Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:12

Dus nu is ze 4?
Voor een eerste nestje?
Eerlijk gezegd vind ik alles boven de 4 jaar best riskant voor een eerste nestje...

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 17:52

Ze is nu 4, was heel lang jong in gedrag en slungelig, en we hebben zelf een kindje gehad waardoor het niet uitkwam vorig jaar
Een drent is laat volwassen en mag ook een jaar langer mee gefokt worden dan veel andere rassen

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 21:35

Little_Gift schreef:
Dus nu is ze 4?
Voor een eerste nestje?
Eerlijk gezegd vind ik alles boven de 4 jaar best riskant voor een eerste nestje...

Nee joh, juist helemaal niet. Van vier tot zes zijn de beste jaren voor een hond, en vanaf vier mag je voorzichtig stellen dat ze echt gezond zijn.

Maar voor veel rasverenigingen moeten ze voor hun vijfde levensjaar een eerste nest wel gehad hebben, omdat de maximale leeftijd vaak op acht of negen staat. Om te voorkomen dat iemand met zeven of acht nog een eerste nest doet stellen ze de eerste nest regel.

Het is alleen in zo'n geval als nu voor Lisette heel vervelend omdat het dan wel krap wordt.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:47

Ach Lisette wat enorm balen. :(:)

Kim, ga je Envie deze loopsheid dekken met Fredje? <3

Fudge was op 1 dag na 4 jaar toen ze haar eerste nest kreeg. Eerlijk gezegd vind ik dit een prachtige leeftijd voor een eerste nest, volledig uitgegroeid, zelf kunnen genieten van hun jeugd.

Persoonlijk vind ik 20 maanden, die de RvB stelt, echt veel te jong.
Ik vind zo rond 3 jaar vroeg genoeg.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:58

Hier vindt ik 3 jaar ook mooi om te beginnen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 22:10

Wat balen dat ze niet drachtig is :(

Ik probeer 2-3 voor eerste nest aan te houden. Ik ga nu een teefje van 3 importeren die nog geen nestje heeft gehad, dus die gaat eerder richting de 4 zijn. Daardoor stel ik een ander nest ook uit, dus dat teefje gaat ook ouder dan 3 zijn.
Maar ik bekijk het echt teefje per teefje. Ook hoeveel nestjes ze krijgen verschilt enorm per teef hier.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-25 22:12

Maze was ook drie, Dana vier & Vixem zal ook vier zijn bij het eerste nest. Die BC wil ik sowieso niet laten dekken voor de vier zijn. Bij de SC zou ik het wel durven maar dan alsnog niet jonger dan 24 maanden. Bij de SC mag het vanaf 18 maanden en de reu zelfs vanaf 13 maanden, vind ik echt bizar. :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 23:20

Yes de combi is gepland met Fred <3

Envie word in juli 4
Vorig jaar was t eigenlijk gepland. Maar dat was gezien de omstandigheden duidelijk geen optie helaas
Dan was het overigens ook een andere reu geweest natuurlijk.
Fred stond gepland voor haar 2e nest.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:28

Hier ivm epilepsie in het ras ook niet te vroeg begonnen met dekken trouwens
Ik dacht dat het wettelijk is vastgelegd om voor 5 een eerste nest te moeten hebben
Als dat niet zo is en het wil niet lukken zou ik nog om een uitzondering kunnen vragen omdat dit nest zo mooi voor de diversiteit is met vanuit mij een mooi gezonde lijn die niet veel gebruikt gaat worden en wij een teefje kunnen gebruiken hieruit

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:33

Hier mag het vanag 18 maanden. Tot 7 jaar. 1e nest.
Na 7 jaar eerst gezondheidscheck bij dierenarts. 2e etc nest mag tot 10 jaar. :=

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 13:17

Eerste nest mag tot het 6e jaar nu bij de raad. Bij een bc ben ik voorstander van pas vanaf 4 jaar fokken. Ik vind onder de 3 fokken nog wel echt nog jong… zeker met het oog op epilepsie.

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 15:42

Ik lees nu in onze regelementen dat het idd ook tot 6 jaar eerste nest is, daarmee is wel wat druk van de ketel, al hadden we het liefst nu raak geschoten natuurlijk
Het regelement is pas geleden aangepast, leeftijd voor het laatste nest is omhoog gegaan naar tot 108 maanden, dat was 96 maanden omdat de Drent de laatste jaren steeds gezonder is en ouder wordt
We zien ze steeds vaker 15/16 jaar worden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 19:19

Lisette1987 schreef:
Ik lees nu in onze regelementen dat het idd ook tot 6 jaar eerste nest is, daarmee is wel wat druk van de ketel, al hadden we het liefst nu raak geschoten natuurlijk
Het regelement is pas geleden aangepast, leeftijd voor het laatste nest is omhoog gegaan naar tot 108 maanden, dat was 96 maanden omdat de Drent de laatste jaren steeds gezonder is en ouder wordt
We zien ze steeds vaker 15/16 jaar worden

Wij zijn nu voor onze RV ook bezig met het nieuwe VFR en gaan ook mee in het advies van de raad met 6 jaar. :j Ook de leeftijd voor een laatste nest is op advies naar 9 jaar, ipv 8 jaar. Dat was ik persoonlijk het niet meer eens maar meeste stemmen gelden in het bestuur.

De raad adviseert overigens ook om toen te staan dat je vijf keer een combinatie mag herhalen. :=

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:22

Oh hier mag een combinatie niet eens een 2e x :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 19:34

9 jaar???
Vind ik echt niet kunnen pf er bestaat ook nog zoiets als een leven mogen hebben zonder pups ook hé...

Hier heeft een teefje haar eerste nest als ze 2,5 jaar geweest is.
Haar laatste nest als ze maximum 5 jaar is.
En in totaal wordt ze met maximum 3 nesten belast.

Ze blijven hier ook eens ik hen niet meer laat dekken.
Ik vind het belangrijk dat eens ze 5 is, haar conditie niet meer extra belast wordt met dekking/dracht/zogen.

Ik kan er echt niet bij dat er rasverenigingen en rasaanhangers zijn die dat gewoon ok vinden om te doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:01

Little_Gift schreef:
9 jaar???
Vind ik echt niet kunnen pf er bestaat ook nog zoiets als een leven mogen hebben zonder pups ook hé...

Hier heeft een teefje haar eerste nest als ze 2,5 jaar geweest is.
Haar laatste nest als ze maximum 5 jaar is.
En in totaal wordt ze met maximum 3 nesten belast.

Ze blijven hier ook eens ik hen niet meer laat dekken.
Ik vind het belangrijk dat eens ze 5 is, haar conditie niet meer extra belast wordt met dekking/dracht/zogen.

Ik kan er echt niet bij dat er rasverenigingen en rasaanhangers zijn die dat gewoon ok vinden om te doen.

9 jaar vind je te oud, maar 3 nesten op om en nabij 2,5 jaar vind je geen probleem? Ze mogen bij jou dus wel een leven hebben naast de fok, maar even geen leven tussen 2,5 & 5 jaar. Als je het hebt over leven naast de fok dan vind ik een derde nest uit een teef al naar broodfok neigen, dan fok je al niet meer voor verbreding of verbetering... :+

Ik zou Dana met gemak nog kunnen laten dekken, die wordt 8 en is lichamelijk nog super fit, sport nog gewoon, loopt 28km (met tegenzin, dat wel) en is in haar leven nog nooit ziek geweest behalve het calciumtekort wat ze doordat ik met haar wilde fokken heeft gekregen. Het zou voor haar lichamelijk prima kunnen.

Ieder het zijne, maar niet ieder ras, en iedere teef is hetzelfde. Het is een groot verschil of je met een sportieve hond met acht gaat fokken, of met een Ierse wolfshond met acht gaat fokken.
Laatst bijgewerkt door KimD op 01-03-25 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:02

Dus jij doet elk jaar een nest :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:02

mirjamalvaro schreef:
Oh hier mag een combinatie niet eens een 2e x :')

Dat is heel streng, twee keer kan ik nog begrijpen, zeker als een eerste nest maar een klein aantal oplevert.

Een derde, vierde, vijfde herhalen is echt belachelijk.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:13

mirjamalvaro schreef:
Dus jij doet elk jaar een nest :')

Lezen dames :')
Maximum 3 nesten.

Normaal slechts 2 per teef.

1 op 2,5 jarige leeftijd.
1 op 4 jarige leeftijd.
1 op 5,5 jarige leeftijd.

Als er een 3de nest gevraagd wordt omdat de kwaliteit zodanig beviel door de pupkopers, dan is dat uitzonderlijk dat de grens verschuift naar 5,5 jaar maar dat doe ik liever niet.

Broodfok beginnen krijsen is weer een typische dooddoener en absoluut onnodig.

Mijn teefjes hebben zeker minstens 2 tot 3 loopsheden tussen een nest.

En er zijn hier nooit teefjes die tegelijkertijd ingezet worden dus nooit meerdere nesten tegelijk ook niet want 1 nest is al full-time activiteit genoeg.
Dag en nacht tot de dag van verhuizen is aan de pups gewijd hier.
Dat kun je niet als je meerdere nesten hebt.

Ik heb 1 teefje waarvan ik uit het eerste nest een dochter gehouden heb en uit het 2de nest eveneens.

Zij is nu op pensioen qua fokken.

Haar 1ste dochter wordt niet ingezet, is me te klein van type en wil ik dus geen risico mee nemen.
Haar 2de dochter heeft nu op 3 jarige leeftijd haar 1ste nestje gehad.

Alles is hier trouwens getest op alles wat maar kan voorvallen qua gezondheid, zelfs via mri scan op aandoeningen die bij het ras kunnen voorkomen.
Terwijl vanuit de rasverenigingen enkel patella luxatie gevraagd wordt.

Dus labeltje broodfok mag je houden.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 01-03-25 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:14

Hier heeft de ene club geen beperking op het aantal herhaaldekkingen, en de ander heeft als regel max 2x dezelfde combi. Doen we bijna nooit, maar Jarv was gevraagd voor een herhaaldekking. Van deze combi ken ik van de nakomelingen de bouw en karakters (ze zijn inmiddels 2,5 jaar oud) en zag ik geen probleem om daar een tweede keer een combi mee te maken.

De dekking ging erg relaxed. Ongeveer een 20 minuten gekoppeld gestaan/gezeten/gelegen :))
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:15

Jij begon weer eens als eerste te krijsen :')

Fijn tigress!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:18

mirjamalvaro schreef:

Fijn tigress!

Ik zei gewoon dat ik 9 jaar te oud vond. Dat mag toch gewoon mijn inziens op een discussieforum, niet? -O- :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-25 20:18

mirjamalvaro schreef:

Fijn tigress!

Dit. :+

Loopsheden tussen nesten is ook loze informatie, daar kun je niks aan afleiden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:27

Ach ja dat verandert niet mijn mening.

Zoals ik al zei:

Alles boven 7, 8, 9 jaar doe je geen dracht meer aan.
Boven de 4,5 is te oud voor een eerste nest.
En onder de 2,5 is te jong.

Als dat jullie stoort, tja jammer zeg... Maar het is een vrij forum en ik mag die mening hebben.

Nou, tot de volgende weer, have a great evening ladies !

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 20:30

In ons ras mag je een combinatie herhalen na een positieve beoordeling van het nest als minimaal zoveel procent aanwezig is geweest
Maar eigenlijk wordt dat niet gedaan

Ik denk idd ook dat je met leeftijden echt naar het ras moet kijken, zoals de Drent die zowel lichamelijk als geestelijk vaak wat later volwassen zijn en over het algemeen lang fit blijven

Qira was op die leeftijd die jij noemt echt nog heel jeugdig en onzeker, nu veel stabieler en beter in haar lichaam gegroeid. Dat extra jaar heeft haar goed gedaan