Hannanas schreef:De injecties geven zijn zowel aan honden als katten easypeasy.
Lastige keuze San. Heb je een filmpje van hoe hij loopt? Op een gegeven moment kom je op punten waarbij de keuzes alleen maar slecht en slecht lijken. Of pijn of bijwerkingen. En je weet het al-tijd alleen achteraf. Het is echt proberen en je hond volgen. Als hij pijn heeft en er geen andere opties zijn, dan kan het een goede keuze zijn en ook goed uitpakken. Er zijn honden die er al 3-5 jaar op staan (!) en honden die bijwerkingen of ergere bijwerkingen dan de kwaal van krijgen. Niemand weet dat vooraf. En je beslissingen zijn altijd in hoop op het beste.
Bij nierfalen zou je ook dagelijks paracetamol kunnen geven, dat is veilig. Dus dat zou ook een eerste stap kunnen zijn. En Memantine/amantadine bijvoorbeeld ook. Low dose ketamine injecties. Gabapentine en pregabaline. Nou is die laatste wel meer voor zenuwpijn, maar voor artrose en andere pijn is een mix tussen amantadine en bijv paracetamol of wel een NSAID vaker gegeven. Zo zie je maar.. het is zoeken naar wat past. Hopelijk kan je dierenarts jullie goed adviseren en ondersteunen, er is meer op weg naar Rome dan Metacam en Librela.
Ik heb geen filmpje van hoe hij loopt, maar die kan ik natuurlijk wel maken. Hij loopt, naar mijn mening, voor een oude hond (hij wordt in juli 13, Weimaraner) niet slecht. Wel loopt hij vaker in telgang, ik heb me laten vertellen dat veel oudere honden met artrose dat doen.
Van de artrose in zijn heupen heeft hij weinig last, dat hebben we al eens getest met pijnstilling, hij ging daardoor niet beter lopen. Nu is er artrose in zijn rug bij gekomen, daar had hij vorig jaar nog geen tekenen van. Maar hij heeft er wel pijn aan, dat liet de dierenarts zien, en hij heeft ook wat spieratrofie in zijn billen. Wat ook niet raar is. Verder is hij heel actief en vrolijk. We maken nog rustig wandelingen van 2 uur (wel met een pauze) en is hij gek op zwemmen, wat we in de zomer ook regelmatig doen.
Bedoel je met paracetamol de mensenversie? Want ik heb altijd begrepen dat honden dat absoluut niet mogen hebben.
Supplementen krijgt hij niet, vooral omdat we dat ivm zijn nieren niet goed aandurven. Hij is nu heel stabiel en zijn waarden zijn goed, dat wil ik niet verstoren. Maar nu hij pijn heeft wordt het een ander verhaal, en moeten we daar misschien toch naar kijken.
Nyaleti schreef:Ik zou even in het Engels Googlen, Librela FDA bijvoorbeeld dan krijg je veel resultaten. In Amerika ligt dit echt onder vuur, ook bij dierenartsen zelf.
Ik zou persoonlijk ook niet meer kiezen voor Librela tenzij het echt niet anders kan.
San, krijgt je hond nu iets van supplementen? Daar is ontzettend veel voor op de markt. Groenelipmossel, collageen, glucosamine etcetc. Een natuurlijke pijnstiller als PEA of Duivelsklauw kan ook als het al wat vergevorderde artrose is. Maar dat is natuurlijk en volgens mij weinig bekend of het mag met nierfalen dus zou ik even contact opnemen met een (natuurlijk/holistische) arts.
Of is Onsior een optie? Tabletten maar weet even niet of het kan met de nieren.
Nee, hij krijgt helemaal niks aan supplementen omdat hij tot voor kort geen tekenen van pijn gaf en we het ivm zijn nieren nooit echt verder onderzocht hebben.
Hij krijgt nu Renal van Sanimed, we gaan dat aanvullen met Hills renal blikvlees. Daar zit verhoogd omega 3 in, las ik.