Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Bijtgrage hond vergrijpt zich aan baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:27

En dan een parel van wijsheid voor de mensen die graag vingers wijzen Lachen

Citaat:
In general dogs are labelled aggressive on the basis of past behaviour or breed. Some of the aggressive reactions of a pet indeed relate to genetically controlled breed characteristics but they can equally be derived from environmental circumstances and learning. Different types of aggression leading to attacks in different circumstances can be distinguished: dominance aggression when the dog challenges a member of the pack, e.g. a new baby, protective aggression when the victim is regarded as a threat to the family, possessive aggression towards a victim that invades the dog's territory or attempts to move an item "possessed" by the dog, e.g. food or toys [9, 25]. Also pain and fear, especially in dogs that have been maltreated, can provoke aggressive behaviour but, from time to time, the aggressive behaviour remains unexplained. This last category includes genetic and neurological impairments as well as unknown environmental precipitators, and the only "treatment" is to put the animal down

All dogs are social animals and possess an inherent pack instinct [9, 17] which is central to their survival in the wild. A social hierarchy within the pack allows the members to assume their places and to function from those positions [31]. Communication among pack members is demonstrated and understood through specific body language. The pack of a domesticated dog however, is a "family pack" including humans and joining human and canine species in one pack may invite problems. Unaware of species differences, individual pack members, both dogs and humans, may misinterpret many of the other one's signals, causing unpleasant and sometimes dangerous consequences. The best proof of this is the fact that the majority of reported dog attacks seems to have happened "unprovoked", meaning that both parents and children failed to see what their behaviour meant to their canine companion [5, 11, 12, 31, 32]. Furthermore, too many human characteristics are assigned to dogs, the so-called anthropomorphism.

Verschillende types, verschillende situaties.
Een kind 24 uur op 24 uur in de gaten houden lukt ook niet, het hoeft maar een kort ondoordracht wc tripje zijn, of een losslingerend speeltje. Of gewoon een miscommunicatie die nooit bedoeld was geweest.
Dan vraag ik me eerlijk af, de mensen die vingers wijzen? Of die recht in die mensen hun ogen kunnen kijken en hetzelfde zeggen wat sommige hier durven neerzetten....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:35

Maar goed, de mensen die interesse hebben in deze gevallen, op eind september staat er op de planning een website te komen. Over wetenschap ruim dier, dier relativeerde criminologie, entomologie, dier en milieu Deze onderwerpen zullen er wel waarschijnlijk inkomen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:40

ben benieuwd naar de site katia!
@ Nakisha ik vind niet dat je mens en dier kunt vergelijken, de mens staat nog altijd boven de hond, en hoeveel honden een blauwe plek achterlaten? ik denk dat staffords/pittbullachtigen, toch echt meer dan een blauwe plek achterlaten.. een waarschuwing oke, maar zoals bijv. die van ons deed, tegen een kind, weet ik zeker dat dit niet bij een blauwe plek was gebleven.
wanneer vind jij dan dat je ze een spuitje kan geven? als ze een keer iemand doodgebeten hebben, terwijl de hond eerder agressief is geweest, maar een beet is voorkomen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:49

In het algemeen worden sommige honden als agressief gezien, op basis van vroeger gedrag of ras.
Sommige agressieve reacties van een dier zijn inderdaad genetisch gecontroleerde ras eigenschappen maar kunnen ze even goed door omgevings elementen en aangeleerd gedrag veroorzaakt worden. Daarom is het ook vaak heel moeilijk een besluit te maken. Er bestaan verschillende types van agressie die de oorzaak zijn van een aanval, en kunnen onderscheiden worden in verschillende omstandigheden. Dominante agressiviteit wanneer een hond een lid van de groep uitdaagd (bijvoorbeeld een nieuwe baby). De controlerende? agressie naar een slachtoffer toe wanneer deze zijn teritorium ingaat. Of een item die aan de hond toebehoort verplaatst. Ook pijn en angst kunnen agressiviteit uitlokken, wanneer de hond slecht behandeld (mishandeld is geweest). Soms kan het agressief gedrag dan ook niet verklaard worden. Deze laatste groep kunnen door genetische en neurologische verschijnselen en ongekende omgevings elementen bijtgedrag vertonen

Dit is de eerste vertaling Lachen
En wat ik boven aan geef is absoluut geen verwijt naar mensen toe, eerder wees voorzichtig met wat je zegt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:55

Dat mensen hier roepen ja dat heb je met zo'n ras vind ik echt de grootste onzin. Als ik me niet vergis is het ras met de meeste bij gebeuren elk jaar de Golden Retriever?

Verder is het natuurlijk vreselijk voor zowel de ouders het kind als de hond maar ik zie de hond echt niet als schuldige. De ouders hebben de verantwoordelijkheid over de hond ook al zou het natuurlijk nooit hun verwachting geweest zijn dat zoiets gebeurd. Dus goed de verantwoordelijkheid ligt bijd e ouders maa rom nou gemeen met een vinger te wijzen vind ik ook neit kunnen. Blijkbaar is er iets gebeurd waardoor door de hond tot bijten over is gegaan

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:57

Alle honden zijn sociale dieren, en hebben een groeps instinct dat centraal staat in het overleven in het wild. Een sociale piramide in de groep, laat de dieren toe hun plaats plus functie te nemen in de groep. Communicatie tussen de leden word gedemonstreerd en begrepen aan de hand van lichaamstaal. De groep van gedomesticeerde dieren is een familie groep plus mensen en honden die hierbij komen. Dit kan problemen veroorzaken. Wanneer je dan niet al de best bekend staat met soort verschillen, kan een individueel groepslid, of beide hond en mens. Elkaars sinjalen niet verstaan, dit kan ongewild gedrag veroorzaken maar ook gevaarlijk incidenten. Hier kunnen we als bewijsmateriaal de grote hoeveelheid bijtincidenten gebruiken.
Die niet uitgelokt zijn, dit betekent dat beide hond en kind het gedrag van de hond mis begrijpt of gewoon niet ziet.
En dan worden er ook teveel mens eigenschappen aan de hond gekoppeld die problemen veroorzaken.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 16:59

Gebruiksmateriaal universiteit leuven: onderzoek naar honden incidenten centrum forensisch onderzoek en u gent Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:00

Precies, maar als je ook ziet hoe vaak een hodn aangeschaft word zonder na te denken of te verdiepen in het ras of zelfs maar de behoeften van een hond. Vind het daarom niet vreemd dat er steeds vaker zulke dingen gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:01

wat wij bij de theorie van de cursus hebben geleerd, is ook dat de hond, (die eerder in het gezin is)een baby als een bedreiging kan zien, hond krijgt ineens minder aandacht, en word opzij geschoven voor de baby, een ouder kindje kruipt over de grond, en komt bij zijn 'dingetjes'.
een hond kan dat zien als reden om te waarschuwen dat dat van hem is, maar baby's hebben dit niet door..
ik weet niet of dit gebeurd is, en laat me er verder ook niet over uit, maar dat is voor mij wel een reden om (als ik mijn andere hondje dan niet meer heb) geen hond te nemen, todat de kinderen in staat zijn om te begrijpen wat ze wel en niet bij de hond mogen/kunnen doen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:02

dees_daan schreef:
de mens staat nog altijd boven de hond

Ik kots van zulke uitspraken. Bloos
Mensen zijn zo geweldig, dat we alles uitroeien waar we niet tegenop kunnen of mee om kunnen gaan. Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:05

karoliena schreef:
Precies, maar als je ook ziet hoe vaak een hodn aangeschaft word zonder na te denken of te verdiepen in het ras of zelfs maar de behoeften van een hond. Vind het daarom niet vreemd dat er steeds vaker zulke dingen gebeuren

Dat wil niks zeggen hoor Lachen ik verdiep me er in... vind zo iets erg interessant.
En ook bv luister ik graag naar mensen die er iets van weten. Ben inmiddels 21 jaar en al veel jaartjes opzoekwerk meelopen ezo achter de rug.

En ga je zeggen of zelfs zo eerlijk zijn, ik kan niet al het gedrag herkennen of uitleggen Lachen

Dat ze meer gebeuren ligt voor mij aan ander factoren, natuurlijke deze ook. Maar dat is ook puur mijn theorie dus kan zover ik weet totaal fout zijn Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:07

Ja tuurlijk een mens kan neit alles weten en neit eidereen zal bij zijn eerste hond de hond helemaal snappen, maa rik vidn wel als je zorgdraagd voor zo'n dier dat je ook de verantwoordelijkheid hebt om in ieder geval de belangrijkste en de basis dingen te leren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:08

Needje schreef:
dees_daan schreef:

Mensen zijn zo geweldig, dat we alles uitroeien waar we niet tegenop kunnen of mee om kunnen gaan. Clown

Dan vraag ik mij af wat jij met de niet om te gaan hondjes wilt doen, aaien tot de weer braaf worden. Knipoog

1 ding weet ik, dat verdomd veel kleine honden, geluk (of ongeluk) hebben dat ze zo klein zijn. Of het was al lang spuitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:09

Needje schreef:
dees_daan schreef:

dit is gewoon de waarheid, ik kan er soms ook niet tegen, maar hoe je het went of keert, het is gewoon zo.. al ben ik het er wel mee eens, dat dieren die een gevaar voor de mens vormen, niet in de samenleving thuishoren..
dat kan een agressieve hond zijn, maar dat kunnen ook andere dieren zijn, en je kan mij niet wijs maken, dat als er een hond in jou straat loopt, die agressief is naar kinderen, en (ik weet niet of je kinderen hebt?) en jij weet dat, en jou kinderen spelen buiten op een plek waar die hond ook komt, dat jij je kinderen daar rustig laat spelen?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:18

karoliena schreef:
Ja tuurlijk een mens kan neit alles weten en neit eidereen zal bij zijn eerste hond de hond helemaal snappen, maa rik vidn wel als je zorgdraagd voor zo'n dier dat je ook de verantwoordelijkheid hebt om in ieder geval de belangrijkste en de basis dingen te leren.

Ja, maar voor zoveel mensen ligt de basis heel anders. En dan heb je nog veel factoren die daarin meespelen.
De informatie van fokker, dierenwinkel of mp. Ik snap niet als goede fokker, je dieren aan bepaalde mensen kunt mee geven.
Heb ooit eens in een dierenwinkel gewerkt als studentenbaan, ik wilde geen slang verkopen aan iemand.
Die niet eens wist in wat je zo een slang moest houden. Ben toen ontslagen Lachen
Geen voorbeeld van honden, maar zo een mentaliteit is er wel.
Of informatie van de hondenschool, heb er verschillende bezocht, bij de één was basis zit, lig en hond kammen.
De andere was weer hoe laat ik men hond het meest aan de slipketting trekken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:20

Ja daar heb je gelijk in, zeker kwa hondenscholen heb ik overal rondgekeken en uiteindelijk niet voor een in onze eigen plaats gekozen maar voor een in een plaatsje verder.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:21

katiavl schreef:
Dan vraag ik mij af wat jij met de niet om te gaan hondjes wilt doen, aaien tot de weer braaf worden. Knipoog

1 ding weet ik, dat verdomd veel kleine honden, geluk (of ongeluk) hebben dat ze zo klein zijn. Of het was al lang spuitje

Overdrijven is ook een vak. Rolleyes
Dat laatste ben ik met je eens.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 17:24

Ja kom toch regelmatig voor jack russels en chihuahua's tegen dei me zowat echt aanvliegen, gelukkig zijn dan aangelijnd denk ik altijd maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 19:24

slimmerik schreef:
Ik blijf me verbazen dat mensen honden vergelijken met mensen. En zich dan ook nog hondenkenner noemen.

Idd....Vind het ook kant nog wal raken als iemand zoeits zegt met érvaring' *kuch*

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:50

Even een topic hier van bokt
viewtopic.php?sid=&f=73&t=822186&view=unread#unread
Daarin wordt begonnen over een GT en over evt. medische dingen waardoor zo'n hond zo doet ineens.
Waarom wordt dat bij "normale" honden wel geopperd? Want ik weet zeker dat als het hier een bull had betroffen dat er gelijk geroepen werd dat ze m maar moeten afmaken!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 12:52

Bij een Bull had ik precies hetzelfde over een GT geroepen. Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:34

Needje schreef:
Daarin wordt begonnen over een GT en over evt. medische dingen waardoor zo'n hond zo doet ineens.
Waarom wordt dat bij "normale" honden wel geopperd? Want ik weet zeker dat als het hier een bull had betroffen dat er gelijk geroepen werd dat ze m maar moeten afmaken!

Als ik dat topic vóór jouw post had gezien dan was mijn raad geweest: afmaken. Bijten zonder aanleiding is voor mij einde verhaal.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:35

Hoe weet jij dat de hond er geen aanleiding voor heeft?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 14:46

Needje schreef:

In elk topic met zulk soort problemen wordt hetzelfde gereageerd, ongeacht welk ras of rastype.

Je kunt ook dingen willen zoeken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 15:03

Ilzjuh schreef:
Hoe weet jij dat de hond er geen aanleiding voor heeft?

hierdoor (uit de openingspost):

Citaat:
ze kwam gewoon binnen en liep langs rowdy, plots staat rowdy op en vliegt haar aan... dikke wond in dr vinger en moet nu gehecht worden.