind Doggen geweldig maar weet niet zo veel over ze. Fijn dat je de tijd hebt genomen om het uit te leggen, dat klinkt als een echte no-go :) (voor onze situatie)
Als de tijd rijp is gaan we op zoek naar een goede fokker, en ik hoop dat importeren dan in goed overleg geen probleem zal zijn.
Geloof 12 of 16 weken dat het mogelijk is om ze te laten vliegen met de benodigde vaccinaties.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:24

Ik denk dat je dan meer richting Rottweiler moet zoeken.

Doggen hebben een heel dunne vacht dus die moet je wel een lekker zacht en warm plekje geven. Voor een dog kun je wel een aparte kamer oid maken met een lekker matras, evt in de schuur ofzo zodat het grenst aan je huis en dus warmte van daaruit krijgt.
Maar ik denk dat het de bedoeling is dat de hond 's nachts ook echt rondloopt en waakt?
Het voordeel van een dog is wel dat hij met zijn voorkomen de meeste mensen al de stuipen op het lijf jaagt en blaffen kunnen ze hard zat dus hij zal jullie zeker alarmeren als er een vreemde komt.
Tegen vreemden in het algemeen zijn ze terughoudend, bekenden van de familie worden zeer enthousiast begroet.

Maar je geeft zelf de voorkeur aan een herder begrijp ik? Zijn jullie ervaren hondenhouders? Heb je meer eisen behalve waaks en lief voor de familie?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:51

Ja, het wordt iig geen Dog, aangezien we juist voor 's nachts graag een waker willen hebben :)
Hij moet igg dusdanig aanslaan zodat wij er wakker van worden, maar het oude poedeltje is doof, en de aussie kruising blaft simpelweg niet :) Vandaar dat we een hond erbij zoeken, aangezien deze twee dus echt geen waakhonden zijn :D

Qua eisen kunnen we veel kanten op, maat het belangrijkste is aanslaan, lief zijn voor familie, sociaal (ook als ie volwassen is. natuurlijk gaat hier training inzitten, maar wat ik al zei, bijvoorbeeld Staffjes hebben de neiging om want minder goed met andere honden te kunnen nadat ze een jaar zijn ofzo). Binnenkort gaat de kleine naar school en kunnen we ook vriendjes en vriendinnetjes verwachten, dus de hond mag niet 'te' zelfstandig zijn taak volbrengen, zoals bv de Boerboel dat kan. Als wij zeggen dat het 'goed' is moet het voor de hond ook goed zijn (training weer, maar bij sommige rassen lastiger te bereiken).

Daarnaast verblijft de hond 24uur per dag buiten, natuurlijk met goede voorzieningen en wij zijn ook erg veel buiten. Zal niet in een kennel komen, maar in een afgezette tuin (nou vraag ik me af of het hek hoog genoeg is!) met een schuur tot zijn beschikking als hondehok.
En de hond mag 's nachts gerust slapen hoor ;) maar moet wel aanslaan als er iemand op ons erf komt die er niet hoort te zijn.

Verder wil ik graag agility gaan doen, en gehoorzaamheid in de zeg maar 8 maanden van het jaar dat het onder de 30 graden is en dus te doen is :D

Ja, we willen het liefste gaan voor een herder. Duitse vind ik zelf erg mooi, heb slechte ervaringen met Mechelaars, maar misschien een Hollander of een Laekense, die zijn ook super.

We zitten nog in de fase dat we eerst kijken of het uberhaupt allemaal mogelijk is, en wat voor ras we aan moeten denken.
Er is nog niets definitief besloten, ik heb nog geen fokkers opgezocht/aangeschreven etc etc :)

Ja, we zijn beide opgegroeid met honden, vriendliefs ouders hebben er op het moment 9, waarvan er 7 buiten lopen als waakhond (en die komen hier af en toe op bezoek). Ze wonen 500meter verder op, maar hun honden zullen het niet merken als er hier iets loos is. Zij hebben vooral labrador en lab mixjes, en de meesten zijn zo aan komen lopen, dat schijnt hier nogal eens te gebeuren.
Ook gebruiken ze er twee van voor de jacht.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:51

Aan komen lopen? Lol :=

Een dog slaat wel aan en zul je zeker horen, er zijn maar weinig rassen met zo'n doordringende blaf. Maar zoals gezegd zijn die minder geschikt voor het 'buitenleven'.

De meeste herders zijn ook graag bij hun baas maar toch geschikter voor het buiten zijn door oa hun vacht.
Als het daar een groot deel van het jaar erg warm is zou ik daar ook zeker rekening mee houden met je keuze, doggen hebben het snel warm maar bv een Duitse herder heeft een dikke vacht dus krijgt het ook warm bij hoge temperaturen.
Ik weet niet hoe koud het daar is in de winter? Ook iets om rekening mee te houden.

Wil je een hond die alleen aanslaat of moet hij ook wat doen als mensen zomaar doorlopen? Doggen kunnen meestal erg goed met kinderen maar er zijn ook rassen die kinderen ook als 'vreemd' zien en daar dus ook waaks op reageren.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:32

Hoihoi,

Welk hondje zou bij ons passen,
- redelijk groot huis, grote woonkamer, met een kleine tuin ongeveer 9 bij 9 meter maar wel zonder gras.
-klein formaat hondje.
- bij vacht geen voorkeur
- genoeg heeft aan 3/4 kleine wandelingen door de weeks van 20/25 minuutjes.
- in het weekend wel graag een boswandeling loopt.
- redelijk rustig in huis, wel lekker speels.
- niet zenuwachtig en het liefst niet te waaks.
- er zijn geen andere huisdieren in huis.
- zijn alleen grote kinderen in huis.
- aanhankelijk zou wel fijn zijn.
- 2x per week een uurtje of 5 alleen thuis kan zijn.

Ik weet dat veel van deze dingen ook per hond verschillen maar zo kunnen jullie misschien toch een beeld vormen van een ras!

iemand iemand?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:21

Rustig zijn in huis en speelsheid is een beetje tegenstrijdig, wat bedoel je daarmee?

En wat bedoel je met 3-4 kleine wandelingen door de weeks? Dat je de hond één keer per dag uitlaat?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:36

Ja, aan komen lopen. Vraag me niet hoe :)

Ennieweeee. De plannen zijn helaas voorlopig van de baan. Gister een lang gesprek gehad met vriendlief en we zijn beide niet overtuigd dat we de hond in de winter voldoende aandacht kunnen geven.
Wellicht dat we de hond in huis kunnen nemen (pertinent) maar dan zullen we eerst wat aan de vloeren moeten doen, want die zijn me te glad voor een grote hond waarbij de heupen een zorg kunnen zijn. Zeker voor een pup die lekker wil spelen vind ik het wat te link.
De andere honden slapen als ze niet buiten zijn, dus die hebben er geen last van.

Heel jammer, had me er stiekem op verheugd maar als we een hond erbij kiezen dan moet de hond er ook beter van worden.

Misschien komt er wel een klein keffertje :D (grapje).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:40

Honden wennen snel aan een gladde vloer, wij hebben ook laminaat en om eerlijk te zijn vind ik het wel fijn, nu haalt Baruch het tenminste niet in zijn hoofd om als een wilde door het huis te rennen :o

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 14:53

Wij hebben een eiken vloer van 100 jaar oud met hoogglans lak (nee, het is niet mooi en al helemaal niet praktisch). Ben echt bang dat het voor puppewup misschien wat te veel van het goede is. Hoeft immers maar een keer goed uit te glijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:09

Als je je er niet goed bij voelt, moet je het niet doen, meis. Ik vind dat eerlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 15:31

Hoe kom je aan zo'n vloer dan? Zit dat in het hele huis? En waarom is dat niet mooi?
Vind je 't niet zonde om die eruit te halen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:13

ja, die vloer gaat er niet uit :D Een hoogglans vloer heb ik nooit mooi gevonden, en het is super bewerkelijk. Kan niet stofzuigen ivm krassen, dus lang leve de bezem en swiffer wet jet :D
Er ligt zeil in de keuken en 2de woonkamer, alleen dat gaat er zeer binnenkort uit en wordt vervangen door nieuw zeil (teminste, dat wil ik graag). Onder dat zeil ligt namelijk weer die oude vloer, en in 3 kamers is dat bewerkelijk genoeg.
Buiten dat, het wordt er niet mooier op omdat de kleine er met speelgoed op speelt.

Maar goed, het is wel behoorlijk glad, en dat neemt wel een risico met zich mee. Het is wellicht wel een optie om kleden op de looppaden te leggen misschien.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 16:36

Goed nagedacht!

Moet ik zeggen, Jua is in de 2 weken dat het laminaat er lag 2x flink hard uitgegleden, hebben dus ook meteen super mooi zijl gekocht, niet van echt hout te onderscheiden.

Doggen horen niet zo te zijn, maar de meeste schieten weg als ze iets eng vinden (en dat kan heel veel zijn wat Jua betreft :+ )

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:59

sancha,weleens erover gedacht om 2 honden te nemen,als je een hond een maatje geeft kunnen ze prima buiten blijven hoor :j (ook met minder aandacht in de winter)

bij mij hebben de dogo's ook jaren buiten geleefd met zijn 2-tjes,nu de reu overleden is,hebben we de teef weer in huis genomen,en toch gaat ze elke dag weer in haar hok buiten liggen,en moet ik haar daar elke dag weer uit roepen om mee naar binnen te komen...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:56

Nou, het lot heeft anders beslist. Er is een 1jarig choco labje op ons pad gekomen, die haar hele leventje in een klein hondenhok heeft gewoond (misschien 2x1 meter). Ze loopt hier nu in de achtertuin.
Ze is gek op water, neemt een aanloop en PLONST in het zwembad. Ze is heel vriendelijk maar een beetje angstig nog, kent niet eens haar eigen naam (Sophie), maar ik geloof dat het helemaal goed komt.
Ik ga van de winter wel kamperen bij d'r :D

Vriendlief kreeg haar aangeboden op zijn werk, en nadat hij thuiskwam en me dat verhaal vertelde hebben we haar gelijk opgehaald.

We zien wel hoe het gaat lopen. Niet erg doordacht maar alles beter dan in een kenneltje in de modder.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 16:05

AngelofLove schreef:
Ik zal dit centrale topic dan maar openen denk :-)

Mijn man en ik zijn op langere termijn (lees, volgend jaar zomer of later) op zoek naar een nieuwe hond.
De situatie: We verhuizen over 3 maanden vandaar onze keuze om eerst zelf goed gesetteld te zijn en dan pas een hond te nemen. De woonsituatie wordt een zogenaamd duplex-appartemt. Dus ruime woonkamer op de eerste etage, ruim dakterras en 3 slaapkamers en badkamer boven. Daarnaast hebben we ook nog een stuk gras achter het appartementenblok (bestaande uit 4 appartementen, 2 beneden, 2 boven). Ons appartement ligt aan het kanaal met een breed en lang jaagpad erlangs.
Mijn man heeft een 8 - 16 baan en ik ben hooguit 2-3 uurtjes per dag weg maar dit zal in het begin zeker nog niet van toepassing zijn.
Manlief is helemaal weg van de border collie maar ik vraag me af of dit wel verstandig is in een appartement. We willen er dan wel actief een sport mee beoefenen (agility of flyball, misschien ook schapendrijven in geval van een BC). We hebben alle tijd om hem meerdere keren per dag een flinke wandeling te geven en hem te kunnen laten 'werken'.
Zelf ben ik helemaal verliefd op Berner Senners, maar vind die niet verstandig met trap lopen etc... Een Berner til je nou eenmaal niet makkelijk de trap op :-)
Wat vinden jullie bokkers van het nemen van een Border Collie? Of hebben jullie nog andere ideeën en zo ja, waarom juist dat ras?

Ik heb niet een tip over een bepaald ras.. maar het maakt eigenlijk niet uit of je nou een oude of jonge hond neemt want je bent per dag heel lang thuis.. succes!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 10:34

@Sancha: Idd niet echt wat jullie voor ogen hadden en ook niet helemaal goed doordacht, maar ik zou zoiets ook echt niet kunnen weerstaan... K vind het super dat jullie zo'n 'kneusje' in huis nemen!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:15

Ja doordacht is het ook niet. Maar ze is vreselijk lief en voelt zich prima nu. Echt een jonge lompe lab.
Voordeel is dat ze helemaal geen opvoeding heeft gehad, dus gewoon vanaf het begin af aan beginnen in plaats van eerst de foute dingen af te leren.
Ze is nu 36 uur hier. Kan goed met de andere honden overweg, ze weet al een beetje haar naam. Ook kan ze nu een beetje aan de riem lopen, eerst verstijfde ze helemaal als ze een halsband om had.
Ze leert wel aardig snel, ik denk dat we er een hele leuke hond aan hebben als ze eenmaal wat opvoeding heeft gehad.

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:38

Wij zoeken een lieve hond die van knuffelen houd, niet zo'n klein ding :P
We wonen met z'n 2-en(mijn moeder en ik, ik ben 12 jaar) in een huis met een ruime woonkamer, grote achtertuin(7 bij 15?) waar hij ook in zou kunnen, en een bijkeuken. Het liefst wel een beetje een speelse hond.
ik moet wel naar school, maar mijn moeder werkt thuis dus die kan er hele dagen voor hem zijn.
wij dachten zelf aan een berner sennen, is dat wat denken jullie?
alvast bedankt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:42

niemand hier die mij advies kan geven?of een galgo/greyhound iets kan zijn??
(mijn vragen staan 2 pagina's terug..)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:44

Heb je je al een beetje in het ras verdiept? Dit ras is namelijk erg zwak, heeft veel gezondheidsproblemen en ik hoorde laatst van iemand van de hondenopvang dat de gemiddelde levensverwachting inmiddels 4 jaar is....

Verder zijn het wel erg leuke en lieve honden hoor!

@DC: Heb geen ervaring met die rassen, dus kan je er niets over vertellen...

michelle_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:45

joyce2 schreef:
Heb je je al een beetje in het ras verdiept? Dit ras is namelijk erg zwak, heeft veel gezondheidsproblemen en ik hoorde laatst van iemand van de hondenopvang dat de gemiddelde levensverwachting inmiddels 4 jaar is....

Verder zijn het wel erg leuke en lieve honden hoor!

@DC: Heb geen ervaring met die rassen, dus kan je er niets over vertellen...

had je dit tegen mij of tegen DC