Pitbulls scheuren kind (6) aan stukken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:08

Martine_R schreef:
pharagirlke schreef:
Ze worden niet meer geselecteerd op agressie zoals vroeger. ;) Dus dat zou er wel uit gefokt moeten zijn onderhand. :') Ik ken ook niet meer veel poedels die je zo mee de jacht op kan pakken :')

Dus jij denkt dat er totaal geen onderscheid meer is in die hondengroepen? Hoe komt het dan dat bijvoorbeeld Jack Russels (vroeger gebruikt voor vossenjachten) vaak nog graag in holen kruipen, dat Newfoundlanders (vroeger gebruikt als reddingshonden) vaak in elke plas springen die ze zien?

Dat de agressie die vroeger in de vechthonden gefokt is, er nu helemaal uitgefokt zou zijn, is pure onzin. Dat maakt ze vaak wat pittiger dan bijvoorbeeld jachthonden. (Zoals de poedel ;) )

Ik zie ook herders die graag in holen kruipen, zelfs chichuachua's :') Dus neen, ik denk niet dat daar zoveel onderscheid in is als dat jij hier probeert te beweren. De ene hond is geschikter voor bepaalt werk door bepaalde eigenschappen en de bouw (intelligentie bij de schaapshond en de kleine compacte bouw van de jack voor vossenjachten) maar dat betekent niet dat de ene hond agressief is en de andere hond niet.

Karakter is voor elke hond individueel. Ik heb hier een jack liggen die je met de beste wil van de wereld niet aan het jagen krijgt. Interesseert haar niet, zelfs apporteren krijg ik haar niet aangeleerd :roll: Dan zullen vast alle jacks zo zijn :)* Immers. karakter word er echt niet zo makkelijk uit gefokt dus kan het niet geloven dat er JR zijn die wel jagen :n Onmogelijk. :D

Annn

Re: Pitbulls scheuren kind (6) aan stukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 18:50

Tuurlijk heeft ieder ras nog steeds zijn eigenschappen.
Ik heb een border collie, en die luistert super, maar als ik langs schapen moet, lijn ik haar gelijk aan, anders ben ik haar echt kwijt.
En er zullen altijd honden zijn die niet helemaal in het plaatje van het bijbehorende ras.
Pitbulls staan er om bekend dat ze agressief zijn in vergelijking met andere rassen, dat blijft er heus wel in.

Die puppy's moeten gewoon een goede baas hebben die ze leert wat ze wel en niet mogen doen, afmaken lijkt me niet nodig :=

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:49

DvdKloof schreef:
sowieso heel dom om een kind de honden te laten voeren.. vooral pitbulls.

}:0 ....................

(en ik had het stukje van 13x zo hard bijten verkeerd begrepen menino,sorry! ik geloof trouwens niet dat er onder de pitbulls zoveel meer rotte appels zijn,een incident wordt alleen veel vaker naar buiten gebracht. ook vanwege de meer ingrijpende gevolgen,en het klinkt spectaculair natuurlijk ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:04

Zou kunnen, heel jammer dat daar geen gegevens over zijn... :)
Want dat iedereen roept dat pitbulls zo snel bijten (of juist niet!) is in feite nergens op gebasseerd... En dat lijkt me eigenlijk ook wel vervelend, juist als liefhebber voor het ras....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:32

Dan vraag ik mij af wie laat een 6 jarige jongen nu 3 pitbulls met pups voeren? Zal geen leuk zicht geweest zijn. Is weer jammer, verkeerde honden in verkeerde situatie. Gaat altijd zo.
Vorige week ofzo hier ook mensen, waaronder kindje aangevallen toen ze twee grote honden gingen voederen bij de eigenaars (die op vakantie waren) thuis. Weeral verkeerde situatie. Helemaal niet slim.

Over het feit dat pitbulls snel bijten of niet. Feit is dat ze gefokt zijn voor dat doel, dus ergens moet hun grens toch anders liggen dan andere honden, anders zou het fokdoel heel erg mislukt zijn, dat is volgens mij totaal niet het geval. Kunnen fantastische honden zijn, maar weeral plaats ze in de verkeerde situatie en je krijgt dit...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:21

Menino schreef:
pharagirlke schreef:
Ik ben gebeten door eentje en ja, ik heb daar nog steeds een litteken van ook al was het ding maar een maand of 3-4. Toch ga ik gen onzin uit kramen over dat het knopje om gaat. Dat ze hard kunnen bijten is een feit, dat bij elke hond ooit "een knopje om gaat" is waanzin en angst.

nou mss ging er bij die hond ook geen knopje om, maar voelde die hond zich gewoon bedreigd of was díé idd niet opgevoed (ik weet niet of het je eigen hond was of die van iemand anders :) )
Dat er bij die hond geen knopje om geen wil niet zeggen dat er binnen het hele ras geen knopjes omgaan. Want dat heb ik met mijn eigen ogen mogen aanschouwen. En ik denk dat deze rassen daar ook wel wat meer aanleg hebben dan een willekeurige koningspoedel.
Want je kan wel zeggen dat het toeval, maar persoonlijk vind ik het wel bést typisch dat het nou net de bull was die dit deed, terwijl er nog 30 andere honden waren (waarmee ik niet wil zeggen dus dat het bij een ander ras niet kan voorvallen, maar bij dit ras mss toch een tikkeltje sneller).

Het was niet mijn eigen hond. Het was de hond van mijn stiefbroer. Het dier is op 6 maanden af gemaakt omdat er wat mis zat in zijn hoofd. :) Hij heeft drie keer aangevallen en de derde keer is mijn stiefbroer naar spoed kunnen gaan voor een stel hechtingen en is de hond diezelfde dag nog afgemaakt... Er ging bij hem dus idd een knopje om maar er scheelde gewoon wat met dat dier. Een pup van drie maanden die op zo'n manier bijt (op aanvallen af eigenlijk) is geen normale hond. Ik zelf houd geen pitbulls/staffords. Ken niet genoeg van het ras om er degelijk mee om te gaan en ik wil zo'n dier niet verpesten. :) Ik heb een JR thuis zitten ;) Bedreigt voelde ie zich niet want in eerste instantie kwam ie spelend op me af en kwam die op mijn schoot liggen en hij lag heel rustig, ik was naar zijn nieuwe aqua aan het kijken dus ik zat gewoon rustig voor dat ding toen die ineens mijn arm vast had ;) Mijn stiefbroer die langs me zat heeft gelukkig razend snel gereageerd en hij heeft alle geluk snel losgelaten omdat de "pup" in hem even de overhand nam en hij onzettend schrok van mijn stiefbroer die hem bij zijn neus pakte om hem los te doen laten. Hij kan zich dus niet bedreigt gevoeld hebben, had hem nl niet vast of niets, hij lag met zijn hoofd op mijn arm en ik dacht dat ie half lag te maffen.... Mis gedacht :')

Op wat is dat stuk van "dat net een bull dit deed terwijl er nog 30 andere honden waren" ?
Ik reageer zo laat omdat ik dit bericht net pas gelezen heb :o

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:14

zitake schreef:
Dan vraag ik mij af wie laat een 6 jarige jongen nu 3 pitbulls met pups voeren? Zal geen leuk zicht geweest zijn. Is weer jammer, verkeerde honden in verkeerde situatie. Gaat altijd zo.
Vorige week ofzo hier ook mensen, waaronder kindje aangevallen toen ze twee grote honden gingen voederen bij de eigenaars (die op vakantie waren) thuis. Weeral verkeerde situatie. Helemaal niet slim.

Over het feit dat pitbulls snel bijten of niet. Feit is dat ze gefokt zijn voor dat doel, dus ergens moet hun grens toch anders liggen dan andere honden, anders zou het fokdoel heel erg mislukt zijn, dat is volgens mij totaal niet het geval. Kunnen fantastische honden zijn, maar weeral plaats ze in de verkeerde situatie en je krijgt dit...

Hmm, goede beschrijving :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:53

Wat alleen vaak word vergeten vind ik is dat de "pittbul"achtige honden wel gefokt zijn met agressie om te vechten,maar die agressie hoort zich in de meeste gevallen alleen te uiten tegen andere HONDEN,en niet tegen mensen!
Ze hebben vaak juist een onwijze liefde voor mensen en zullen alles voor jou doen!
Het kunnen vrij jaloerse honden zijn,vooral als ze eerst alleen waren en er komt een kindje bij,het is dan uiterst belangrijk bij vooral dit ras (niet dat het bij andere rassen minder is hoor )zorgen dat ze er goed bij betrokken worden en mensen ze niet vergeten als ze eigen kinderen krijgen wat vaak gebeurt helaas.
(zo zijn er namelijk ook al wat kinderen gebeten wat erna in het nieuws kwam maar wat er dan weer niet bij verteld werd,en de hond als boeman word afgeschildert terwijl de fout eigenlijk bij de mensen ligt.. :( )
Vaak is de agressie tegen mensen een verkeerde opvoeding geweest,wat heel erg jammer is!

Klein voorbeeld , toen we onze hond gingen halen als pup,en we gaven hem z'n eerst botje was hij er helemaal blij mee,ik liep naar hem toe en wilde het pakken,en die kleine meneer ging me toch tekeer,hij bescherme heel het bot met zijn leven!
Heb hem toen eerst gestraft,bot afgepakt en weer gegeven,hij schrok van de straf,kwam erachter dat er niks gebeurde en hij zijn bot terug kreeg en heeft het daarna nooit meer gedaan.

Stel dat we hem hadden gelaten of dachten nou hij heeft zeker honger,dat doen we maar niet meer,had hij misschien in de toekomst ook zo kunnen reageren zoals de honden van het artikel wanneer mijn toekomstige kind hem zou gaan voeren,moet er toch niet aan denken..

En ik denk dat Pittbuls zeker niet snel bijten onzin vind ik dat! ben in mijn leven door 3 honden gebeten,en alle 3 van die kleine schattige honden ! (was kind en aaide ook alles wat om mij heen liep,grote dog of klein ceasar hondje,ging meteen op de knieen kroelen ermee wat mij dus 3 keer een beet heeft opgelevert)

denk eerder dat nog een probleem van bijtincidenten van pittbul achtige honden is dat ze niet waarschuwen,een andere hond die iets zat is zal eerst zijn lip optrekken,grommen,duidelijk laten merken dat hij ergens niet van gedient is,pittbul achtige daarentegen,waarschuwen zelden tot bijna nooit,en zullen meteen bijten (ook tegen andere honden) als ze iets zat zijn,waardoor mensen/kinderen langer kunnen doorgaan met hem vervelen zonder dat ze het doorhebben soms (hadden ze eerst een waarschuwing gehad waren veel ongelukken/bijtincidenten waarschijnlijk ook niet gebeurt)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 11:24

Petulan schreef:
zitake schreef:

Hmm, goede beschrijving :)

Amen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:00

pharagirlke schreef:
Menino schreef:
nou mss ging er bij die hond ook geen knopje om, maar voelde die hond zich gewoon bedreigd of was díé idd niet opgevoed (ik weet niet of het je eigen hond was of die van iemand anders :) )
Dat er bij die hond geen knopje om geen wil niet zeggen dat er binnen het hele ras geen knopjes omgaan. Want dat heb ik met mijn eigen ogen mogen aanschouwen. En ik denk dat deze rassen daar ook wel wat meer aanleg hebben dan een willekeurige koningspoedel.
Want je kan wel zeggen dat het toeval, maar persoonlijk vind ik het wel bést typisch dat het nou net de bull was die dit deed, terwijl er nog 30 andere honden waren (waarmee ik niet wil zeggen dus dat het bij een ander ras niet kan voorvallen, maar bij dit ras mss toch een tikkeltje sneller).

Het was niet mijn eigen hond. Het was de hond van mijn stiefbroer. Het dier is op 6 maanden af gemaakt omdat er wat mis zat in zijn hoofd. :) Hij heeft drie keer aangevallen en de derde keer is mijn stiefbroer naar spoed kunnen gaan voor een stel hechtingen en is de hond diezelfde dag nog afgemaakt... Er ging bij hem dus idd een knopje om maar er scheelde gewoon wat met dat dier. Een pup van drie maanden die op zo'n manier bijt (op aanvallen af eigenlijk) is geen normale hond. Ik zelf houd geen pitbulls/staffords. Ken niet genoeg van het ras om er degelijk mee om te gaan en ik wil zo'n dier niet verpesten. :) Ik heb een JR thuis zitten ;) Bedreigt voelde ie zich niet want in eerste instantie kwam ie spelend op me af en kwam die op mijn schoot liggen en hij lag heel rustig, ik was naar zijn nieuwe aqua aan het kijken dus ik zat gewoon rustig voor dat ding toen die ineens mijn arm vast had ;) Mijn stiefbroer die langs me zat heeft gelukkig razend snel gereageerd en hij heeft alle geluk snel losgelaten omdat de "pup" in hem even de overhand nam en hij onzettend schrok van mijn stiefbroer die hem bij zijn neus pakte om hem los te doen laten. Hij kan zich dus niet bedreigt gevoeld hebben, had hem nl niet vast of niets, hij lag met zijn hoofd op mijn arm en ik dacht dat ie half lag te maffen.... Mis gedacht :')

Op wat is dat stuk van "dat net een bull dit deed terwijl er nog 30 andere honden waren" ?
Ik reageer zo laat omdat ik dit bericht net pas gelezen heb :o

Ik snap je zin niet helemaal :o
Maar wij hebben een hondendagopvang, en iedere dag zo'n kleine 30 honden...
Ik denk dat we per week zo'n 50 verschillende honden hebben ? (veel komen natuurlijk meerdere keren) . Maar op het moment dat de bull aanviel zaten er iets minder dan 30 honden in de ren... (niet allemaal in 1 dezelfde ren overigens..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:01

cocochanel schreef:
Wat alleen vaak word vergeten vind ik is dat de "pittbul"achtige honden wel gefokt zijn met agressie om te vechten,maar die agressie hoort zich in de meeste gevallen alleen te uiten tegen andere HONDEN,en niet tegen mensen!
Ze hebben vaak juist een onwijze liefde voor mensen en zullen alles voor jou doen!
Het kunnen vrij jaloerse honden zijn,vooral als ze eerst alleen waren en er komt een kindje bij,het is dan uiterst belangrijk bij vooral dit ras (niet dat het bij andere rassen minder is hoor )zorgen dat ze er goed bij betrokken worden en mensen ze niet vergeten als ze eigen kinderen krijgen wat vaak gebeurt helaas.
(zo zijn er namelijk ook al wat kinderen gebeten wat erna in het nieuws kwam maar wat er dan weer niet bij verteld werd,en de hond als boeman word afgeschildert terwijl de fout eigenlijk bij de mensen ligt.. :( )
Vaak is de agressie tegen mensen een verkeerde opvoeding geweest,wat heel erg jammer is!

Klein voorbeeld , toen we onze hond gingen halen als pup,en we gaven hem z'n eerst botje was hij er helemaal blij mee,ik liep naar hem toe en wilde het pakken,en die kleine meneer ging me toch tekeer,hij bescherme heel het bot met zijn leven!
Heb hem toen eerst gestraft,bot afgepakt en weer gegeven,hij schrok van de straf,kwam erachter dat er niks gebeurde en hij zijn bot terug kreeg en heeft het daarna nooit meer gedaan.

Stel dat we hem hadden gelaten of dachten nou hij heeft zeker honger,dat doen we maar niet meer,had hij misschien in de toekomst ook zo kunnen reageren zoals de honden van het artikel wanneer mijn toekomstige kind hem zou gaan voeren,moet er toch niet aan denken..

Maar dat geldt natuurlijk voor iedere hond.. En niet ieder hondenras staan bekend om hun bijtincidenten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:12

cocochanel schreef:

Ik had dat persoonlijk anders aangepakt, dit is wel een manier om agressie uit te lokken, en dat wil je helemaal niet.
Geef hem iets lekkers erbij, pakt hij dat, dan haal je voorzichtig het botje weg, geeft hem een aai over de bol en beloont hem met je stem en geeft het botje weer terug. Het is namelijk helemaal niet normaal voor een hond dat je eten afstaat en het vervolgens weer terugpakt. Dat doet de Alpha in de roedel ook niet. Wil niet zeggen dat je je hond niet moet leren dat eten afgepakt kan worden!

Door hem iets lekkers erbij te geven (wat je natuurlijk veel vaker moet doen) leert de hond op den duur dat het positief is als jij bij zijn eten zit, en voorkom je voernijd. Op deze manier krijgt hij een negatieve associatie ermee. Bij een oudere hond had je een groot probleem gehad door deze actie, het is namelijk vanuit de hond gezien ook nog eens een onterechte straf.
De reactie van jouw hond was namelijk een heel normale reactie, en je zou het zo moeten aanpakken, dat je die reactie voorkomt.

Ja, een hond moet leren dat er mensen bij zijn bak kunnen komen, en daar niet agressief op reageren. Maar de manieren van aanleren verschillen wel, en je kunt het imo beter aanleren op een manier die vanuit de hond gezien logisch is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-09 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:13

Menino schreef:
Maar dat geldt natuurlijk voor iedere hond.. En niet ieder hondenras staan bekend om hun bijtincidenten...

Ja dat geld ook voor alle honden,bedoelde er ook eigenlijk niet specifiek de pittbull achtige mee,maar de opvoeding van een hond in het algemeen! ;) misschien niet helemaal duidelijk geweest inderdaad...
Maar daarbij komt dan wel dus dat andere honden vaak eerst waarschuwen,een poedel zal dan waarschijnlijk eerst grommen om te zeggen wegwezen dit eten is van mij,daar waar een pittbulachtige wacht tot de grens en vervolgens meteen bijt en niet waarschuwt ;)
en doordat hun meer schade aanrichten wanneer ze bijten staan ze meer bekend om hun bijtincidenten,maar denk dat er vaker kinderen/mensen door een ander hondenras zijn gebeten,maar omdat de schade dus beperkt bleef,niemand er verder van hoort!
(en bij pittbullachtige dus meteen in het nieuws komt!)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:37

Yamcha schreef:
Ik had dat persoonlijk anders aangepakt, dit is wel een manier om agressie uit te lokken, en dat wil je helemaal niet.
Geef hem iets lekkers erbij, pakt hij dat, dan haal je voorzichtig het botje weg, geeft hem een aai over de bol en beloont hem met je stem en geeft het botje weer terug. Het is namelijk helemaal niet normaal voor een hond dat je eten afstaat en het vervolgens weer terugpakt. Dat doet de Alpha in de roedel ook niet. Wil niet zeggen dat je je hond niet moet leren dat eten afgepakt kan worden!

Door hem iets lekkers erbij te geven (wat je natuurlijk veel vaker moet doen) leert de hond op den duur dat het positief is als jij bij zijn eten zit, en voorkom je voernijd. Op deze manier krijgt hij een negatieve associatie ermee. Bij een oudere hond had je een groot probleem gehad door deze actie, het is namelijk vanuit de hond gezien ook nog eens een onterechte straf.
De reactie van jouw hond was namelijk een heel normale reactie, en je zou het zo moeten aanpakken, dat je die reactie voorkomt.

Ja, een hond moet leren dat er mensen bij zijn bak kunnen komen, en daar niet agressief op reageren. Maar de manieren van aanleren verschillen wel, en je kunt het imo beter aanleren op een manier die vanuit de hond gezien logisch is.

Hier kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Eten is een eerste levensbehoefte voor een hond, natuurlijk verdedigt hij dat. Sommige honden zullen hun eten ook tegen de alpha verdedigen, als ze niet eten, gaan ze dood.
De manier die jij beschrijft, Yamcha, vind ik een prima manier om ze te leren dat je wel bij het voer mag komen. Maar dan nog alleen in noodgevallen (en kinderen moeten met hun tengeltjes van het voer afblijven), ik vind dat je de hond zoveel mogelijk met rust moet laten als hij eet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:41

Menino schreef:
Zou kunnen, heel jammer dat daar geen gegevens over zijn... :)
Want dat iedereen roept dat pitbulls zo snel bijten (of juist niet!) is in feite nergens op gebasseerd... En dat lijkt me eigenlijk ook wel vervelend, juist als liefhebber voor het ras....

inderdaad,je probeert je geliefde ras te verdedigen met feiten,niet met verhaaltjes die uit de duim gezogen zijn of via via via gehoord van iemand.

er zijn inderdaad veel bijtincitenten met pitbulls bekend,omdat de schade gewoon groter is als er wat gebeurd.
ik ken ook veel bijtincidenten met andere rassen,alleen is de schade misschien een paar gaatjes in je been en een blauwe plek.
lang niet zo heftig,en zal dus ook minder snel in de bekendheid komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 14:54

Diablo schreef:
Yamcha schreef:

Hier kan ik het niet anders dan mee eens zijn. Eten is een eerste levensbehoefte voor een hond, natuurlijk verdedigt hij dat. Sommige honden zullen hun eten ook tegen de alpha verdedigen, als ze niet eten, gaan ze dood.
De manier die jij beschrijft, Yamcha, vind ik een prima manier om ze te leren dat je wel bij het voer mag komen. Maar dan nog alleen in noodgevallen (en kinderen moeten met hun tengeltjes van het voer afblijven), ik vind dat je de hond zoveel mogelijk met rust moet laten als hij eet.

Dank je, en met je laatste opmerking ben ik het zeer zeker eens.
Kinderen moeten idd niet bij het voer komen, en ook niet voeren, een kind staat voor een hond lager in rang. Dat kan vanuit de mens wel niet acceptabel zijn, het is een feit, en het is verstandig om daar rekening mee te houden :)
De Alpha accepteert het trouwens ook als ze hun eten verdedigen, dat is normaal en natuurlijk gedrag. Je hoort ze als mens daar niet voor op de kop te geven. Je kunt nadenken, je hebt je verstand niet voor niets gekregen, en dus kun je manieren bedenken, om het gedrag te krijgen wat je wilt, op een heel positieve manier.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:11

Yamcha schreef:
De Alpha accepteert het trouwens ook als ze hun eten verdedigen, dat is normaal en natuurlijk gedrag. .

:= wil jij dit dan even bij mijn alpha hond in haar oortjes komen fluisteren??

als zij een kluif wil hebben wat een andere hond aan het kauwen is,dan vind zij dat de andere honden dat op 1 blik van haar " >;) " hun kluifje waardig aan hare majesteit moeten afstaan...eten verdedigen van een andere hond ontaard echt in een mega gevecht,hebben we inmiddels mogen ontdekken...en onze koningin blijkt niet echt koninginnig te knokken... :n :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:14

Zal ik dat maar eens komen doen dan :D

Toch apart, is de eerste keer dat ik dat hoor :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 15:26

Ik heb een dobermann en die kun je gerust 100x zn eten wegnemen. kat eet vaak samen met hem uit dezelfde bak. Kwestie van opvoeding zeker. Van toen hij pup was, moest hij eerst zitten, rustig zijn en pas toen kwam de bak voer. Hij at niet voor ik zei dat het goed was, is nu 6 jaar later net zo. Iedereen, zelfs kinderen kunnen zn eten wegnemen. Hij gaat gewoon zitten en wacht tot het terugkomt. Met kat net hetzelfde. Hij wacht gewoon tot ze klaar is of weggaat. :) Is toch zo makkelijk denk ik dan zo.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:50

zitake schreef:
Ik heb een dobermann en die kun je gerust 100x zn eten wegnemen. kat eet vaak samen met hem uit dezelfde bak. Kwestie van opvoeding zeker. Van toen hij pup was, moest hij eerst zitten, rustig zijn en pas toen kwam de bak voer. Hij at niet voor ik zei dat het goed was, is nu 6 jaar later net zo. Iedereen, zelfs kinderen kunnen zn eten wegnemen. Hij gaat gewoon zitten en wacht tot het terugkomt. Met kat net hetzelfde. Hij wacht gewoon tot ze klaar is of weggaat. :) Is toch zo makkelijk denk ik dan zo.

Natuurlijk doet niet iedere hond een moordaanslag als er aan zijn voer gezeten wordt ;) . Gelukkig maar, anders waren er al heel wat meer bijtgevallen geweest, denk ik. Ik zei het al eerder: het het is eigenlijk een wonder dat er niet meer ongelukken gebeuren, als je ziet hoe fout wij omgaan met onze honden.....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:53

kimmie261 schreef:
Yamcha schreef:
De Alpha accepteert het trouwens ook als ze hun eten verdedigen, dat is normaal en natuurlijk gedrag. .

:= wil jij dit dan even bij mijn alpha hond in haar oortjes komen fluisteren??

als zij een kluif wil hebben wat een andere hond aan het kauwen is,dan vind zij dat de andere honden dat op 1 blik van haar " >;) " hun kluifje waardig aan hare majesteit moeten afstaan...eten verdedigen van een andere hond ontaard echt in een mega gevecht,hebben we inmiddels mogen ontdekken...en onze koningin blijkt niet echt koninginnig te knokken... :n :D

Ja dat kan. Maar dan nog kan het dus wel zo zijn dat een hond lage rin rang, tóch zijn eten probeert te verdedigen. Ik vind dat vokomen normaal. De hond begrijpt niet dat het opvoeding van onze kant is, kan het ook niet beredeneren, je haalt zijn levensbehoefte weg. Als hij niet eet, gaat hij dood, dus móet hij zijn eten wel verdedigen. Dat het daarbij kan ontaarden in een gevecht, neemt hij dan soms op de koop toe.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:14

dan denk ik wel dat karakter daar ook in meedoet.

een hond die redelijk dominant is zal eerder zijn voer verdedigen en een poging doen om alpha te worden( baas proberen te overwinnen)

Mijn mechelaar had nog wel eens de neiging om mensen uit te testen, om zo te zien hoe ver hij kon gaan.
Bij mij niet,maar hij wou graag baas zijn over andere mensen/honden.
Niet gemeen hoor, is een schat van een hond.

En ik denk wel dat pitbullachtigen een lage grens hebben tot wanneer ze bijten.
Ze zijn misschien iets minder tolerant, maar dat is het ras.
Daar moet je rekening mee houden en mee leren omgaan.
Niet iedereen kan daarom een pitbull hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:57

Hmmm.... bij mijn weten is voer verdedigen van een andere orde als dominant gedrag.

Sowieso geloof ik niet erg in de stelling dat elke hond de baas wil worden. Hij zal dat wel doen als het in zijn ogen niet duidelijk is wie er de baas is....... je wordt nl niet de baas door te schreeuwen en een grote bek te hebben, maar doordat je de capaciteiten hebt om leiding te geven en dat ook doet.

Maar een hond die weet wat zijn plaats is, en voor wie alles duidelijk is, zal geen pogingen in die richting doen, is mijn ervaring.
Dat veel mensen denken dat elke hond dat doet, zegt imo meer over de capaciteiten van de gemiddelde hondenbezitter, als over de gemiddelde hond.
Ik ben maar weinig dominante honden tegengekomen. En de echte dominante honden zijn vaak ontzettende lieverds, met wie heel goed samen te werken is, al zul je ze er wel van moeten overtuigen dat jij echt wel een goede leider bent.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 10:47

Yamcha schreef:

Zo doe ik het normaal ook en zeg ook niet dat dit de oplossing was maar dit was een reactie op een actie..
Ging niet echt naar hem toe om zijn bot aftepakken,maar om te kijken bij hem en z'n botje,net een nieuwe pup,ben je toch blij mee en wil je aandacht geven en mee spelen,was namelijk niet zo'n bot dat hij 1,2,3 ophad was een groot bot,en toen ik aankwam gebeurde het meteen,had het ook niet verwacht,had ik dan daarna eerst weg moeten lopen om iets anders lekkers erbij te pakken ?
Neem aan dat je ook dan meteen moet reageren en het niet moet tolereren of ben ik nou gek ?
Zodra je wegloopt geef je hem gewonnen in principe ?

Zul je misschien wel zeggen dat ik meteen iets lekkers had moeten meenemen,maar ging dus niet echt zijn bot afpakken maar wilde spelen ermee dus niet aan gedacht.. en snap het ook wel,hij was net bij me,en kwam uit een nest van 9 puppy's waar hij waarschijnlijk ook zijn eten moest verdedigen maar had er niet aan gedacht op dat moment en ook niet die reactie verwacht!

Wilde met dit voorbeeld meer zeggen dat wanneer je dit toestaat bij een pup of een hond,en geloof me er zijn genoeg mensen die zo'n reactie van een hond graag zien,en hem maar laten,of al te bang zijn van hun eigen hond om daar iets over te zeggen,waardoor er zulde ongelukken kunnen komen als uit het artikel!

Normaal doe ik het ook hoor,als ik iets wegpak geef ik hem eerst iets anders of een speeltje,en bij een oudere hond/herplaatser of een hond die ik niet ken,zou ik dat natuurlijk ook zo doen en nooit zomaar zijn eten afproberen te pakken,maar zoals ik al zei,had ik deze reactie niet verwacht van die kleine pup en vond ik mijn reactie op dat moment wel terecht.. ( daarbij was de staf een wat hardere nee,mag niet ,met een boze blik,met een reactie van oh oeps ok,beetje kwispelend vragend om zijn botje ;) Kon niet zeggen dat hij daar agressief op reageerde,ben daarna ook met hem gaan spelen en toen was het goed...kon ik hem pakken en was het geen probleem meer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 12:38

Ik ga er toch nog even op in, omdat ik dit soort dingen best belangrijk vind.
In je andere post schrijf je: ik liep naar hem toe en wilde het pakken, dat wekte bij mij de indruk dat je er naar toe liep om het af te pakken, en dat vond ik niet wijs, niet verstandig.

Voor ik verder ga:
Besef wel dat "niet aan gedacht" de hoofdreden is waarom er ongelukken met honden gebeuren. Veel dingen gebeuren echt neit met een verkeerde bedoeling, om de hond te pesten, om eten af te pakken, maar kunnen in de ogen van de hond wél totaal verkeerd overkomen (en in veel gevallen terecht ook). "Niet aan gedacht" veroorzaakt het gros van de bijtincidenten.

Jouw bedoeling was ook niet verkeerd.
De fout die jij maakte, was niet nadenken, en dat is een fout die eigenlijk nooit mag maken....... toen gaf je de pup op de kop voor een reactie die voorkomen had kunnen worden, en in de 2e plaats volkomen normaal was. Ik blijf je reactie dus onterecht vinden, hoewel die wel begrijpelijk is.
Ik zou in dit geval even niet reageren (dus echt even volkomen negeren), ook omdat het om een pup gaat, bij een volwassen hond is hetzelfde, uiteraard, maar dan nog. Ook niet weglopen, want uitvallen mag je hoe dan ook nooit belonen. In dit geval was weglopen een beloning geweest, dat heb je heel goed. Dus koel blijven, relaxed, zodat het gedrag geen effect heeft.
Pas als de pup weer gekalmeerd is, ga je iets heel lekkers halen, en proberen te ruilen, en dan spelen. Op die manier zou het ongewenste gedrag geen effect hebben gehad, en dus geen gevolg, geen leermoment, en zou je het hele gebeuren positief kunnen afsluiten, met een heel gewenste reactie, en een positieve ervaring voor de hond (met een goed leermoment).

Mijn punt is dat je eigenlijk altijd moet nadenken waar je precies mee bezig bent. Wat is er aan de hand, wat is natuurlijk en logisch. Welk gedrag wil ik zien, en hoe krijg ik dat? Besef wat jouw acties voor reacties teweegbrengen, wees je daarin ook zeer bewust van je eigen houding, attitude, en gedrag, en stem daar vervolgens je beloningen (of gebrek aan), of terechtwijzing op af. Dát is opvoeden, en opvoeden is een serieuze zaak, ook al breng je het heel speels. Denk altijd na, weet wat je doet.

Overigens is het imo heel goed dat je dit soort dingen beschrijft, het geeft jou een kans om te leren, en een ander een kans om een stuk ervaring en kennis te delen. Ik bedoel het allemaal niet verkeerd hoor, wat ik zeg, juist heel positief. Ik heb het altijd heel leuk gevonden om jonge honden op te voeden, en ik kijk er naar uit om dat weer te gaan doen. Ik vind het ook leuk om die kennis te delen.