Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Re: Broodfok nog steeds op marktplaats. Wie grijpt in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:06

Nou idd.
En broodfok is ook heel erg breed.

Daarbij als iemand die voor het eerst een hond aanschaft dat doet bij iemand met verstand van het ras en met hart op de goed plaats dan is daar nog wel even ondersteuning bij. Daar eindigt het niet bij de deur.
Waar dat wel het geval is bij de broodfuck.

Dat daar ook gezonde hondjes vandaan komen dat geloof ik meteen, sterker nog dat heb ik mee gemaakt. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het leed wat er achter schuilgaat. En hebben mensen dan toch een zieke hond gekocht dan is dat wat mij betreft eigen schuld hoor had je maar wat beter je best moeten doen vooraf.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:23

superpony schreef:
Evamarie schreef:
@superpony dat er veel verkocht wordt is niet altijd automatisch ook een teken dat er veel goed gaat. Dan kom je eerder uit op onze consumptiemaatschappij

Het is niet automatisch een teken.

Maar er gaat zeker wel heel veel goed. Als je gaat kijken hoeveel broodfok verkoopt. Niet alles komt bij de dierenarts of gaat vroegtijdig dood. Dat zijn vooroordelen om broodfok proberen de nek om te draaien. Dat is prima en moet ook, maar men moet wel realistisch blijven.

Van de een keer voor de leuk en de zogenaamde pro fokkers gaan er ook veel niet goed.

Als ik dan om me heen kijk, ligt het meer aan de eigenaren die een hondje kopen hoe hun kennis is en hoe snel zij problemen zien en aankloppen bij een dierenarts.
Als men bezuinigt op de aanschaf wil men ook wel bezuinigen op andere kosten.

En waar men niet weet waar op te letten of een hondje gezond is, ziet men misschien ook niet op tijd dat een hondje ziek is.

Dat wil overigens niet zeggen dat iemand die een dure rashond kan kopen alles wel weet en goed zal handelen.

Er gaat denk ik eerder meer mis met opvoeding dan met de gezondheid. Heel veel mensen verkijken zich enorm op de puppy tijd en dat is niet afhankelijk van waar een hond vandaan komt. Maar als het bij bepaalde rassen mis gaat of als honden van slechte adressen komen, krijgen die de schuld en de eigenaar wordt nog vaak teveel in bescherming genomen.

Qua fokken en beleid; Ik heb het al 2x benoemd, maar de broodfok verplaatst zich al even naar het buitenland en er komt van alles binnen via zogenaamde goede stichtingen die straathondjes zouden opvangen. Heel veel is echt BS, maar mensen trappen erin en het werkt prima blijkbaar.

Dat veel pups niet ziek worden zegt niet dat het niet vreselijk is wat er in de broodfok gebeurt. Immers ook die niet zieke pups komen uit ongeteste ouderdieren en vaak moederhonden die het ene nest na het andere krijgen en wat dat betreft gewoon helemaal uitgemolken worden. Ook achter de niet zieke pups gaat veel dierenleed schuil.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 17:32

Ik heb ook wel eens de opmerking gehad ik vind dat jij veel vragen stelt en veel wilt weten.
Ze had zich bedacht dat ze een pup en een kitten wilde om samen op te laten groeien. Pup had ze 2 dagen later in huis. Ja zegt ze daar werd niet zo veel gevraagd. Ik haar uitgelegd dat ik het beste wil voor de dieren die ik op de wereld zet. En dat als mensen in mijn ogen niet geschikt zijn voor dit ras er beter geen kunnen nemen. Ze krijgen die dan ook niet van mij.

En ik stel geen aparte vragen in mijn ogen.

Die pup heb ik een week later gezien beestje zag er niet uit. Dus ik vroeg of ze al bij de dierenarts geweest was. Kijkt ze me aan? Hoezo? Ik zeg nou die vacht staat helemaal open. Oogjes zijn waterig en er zit troep in. En voor een pup is die hond wel heeeel erg rustig.
Zij naar de dierenarts en een dag later was het beestje dood.
Ontzettend sneu natuurlijk maar echt nog geen week later nieuwe pup. Die is geloof ik 4 of 5 maanden oud geworden. Toen wilde ze pas luisteren dat het een pup van de broodfok is.

Zij heeft inmiddels op ern ontzettend harde manier moeten leren dat vragen beantwoorden en wachten op wat je wilt soms gewoon beter is.
Ze begreep me opeens een stuk beter. Inmiddels heeft ze een hond van 3 jaar. Kei leuk beest. Die heeft ze als pup bij een fokken vandaan gehaald die had een oepsje. Was niet helemaal de bedoeling dat de teef door de reu gedekt zou worden. Paste wel en tijd na het vorige nestje was ook oké maar hij had een deurtje open laten staan en wist niet dat zij loops was.

Maar dan denk ik maar weer ik stel liever 10.000 vragen dan dat mijn kitten weet ik veel waar terecht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:03

Zoals beloofd hier mijn hersenpinsels voor de aanpak tegen de malifide broodfok. Mede dankzij input vanuit dit topic:

Allereerst zouden alle dieren geregistreerd moeten worden, die elk persoon heeft. (Dus ook een vis, cavia of schilpad) Dan moet op elk adres de dieren aangemeld worden met een ubn nr. Dan is er per gemeente duidelijk welk adres een hoeveelheid aan aantal dieren heeft. Per gemeente zijn er controles (vooral bij boerderijen, grote percelen of het aantal en de gegevens kloppen)

Daar worden ambtenaren voor aangesteld en is er een korte lijn met de plaatselijke politie. Hier komen scholing en cursussen voor.

Vervoer vd dieren binnenland / buitenland moet ook geregistreerd worden.

Strenge controles vd dieren bij een grensovergang (zwangere, te jonge en zieke dieren mogen niet vervoerd worden) leeftijd en enting, paspoort, afmelding locatie, alles moet kloppen. Hoge boetes en strenge straffen gaat dit mis. Ook partijen zoals een stichting of een Dierenarts heeft zich aan richtlijnen te houden.

Zodra 1 keer een malifide broodfok opgepakt is, mag die persoon incl de betrokkenen voor het leven geen dieren meer houden. Dus werk je in dienst bij een bedrijf wat het dierenwelzijn niet ten goede doet? Dan is er dus direct een hoog risico dat je je eigen dieren ook kwijt raakt.

In het journaal wordt er aan deze nieuwe werkwijze aandacht besteed. Alle locaties waar nu al bekend is dat er meerdere dieren zijn krijgen voorrang de gegevens op orde te maken en een controle dierenwelzijn. Direct ingrijpen mag, de politie staat paraat.

Per gemeente komt er een opvanglocatie voor de dieren waar het niet goed gegaan is. Dus niet naar een Asiel. De dieren kunnen vanuit daar herplaatst worden.
Dierenartsen krijgen een extra taak deze dieren na te kijken en te behandelen. Er wordt gekeken of daar niet te veel dieren zitten, is dat wel zo dan komt er een stop op import vanuit het buitenland.

Het is heel globaal en uiteraard ben ik mij ervan bewust dat de uitvoering hiervan niet gemakkelijk is. Als je kijkt met wat voor regels wij te maken hebben gehad gedurende Corona zie ik wel mogelijkheden.

Uiteraard sta ik open voor aanvullingen en feedback.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:24

Ik vraag me dan af hoe wil je een vis registreren? Mijn schoonmoeder heeft een vijver daar worden elk jaar wel een paar vissen geboren en er gaan er dood. Hoeveel er in de vijver zitten? Geen idee. Heb je guppen binnen in een aquarium dan kun je elke paar weken je bestand blijven updaten. Hetzelfde met mensen die voermuizen hebben en kweken om slangen te voeren.

Vervoer in binnen en buitenland registeren. Hoe dan? Als ik met mijn poes naar show ga moet ik dat registreren? Als ik met mijn dier naar de dierenarts ga moet ik dan registreren? Als ik naar show ga moet ik dan registreren? Dan heb je er als fokker een dagtaak aan om alles bij te houden.

Strenge controles kan ik inkomen maar hoe wil jij leeftijden controleren? Dat kan alleen als je een geboortedatum weet. En daar kun je best mee sjoemelen om een dier eerder de grens over te brengen. Hetzelfde met enten hoe wil je dat controleren? Als een dierenarts stickers plaatst zonder te enten? Hetzelfde met chippen er zijn genoeg fokkers of chippers die geen dierenarts zijn maar wel mogen chippen. Hoe controleer je dat?

Opgepakt voor broodfok en geen dieren meer hebben ook hier dan zul je door heel Europa samen moeten werken en ik geloof niet dat je dat zomaar voor elkaar gaat krijgen want alle landen hebben alle regels. Het zou wel een plus zijn als de regels wat meer gelijk getrokken worden over alle landen.

Een opvanglocatie per gemeente klinkt wel mooi maar ook hoe zou je dat willen organiseren? Je zult mensen betaald daar moeten hebben als er dieren zitten dag en nacht mochten er drachtige dieren zijn. En wie en hoe wordt bepaald waar die dieren wel naar toe mogen? En wanneer worden ze daar opgevangen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:32

Als je bij Keuringsdienst van waarde ziet hoe goudvissen ons land binnen komen, heb ik er een hard hoofd in dat ze dat per vis gaan registreren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:39

Grenscontroles zijn in strijd met Schengenakkoord. idem verdere EU omvat vrij verkeer van personen, goederen en diensten. Nog afgezien van stomweg geen personeel voor. Voor die opvanglocaties ook niet trouwens.
En dan nog het probleem van geen sluitende wetgeving qua dierenwelzijn, dus heeft zo'n controleur wel uberhaupt iets te controleren? Persoonlijke meningen en zo doet groep X het zegt niks over hoe goed/slecht welzijn groep Y is. Nog afgezien van alle hobby fokkers met kerngezonde dieren die dan bv in de problemen komen omdat hok 2cm2 te klein is. Fokken geeft andere eisen aan huisvesting dan gecastreerde huisdier dieren ...
Nee, meer regels gaat het overtreden van de regels niet oplossen. Iets met meer van hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 22:50

Vissen kun je idd globaal aangeven. Per 20 bijv. Per diersoort passende regels.

Vervoer: grenscontroles en losse controles en ik bedoel alleen een afmelding als het dier niet op locatie terug komt. Zoals nu bij de paarden wordt gedaan.

Sjoemelen wordt zwaar afgestraft en ook daar zijn richtlijnen voor. Wij mogen bijv ook maar op 1 bep manier op een paspoortfoto staan. Aan het gebit en gewicht van een dier kun je vaak al veel afleiden.

De start zal idd in Nederland zijn er komen evaluaties en verbetermodules, vanuit daar kun je weer breder gaan kijken. Een schoon Nederland is al heel wat.

Net zoals bij de test en prikstraten was personeel te organiseren waaronder ook veel vrijwilligers. Mocht er zo'n locatie in mijn gemeente zijn dan weet ik dat er al veel buurtbewoners vrijwillig mee willen helpen. Waaronder ikzelf. Ook betreft het in beslag nemen van de dieren zullen passende richtlijnen gelden.

Edit: uiteraard wordt de wetgeving hierop aangepast.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:00

Ja maar zoals al gezegd er is geen controle op grenzen vanwege vrije doorgang en het 1 europa.

Gebit en gewicht geloof me dat gaat niet werken bij een jong dier.

Ik heb kittens die zeker 200 gram verschillen op het moment dat ze naar hun nieuwe huis gaan. Plus dan zul je voor elk ras een gewichten tabel moeten hebben. Want een main coon op 14 weken weegt over het algemeen meer dan een abessijn van 14 weken.

En waar wil je op controleren bij fokkers of houders van gezelschapsdieren?
Wat wordt de richtlijn?
Wat zal voor een fokker anders zijn dan voor een liefhebber?

En een schoon Nederland. Zal moeten beginnen met het stoppen van al die zielige hondjes en katjes uit het buitenland hierheen te halen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:09

Ten eerste, wie gaat dit betalen? De staat? De gemeente? De fokker? Of de consument?

Ten tweede, waarom mag mijn zwangere hond de grens niet over?

Grenscontroles, waar je controleer je op? Ik ga wekelijks de grens over met een bus vol met honden en maandelijks gaan we zo'n twee keer binnen anderhalf uur de grens over.

Wat precies wordt er dan gecontroleerd? En waarom? Ik heb twee honden die daar compleet van over de pis zouden raken en anders ik wel.

Als iemand die aan twee kanten over de grens struikelt zou ik wat te doen hebben. :')

Onze kennel staat bij de gemeente geregistreerd, daar mogen we 25 honden op houden en het wordt vrijwel jaarlijks gecontroleerd. Zie je dan ook voor je dat ik alle puppen bij geboorte aangeef, registreer, de gemeente dat controleert en ik ze acht weken later weer uitschrijft? En natuurlijk de NDG registraties niet vergeten. Wie betaald? Ik denk dat de doorlooptijd van de registratie langer is dan de tijd dat de puppen daadwerkelijk op ons adres staan. _O-

"Vervoer van dieren in binnenland & buitenland geregistreerd" hoe stel je je dat voor en wat is de toegevoegde waarde? Nogmaals,dan had ik wat te doen gezien mijn honden wekelijks vrijwel meer uur in de auto/camper spenderen dan thuis. :')

En paspoorten zijn het makkelijkste omzeilen van alles qua leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:11

Op Dieren zal daar dus een uitzondering in komen.

Even een praktisch voorbeeld:

Stel je rijdt met paard en trailer vanaf Duitsland de grens over en er komt een controle. De controleeur bekijkt als eerst het paard. Het blijkt een mager en ziek paard te zijn. De vervoerder laat zien waar het paard geregistreerd stond. Daar wordt een Database van bijgehouden. Er gaat een melding die kant op. De vervoeder krijgt een hoge boete voor het vervoeren van een ziek paard. De locatie van aankomst wordt direct gecontroleerd door desbetreffende gemeente. Is het goed,dan mag het paard daar blijven. Is het niet goed wordt het paard in beslag genomen. Voor de overige dieren geldt ditzelfde of een verbetertraject waar de eigenaar aan moet voldoen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:14

Er kan toch ook een goede reden zijn dat het dier zo mager én ziek én vervoerd wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:15

KimD schreef:
Ten eerste, wie gaat dit betalen? De staat? De gemeente? De fokker? Of de consument?

Ten tweede, waarom mag mijn zwangere hond de grens niet over?

Grenscontroles, waar je controleer je op? Ik ga wekelijks de grens over met een bus vol met honden en maandelijks gaan we zo'n twee keer binnen anderhalf uur de grens over.

Wat precies wordt er dan gecontroleerd? En waarom? Ik heb twee honden die daar compleet van over de pis zouden raken en anders ik wel.

Als iemand die aan twee kanten over de grens struikelt zou ik wat te doen hebben. :')

Onze kennel staat bij de gemeente geregistreerd, daar mogen we 25 honden op houden en het wordt vrijwel jaarlijks gecontroleerd. Zie je dan ook voor je dat ik alle puppen bij geboorte aangeef, registreer, de gemeente dat controleert en ik ze acht weken later weer uitschrijft? En natuurlijk de NDG registraties niet vergeten. Wie betaald? Ik denk dat de doorlooptijd van de registratie langer is dan de tijd dat de puppen daadwerkelijk op ons adres staan. _O-

"Vervoer van dieren in binnenland & buitenland geregistreerd" hoe stel je je dat voor en wat is de toegevoegde waarde? Nogmaals,dan had ik wat te doen gezien mijn honden wekelijks vrijwel meer uur in de auto/camper spenderen dan thuis. :')

En paspoorten zijn het makkelijkste omzeilen van alles qua leeftijd.

Het zal natuurlijk verder uitgewerkt en uitgediept moeten worden. Ik zei al het is een globaal idee. Voor de registraties zal bijv een efficiente methode bedacht moeten worden (meedenken mag)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:18

Er zitten een paar goede en ook wel eens dichterbij dierenklinieken over de grens ...

Je blijft je fixeren op overheid moet het oplossen, waar is de eigen verantwoordelijkheid van eigenaren? Geen wet die dat kan vervangen, waarom wil je dat dan wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:19

KimD schreef:
Er kan toch ook een goede reden zijn dat het dier zo mager én ziek én vervoerd wordt?

In principe mag je dit niet doen, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Bij in beslag name worden ze natuurlijk ook mager en ziek vervoerd.

Of als jij met je zieke kat naar de DA gaat en dan sta je thuis geregistreerd.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:20

Maar uhm. Als ik naar een kater moet de grens over en ik ga 3 dagen later terug om mijn poes oo te halen zal ik ze dus elke keer moeten aanmelden. Mijn kat is 9 van de 10 keer afgevallen na 3 dagen daar. Mocht ze dan te licht zijn krijg ik dan problemen? Wat als ze in beslag genomen wordt? Dan is mijn poes waar ik al her beste mee voor heb weg en opeens bij iemand die zij kent en drachtig. En wat voor papieren zul je moeten hebben allemaal? Als ze dan 4 keer gecontroleerd moet worden wordt ik daar echt niet vrolijk van. Wat als die persoon een ziekte mee krijgt van andere dieren controleren? Dan heb ik dadelijk een ziekte in de cattery…

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:23

Evamarie schreef:
KimD schreef:

In principe mag je dit niet doen, maar er zijn uitzonderingen natuurlijk. Bij in beslag name worden ze natuurlijk ook mager en ziek vervoerd.

Of als jij met je zieke kat naar de DA gaat en dan sta je thuis geregistreerd.

Hoezo mag dit niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:23

tamary schreef:
Er zitten een paar goede en ook wel eens dichterbij dierenklinieken over de grens ...

Je blijft je fixeren op overheid moet het oplossen, waar is de eigen verantwoordelijkheid van eigenaren? Geen wet die dat kan vervangen, waarom wil je dat dan wel?

Bij dit systeem komt de eigen verantwoordelijkheid juist veel meer in zicht en kun je ingrijpen waar nodig.

Maar het 1 gaat niet los v.h ander.

Je moet de overheid wel mee hebben, zonder heb je geen poot om op te staan.

Maar hoe zie jij dat dan?

Elkaar aanspreken? Sociale controle?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:26

En dat is teveel gedoe. Wie gaat dat handhaven? Als dat te doen was dan had dat allang in werking gezet.

De oplossing zit hem deels in bewustwording (al willen mensen het niet zien) maar daarmee bereik je meer dan nog meer regeltjes.

Deels in de pupkoper zelf verantwoordelijk te stellen. Ja de broodfokker is de fokker maar kennelijk gaat het te makkelijk om een pup uit de broodfok te halen dus maak het dan maar veel vervelender voor die koper als er iets mis is. Kennelijk wilde die niet wachten of was er niet genoeg geld of wilde die niet teveel uitleg geven aan een fokker. Laat die maar even een hoge dierenarts rekening ophoesten. En uitleggen aan de dierenarts waarom die in deze tijd wel een dierenarts kan vinden maar niet vooraf een goede fokker ? Laat ze maar voor schut gaan. Misschien is dat nodig om mensen nog eens wat beter te laten na denken.

En deels dat er toch wat gaat veranderen waardoor er Iig meer toezicht op fokkers komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:28

xoranlover schreef:
Maar uhm. Als ik naar een kater moet de grens over en ik ga 3 dagen later terug om mijn poes oo te halen zal ik ze dus elke keer moeten aanmelden. Mijn kat is 9 van de 10 keer afgevallen na 3 dagen daar. Mocht ze dan te licht zijn krijg ik dan problemen? Wat als ze in beslag genomen wordt? Dan is mijn poes waar ik al her beste mee voor heb weg en opeens bij iemand die zij kent en drachtig. En wat voor papieren zul je moeten hebben allemaal? Als ze dan 4 keer gecontroleerd moet worden wordt ik daar echt niet vrolijk van. Wat als die persoon een ziekte mee krijgt van andere dieren controleren? Dan heb ik dadelijk een ziekte in de cattery…

Als jouw kat verder gewoon gezond is zie ik daar geen problemen in. Je verantwoording is ook goed daarover en een gezonde kat zal in die paar dagen niet zo ernstig verslechteren dat ingrijpen nodig is. Blijkt dit wel zo te zijn, dan kun je dus beter wachten met vervoer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:29

Hoe moet mijn slang aan voedseldieren komen met dit plan? Want als je alles moet registreren en weer afmelden als je een babyratje om zeep helpt... dat is haast niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:30

BeFunny schreef:
En dat is teveel gedoe. Wie gaat dat handhaven? Als dat te doen was dan had dat allang in werking gezet.

De oplossing zit hem deels in bewustwording (al willen mensen het niet zien) maar daarmee bereik je meer dan nog meer regeltjes.

Deels in de pupkoper zelf verantwoordelijk te stellen. Ja de broodfokker is de fokker maar kennelijk gaat het te makkelijk om een pup uit de broodfok te halen dus maak het dan maar veel vervelender voor die koper als er iets mis is. Kennelijk wilde die niet wachten of was er niet genoeg geld of wilde die niet teveel uitleg geven aan een fokker. Laat die maar even een hoge dierenarts rekening ophoesten. En uitleggen aan de dierenarts waarom die in deze tijd wel een dierenarts kan vinden maar niet vooraf een goede fokker ? Laat ze maar voor schut gaan. Misschien is dat nodig om mensen nog eens wat beter te laten na denken.

En deels dat er toch wat gaat veranderen waardoor er Iig meer toezicht op fokkers komt.

Dat staat in mijn uitleg.

Wat bedoel je met de onderste zin? Wat zou je moeten veranderen waardoor er meer toezicht komt aldus jou?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-04-23 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:32

Urbanus schreef:
Hoe moet mijn slang aan voedseldieren komen met dit plan? Want als je alles moet registreren en weer afmelden als je een babyratje om zeep helpt... dat is haast niet te doen.

Slangenhouden en babyratjes om zeep helpen is niet echt een voorbeeld van Dierenwelzijn. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:36

Evamarie schreef:
Urbanus schreef:

Slangenhouden en babyratjes om zeep helpen is niet echt een voorbeeld van Dierenwelzijn. :+

Oh? Hoezo niet?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 23:36

Ik heb geen invloed op hoe ze daar eet he? En een te zware poes gaat niet naar de kater want dan is het moeilijker drachtig worden.
Plus die stress met alle controles die jij dan wilt hebben. Dat is voor een kat enorm stressvol. Ik zou daar echt niet blij van worden. Het is al zo ontzettend moeilijk om een geschikte kater te vinden in Nederland dat het buitenland niet te moeilijk bereikbaar moet zijn voor een aantal fokkers. Ik ben aangewezen op kater eigenaren. Ik kan hier in huis geen kater houden. Niet in een groep met open poezen. Ik heb geen ruimte om een kater apart te houden en ik denk dat de buurt hier ook niet vrolijk gaat worden van een kater die hier poezen dekt.