[Info] Welke hond past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: [Centraal]: Welke hond past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:25

Ook de cavalier?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:46

Google maar eens op "Cavalier King Charles gezondheid".
Binnen dat ras is geen enkel gezond hondje meer te vinden. Allen hebben hartafwijking en veel hebben een te kleine schedel voor hun hersenen. Bedenk je even hoe dat voelt. Helaas ook van dichtbij meegemaakt. Echt niet doen. Zo zonde want ze zijn zo leuk maar echt niet doen.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 19:47

@Yenni: Ik heb een Havanezer x Maltezer, hij lijkt het meest op een hava, en vroeger thuis hebben we een echte hava met stamboom gehad.

In het kort: Vrolijke en energieke hondjes waarbij je wel moet bedenken dat ze aardig wat vachtverzorging nodig hebben. In een puppylook laten trimmen is natuurlijk ook mogelijk, dan is de verzorging wat makkelijker dan bij een echt lang kapsel. Maar ook dan zal er wel regelmatig geborsteld moeten worden. Helemaal kort scheren kan ook natuurlijk... Maar ja, dan kan je beter voor een kortharig hondje kiezen. Ik vind het persoonlijk ook niet mooi.

Qua energielevel kan ik niet een heel eenduidig antwoord geven, het is ook wel afhankelijk van het individu, maar op zich kan een dagje wat minder prima, maar mijn hondje heeft best veel energie en een goede conditie, dus hij draait zijn pootje ook niet om voor een flinke boswandeling van 10 km of een behendigheidsles. De hava die we vroeger thuis hadden kon ook prima meekomen met grotere honden. Ze is wel meegeweest op een bearded collie wandeling, we wandelden heel veel met haar en ze kon ook goed apporteren, vond dat erg leuk. Toby, mijn eigen hava-mix houdt niet zo van apporteren :P Hij kan het wel, maar gaat liever zelf rondrennen of met andere honden spelen.

Het zijn leergierige en aanhankelijke hondjes. Een erg leuk ras vind ik, maar niet erg bekend. Voor een hondje met stamboom moet je wel vrij diep in de buidel tasten.

Wat de Cavalier betreft, zoals aangegeven, niet zo'n erg gezond ras helaas... Bij de hava zijn er twee dingen waar op getest moet zijn: patella luxatie en cataract. Verder is de havanezer een gezond ras zonder veel erfelijke aandoeningen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:27

Yenni cavaliers staan echt bovenaan de lijst met meest ongezonden rassen.
Ik heb er 2 thuis en helaas mankeren ze nogal vaak wat (gelukkig geen syringomyelia).
Roovy is bijna 7 jaar, behoorlijke hartruis, ooronsteking, allergische reacties Bij zwemmen in anders water dan de zee en bij het eten van iets anders dan zijn voer en vlooien. Bijt zich tot bloedens toe kapot en zijn haren vallen uit, moet naar de DA voor prednison. Chico is 9 jaar, behoorlijke hartruis, 2 lekken hartkleppen, krijgt bij anders eten met een diaree of kotst alles onder, Zijn huig is ingekort wegen ademhalingsproblemen, astmatische bronchitis, (geen ambi pur , met net parfum op knuffelen, bloemen in huis), kwetsbare ogen omdat ze zo bol zijn, veel tandproblemen (hij mist er al 8 en binnenkort moeten er nog meer getrokken worden ). ook is hij al een keer opgeven door de da. Moest wekelijks bloed prikken en zijn witte bloedcellen waren niet meer aanwezig. Bij trauma zou hij doodbloeden. Wekenlang bloedprikken en heel veel prednison bleek achteraf zijn bloedbeeld afwijkend door het doorfokken. Hoewel ze enorm lief zijn en ik smelt bij iedere cavalier die ik tegenkom, weet ik niet of ik er ooit nog een zou aanschaffen. Je haalt je gewoon een hoop ellende op je hals en het kost je een hele hoop

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:33

Pff wat heftig! Zeer jammer want ze zijn zoo leuk!

Hoop dat jou hondjes er niet teveel onder lijden

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:42

Nee hoor ik heb ermee leren leven, haha. Ze doen het naar om standigheden goed hoor. Gewoon opletten qua eten en na een strandwandeling heb ik de hele dag niks meer aan ze. Ik zit alleen vaak bij de DA

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:15

@_ENGEL_: Wat sneu zeg en vervelend dat je hondjes zo vaak wat mankeren.

@ Yenni: Dan toch maar een havie? :D

Van deze pup smelt je toch gewoon? <3

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:43

Vraagje. Wat denken jullie van de kruising border collie x dalmatiër zag net een nestje maar kan me niets bij het karakter voorstellen. Een hyperkineet met een enorm jachtinstinct. Of een geweldige hond met veel energie en grote Will to please

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 13:51

Dat is dus altijd de vraag bij een kruising.. wij hebben een kruising borderxbasset en dat is echt een hele leuke hond, het zachtaardige van een basset maar met weinig jachtinstinct. Kan prima los lopen en is heel sociaal naar andere honden toe.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 14:02

Heel lief <3
Ik vind ze met lang haar niet zo mooi dus ik zou hem dan zowiezo kort houden maar idd heel lief!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:57

Zoe_97 schreef:
Vraagje. Wat denken jullie van de kruising border collie x dalmatiër zag net een nestje maar kan me niets bij het karakter voorstellen. Een hyperkineet met een enorm jachtinstinct. Of een geweldige hond met veel energie en grote Will to please

Veel energie sowieso. Geen hond voor een paar keer een blokje om ;)
En verder zou het best een prima combi kunnen zijn. Misschien veel jachtinstinct, maar wellicht ook wel goed trainbaar. Kan me alleen niet zo'n goed beeld vormen van hoe de hond er uit zal zien.

Dagmar80: zeker! Wat n plaatje! Mooie kleur ook!
Ik vind ze alleen volwassen wat minder qua vacht... of valt dat mee?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:09

@Zoe_97: Wat Nikass zegt inderdaad :D

@Nikass: Ja, prachtige kleur :) En tja, dat is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Zo'n hele lange showvacht is ook niet mijn smaak hoor. Ik heb Toby wel vrij lang, maar een puppylook is ook erg leuk :) Dat heel kort geschoren gebeuren vind ik persoonlijk niks. Dan kan je beter nog kiezen voor een kortharig hondje eigenlijk :+ Die vacht hoort er wel bij en geeft ook bescherming. Geen jasjes nodig in de winter :P

Even een voorbeeldje van Pinterest:

Afbeelding

Mijn eigen haarballetje:

Afbeelding

Ik ga zelf nog eens een puppylook knippen, maar aangezien ik dan wel een poosje zoet ben blijft het voorlopig wat langer. Het is nu aardig goed bij te houden.

Op sommige foto's is Toby wel echt een bolletje wol hoor :P Lijkt dan meer naar mijn idee dan in het echt haha, maar dat kan ook gewenning zijn ;)

Op deze foto bijvoorbeeld:

Afbeelding

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:19

Is toby een havanezer?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 15:24

Havanezer x Maltezer, maar hij lijkt qua uiterlijk en karakter het meest op een hava.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:22

Oja kan ik geloof ik nog wel hebben die vacht ;)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:12

Dagmar80 schreef:
Havanezer x Maltezer, maar hij lijkt qua uiterlijk en karakter het meest op een hava.

Oke wat een dotje <3

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 12:26

Wij hebben twee Riesenschnauzers, onwijs lieve honden maar wel met een uitgesproken karakter, het zijn geen schoothondjes alhoewel ze dat bij hun eigen baasje toch wel lekker vinden.
Ik denk alleen niet dat je dit soort honden als eerste hond moet nemen omdat ze wel een sterk karakter hebben.Maar ben je consequent dan is het een hele leuke hond, wij willen niet anders meer.Wij hebben een jonge Ries van 7 maanden erbij,en is erg uitbundig maar echt leuk
Afbeelding
[/img]
Afbeelding
[/img]

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 17:01

Ik vind de kleine schnauzertjes juist leuk :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 12:55

Hallo, ben heel benieuwd wat jullie bij mij vinden passen! Zal mijn situatie even beschrijven:

- Ik woon in een appartement (zonder lift) dus ben sowieso op zoek naar een hondje die ik de trap op kan tillen
- Ik heb twee katten, verder geen huisdieren
- Ik woon samen met mijn vriend, geen kinderen
- Ik werk in de zorg, dus onregelmatig. Ik werk 28/u in de week, maar dit is verdeeld over ochtendiensten (kort), dagdiensten (van 7:00 - 14:30) en avonddiensten. Ook werk ik weekenden. Als ik avonddiensten heb (ongeveer 2 dagen per week) zal het hondje dus helemaal niet alleen zijn (ik overdag thuis, vriend 's avonds). Als ik weekenden werk ben ik overdag weg, vriend is dan gewoon thuis dus ook geen probleem. Dan blijft alleen nog de dagdienst over doordeweeks. Gemiddeld heb ik dit 1 a 2 keer per week. Op deze dagen zal het hondje ongeveer van 8-14.30 alleen zijn. Dit is te lang, dus hier zal een oplossing voor komen. In de vorm van een uitlaatservice of misschien kan ik zelf in mijn pauze naar huis.
- Mijn vriend werkt nu nog thuis, maar ik ga vast uit van de toekomst waar hij waarschijnlijk fulltime zal gaan werken.
- Financieel zit het goed, ik heb een potje voor eventuele DA kosten en genoeg geld om het hondje te onderhouden

Tot slot, ik heb genoeg tijd voor het hondje en heel veel zin om ook veel tijd te steken in de opvoeding, lange wandelingen en de overige verzorging. Mijn vriend en ik zijn gek op wandelen, we wandelen nu al dagelijks 1 a 2 uur (nu nog zonder hond :P ). De wens voor een hond is er al zolang ik me kan herinneren. Nu ben ik eindelijk in de situatie dat het kan en ik wil niets liever. Mijn vriend staat er uiteraard ook helemaal achter.

Het is een heel verhaal geworden, zal nog een kleine samenvatting geven:

- Klein hondje ivm appartement met trappen
- Wil graag lange wandelingen met de hond kunnen maken
- Een niet te pittig/fel ras omdat het onze eerste hond is

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:16

Ik denk aan een chihuahua (als je er geen handtashond van makt kunnen die prima een uur wandelen als ze volwassen zijn).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:27

Hmm mijn voorkeur gaat toch uit naar iets stoerders denk ik. Heb bij een chihuahua toch altijd zo'n Paris Hilton gevoel :)) Maar kan natuurlijk altijd meer opzoeken over het ras!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:30

een jack russel kan een heel leuk hondje zijn. heb er nu 3 gehad. Ik vind ze niet moeilijk, hoewel ze wel uitgeproken karaktertjes hebben. Ze zijn stoer en voor alles in.

een sheltie zou ook leuk kunnen zijn, erg leergierig. Zijn wel vocaal ingesteld, hoewel ik niet weet hoe ze in huis zijn qua blaffen.

een poedeltje is ook leuk. actief en slim.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:32

Een Jack is wel echt een hyper hondje vaak. Een poedel is echt geen beginners hond. Vaak moeilijkere karaktertjes

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:33

jack hoeft niet hyper te zijn. helemaal niet als je veel gaat wandelen. hier zijn het allemaal schoothondjes. zit je op de bank? hond ligt erbij.
dat hypere heeft ook te maken met opvoeding. in huis geen gedonder en dan heb je nergens last van

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 13:38

Wij hebben altijd een dwerg kees gehad, stoer beestje ;)