'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:46

Ik heb ook een kruising omdat ik toenmalige vond dat het niet uitmaakte. Daar kom ik nu weer van terug, want als ik had geweten dat een dergelijk karakter (angstbijter) in de familie zat had ik hem niet genomen, hoeveel plezier ik soms ook van mijn hond heb, er hangt altijd een schaduw overheen ivm zijn karakter. En zolang het werkt mag hij blijven.

Daarintegen heeft mijn rashondje precies het karakter wat men beoogte te bereiken met de combi van haar ouders. Allen is mijn hondje de pechvolgel uit het nest qua gezondheid. En daarbij zit niks erfelijks. bijv haar heupen zijn HD-A + 39 (andere waarde) Ze is mooi, maar zal nooit kampioen worden. En mocht ze komen te overlijden (naar ik hoop pas over hele lange tijd) dan neem ik weer een stamboom hond.
Ook aangezien de meeste "rashonden zonder papieren" van dit ras geen rashonden zijn (hybriden of kruisingen met DH of Witte H.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 12:55

Mooie hond, manishdra :)
Kan me zeker voorstellen dat je straks weer een stamboomhond wilt :j Zeker met dit ras :)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:07

Citaat:
Ik heb ook een kruising omdat ik toenmalige vond dat het niet uitmaakte. Daar kom ik nu weer van terug, want als ik had geweten dat een dergelijk karakter (angstbijter) in de familie zat had ik hem niet genomen, hoeveel plezier ik soms ook van mijn hond heb, er hangt altijd een schaduw overheen ivm zijn karakter. En zolang het werkt mag hij blijven.

Jij ook al? Mijn kruising herder zit met hetzelfde probleem... En net als jou mooie zwarte is mijn hond ook echt een pláátje en fantastisch voor eigen gezin....

Ik heb het idee dat er met herders erg lukraak gefokt word, soms....

Mijn boomloze bulletje is weer een heel ander verhaal, daar heb ik kennelijk geluk mee gehad. Gezond, én lief. (Was een herplaatser)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:18

Dank je! Tis een echte schat, zelf voor het ras (willen meestal nogal patsers zijn richting gelijk geslacht en dat heeft Anuki dus helemaal niet!)
Ik ken enkele goede fokkers die ook een goed zicht hebben op de verschillende lijnen die in het ras zitten. En ik ben vrij actief op een internationaal forum en ben dus op de hoogte van de meeste "problemen" of vraagstukken die bezig zijn.Maar ik zat al op dit forum een jaar voordat ik begon aan het ras. Dus met het onderzoek zat het wel goed ;) en dat vind ik dan ook belangrijk. op fora zitten toch diverse mensen met een andere mening (zie bokt ;) ) en weet je war je op moet letten, qua fokker, lijnen, ect.
Voor Anuki ben ik naar Warschau gereden... toch wat anders dan de fokker op de hoek ;) Het nestje werd door div fokkers als een goede combi omschreven en dat is te zien bij haar broertjes en zusjes (en haarzelf natuurlijk)
Dus ik ben pro papiertje aangezien je dan ongeveer weet wat je voor een hond kan verwachten.
Terwijl de ouders van mijn reu ook erg lief en stabiel waren, maar ja, dat karakter wat hij heeft moet toch ergens vandaan komen....? Met een stamboek had ik het kunnen onderzoeken...
DAT is het verschil wat mensen niet kunnen zien.

En natuurlijk loopt het ook met rashonden niet zoals gewilt, maar ook niet iedereen koopt een geschikte hond voor zichzelf (bijv een werkhond die niet te werken krijgt) en dan krijg je idd ook probleemhonden!

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:24

Nakisha schreef:
Citaat:

Jij ook al? Mijn kruising herder zit met hetzelfde probleem... En net als jou mooie zwarte is mijn hond ook echt een pláátje en fantastisch voor eigen gezin....

Ik heb het idee dat er met herders erg lukraak gefokt word, soms....

Het was toen van een éénmalig pretnestje. En hij luister super en kan heeeel lief zijn, is heel waaks en baasgericht. Maar... hij heeft al te vaak in angst gehapt om nog in huis te mogen blijven en daarom is hij nu erf en kennel hond. En dat gaat goed. (zielug he, mag niet meer in huis komen! maar herplaatsen zit er voor hem niet in. Laatste optie is de regenboog)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:36

Nou heb ik toch een vraag die aan jullie allemaal gericht is.
Als ik namelijk op een hond verliefd word, is het ook meestal omdat die hond mij uitkiest en niet anders. Dus dat vraag ik me af: kiezen jullie de hond uit of kiest de hond jullie uit?
Daar ben ik heel benieuwd naar vanwege sommige reacties ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:50

manishdra schreef:
Dank je! Tis een echte schat, zelf voor het ras (willen meestal nogal patsers zijn richting gelijk geslacht en dat heeft Anuki dus helemaal niet!)
Ik ken enkele goede fokkers die ook een goed zicht hebben op de verschillende lijnen die in het ras zitten. En ik ben vrij actief op een internationaal forum en ben dus op de hoogte van de meeste "problemen" of vraagstukken die bezig zijn.Maar ik zat al op dit forum een jaar voordat ik begon aan het ras. Dus met het onderzoek zat het wel goed ;) en dat vind ik dan ook belangrijk. op fora zitten toch diverse mensen met een andere mening (zie bokt ;) ) en weet je war je op moet letten, qua fokker, lijnen, ect.
Voor Anuki ben ik naar Warschau gereden... toch wat anders dan de fokker op de hoek ;) Het nestje werd door div fokkers als een goede combi omschreven en dat is te zien bij haar broertjes en zusjes (en haarzelf natuurlijk)
Dus ik ben pro papiertje aangezien je dan ongeveer weet wat je voor een hond kan verwachten.
Terwijl de ouders van mijn reu ook erg lief en stabiel waren, maar ja, dat karakter wat hij heeft moet toch ergens vandaan komen....? Met een stamboek had ik het kunnen onderzoeken...
DAT is het verschil wat mensen niet kunnen zien.

En natuurlijk loopt het ook met rashonden niet zoals gewilt, maar ook niet iedereen koopt een geschikte hond voor zichzelf (bijv een werkhond die niet te werken krijgt) en dan krijg je idd ook probleemhonden!

Herkenbaar, hoor. Idd met herders wordt vaak wat lukraak gefokt, met de Duitsers valt het nog wel mee (al moet je wel oppassen voor verkeerde karakters, dankzij de gekte rond Rex en de broodfokkers) maar wat ik gezien heb, is soms om te huilen ;(
Ik heb een rashond mét papieren (al heb ik ze niet in bezit, maar dat maakt voor het principe niet uit) en je merkt het toch wel, dat er zorgvuldig is gefokt. Heerlijk stabiel karakter, een echte werker, maar niet overactief, niet gestressed te krijgen (in tegenstelling tot rasgenoten waar wat minder netjes mee is gefokt) maar wel energiek, werkwillig, sociaal en erg vriendelijk. Heel pittig, maar dat weet je als je voor een hond uit werklijnen kiest...... ook de hond die er mss bijkomt heeft papieren, heb nog gezellig gebeld met de fokker, ook al is het een herplaatser, mag ik altijd langskomen met vragen....... erg fijn :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:51

sunny_l0ve schreef:
Als ik namelijk op een hond verliefd word, is het ook meestal omdat die hond mij uitkiest en niet anders. Dus dat vraag ik me af: kiezen jullie de hond uit of kiest de hond jullie uit?

Dieren kiezen mij altijd uit. Ben altijd de l*l :+

Zelfs Stanley (m'n Haf) koos mij uit, ik koos een andere uit, maar besloot uiteindelijk maar mee te gaan in zijn keuze :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:53

sunny_l0ve schreef:

Combinatie van. Ik kies de hond, maar de hond ook mij.
Dat is wederzijds, ik word verliefd op de hond, en de hond op mij. Maar de beslissing ligt bij mij...... zal ook te maken hebben met dat ik rashonden heb, da''s dan toch anders, je kiest een ras, en daarbinnen ga je op zoek. En dan valt er heel veel af...... totdat er een overblijft, en die ga ik dan zien...... en is die klik er dan, dan wordt het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid mijn hond :)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:58

Tja, Bij wolf hebben wij gekozen uit het nest. Bij Anuki... tja zijn we gewoon verlieft geworden... Ze had zo'n lief kopje en was Ugly smelly dog uit het nestje... (had wat veel vel als puppy en een voedselellergie waardoor ze stonk) We zagen haar foto en wisten dat zij het zou worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:02

manishdra schreef:
Het was toen van een éénmalig pretnestje. En hij luister super en kan heeeel lief zijn, is heel waaks en baasgericht. Maar... hij heeft al te vaak in angst gehapt om nog in huis te mogen blijven en daarom is hij nu erf en kennel hond. En dat gaat goed. (zielug he, mag niet meer in huis komen! maar herplaatsen zit er voor hem niet in. Laatste optie is de regenboog)

Sneu eigenlijk, maar zo'n hond is niet vertrouwd in huis, kan ie 100 x lief zijn. Een angstbijter is eigenlijk nooit te vertrouwen...... alles kan triggeren, en die ene druppel is genoeg.....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:08

En daarom ben ik voor papiertje. Zodat er niet met dergelijke honden gefokt word. En als mensen dat toch doen weet je dat dat geen goede fokkers zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:11

Zelfde hier :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:15

manishdra; dat is jammer he, dat mensen dan tóch fokken met zo'n dier. Ach ja, het is zo lief en zo leuk en we kunnen er goed van vreten :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:16

Daar word je idd ziek van..... dan krijg je te horen dat pups zo leuk zijn. Zijn ze natuurlijk ook..... maar het blijven niet hun leven lang pups |o

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:27

Ik vind het heel slecht van enkele fokkers die showresulaten bijv als hoogste goed stellen (en dus mooiheid)

Bijv. de pa van Anuki heeft met moeite zijn 2 Zg-tjes binnen gesleept. Hij voldoet aan de ras eigenschappen, maar is gewoon niet moedersmooiste. Daarintegen heeft hij wel alle te behalen uithoudingsvermogen proeven die er zijn en enkele gehoorzaamheids certificaten. En dat zijn voor een dergelijk moeilijk te motiveren ras goede eigenschappen. En het zou dan ook erg jammer zijn geweest dat hij door zijn uiterlijk nooit een bijdrage zou hebben kunnen leveren aan de verbetering van het ras!
Daarintegen zijn er dus ook fokkers die alleen met U-tjes fokken en verder niks aan sport met hun honden doen en waardoor je ook niet echt iets over de hond te weten kunt komen qua werkkarakter. maar ja, das de stroming die je kiest. ( een u-tje of een werkhond ;) )

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:39

Daar kan ik me heel erg over verbazen. Ik ben dan totaal niet thuis in de hondenwereld, maar wat denk je van paarden? Mijn Haf heeft een super goede paps, qua exterieur. Voor het karakter hoeft wat mij betreft niet gefokt te worden, je komt veel dezelfde 'gedragsproblemen' (cru, noem het even karaktereigenschappen) tegen onder de directe nakomelingen van die hengst. Dan fok je qua exterieur práchtige beesten, maar het gedrag laat te wensen over.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:50

Mijn shetlandhengst waarmee ik heel sporadisch een veulentje fok bij een echte liefhebber, heeft een heel mooi exterieur en een SUPER karakter....maar geen papier....
En aangezien het karakter bij de shetjes nog wel eens te wensen over laat.......tja...

Persoonlijk vind ik het geen probleem om daarmee te fokken, mits de merrie-eigenaren het veulen voor hun zelf willen.
Ik doe het niet voor de verkoop....maar gelukkig zijn er genoeg mensen zoals ik die er geen papier bij hoeven.

Ik heb 2 bijzondere shetlandhengsten met waanzinnige karakters en exterieuren.....Ik vind ze met of zonder papier, even geweldig! :j

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:10

We hebben het niet over liefde voor het dier ;) Ik neem even aan dat iedereen hier van zijn of haar diertje houd, papiertje of niet ;)

Ik ken niet alle in's and out's van shet's. Maar zou jij het ook doen als er een erge erfelijke ziekte in het ras zou voorkomen en jou hengstje misschien wel vrij is maar de kans bestaat dat hij wel drager is? Waardoor hij evt zieke veulens kan krijgen?

Want zo doet men het dus ook bij honden. Maar ja, "jou" hond (kruising) heeft nergens last van en heeft een evt erfelijke ziekte (al dan niet aangetoond) niet en dus kun je met alle tefen/reuen fokken want kruisingen zijn gezond... ?

En die mentaliteit zie je bij veel pretnestjes.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:15

sunny_l0ve schreef:

het beste is dat jij gaat kijken naar honden natuurlijk en dan moet de hond JOU kiezen!!!! EIGENLIJK hoort dat met elk dier zo te zijn... mij gebeurt dat ook... ik had een keer bijna een konijntje gekocht op school...hij rende altijd voor iedereen weg en hij koos mij gewoon echt uit... aaaah man wat was ik toen verliefd...mja had al 4 honden 3 katten en 7 ratten dussuh...dat was ff teveel in een niet super groot huisje en weinig inkomen hahaha

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:18

ik vind karakter even belangrijk als uiterlijk..miss nog belangrijker.. maar als je profecioneel fokt zullen we dan maar zeggen.
ik word verliefd op de uitstraling niet hoe mooi een hond/kat/paard en zelfs mensen zijn hihihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:26

sunny_l0ve schreef:

Goeie vraag, ik kies de hond uit en de hond mij :)
Alleen als ik bij een nest waardeloze hondjes sta (Sorrie voor het woord) waar totaal geen enkele geschiedenis van bekend is, de kleur en het uiterlijk mij niet aanstaat of de vermeerderaar maar een nestje heeft genomen om zijn zakken te vullen e/o omdat dit goed voor de teef zou zijn, dan is er wat mij betrefd geen keus, al werd er geld toe gegeven.
Ik ga dat niet steunen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:22

ja ik heb onze bouvier (schat van een beest) daar gekocht om maar 1 rede... zonder ons had ze het niet meer gehaald!! we d88 in de auto dat ze de volgende dag niet eens zou halen... nu is ze wel bang voor alles en iedereen maar is heeeeeeeeel veel in dr vertrouwde omgeving (thuis en huis) en is vrolijk, gelukkig speelt veel (is nu 9 jaar) en de liefste aanhankelijkste hond ooit..ze is zoooo lichamelijk :S nog nooit mee gemaakt ze kruipt vol liefde helemaal in je met knuffelen :D schitterend.

maar goed... ik wou het liefst alle honden daar weg nemen en hem aangeven maar belgie was alles nog anders (hoe het nu is weet ik niet)

normaal steun ik het ook niet! althans... niet een broodfokker!!!! (dat zijn die smerige fokkers die zo snel mogelijk zoveel mogelijk puppy's fokt zodat hij maar vooral veel hondjes verkoopt... verder hebben we 3 pracht hondjes kruising wel die zijn opgegroeit bij een vrouw die echt heel lief voor de was.

maar ik koop nu alleen nog een hond als het geen broodfokker is (t hoeft ook geen echte rasfokker te zijn hoor) maar iig wel iemand waar ze liefdevol opgegroeit zijn... bij mensen thuis dus ook prima. maar idd de kleur/uitstraling/karakter moet je natuurlijk wel ook trekken...de klik moet van 2 kanten komen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 17:38

Yamcha schreef:
Daar word je idd ziek van..... dan krijg je te horen dat pups zo leuk zijn. Zijn ze natuurlijk ook..... maar het blijven niet hun leven lang pups |o

Ik snap nooit zo goed waarom mensen zo graag een pup willen.
Kost zo veel energie.
Ben blij als die van mij eindelijk volwassen is :o
Ik had ook graag een volwassen hond genomen (weer) , maar deze kruiste ons pad.
Voor we gingen kijken hadden we die keuze wel goed overwogen, juist omdat een pup zoveel werk en tijd kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:20

Voor de hond die er misschien bij komt, ben ik ook bewust gaan kijken naar een volwassen hond. Ik snap idd ook het leuke van pups niet zo, plus dat ik een volwassen, uitgegroeide hond ook gewoon veel mooier vind :j en je kunt er meer mee.
Heb ik bij paarden ook, trouwens. Veulens zijn heel leuk, maar 't duurt nog zolang voor je er wat mee kunt..... en ik vind de meeste paarden pas écht mooi worden als ze 6 geweest zijn..... dan zitten er (als het goed is) spieren op, lijf is mooi groot en lang, dier is sterk en mooi.... ik hou gewoon van volwassen dieren.