Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Evamarie schreef:@superpony dat er veel verkocht wordt is niet altijd automatisch ook een teken dat er veel goed gaat. Dan kom je eerder uit op onze consumptiemaatschappij
Het is niet automatisch een teken.
Maar er gaat zeker wel heel veel goed. Als je gaat kijken hoeveel broodfok verkoopt. Niet alles komt bij de dierenarts of gaat vroegtijdig dood. Dat zijn vooroordelen om broodfok proberen de nek om te draaien. Dat is prima en moet ook, maar men moet wel realistisch blijven.
Van de een keer voor de leuk en de zogenaamde pro fokkers gaan er ook veel niet goed.
Als ik dan om me heen kijk, ligt het meer aan de eigenaren die een hondje kopen hoe hun kennis is en hoe snel zij problemen zien en aankloppen bij een dierenarts.
Als men bezuinigt op de aanschaf wil men ook wel bezuinigen op andere kosten.
En waar men niet weet waar op te letten of een hondje gezond is, ziet men misschien ook niet op tijd dat een hondje ziek is.
Dat wil overigens niet zeggen dat iemand die een dure rashond kan kopen alles wel weet en goed zal handelen.
Er gaat denk ik eerder meer mis met opvoeding dan met de gezondheid. Heel veel mensen verkijken zich enorm op de puppy tijd en dat is niet afhankelijk van waar een hond vandaan komt. Maar als het bij bepaalde rassen mis gaat of als honden van slechte adressen komen, krijgen die de schuld en de eigenaar wordt nog vaak teveel in bescherming genomen.
Qua fokken en beleid; Ik heb het al 2x benoemd, maar de broodfok verplaatst zich al even naar het buitenland en er komt van alles binnen via zogenaamde goede stichtingen die straathondjes zouden opvangen. Heel veel is echt BS, maar mensen trappen erin en het werkt prima blijkbaar.
KimD schreef:Ten eerste, wie gaat dit betalen? De staat? De gemeente? De fokker? Of de consument?
Ten tweede, waarom mag mijn zwangere hond de grens niet over?
Grenscontroles, waar je controleer je op? Ik ga wekelijks de grens over met een bus vol met honden en maandelijks gaan we zo'n twee keer binnen anderhalf uur de grens over.
Wat precies wordt er dan gecontroleerd? En waarom? Ik heb twee honden die daar compleet van over de pis zouden raken en anders ik wel.
Als iemand die aan twee kanten over de grens struikelt zou ik wat te doen hebben.![]()
Onze kennel staat bij de gemeente geregistreerd, daar mogen we 25 honden op houden en het wordt vrijwel jaarlijks gecontroleerd. Zie je dan ook voor je dat ik alle puppen bij geboorte aangeef, registreer, de gemeente dat controleert en ik ze acht weken later weer uitschrijft? En natuurlijk de NDG registraties niet vergeten. Wie betaald? Ik denk dat de doorlooptijd van de registratie langer is dan de tijd dat de puppen daadwerkelijk op ons adres staan.![]()
"Vervoer van dieren in binnenland & buitenland geregistreerd" hoe stel je je dat voor en wat is de toegevoegde waarde? Nogmaals,dan had ik wat te doen gezien mijn honden wekelijks vrijwel meer uur in de auto/camper spenderen dan thuis.![]()
En paspoorten zijn het makkelijkste omzeilen van alles qua leeftijd.
KimD schreef:Er kan toch ook een goede reden zijn dat het dier zo mager én ziek én vervoerd wordt?
Evamarie schreef:KimD schreef:Er kan toch ook een goede reden zijn dat het dier zo mager én ziek én vervoerd wordt?
In principe mag je dit niet doen, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Bij in beslag name worden ze natuurlijk ook mager en ziek vervoerd.
Of als jij met je zieke kat naar de DA gaat en dan sta je thuis geregistreerd.
tamary schreef:Er zitten een paar goede en ook wel eens dichterbij dierenklinieken over de grens ...
Je blijft je fixeren op overheid moet het oplossen, waar is de eigen verantwoordelijkheid van eigenaren? Geen wet die dat kan vervangen, waarom wil je dat dan wel?
xoranlover schreef:Maar uhm. Als ik naar een kater moet de grens over en ik ga 3 dagen later terug om mijn poes oo te halen zal ik ze dus elke keer moeten aanmelden. Mijn kat is 9 van de 10 keer afgevallen na 3 dagen daar. Mocht ze dan te licht zijn krijg ik dan problemen? Wat als ze in beslag genomen wordt? Dan is mijn poes waar ik al her beste mee voor heb weg en opeens bij iemand die zij kent en drachtig. En wat voor papieren zul je moeten hebben allemaal? Als ze dan 4 keer gecontroleerd moet worden wordt ik daar echt niet vrolijk van. Wat als die persoon een ziekte mee krijgt van andere dieren controleren? Dan heb ik dadelijk een ziekte in de cattery…
BeFunny schreef:En dat is teveel gedoe. Wie gaat dat handhaven? Als dat te doen was dan had dat allang in werking gezet.
De oplossing zit hem deels in bewustwording (al willen mensen het niet zien) maar daarmee bereik je meer dan nog meer regeltjes.
Deels in de pupkoper zelf verantwoordelijk te stellen. Ja de broodfokker is de fokker maar kennelijk gaat het te makkelijk om een pup uit de broodfok te halen dus maak het dan maar veel vervelender voor die koper als er iets mis is. Kennelijk wilde die niet wachten of was er niet genoeg geld of wilde die niet teveel uitleg geven aan een fokker. Laat die maar even een hoge dierenarts rekening ophoesten. En uitleggen aan de dierenarts waarom die in deze tijd wel een dierenarts kan vinden maar niet vooraf een goede fokker ? Laat ze maar voor schut gaan. Misschien is dat nodig om mensen nog eens wat beter te laten na denken.
En deels dat er toch wat gaat veranderen waardoor er Iig meer toezicht op fokkers komt.
Evamarie schreef:Urbanus schreef:Hoe moet mijn slang aan voedseldieren komen met dit plan? Want als je alles moet registreren en weer afmelden als je een babyratje om zeep helpt... dat is haast niet te doen.
Slangenhouden en babyratjes om zeep helpen is niet echt een voorbeeld van Dierenwelzijn.