Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 11:38

Cayenne schreef:
verootjoo schreef:
Boeren hebben vaak ook land aan de overkant van de weg... beest loopt dan nog steeds op eigen land maar steekt een weg over.
En als ie daar dan veel lekkerder en ongezonder eten krijgt blijft ie daarheen gaan natuurlijk.

Volgens mij begrijpen mensen hier echt niet hoe het op een boerderij werkt :? Boeren hebben veel land, waar dus hun dieren gewoon mogen lopen. Hier worden er ook regelmatig katten en honden onterecht gevangen door prutsers die niet begrijpen dat die hond of kat bij die boerderij hoort en dus gewoon op z'n eigen terrein loopt als ie in het weiland loopt.

Ik vind het belachelijk. Zou ook niet betalen. Kan je niet gewoon naar het asiel gaan en daar praten en evt stampij maken om je kat?

En het bakkelijen ten koste van het dier doet dat asiel net zo goed. Ze hadden gewoon dat beest weer terug kunnen geven.

Je zegt het zelf al: vaak moeten ze dan een weg oversteken.
Die weg is meestal openbaar, en als de kat daar gevangen is, heeft de DB eigenlijk op dat punt niets verkeerds gedaan.

Klopt. Het ging pas fout bij de rekening

Palmera

Re: Dierenasiel lokt kat, vangt hem en wil dan geld

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:42

Nee, TS. Als jouw kat zich niet op de openbare weg had vertoond had er nooit wat kunnen gebeuren.
Je wijst alle kanten op, neemt zelf geen greintje verantwoording en je principes zijn belangrijker dan het dier en de mensen die gewoon hun werk doen.

Schei nou toch uit, betaal dat tientje en ga verder met je leven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:43

Toch wel,want ze vangen een eigenaarskat die gechipt is!

Er staat in geen enkele wet dat een eigenaarskat die verzorgd,geholpen en gechipt is,niet op straat mag.
Dus pikken ze simpelweg iemands bezit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:47

Cayenne schreef:
verootjoo schreef:
Boeren hebben vaak ook land aan de overkant van de weg... beest loopt dan nog steeds op eigen land maar steekt een weg over.
En als ie daar dan veel lekkerder en ongezonder eten krijgt blijft ie daarheen gaan natuurlijk.

Volgens mij begrijpen mensen hier echt niet hoe het op een boerderij werkt :? Boeren hebben veel land, waar dus hun dieren gewoon mogen lopen. Hier worden er ook regelmatig katten en honden onterecht gevangen door prutsers die niet begrijpen dat die hond of kat bij die boerderij hoort en dus gewoon op z'n eigen terrein loopt als ie in het weiland loopt.

Ik vind het belachelijk. Zou ook niet betalen. Kan je niet gewoon naar het asiel gaan en daar praten en evt stampij maken om je kat?

En het bakkelijen ten koste van het dier doet dat asiel net zo goed. Ze hadden gewoon dat beest weer terug kunnen geven.

Je zegt het zelf al: vaak moeten ze dan een weg oversteken.
Die weg is meestal openbaar, en als de kat daar gevangen is, heeft de DB eigenlijk op dat punt niets verkeerds gedaan.

Ah schiet op, het is niet eens bij wet verboden voor een kat zich te vertonen op de openbare weg :+

Wel om andermans eigendommen zomaar mee te nemen en tegen vergoeding terug te geven.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:47

oh wauw mijn schoonouders zijn niet de enige, bij haar zijn gewoon allebei haar katten gevangen terwijl ze beide gechipt zijn ze woont ook achteraf huisje met veel land en een enkele boerderij. wordt ze smorgens gebeld ja u heeft 2 katten? tommy en kitty ja klopt, ja wij hebben ze gevangen.

dit was stichting zwerfkat ze hebben ze weer thuis gebracht alleen voor de deur afgegooit niet eens even netjes aan de deur afgeven he asociale lui!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:49

tengeltje11 schreef:

Er staat in geen enkele wet dat een eigenaarskat die verzorgd,geholpen en gechipt is,niet op straat mag.

Na een melding is die kat gevangen, ja. Dus hebben ze gewoon hun werk gedaan.

En inderdaad, ondanks dat het niet bij wet verboden is moet je dan gewoon niet miepen maar lappen.

Het is namelijk ook niet verboden een kat op eigen erf te houden. ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:49

verootjoo schreef:
Ah schiet op, het is niet eens bij wet verboden voor een kat zich te vertonen op de openbare weg :+

Dat staat er ook niet :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:50

Joeeehoeeee beste mensen.
Het zou fijn zijn als we nog een beetje onderscheid kunnen maken tussen iets vinden en de feiten..
Ik lees alleen maar: 'ik vind ik vind'
Feit is dat een kat op straat laten lopen mag'
En dan: ik vind ik vind het dan eigen risico'
Nee, want de db mag niet zomaar alle katten op straat vangen. Want dat mag niet van de wet.

Ze mogen wel acties houden tegen zwerfkatten en dan kan het soms gebeuren dat er een verkeerde kat tussen zit.
En dan kom je op de vraag? Kun je iemand laten betalen terwijl diegene niets fout doet.
Dat is gewoon een juridisch iets. Heeft niet met alle gevoelens die mensen hier krijgen te maken.
Ik zou ook niet betalen omdat iemand op bokt vind dat dit hoort.
Bokkers vinden wel meer vreemde dingen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:51

Palmera schreef:
tengeltje11 schreef:

En inderdaad, ondanks dat het niet bij wet verboden is moet je dan gewoon niet miepen maar lappen.

Jij vindt dat je maar gewoon moet lappen.
Daar hoeft een ander het niet mee eens te zijn..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:54

En ik hoef het er niet mee eens te zijn dat jij vindt dat er niet betaald moet worden.
Gaan we nu op deze voet discussiëren?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:55

Palmera schreef:
tengeltje11 schreef:

Er zaten diverse zwerfkatten blijkbaar.
Aan de db om te controleren of ze gechipt zijn toch?
En het is wel bij wet verboden om iemand zijn eigendom te ontnemen,daar horen gechipte katten ook bij volgens mij.

Onze katten lopen ook los op het erf,zitten ook eens in de buurweides en sporadisch aan de overkant van de straat,daarom heeft niemand nog het recht niet om onze katten te pikken of natvoer te gaan voeren.
(hier hebben ze een kattenluik,kunnen altijd binnen)

Ook ik zou compleet verontwaardigd zijn als iemand onze kat zou vangen,meenemen naar het asiel en geld eisen om ze terug te krijgen.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:01

Palmera schreef:
Nee, TS. Als jouw kat zich niet op de openbare weg had vertoond had er nooit wat kunnen gebeuren.
Je wijst alle kanten op, neemt zelf geen greintje verantwoording en je principes zijn belangrijker dan het dier en de mensen die gewoon hun werk doen.

Schei nou toch uit, betaal dat tientje en ga verder met je leven.

De moeder van 1 van mijn katten woonde ook op een boerderij. Die hadden veel land en die liep dus ook gezellig op zijn eigen land. Nu zijn de buren van hen de dierenambulance. Nu is die beste kat 4 keer gevangen omdat ze 'aan het dwalen was.' En iedere keer werd er 120(!!) euro voor gevraagd. De 4e keer hebben ze de kat maar laten zitten, omdat het ook 'maar' een simpele boerderij kat was.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:01

gekvanfleur schreef:
Joeeehoeeee beste mensen.
Het zou fijn zijn als we nog een beetje onderscheid kunnen maken tussen iets vinden en de feiten..
Ik lees alleen maar: 'ik vind ik vind'
Feit is dat een kat op straat laten lopen mag'
En dan: ik vind ik vind het dan eigen risico'
Nee, want de db mag niet zomaar alle katten op straat vangen. Want dat mag niet van de wet.

Ze mogen wel acties houden tegen zwerfkatten en dan kan het soms gebeuren dat er een verkeerde kat tussen zit.
En dan kom je op de vraag? Kun je iemand laten betalen terwijl diegene niets fout doet.
Dat is gewoon een juridisch iets. Heeft niet met alle gevoelens die mensen hier krijgen te maken.
Ik zou ook niet betalen omdat iemand op bokt vind dat dit hoort.
Bokkers vinden wel meer vreemde dingen.

'Vinden' is wat we doen als de feiten ontbreken c.q. de feiten onze mening niet ondersteunen, toch?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:03

Ik snap je principes. Maar zou er gewoon heen gaan en daar het gesprek voeren ipv hier op Bokt.
Dat je geen intieme band met de kat hebt hoeft toch niet te betekenen dat het nodig is hem daar weg te laten kwijnen? {een asiel is voor geen enkele kat een pretje, laat staan een erfkat)
Jouw kat, jouw verantwoordelijkheid.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:07

Ik verbaas me echt over de mensen die opperen een boerderij erf kattenproof dicht te maken.. :+ _O- ..

Ts ik snap je principe helemaal en snap dat je niet van plan bent te betalen. Ik vind het bijzonder hoe dit gelopen is maargoed het is nu een eenzijdig verhaal, ben wel benieuwd wat voor reactie je per mail terug krijgt.

Denk alleen wel dat je de kat niet terug krijgt zonder ze betalen, kat staat tenslotte op jou naam bij de chip.
Snap alleen niet dat ze inderdaad niet even bij een paar huizen aangebeld hebben om te vragen of die kat van iemand is. In een wwonwijk snap ik dat maar als een kat ergens vaak in de buurt zit kunnen ze op t minst toch even de directe buren benaderen..

Ben benieuwd hoe dit afloopt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:12

Dit is niks nieuws hoor..Mijn zus heeft een Persische kat die gewoon buiten loopt. Mensen bellen daarvoor als snel de dierenambulance en dan wordt de kat opgehaald. En ja daar moet voor betaald worden, raar maar waar...

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:14

Serendipity1 schreef:
Sani schreef:
TS, kan je niet met de rekening naar de buren gaan die melding gemaakt hebben en hun vragen om een bijdrage/ deze te betalen?

dan kan de DB alsnog doorgaan met deze rare manier van "zaken doen" want de rekening wordt alsnog betaald.

Rizette, heb je wel eens van antropomorfisme gehoord?

TS, ik vind het heel goed wat je doet. Vooral omdat jij niet in direct in huilen uitbarst en de situatie wat objectiever bekijkt dan de mensen waarvoor hun kat hun baby is, krijgt de DB eens wat tegengas. Wel heel jammer voor je kat. Wat veel mensen hier zeggen "betaal gewoon die x euro zodat je kat daar weg is" snap ik wel, maar wat de DB doet slaat werkelijk nergens op en daar mag echt wel eens iets van gezegd worden.

Bedankt voor je antwoord! ‘O wacht’. Mijn vraag was aan TS bedoeld.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:14

Aan alle voorstanders van erfkatten: ik snap niet goed hoe principes zwaarder doorwegen dan dat het voor een erfkat gewoon extra sneu is om opgesloten te zitten in het asiel :o Dat een erfkat een functie heeft en in principe een leuk leven begrijp ik, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid als het beestje ergens angstig in een kooi zit. Hoe kunnen principes over wie in fout is daar nu tegen op wegen? :?

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:15

:+ overlast veroorzaken bij de buren.
Een kat met zoveel eigen ruimte gaat echt niet een paar km lopen om bij de buren in de tuin te zeiken, dat doet ie thuis wel.

Ik woon in bebouwde kom buitengebied met heel veel katten. Echt niet dat hier ongewenste katten op het erf komen. En als dat wel gebeurd worden ze er vakkundig afgemept door kat des huizes.

En als er ergens geen makkelijk lekker voer ligt, dan komen ze echt niet dagelijks langs. Wel hebben ze vaak hun eigen rondje om te inspecteren. En dat kan best buiten eigen erf liggen en ook een eind van huis af.

Laat ze dan iig zeggen dat je de kat binnen een x aantal uur gratis af kunt halen. Zo niet worden er kosten in rekening gebracht ivm voer. Maar om nou meteen te zeggen dat je kunt betalen :wave:

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:18

Ts er zit maar een ding op als je de kat terug wilt en niet ervoor wilt betalen.
Naar het asiel en net zo lang blijven zitten tot ze je beu zijn en je de kat gratis mee terug geven. :D

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:19

Ja precies,foutjes kunnen gebeuren. Bel de eigenaren op en geef ze een dag om de kat op te halen en vanaf die dag is het betalen. Simpel en eerlijk.

Evi84

Dat asiel heeft een goede bron gevonden van inkomstenwerving! Katten doelbewust ontvreemden en er daarna geld voor vragen...

Frummels

Ik zou gewoon bellen en zeggen dat je aangifte doet. En dat zou ik dan ook gewoon oprecht doen. := zijn ze nou helemaal gek geworden?!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 12:20

Bhriseis schreef:
Aan alle voorstanders van erfkatten: ik snap niet goed hoe principes zwaarder doorwegen dan dat het voor een erfkat gewoon extra sneu is om opgesloten te zitten in het asiel :o Dat een erfkat een functie heeft en in principe een leuk leven begrijp ik, maar neem dan ook je verantwoordelijkheid als het beestje ergens angstig in een kooi zit. Hoe kunnen principes over wie in fout is daar nu tegen op wegen? :?

Omdat als er steeds maar betaald wordt, asielen juist doorgaan met het per ongeluk ontvreemden van erfkatten. Dan zijn er juist méér zielige erfkatten die in een dag of 2 dagen in een kooitje worden opgesloten. Als men consequent weigert te betalen dan zal het asiel uiteindelijk wel zijn werkwijze gaan aanpassen (meer navraag doen bijvoorbeeld). Door te betalen werk je alleen maar mee met het in stand houden van dit probleem
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 11-01-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:21

Evi84 schreef:
Dat asiel heeft een goede bron gevonden van inkomstenwerving! Katten doelbewust ontvreemden en er daarna geld voor vragen...

Nou....doelbewust.....lijkt me niet. Zou anders wel een redelijk businessmodel kunnen zijn. :+