Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AngelofLove schreef:Ik zal dit centrale topic dan maar openen denk![]()
Mijn man en ik zijn op langere termijn (lees, volgend jaar zomer of later) op zoek naar een nieuwe hond.
De situatie: We verhuizen over 3 maanden vandaar onze keuze om eerst zelf goed gesetteld te zijn en dan pas een hond te nemen. De woonsituatie wordt een zogenaamd duplex-appartemt. Dus ruime woonkamer op de eerste etage, ruim dakterras en 3 slaapkamers en badkamer boven. Daarnaast hebben we ook nog een stuk gras achter het appartementenblok (bestaande uit 4 appartementen, 2 beneden, 2 boven). Ons appartement ligt aan het kanaal met een breed en lang jaagpad erlangs.
Mijn man heeft een 8 - 16 baan en ik ben hooguit 2-3 uurtjes per dag weg maar dit zal in het begin zeker nog niet van toepassing zijn.
Manlief is helemaal weg van de border collie maar ik vraag me af of dit wel verstandig is in een appartement. We willen er dan wel actief een sport mee beoefenen (agility of flyball, misschien ook schapendrijven in geval van een BC). We hebben alle tijd om hem meerdere keren per dag een flinke wandeling te geven en hem te kunnen laten 'werken'.
Zelf ben ik helemaal verliefd op Berner Senners, maar vind die niet verstandig met trap lopen etc... Een Berner til je nou eenmaal niet makkelijk de trap op
Wat vinden jullie bokkers van het nemen van een Border Collie? Of hebben jullie nog andere ideeën en zo ja, waarom juist dat ras?
joyce2 schreef:Heb je je al een beetje in het ras verdiept? Dit ras is namelijk erg zwak, heeft veel gezondheidsproblemen en ik hoorde laatst van iemand van de hondenopvang dat de gemiddelde levensverwachting inmiddels 4 jaar is....
Verder zijn het wel erg leuke en lieve honden hoor!
@DC: Heb geen ervaring met die rassen, dus kan je er niets over vertellen...