[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:27

Bedankt voor de ervaringen allemaal, na jullie antwoorden neig ik toch meer naar een pup, omdat het vinden van een herplaatser zonder een verleden niet makkelijk lijkt. Vind het ook heel belangrijk dat het goed samen gaat met mijn katten en het lijkt me dat een pup daar toch sneller aan went. Ik verwacht van de kant van de katten overigens geen problemen, ze zijn erg rustig en bij hun vorige eigenaar zaten ze ook samen met een hondje (mijn katten heb ik beiden op volwassen leeftijd in huis genomen, zijn dus ook herplaatsers).

Ook is het natuurlijk super leuk een hondje helemaal te zien opgroeien! Roze wolk zal meevallen hoor :D ik zal tegen die tijd ook zeker goede begeleiding zoeken. Eerst nog een aantal maanden goed inlezen en daarna rustig op zoek.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:30

Voordeel van een herplaatser is juist dat je al meer weet hoe ze zijn, als ze bijv. bij een opvanggezin zitten. Ze kunnen testen met katten en dat soort dingen. Je weet of het een hond is die graag wil sporten of niet, hoe ze in huis zijn..
Bij een pup is het allemaal nog maar de vraag hoe die gaat worden en zelf kan je ook een boel verkloten natuurlijk :+
Ik heb beide gehad, buitenlanders en asielhonden van 5 maanden, 10 jaar, 14 jaar enz...maar ook stamboompups die ik met 8 weken en 5 maanden kreeg. Het is toch maar hoe je er zelf mee omgaat qua opvoeding. Ik wil nu bepaalde dingen met mijn honden doen, showen en jachtproeven, dus heb met stamboom nodig. Maar anders zou het gewoon een leuk herplaatsertje worden.

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 17:33

Graag zou ik willen dat jullie met mij meedenken qua hondkeuze.

Ik zal onze gezinssituatie schetsen,
Ik woon samen met mijn vriend in een 2 onder 1 kap woning in een drop.
We hebben een kleine bestraatte achtertuin met veranda.
Makkelijke uitloop naar de dijk en bos.
Ik werk momenteel fulltime, maar vanaf januari gaat dit veranderen.
ik ga dan 16 u of meer per week werken in avond/weekend en nachtdiensten.
Dit houdt in dat ik overdag altijd thuis bent en mijn vriend altijd 's avonds.
Ik ben opgegroeid met cavalier king charles spaniëls, zulke lieve honden.
Mijn vriend wil graag iets meer hond als een klein spanieltje.

We twijfelen tussen een Kooiker, Heidewachtel, Friese stabij of labrador.

Wij zouden wel graag met een jaar of 2-3 kinderen willen dus daar moet de hond wel in mee kunnen gaan/groeien. Uiteraard ligt het er ook aan hoe je hier zelf mee omgaat.

Ik wil graag een enthousiaste, blije, betrouwbare hond.
Ik ben in de gelegenheid dagelijks flink te wandelen met de hond en de hond mentale uitdaging te geven.
Echter wil ik wel dat als ik een keer weg moet dat de hond alleen kan blijven.
Indien ik echt de hele dag weg moet kan de hond naar mijn moeder toe.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:00

tellom schreef:
Wij hebben twee Riesenschnauzers, onwijs lieve honden maar wel met een uitgesproken karakter, het zijn geen schoothondjes alhoewel ze dat bij hun eigen baasje toch wel lekker vinden.
Ik denk alleen niet dat je dit soort honden als eerste hond moet nemen omdat ze wel een sterk karakter hebben.Maar ben je consequent dan is het een hele leuke hond, wij willen niet anders meer.Wij hebben een jonge Ries van 7 maanden erbij,en is erg uitbundig maar echt leuk
[ [url=[ [url=m/CPLRNF.jpg]Afbeelding[/url] ]]Afbeelding[/url] ]
[ [url=[ [url=m/DRYqKF.jpg]Afbeelding[/url] ]]Afbeelding[/url] ]

Wij hebben sinds 1.5 week een riesenpup <3 . Een heel leuke pup! Ik ben benieuwd hoe ze verder gaat uitgroeien.

Loolotte

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 18:43

Mo0wtjee, met de laatste drie van het rijtje heb ik wel ervaring. Wat 'verwacht' je van de hond in huis? Ik ken friese stabij's als behoorlijk waaks, dus dat kun je wel of niet fijn vinden. Wat betreft kinderen, zou ik zowel friese stabij's als heidewachtels niet per se aanraden. De honden die ik ken, geven toch wel heel duidelijk hun grenzen aan. Niet dat ze bijten, maar met kleine kinderen zou ik toch liever een hond hebben waarbij je aan de oren en staart kun hangen bij wijze van spreken. Wellicht is een boykin spaniel wat om naar te kijken?

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 21:32

Zijn er hier mensen met ervaringen met Zwiterse witte herders? Het is echt een heel erg langetermijnidee want voorlopig neem ik nog geen hond, maar ik vind het fijn om een beetje te oriënteren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 00:58

Peperkroket schreef:
Zijn er hier mensen met ervaringen met Zwiterse witte herders? Het is echt een heel erg langetermijnidee want voorlopig neem ik nog geen hond, maar ik vind het fijn om een beetje te oriënteren.

Ja, bij mijn vriend hebben ze er 2. Ik vind het hele lieve beesten maar ze zijn enorm nerveus en jankerig. Heel vocaal. Echt typische herders. De reu is ook erg bang voor alles, terwijl ze wel goed opgevoed zijn. Ik zou ze ook zelf niemand aanraden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 08:22

Bij ons zat er 1 op cursus, was een hele brave hond, maar sloeg vanuit het niets om naar zenuwachtig onrustig en ineens verschrikkelijk trekken, en dat kregen ze ook niet zo 1, 2, 3 hersteld.

Hij was wel heel sociaal :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:25

Mijn collega heeft er drie gehad. Eenkennig maar voor dr baas goud waard. Wel blafferds

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:30

Bij de Witte herder moet je goed opletten of het geen angstige honden zijn. Terughoudend hoort erbij, maar angstig is echt iets anders en niet gewenst. En jammer genoeg komt het in een aantal lijnen wel voor.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:39

MyWishMax schreef:
Bij de Witte herder moet je goed opletten of het geen angstige honden zijn. Terughoudend hoort erbij, maar angstig is echt iets anders en niet gewenst. En jammer genoeg komt het in een aantal lijnen wel voor.

Toen de ouders van mijn vriend ze uitzochten was er nog niet super veel over bekend en 9 jaar terug waren er ook nog niet zoveel in Nederland.

Misschien dat ze nu meer keuze hebben. :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:21

Nee en er is een tijd ontkend dat er angst in zat. Dat werd geschaard onder terughoudendheid, maar zoals jouw vriend al gemerkt heeft (en zijn ouders) is angst toch wel heel iets anders. Terughoudend zijn is wel typisch herders, net zoals het vocale. Zijn erfenisjes van de DH :')

Ze zijn een tijd best populair geweest, maar ik ken ook een aantal mensen die zich echt vergist hebben en meer een labrador/golden retriever verwacht hadden ipv een herder.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:40

Dan ben je best dom als je een herder aanschaft en een lab/golden denkt te krijgen. Lijkt in de verste verte niet op elkaar

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:45

Nee, maar dat heb je vaak als een ras hip wordt. Ziet er leuk uit en je verdiepen in karakter hoeft niet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:13

Gelukkig geen ervaring mee. Mensen om mij heen weten prima waar ze aan beginnen. Heb er overigens ook een paar in de uitlaat groepen gehad en m'n collega heeft er nog 2 mee lopen. Vind het echt geen verkeerde honden. Alleen zijn Over het algemeen geen allemans vrienden. Maar die ik ken stuk voor stuk ontzettend trouw aan de baas. Leuke honden om mee te trainen ook.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:22

Tja, je ziet het bij veel rassen die ineens populair worden. Ik heb in mijn omgeving veel gewoon mensen die vinden dat een hond bij het huisje en boompje hoort en dan vooral een mooie/leuke hond qua uiterlijk willen. Maar het zijn geen vrienden/kennissen waar ik het uitgebreid mee over honden heb. In die gevallen waar ik het over had, hadden ze de hond ineens en was het toch niet zo makkelijk als ze verwacht hadden.

Ik vind ze ook erg leuk hoor, als je geen angstige lijn hebt. Maar ik ben een herder mens, dus kan dat eenkennige en andere trekjes wel waarderen. Ik mis de drive die mijn werklijnen wel hebben, maar als ik deze sport niet zou doen, zou een witje een hele leuke optie zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:32

Met trainen heb ik het over obedience

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 15:53

Die van mijn vriend zijn totaal niet angstig naar mensen, maar wel met onbekende geluiden etc. Vooral de reu is echt een beetje "beperkt". Die stoot zijn hoofd ook vaak, kijk nooit uit wat hij doet. Is sociaal wat onhandig en hangt erg aan de alpha teef. :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:33

Bedankt voor jullie reacties alvast! :)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:13

Hoi allemaal,

Ik en mijn vriend zouden graag komend jaar een hond willen aanschaffen. We zijn beiden actieve mensen en als de hond oud genoeg is zou ik graag agility ermee willen doen. Wel wonen we in een appartement, ongeveer 70 vierkante meter in totaal. We denken nu nog niet aan kinderen, maar eventueel over 5 jaar ofzo wel.

We hebben beiden ervaring met honden van huis uit, maar het liefste zouden we een 'makkelijk' ras willen aanschaffen. En graag hebben we ook een hond die tegen verandering kan, we zullen hier natuurlijk ook op trainen, maar het liefste hebben wij geen ras wat van zichzelf al nerveus is.

Zelf houden we wel van wat grotere maat honden. Ik weet niet of dit eerlijk is in een appartement? Hij/zij zal er natuurlijk vaak genoeg uit komen en beweging krijgen.

Ik zat zelf te denken aan een golden retriever of een koningspoedel, maar ik weet niet of jullie nog andere suggesties hebben?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:35

Als je in een appartement gebouw net lift woont maakt het formaat van je hond niet uit.

Golden lijkt me meer voldoen aan "makkelijk" dan koningspoedel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 14:08

Oeps, ik vind persoonlijk 70m dan weer erg beperkt voor een golden of grote poedel...
Waarom dan geen kleiner formaat poedel? Die zijn ook nog lekker actief.
En ik weet niet of de hond per se los moet kunnen maar heb je al eens een keertje een whippet overwogen? Die doen het vaak ook nog goed bij agility en gaan graag wandelen, fietsen, .., Enkel, sommige hebben wel een jachtinstinct. Maar over het algemeen toffe, zachtaardige honden die mits voldoende beweging in huis heel rustig zijn.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:22

Ach, ik denk dat vierkante meters binnen niets zegt. Mijn hond mag binnen ook niet spelen, die is daar veel te groot voor. Hij mag spelen als hij buiten is, nu hebben wij wel een tuin maar zolang hij netjes zijn wandelingen krijgt heeft hij niet eens de behoefte aan buitenspelen, maar alleen aan slapen.
Ik heb een grote zwitser en die staan dan ook niet bekend om hun hoge energie behoefte, dat scheelt. Poedels en goldens hebben veel meer uitdaging nodig en dan kan het een ander verhaal zijn. Maar voor een hypere golden retriever is ieder huis te klein..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 15:30

Ik heb twee herders waaronder een jonge zeer energieke reu. Spelen mag bij mij ook niet in huis (tenzij rustig in de mand met een speeltje - maar dat kan hij meestal niet, de andere wel).
Honden moeten gewoon lekker naar buiten en zoveel mogelijk los. Dan heb je er in huis geen kind meer aan.
Overigens vind ik dat Whippets en Husky's ook los kunnen/moeten vanaf dat ze pup zijn. Soms kan het later (bij husky's met name) niet meer. Maar vaak ook wel.
Ik vind het echt absurd dat die honden vaak vanaf pup leeftijd niet loskomen omdat dat niet zou kunnen bij dat ras. Begin er dan niet aan is mijn mening. Dat kan je geen enkele hond aan doen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 16:11

Lukasje schreef:
Oeps, ik vind persoonlijk 70m dan weer erg beperkt voor een golden of grote poedel...
Waarom dan geen kleiner formaat poedel? Die zijn ook nog lekker actief.
En ik weet niet of de hond per se los moet kunnen maar heb je al eens een keertje een whippet overwogen? Die doen het vaak ook nog goed bij agility en gaan graag wandelen, fietsen, .., Enkel, sommige hebben wel een jachtinstinct. Maar over het algemeen toffe, zachtaardige honden die mits voldoende beweging in huis heel rustig zijn.

Vierkante meters doen er echt totaal niet toe bij het formaat van de hond. Als je genoeg uitdaging biedt en de hond aanleert dat er in huis niet gespeeld wordt, dan hebben ze aan 1 m2 al genoeg.

Wij woonden eerst op 50m2 (hele appartement, dus eigenlijk kleiner omdat de hond niet in de wc/badkamer en berging kwam) met een Duitse herder. Daarna zijn we verhuisd naar een hoekwoning en de m2 meter zijn meer ja, maar dat is inclusief de bovenverdieping, de zolder, gang enzovoorts. En ja, we hebben nu een tuin, maar daar komen de honden niet zo vaak zonder dat wij erbij zijn. Op dit moment hebben we 3 Duitse herders en ze liggen op 3 m2 :')

Het enige nadeel aan het appartement was dat we geen lift hadden, dus hebben we pas een pup in huis genomen toen we verhuisd waren.