[DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Re: [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:16

Ik hier eigenlijk net binnen vallen maar wil toch wat kwijt.

Mijn moeder heeft jarenlang dit soort honden opgevangen (voornamelijk pitbulls, staffs etc.) die uitgekotst werden door hun baasje. Negen van de tien van deze honden was door de baas op een vreselijke manier behandeld.

Nog nooit ben ik door een van deze honden gebeten. Als klein meisje hing ik over ze heen en speelde de hele dag met ze. Onze Welsh Corgi was juist degene die erg waaks was en het huis met lijf lede verdedigde en daar soms weleens te ver in ging.

Als de honden waren bijgetrokken en er een nieuw baasje was gevonden, vertrokken ze als vriendelijke, lieve gezinshonden. Niet een maal heeft mijn moeder klachten gehad of is er een terug gekomen.

Veel van deze honden bijten echt niet sneller dan bijv. een labrador. Het enige verschil is dat wanneer er wel eens een bijtincident is, dit door het gebit (kaken slaan op slot) veel erger afloopt. Deze honden kunnenn namelijk niet meer loslaten tot (hoe naar het ook klinkt) iets afschuurt of de kaak wordt gebroken met een jawbreker.

Vooralsnog staat de Golden Retriever op nummer 1 als het gaat om het aantal bijtincidenten per jaar.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:39

[

Vooralsnog staat de Golden Retriever op nummer 1 als het gaat om het aantal bijtincidenten per jaar.[/quote]

Dat is niet zo vreemd als je weet dat de Golden het meest voorkomt in Nederland.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:49

Elke hond die slecht opgevoed is, is naar mijn idee een lopende tijdbom. Ook een herder of labrador kan flink tekeer gaan. Zelf een jackrussel kan iemand flink open schuren. (heb ik met eigen ogen gezien)

Tuurlijk als een stafford of pittbul (of whatever) iemand grijpt gaat het nog net iets erger. Maar mijn ervaring met goed opgevoedde pittbuls, staffords en andere van hetzelfde soort, is dat het juist hele lieve, zorgzame honden zijn die niemand kwaad willen doen. De honden die Slimmerik in haar profiel heeft staan zijn naar mijn mening totaal niet goed opgevoed, of er miste echt iets aan.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 10:56

slimmerik schreef:
CherokeeChum schreef:
Mensen betalen toch hondenbelasting,ook van de meerprijs van een stamboom word btw geheven,inkomsten belasting als je meer als een bepaald aantal pups per jaar verkoopt/fokt.
Alle honden moeten gewoon verplicht geregistreerd worden en een paspoort hebben daarmee kun je dus ook de herkomst van raslozen herleiden.
Strafbaar stellen van het houden van een ongeregistreerde hond van whatever ras,de opbrengst hiervan kun je aardig investeren in handhaven en testen.
Ipv het elders met bakken te verspillen,zoals het kwartje van Kok...

Niet registreren strafbaar stellen? Dat gebeurde in feite dus door de RAD regeling maar toch werden ze illegaal gefokt. Dus dat zal niet helpen. Hondenbelasting wordt in veel gemeentes al helemaal opgebruikt aan het poepbeleid. En als mensen voor honden zoveel meer moeten gaan betalen, dan weet ik al wat het gevolg is.... duizenden illegale honden waar de herkomst niet van te achterhalen is en de overheid nog meer bakken met geld kost.

En ik met mijn eerlijke gefokte honden ben niet bereid daaraan mee te betalen.

1*Mensen moeten niet meer gaan betalen,het moet beter verdeelt worden dus elke hondebezitter moet zijn dieren laten registreren,zoniet = strafbaar.
2*Ook moet er een landelijk vastgesteld bedrag aan hondenbelasting komen,en niet zoals nu maar net hoe de pet van de gemeente staat.
3*Alles wat boven een laatgemaaide grasspriet uitkomt,verplicht een door de overheid goedgekeurde gedragstraining,de BTW die daarover betaald word kun je dan weer aanwenden voor handhaving. Tevens een goede stok achter de deur ingeval van onverantwoordelijk gedrag,mensen kunnen niet meer zeggen dat ze het niet wisten.
Tevens een goed ontmoedigingsbeleid voor impuls aankopen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:12

zipje71 schreef:
[

Vooralsnog staat de Golden Retriever op nummer 1 als het gaat om het aantal bijtincidenten per jaar.

Dat is niet zo vreemd als je weet dat de Golden het meest voorkomt in Nederland.[/quote]

Dit is ook in verhouding met aantallen berekend.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:16

Nee hoor, gekleurde propaganda is het Lachen

Zit evenveel waarheid in dan bij de 26 nietjesoorhondgevallen Haha!

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:18

Daar verschillen de meningen over Knipoog

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:20

katiavl schreef:
Nee hoor, gekleurde propaganda is het Lachen

Zit evenveel waarheid in dan bij de 26 nietjesoorhondgevallen Haha!

Waar basseer je dat op?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:27

Puur uit eigen ervaring kan ik alleen zeggen dat ik meer dan de gemiddelde Nederlander in raking ben geweest/kom met pitbulls, staffs en dergerlijke en mijn aanvaringen met honden waren van andere rassen zoals de golden retriever (kunnen heel naar bijten), een vuilnisbak en een herder.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:37

De zogenaamde bijtlijst was geen officieel onderzoek en rammelt aan alle kanten, denk dat hierover inmiddels al genoeg geschreven is.

Volgens jullie heeft het Ministerie dan waarschijnlijk ook slecht onderzoek gedaan, volgende quote komt uit hun eigen rapport:

Hoewel pitbullachtigen vaker dan andere honden betrokken zijn bij bijtincidenten, gaat het om slechts een klein deel van de pitbulls.

Bedenk bij deze quote eens dat de pitbullachtigen dus verboden waren en dus heel wat minder vertegenwoordigd dan welk ander ras dan ook en ga dan nog eens nadenken. Knipoog

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 11:57

Wat wordt dan verstaan onder pittbullachtigen? Alleen pittbulls? Dat is namelijk ook een mengelmoes van allerlei rassen. Zou dus best kunnen dat rassen die wel toegestaan zijn ook zijn meegeteld. Veel van dit soort rassen zijn ruim vertegenwoordgid hoor. Als daar dan een klein deel van bijt valt het dus wel mee.

Het ministerie zit er wat mij betreft flink naast.

Edit: Typo

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:03

om nog even antwoord te geven op de vraag van slimmerik:

ik zou best bereid zijn te betalen voor de test
alleen ik vind dat ik wat terug moet zien voor mijn geld!
kijk zo een test zie ik wat voor terug: dat mijn hond dan "veilig" verklaard is
maar dan wil ik graag een vermindering van de hondenbelasting zien want daar zie ik geen moer van terug!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:08

Nathalie02 schreef:
Wat wordt dan verstaan onver pittbullachtigen? Alleen pittbulls? Dat is namelijk ook een mengelmoes van allerlei rassen. Zou dus best kunnen dat rassen die wel toegestaan zijn ook zijn meegeteld. Veel van dit soort rassen zijn ruim vertegenwoordgid hoor. Als daar dan een klein deel van bijt valt het dus wel mee.

Onder pitbullachtigen werd/wordt verstaan de honden die verboden zijn/waren, dus niet de FCI rassen.

Als een klein deel daarvan vaker betrokken is bij bijtincidenten dan andere honden dan valt het dus juist niet mee.
Ze zijn vaker betrokken bij bijtincidenten dan andere honden en staan dus op nummer 1! En dat terwijl ze al in de minderheid waren.

Daarom hoop ik van harte dat alleen goede en verantwoordelijke mensen dit soort honden nu gaan aanschaffen en niet degenen die de afgelopen 15 jaar verboden honden hebben aangeschaft.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:21

Wat ik eigenlijk bedoel is:

Is bijv. een kruizing bull terrier/staff ook een pittbull? Deze rassen zitten namelijk wel in de pitt. Wordt dit ook onder pittbullachtigen verstaan? Deze dieren hebben geen stamboom.

Er zijn echt ontzettend veel van dit soort kruizingen waar helemaal geen bijtincidenten voorkomen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:27

Nathalie02 schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is:

Is bijv. een kruizing bull terrier/staff ook een pittbull? Deze rassen zitten namelijk wel in de pitt. Wordt dit ook onder pittbullachtigen verstaan? Deze dieren hebben geen stamboom.

Er zijn echt ontzettend veel van dit soort kruizingen waar helemaal geen bijtincidenten voorkomen.

Nee dat is een pitbullachtige.
Misschien eerst eens verdiepen in hoe de wet in elkaar zat en welke honden er onder deze wet vielen, praat een stuk makkelijker Knipoog
Op pagina 1 kun je daar bijvoorbeeld een hoop over terugvinden.

Natuurlijk zijn er veel van dit soort kruisingen waar geen bijtincidenten zijn voorgekomen, maar dit soort kruisingen waren dus wel vaker betrokken bij bijtincidenten dan andere honden.
Dus niet die andere honden van de bijtlijst die je blijkbaar wel klakkeloos geloofd?
Het was dus niet de Golden Retriever die voor de meeste bijtincidenten zorgde.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:34

Ik heb deze informatie van mijn eigen dierenarts, vandaar dat ik die informatie wel als betrouwbaar beschouwde.

Een heleboel van deze "pittbullachtige" zijn helemaal niet geregistreerd als pittbull. Sommige gewoon als Bull Terrier en andere weer als Staff. Cijfers lijken me dan niet helemaal betrouwbaar.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:40

Nathalie02 schreef:
Ik heb deze informatie van mijn eigen dierenarts, vandaar dat ik die informatie wel als betrouwbaar beschouwde.

Een heleboel van deze "pittbullachtige" zijn helemaal niet geregistreerd als pittbull. Sommige gewoon als Bull Terrier en andere weer als Staff. Cijfers lijken me dan niet helemaal betrouwbaar.

Pitbullachtigen zijn helemaal niet geregistreed, dat zijn gewoon kruisingen of honden zonder stamboom.

De honden die wel geregistreerd zijn, dus de honden met FCI stamboom, vallen niet onder de pitbullachtigen. Lees alsjeblieft pagina 1 even door, dan snap je wat ik bedoel.

Bij de bijtlijst die jij aanhaalt is al helemaal niet gekeken of het echt rashonden waren of kruisingen uit de broodfok/handel.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:46

Ik heb het al gelezen en weet wel ongeveer hoe het zit. Knipoog

Ik vraag me gewoon af hoe ze aan tellingen komen. (ministerie) Hoe kun je zeggen dat deze groep in meer bijtincidenten is verwikkeld als je de aantallen helemaal niet weet.

Ik ken in mijn omgeving al zo'n 12 pittbullachtigen die niet agressief gedrag vertonen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:49

Nathalie02 schreef:

Ik vraag me gewoon af hoe ze aan tellingen komen. (ministerie) Hoe kun je zeggen dat deze groep in meer bijtincidenten is verwikkeld als je de aantallen helemaal niet weet.

Ik ken in mijn omgeving al zo'n 12 pittbullachtigen die niet agressief gedrag vertonen.

En je vraagt je niet af hoe ze erbij komen dat de Golden Retriever zomaar ergens op nummer 1 op een bijtlijst komt.

Ik ken meer dan 50 Golden Retrievers die nooit een spoortje van agressie hebben laten zien.
I'll rest my case. Knipoog

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:55

ThePast03 schreef:
Nathalie02 schreef:

En je vraagt je niet af hoe ze erbij komen dat de Golden Retriever zomaar ergens op nummer 1 op een bijtlijst komt.

Ik ken meer dan 50 Golden Retrievers die nooit een spoortje van agressie hebben laten zien.
I'll rest my case. Knipoog

Nu lees jij niet goed. Knipoog

Ik vernam dit van mijn eigen dierenarts.

Bovendien ging het me om de tellingen, waar halen ze die vandaan?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 12:58

Nathalie02 schreef:

De honden die in beslag genomen zijn nav een bijtincident zijn in ieder geval geregistreerd.
De rest mag je aan het Ministerie vragen. Knipoog

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:01

ThePast03 schreef:
Nathalie02 schreef:

De honden die in beslag genomen zijn nav een bijtincident zijn in ieder geval geregistreerd.
De rest mag je aan het Ministerie vragen. Knipoog

Kunnen ze me vast geen antwoord op geven. Haha! Ze kunnen (en op zich is dat wel logisch) never nooit alle pittbullachtige hebben meegeteld. Dus ook dat "bijtlijstje" klopt niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:05

Nathalie02 schreef:
Kunnen ze me vast geen antwoord op geven. Haha! Ze kunnen (en op zich is dat wel logisch) never nooit alle pittbullachtige hebben meegeteld. Dus ook dat "bijtlijstje" klopt niet.

Ze zeggen toch dat een klein deel van de pitbullachtigen verantwoordeijk is voor de meeste bijtincidenten? Waarvoor zouden ze daar alle pitbullachtigen moeten meetellen?

Het gaat om de honden waartegen mensen aangifte hebben gedaan nav een bijtincident en de honden die in beslag genomen zijn. Over alle soorten honden.
En van deze honden was de pitbullachtige dus verantwoordelijk voor de meeste bijtincidenten.

En dat terwijl de pitbullachtigen toch echt een stuk minder vertegenwoordigd waren dan bijvoorbeeld de Golden Retriever.

Maar het belangrijkste is niet welke soort hond het wint op een bijtlijst, maar dat de pitbullachtigen nu terecht gaan komen bij verantwoordelijke en goede bazen. Het laatste wat ze de komende jaren namelijk kunnen gebruiken zijn bijtincidenten. Zo'n goede naam hebben ze namelijk niet bij de meeste mensen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:16

Ja, dat klopt. Dan nog weten ze niet hoeveel er zijn. Ik bedoel dan het aantal dat bijt tegenover het aantal dat niet bijt he.

Dit is vrees ik een discussie die niet snel zal eindigen. Soms praten we geloof ik ook een beetje langs elkaar heen. Knipoog Haha! Waar ik het helemaal met je eens over ben dat ze bij verantwoordelijke bazen terecht komen. Dat vind ik overigens niet alleen van belang bij deze honden maar bij alle dieren.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:31

Het zal mij benieuwen wanneer er echte "pitbulls" worden aangeboden via marktplaats Knipoog

IK zou best willen betalen voor zo'n test als mijn hond die nodig zou hebben.
IK vind het punt van een vastgesteld bedrag aan hondenbelasting wel een goede.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 13-06-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt