[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 18:26

@ Kpet: een riesenschnauzer?

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:40

Kpet; wij zijn met dezelfde eisen voor een Oudduitse herder gegaan. Konden ons geen betere hond wensen, maar wij trainen ook heel fanatiek.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 21:57

EsmeeBlom schreef:
Kpet; wij zijn met dezelfde eisen voor een Oudduitse herder gegaan. Konden ons geen betere hond wensen, maar wij trainen ook heel fanatiek.

Wat doen jullie voor training dan? Kan je me iets vertellen over het verschil tussen een oudduitse herder en een 'gewone'? Ik weet van het bestaan van de oudduitse, maar ken ze verder niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:05

Ondanks dat er geroepen wordt dat de Oud Duitse gezonder is en een rechtere rug heeft, komen ze uit dezelfde lijnen, maar toen werden langstokharen nog niet erkend. Er komen dus ook dezelfde afwijkingen voor en je hebt ook daar honden die afstammen uit showlijnen en werklijnen.

Het maakt dus verder niet veel uit, zolang je er rekening mee houdt dat een herder wel graag iets wil doen.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:41

Dat ga je mij niet horen roepen MyWishMax.. onze heeft inderdaad ook een vaderlijn met langstokhaar-werklijnen. Ik geef alleen maar aan wat onze uitkomst op ditzelfde vraagstuk was :).

Ik vind het exterieur mooier, en het karakter lijkt iets gemoedelijker. Al is dat nog steeds afhankelijk van wat je er mee doet en uit welke lijnen ze komen, het blijft een herder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-17 22:56

Oh, dat bedoelde ik ook niet, maar dat was wel wat er door fokkers geroepen werd/wordt. Ik denk dat er qua karakter echt weinig verschil is, omdat het gewoon te verwant is. Het verschil komt idd eerder uit lijnen. Ik heb twee werklijnen (en ken wel veel verschillende lijnen) en het zijn echt 2 uiterste. :+ Zowel qua uiterlijk als qua karakter en dat terwijl ze uit grotendeels dezelfde lijnen komen. Volle zus van mijn reu zou zo bij de ODH aangekeurd kunnen worden qua exterieur, daar zie ik ook weinig verschil in. Sommige zijn grover, maar dat heb je bij de 'normale' DH ook.

Voor mij moeten ze gewoon kappen met het willen scheiden van die 2, gooi alles bij elkaar. En het liefst nog wat compleet vreemd bloed erbij. ;) Kopers komen toch bij fokkers terecht die iets fokken wat hen aanspreekt. Bij de DH mag je bijvoorbeeld niet met langstokhaar x stokhaar fokken, moeten 2 dezelfde vachten zijn. Zo bizar, want langstokhaar kan wel uit stokhaar x stokhaar komen....

De reden dat wij stamboom werklijnen hebben is ivm de sport en ik ben niet van het langhaar. :') Vind het heel mooi, maar vind stokhaar mooier.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 11:38

ik heb nu beide, een herder en een leo. Wel belgische herder (tervueren en groenendael gehad). Ik een herder zit meer pit in, wil liever werken, zal je dus verder mee komen op wedstrijd maar ook een leo doet graag gehoorzaamheid hoor. je 'moet' er alleen minder mee doen, kan eens een wandeling overslaan als je een grote tuin hebt. Een herder heeft meer mentale uitdaging nodig. Qua waaksheid slaat een leo ook goed aan als er bezoek is en zal ook mensen met verkeerde bedoelingen tegenhouden. Als je iets scherper zoekt is een kaukasische herder mss iets? Wij hebben nu een leo gekocht ipv herder omdat we nu drie kleine kindjes hebben en een leo dan toch iets betrouwbaarder is en ook omdat we nu wat minder tijd hebben om intensief te trainen, gaan wel gewoon 2 keer per week op cursus hoor

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 12:20

Nikass schreef:
Geven jullie eens een toelichting op je post essiesilly en kuggur?

ja hoor, ik zeg toch een verschil van dag en nacht.. heel duidelijk
maar speciaal voor jou, alleen al een korte impressie

dh zeer veel vragend, altijd iets willen doen, zeer veel werklust, energie niveau + 1000 , welke niet alleen maar leuk is om te trainen maar het nodig heeft omdat hij heel veel uitdaging vraagt, heeft vaak een scherp/prikkel gevoelig karakter.
lb niet veel vragend, energie niveau -10 , niet veel werklust, leuk om te trainen als je geduld van een fossiel hebt, vraagt niet veel uitdaging en is veel gemoedelijker.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:52

essiesilly schreef:
Nikass schreef:

dh zeer veel vragend, altijd iets willen doen, zeer veel werklust, energie niveau + 1000 , welke niet alleen maar leuk is om te trainen maar het nodig heeft omdat hij heel veel uitdaging vraagt, heeft vaak een scherp/prikkel gevoelig karakter.
lb niet veel vragend, energie niveau -10 , niet veel werklust, leuk om te trainen als je geduld van een fossiel hebt, vraagt niet veel uitdaging en is veel gemoedelijker.

Daar ben ik het met de leonbergers die ik ken toch echt niet mee eens. Pikken snel dingen op, vinden trainen ook erg leuk en zeker geen energieniveau -10. Inderdaad minder veeleisend, maar kan ook gek worden als ie te lang binnen zit. Nichtje van mij heeft er 1. Zij zijn begonnen op een penthouse, maar hond mocht niet meer mee met de uitlaatservice omdat hij te hyper was (en 70 kilo, dat hielp vast niet). Later met stukje grond ging het al veel beter.

Om een conclusie te trekken denk ik dat realistisch gezien een leo beter bij ons past, maar mijn wederhelft is verzot op de gehoorzaamheid van de herder. We gaan het zien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:02

De herder heeft wel serieus beduidend meer energie en eigenlijk alle andere rassen hebben meer energie dan de grote hondenrassen als Leon berger en Sint Bernhard. Daarnaast is de gezondheid de afgelopen jaren er niet op vooruit gegaan als ze 5 worden kun je in je handen vrijden. Sporten hoef je er echt niet mee te doen. Op een warme dag een lekker stukje lopen kun je ook vergeten. Als je een superleuke betrouwbare lobbes wilt die lekker lui wil sukkelen moet je vooral voor een Leon berger gaan, want ze zijn dus wel leuk. Wil je een hond met wat pit dan kun je ze echt beter aan je voorbij laten gaan.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 02-01-17 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:04

maar een leonberger is toch niet te vergelijken met een herder?Of ben ik gek?

Lijkt mij dat een Leonberger meer in het rijtje live stock guardians hoor.Zoals de Pyr,Kangal enzo.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:05

Molosserachtigen en berghonden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:06

waxmeltsenzo schreef:
Molosserachtigen en berghonden

ja...dat bedoelde ik :D

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:17

waxmeltsenzo schreef:
De herder heeft wel serieus beduidend meer energie en eigenlijk alle andere rassen hebben meer energie dan de grote hondenrassen als Leon berger en Sint Bernhard. Daarnaast is de gezondheid de afgelopen jaren er niet op vooruit gegaan als ze 5 worden kun je in je handen vrijden. Sporten hoef je er echt niet mee te doen. Op een warme dag een lekker stukje lopen kun je ook vergeten. Als je een superleuke betrouwbare lobbes wilt die lekker lui wil sukkelen moet je vooral voor een Leon berger gaan, want ze zijn dus wel leuk. Wil je een hond met wat pit dan kun je ze echt beter aan je voorbij laten gaan.

De gezondheid is inderdaad een ding waar ik me zorgen om maak, hoewel ik de leeftijd op 7 zou zetten. Wij hebben ook niet de grote behoefte om sporten te doen (hihi, ik zie het voor me, flyball met een leo :wave: ), maar een goede wandeling moet kunnen en het moet goed in het koppie zitten (gehoorzaamheid). Verder inderdaad erfhond.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:16

KPet schreef:
waxmeltsenzo schreef:

De gezondheid is inderdaad een ding waar ik me zorgen om maak, hoewel ik de leeftijd op 7 zou zetten. Wij hebben ook niet de grote behoefte om sporten te doen (hihi, ik zie het voor me, flyball met een leo :wave: ), maar een goede wandeling moet kunnen en het moet goed in het koppie zitten (gehoorzaamheid). Verder inderdaad erfhond.

en daarom zou ik niet voor een duitser gaan, ik heb zelf beaucerons (franse herder) deze zijn werkwillig, hebben een veel energie maar een duitser is echt een grote hoop meer hond dan mijn honden.. het werkwillige moet je niet onderschatten, al helemaal niet als je er " een erfhond" van wil maken waar je eigenlijk niet veel mee wil doen. ook de gehoorzaamheid van een lb kan je gewoon echt niet met een dh vergelijken. een lb heeft veeel meer eigen mening en als hij over 5 min luistert is dat ook goed (bij wijze van he)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:31

essiesilly schreef:
en daarom zou ik niet voor een duitser gaan, ik heb zelf beaucerons (franse herder) deze zijn werkwillig, hebben een veel energie maar een duitser is echt een grote hoop meer hond dan mijn honden.. het werkwillige moet je niet onderschatten, al helemaal niet als je er " een erfhond" van wil maken waar je eigenlijk niet veel mee wil doen. ook de gehoorzaamheid van een lb kan je gewoon echt niet met een dh vergelijken. een lb heeft veeel meer eigen mening en als hij over 5 min luistert is dat ook goed (bij wijze van he)

Dat is duidelijk. Dankjewel :)
Ik denk inderdaad dat we in alle eerlijkheid niet aan de behoeftes van een duitser kunnen voldoen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 19:59

essiesilly schreef:
Nikass schreef:

Sorry hoor dat ik het vroeg, was alleen maar benieuwd naar jullie visie :roll:
Ben het inhoudelijk met je eens behalve het energie niveau vind ik bij een lb wel wat hoger liggen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:39

essiesilly schreef:
leuk om te trainen als je geduld van een fossiel hebt.

_O-

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:30

Misschien dat iemand ook eens wat licht wil schijnen op een ras voor mij?

Mijn vriend en ik willen over een paar jaar een hond in huis nemen. Het wordt onze eerste hond samen (we hebben beider uit onze eigen ouder-gezinnen al honden gehad) en we hebben enkele wensen/vragen.
Een rashond hoeft voor ons niet perse, maar we willen wel graag in een bepaalde richting kunnen kijken en daar komen de rasstandaarden natuurlijk goed bij van pas.

- makkelijk te trainen/werkwillig
- zelfstandig genoeg om alleen thuis te blijven
- grote will to please
- 25+ kg (en mijn vriend wil het liefst ook 45+ cm)
- geen krullen op het hoofd
- wij houden van wat body, windhonden en de smalle neuzen zoals van de flatcoated retriever is niets voor ons.
- gezond, niet doorgefokt
- moet lange wandelingen of recreatieve hondensport aankunnen
- stevig van karakter/kan tegen een stootje; ik ben zelf erg consequent en heb een vrij harde stem, en vindt het te lastig voor een eerste eigen hond om een te gevoelig type te hebben.

We vinden zelf golden retrievers, labradors, Berner sennen en witte herders geweldig, maar laat dat nou allemaal flink doorgefokte rassen zijn.

We willen op zich best ook een ras wat wat anders is als de standaard.
Wie heeft er nog leuke ideeën om op voort te breidelen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:50

een hele andere richting uit. wat vindt je van ene stafford (wel van bij een verantwoorde fokker). enorm mensgerichte honden met wel wat body. zullen bij mensen niet snel wat verkeerd doen (in handen van de juiste eigenaar). heeft wel wat body.
Heeft beweging nodig, maar is meestal net wat zelfstandier dan een herder. ook prima hondje voor de basissport.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:10

Zoe_97 schreef:
een hele andere richting uit. wat vindt je van ene stafford (wel van bij een verantwoorde fokker). enorm mensgerichte honden met wel wat body. zullen bij mensen niet snel wat verkeerd doen (in handen van de juiste eigenaar). heeft wel wat body.
Heeft beweging nodig, maar is meestal net wat zelfstandier dan een herder. ook prima hondje voor de basissport.

Ik ben dol op stafford/mastiff achtigen. Zo'n grote lachebek-pitbull zou helemaal bij mij passen.
Helaas zijn dat soort honden voor mijn vriend helemaal niets -O-

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:17

Ik dacht ook meteen aan een stafford/pitbull. Klinkt goed in jullie plaatje.

In hoeverre ben je op zoek naar trainbaarheid en will to please? Als ik daar naar kijk zou ik namelijk niet aan een hond zoals een Berner Sennen denken maar toch noem je die.
Zoek je een hond die prima op te voeden is en goed luistert en je eventueel los zou kunnen laten of ben je echt op zoek naar een type border collie qua will to please?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:29

ik zou je vriend toch eens kennis laten maken met een leif exemplaar. ik ben ook geen stafford mens, maar ik het asiel war ik vrijwilliger ben zit me nu toch zo een schat van een hond

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:39

Kaus schreef:
Ik dacht ook meteen aan een stafford/pitbull. Klinkt goed in jullie plaatje.

In hoeverre ben je op zoek naar trainbaarheid en will to please? Als ik daar naar kijk zou ik namelijk niet aan een hond zoals een Berner Sennen denken maar toch noem je die.
Zoek je een hond die prima op te voeden is en goed luistert en je eventueel los zou kunnen laten of ben je echt op zoek naar een type border collie qua will to please?

De border collie ken ik niet van zo heel dichtbij, maar we zijn op zoek naar een rustige vorm van will to please. De border collie is voor mij te zenuwachtig/opdringerig wat betreft zijn werklust, zo ook heidewachtels en drentse patrijzen voor ons te zenuwachtig zijn.

De berner sennen past inderdaad niet compleet in het plaatje, we zijn echter dol op de grote massa hond, de kleuren en de olijkheid van het ras.
Onze voorkeuren zijn natuurlijk geen gegeven namelijk :D

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 19:40

Zoe_97 schreef:
ik zou je vriend toch eens kennis laten maken met een leif exemplaar. ik ben ook geen stafford mens, maar ik het asiel war ik vrijwilliger ben zit me nu toch zo een schat van een hond

Ik ben dr al een tijdje mee bezig, maar wil daarin ook mijn vriend respecteren aangezien je een hond toch voor 10-20 jaar in huis neemt.