[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:46

een kaukazische herder misschien? Wel niet de meest vriendelijke honden naar vreemden, maar wel heel baasgericht

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 08:21

Ik denk dat de rottweiler wel in jullie plaatje past. Reuen zijn niet altijd de makkelijkste maar teven zijn wat milder . En misschien ook een beaucheron.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:02

Een Beaucheron kan erg gevoelig zijn, net als een Witte Herder. Dat vind ik dus geen goede match. Tenminste, als je zelf al aangeeft geen gevoelig type te willen. Maar ik vraag me af waarom jij denkt dat een gevoelig type niet past? Consequent is juist erg goed. ;)
Een stafford ook niet, qua energie niveau. Een kaukazische herder al helemaal niet. Baasgericht is niet het eerste waar ik aan denk. Juist enorm zelfstandig. Het zijn echt hele pittige honden. Ik vind ze niet geschikt voor de 99,9% van de mensen. En helemaal niet in een dorp of een stad. Met een beetje pech is dat 'niet de meest vriendelijke honden naar vreemden' een softe uitleg voor 'hij eet het liefst alles op wat hij niet kent'.

Ik zat eerst te denken aan een Wetterhoun, maar ik weet niet met zekerheid te zeggen of dat past. Wel krullen :')

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:14

En een wetterhoun is saaaaaai :D
Tenminste, de twee die ik ken. Bovendien ook niet echt een will to please, eerder een beetje koppig. Al kan dat natuurlijk ook aan de specifieke honden liggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:18

Ja, dat vind ik het moeilijke. :') Degene die ik ken hebben nog wel zo veel will to please dat je er best leuk een cursus mee kan doen, ook agility/flyball alleen geen hoog wedstrijd niveau. Wel koppig, maar na even zoeken naar juiste motivatie willen ze echt wel samen dingen doen. Saai zijn diegene die ik ken dan weer niet.

Maar goed, ik ken ook een heel aantal Berners die ook echt wel actief zijn en will to please hebben. :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:19

Ik zou idd ook niet een kaukaas aan raden. Moet je van goede huize komen om daar mee om te gaan. Beaucheron ook gevoelig typje dus. Dan denk ik toch aan een rottie of misschien een boxer

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:12

De combinatie van zelfstandig en toch Will to please past wat mij betreft ook het meeste bij een Rottweiler. Zeker in combi met het "body" hebben en je consequent zijn is uiteraard prima bij deze honden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:45

Dank voor alle input! We hebben nu een wetterhoun x Friese stabij, en dat is een hele lieve en zeer intelligente hond maar te waaks/onrustig als jonge en volwassen hond (nu een oude beppe).

De Rottweiler vinden wij allebei wel leuk, maar we zouden het liefst de Rottweiler gekruisd met ?? zien, kijkend naar de waaksheid en de logheid van het lichaam (ED) wat toch wel een punt zou kunnen zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:57

Ook bij grote kruisingen zijn ED/HD een aandachtspunt, niet alleen bij rassen. Dus als dat de reden is voor een kruising, dan is het alsnog een kwestie van onderzoeken. ;) Juist bij die kruisingen(gewoon bij grote honden eigenlijk) zou je moeten zoeken naar een nest waarvan de ouderdieren getest zijn.

Maar in wat voor vorm was jullie hond te waaks? Want een Rottweiler is ook waaks.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:06

Het beste wat je dan kan overkomen is een Rottweiler X Husky (heb ik gehad, uit het asiel) <3

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:58

Dat kan ook slecht uit pakken haha. Heb rottweilers en in het verleden drie husky's gehad. Beide top rassen voor mij maar van beide de negatieve kanten overleef ik niet maar van beide de positieve kanten word ik blij van. Maar als je iets zoekt wat niet te waaks is dan valt de rottweiler af. Zijn natuurlijk wel waak en verdedigings honden. Bij de stamboomloze zie je toch ook wel heel veel hd en ed omdat daar vaak helemaal niets getest word. Maar uiteraard kun je met stamboom ook pech hebben. ZE zijn bij het nrc (Nederlandse rottweiler club) wel steeds meer de regels aan het aanscherpen qua testen en waar wel en niet mee te fokken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:08

Ja je moet het uiteraard treffen. Ik heb er een top hond aangehad ondanks wel hard werken aan heropvoeding: mijn hond ging toen ze net uit het asiel kwam achter alles aan wat op vier poten voor haar wilde wegrennen en vond het ook niet erg om er haar tanden in te zetten.
Maar als je een pup zou hebben heb je natuurlijk wat meer invloed op het niet laten ontstaan van dat gedrag.
En mijn hond is wel aan allebei de knieën geopereerd wegens gescheurde kruisbanden en verbrijzelde meniscus toen ze 8 jaar oud was. Schijnt wel een Rottweiler kwaal te zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:49

Idd veel voorkomend bij de grote zware honden.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 11:43

Nachtlampje schreef:
Dank voor alle input! We hebben nu een wetterhoun x Friese stabij, en dat is een hele lieve en zeer intelligente hond maar te waaks/onrustig als jonge en volwassen hond (nu een oude beppe).

De Rottweiler vinden wij allebei wel leuk, maar we zouden het liefst de Rottweiler gekruisd met ?? zien, kijkend naar de waaksheid en de logheid van het lichaam (ED) wat toch wel een punt zou kunnen zijn.

Wat dacht je van een grote Zwitser? Die zijn toch wat gezonder dan de Berner en vallen wel goed in je eisen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 10:28

Duitse herder? Intelligent, werkwillig zonder zenuwachtig te zijn, ideaal om een stuk sport in te gaan (gehoorzaamheid, veldwerk, pakwerk), groot en zwaar genoeg naar jullie normen, kan perfect lange wandelingen mee, stevig van karakter. Gewoon de fokker héél goed uitkiezen op gezondheid. Niet elke Duits is doorgefokt.

Of kijken naar nesten zoals er onlangst hier eentje op bokt geweest is (kruising waarbij moeder MH/DH/HH is, vader duits), prachtige honden met wat variatie in de lijnen die erachter zitten. Volgens mij komt de kruising MH/DH nog wel vrij frequent voor, maar dan zit je natuurlijk ook met een stukje MH. Gezonder dan een duits, stevig karakter, werklustig, sportief, maar ook een tikkeltje actiever en meer spitser in karakter.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 11:20

@Stoof, dat was ook een keus van ons, wij kregen echter te horen dat ze erg zelfstandig zijn, weinig will to please hebben en tevens erg koppig.
Daardoor leek hij voor ons niet echt bij ons te passen..

De Duitse herder vinden wij zelf echt als ras opzich te veel doorgefokt. De lage heupen zijn, ondanks mogelijk geen HD, voor ons gewoon echt vernaggeld.

De Altdeutsche Langstok hütehunde willen we nog wel eens naar kijken maar daar kunnen we helaas weinig Nederlandse informatie over vinden.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:50

Nachtlampje schreef:
@Stoof, dat was ook een keus van ons, wij kregen echter te horen dat ze erg zelfstandig zijn, weinig will to please hebben en tevens erg koppig.

De Duitse herder vinden wij zelf echt als ras opzich te veel doorgefokt. De lage heupen zijn, ondanks mogelijk geen HD, voor ons gewoon echt vernaggeld.

De Altdeutsche Langstok hütehunde willen we nog wel eens naar kijken maar daar kunnen we helaas weinig Nederlandse informatie over vinden.

Altdeutsche Langstok hütehunde, is dat niet gewoon de vertaling van "Oudduitse herder"? Is een afsplitsing van de Duits, maar met een rechtere rug en langere haren...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 12:53

Ik heb een Harzer Fuchs. (Alt Deutsche Hutehund). Als je iets wil weten hoor ik het wel :)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:05

Nachtlampje schreef:

Grote zwitsers hebben consequentie nodig. Vele mensen zijn niet consequent genoeg en daardoor krijg je een eigenwijze koppige hond. Ik spreek uit ervaring want ik heb moeite met consequentie en een grote zwitser in bezit :Y) . Ik denk eerlijk gezegd dat een grote zwitser wel bij jullie past. Oke, ze hebben niet de will to please van een herder maar daar staat wel weer een extra stukje zelfstandigheid tegenover.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:08

@Nachtlampje, je kunt inderdaad eens naar de Oudduitse herder kijken als dat is wat je niet mooi vind.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:42

Zouden jullie ook eens met ons mee willen kijken?

Wij zijn een gezin met 3 kinderen (6, 8 en 10 jaar), 2 katten en buiten nog 4 kippen en 2 Franse hangoren in een grote ren (en 5 km verderop een tinker). We zijn ons aan het oriënteren op een pup.

Belangrijk:
- speels/ blij ei, tikkie ondeugend mag
- uiteraard sociaal met zowel kinderen (ook anderen die stoeien met die van ons) en dieren
- moet (uiteindelijk) max. 4 uurtjes alleen kunnen zijn
- niet super waaks of enorm jachtinstinct
- uiterlijk: geen bull-achtige types. Kooiker vind ik bijv. heel mooi, maar qua karakter niet direct geschikt denk ik (kunnen wat onzeker zijn).
- midden maatje (35-50 cm ongeveer)

Qua activiteiten (naast gewoon uitlaten): spelletjes/ agility, apporteren, mee hardlopen, mee naar paard. We hebben een kleine tuin.

Zelf denken we nu aan een Markiesje of een Smoushond. Dingetje is wel de wachtlijst; we hopen een beetje op een pup in de zomer omdat mijn man dan 1,5 maand thuis is. Maar dat redden we dan niet natuurlijk. Maar goed, daar staat of valt het niet mee natuurlijk.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:45

een border collie? de mijne is enorm goed met kinderen. kan goed alleen zijn. is waaks in de zin ze blaft als ze wat hoort wat niet normaal is, maar zwijgt wanneer de baas dit vraagt.
moet je wel ene beetje op de lijnen letten. ik zou eerder voor een show, dan voor ene werklijn gaan. die zijn wat gemoedelijker en minder heftig qua energieniveau

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:48

Douce schreef:
Nachtlampje schreef:

Grote zwitsers hebben consequentie nodig. Vele mensen zijn niet consequent genoeg en daardoor krijg je een eigenwijze koppige hond. Ik spreek uit ervaring want ik heb moeite met consequentie en een grote zwitser in bezit :Y) . Ik denk eerlijk gezegd dat een grote zwitser wel bij jullie past. Oke, ze hebben niet de will to please van een herder maar daar staat wel weer een extra stukje zelfstandigheid tegenover.

Of een Entelbucher Sennenhond. Iets minder "koppig" dan een grote zwitser. Maar wel zeer waaks, slim, will to please.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 16:06

Jippie_g: smoushondjes zijn geweldig. Wij hebben deze thuis ook gehad, super met alle kinderen, makkelijk bij honden. Speelde altijd heerlijk met ons en sliep als we op school waren. Qua activiteit vond hij het prima als het eens een dagje minder was, maar een hele dag door wandelen, spelen, rennen vond hij ook prima. Ook heel geschikt voor de sport zoals behendigheid. Hij is op 17 jarige leeftijd overleden, nooit mankementen gehad. Op latere leeftijd werd hij wel dement.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 18:59

Nachtlampje schreef:

Maar wát vind jij precies veel will to please?
Want ik vind een Duitser en een witte herder dus wel heel veel will to please hebben.. en andere rassen die je noemt weer juist niet ..