Anoniem schreef:Ook omdat ik weet dat hij zelf gaat patsen, en ik al zag dat de loslopende twee ook al niet al te prettig op ons af kwamen.
En ja dan ben ik eerlijk gezegd "" banger"" voor een confrontatie met die 2, dan met 2 loslopende patsende boomers. (even als voorbeeld).
Als je een hond hebt waarvan je weet dat die gaat "patsen" en die naar andere honden laat gaan neem je altijd het risico dat het uitloopt in een gevecht. In hondentaal betekend dat gewoon dat hij een krachtmeting aan wil gaan en als het dan om en nabij gelijkwaardig is (mentaal) kan dat erg naar uitlopen.
Dat is doodnormaal, maar niet zo wenselijk, hondengedrag.
Een hond die gaat "patsen" laat je nooit naar een andere hond toe gaan, niet in die staat. Je moet dan niet bang zijn voor die andere honden die jouw hond misschien wat doen, je moet bang zijn voor je eigen hond die problemen opzoekt.
Mensen met honden die niet zo snel bijten (of minder krachtige rassen hebben) vergeten dit principe te snel, die zeggen ja maar het gaat toch goed. Het gaat niet goed, de andere hond wordt gedomineerd en heeft geen lol. Als die hond dat niet pikt heb je een probleem.
Het zou echt heel veel helpen als mensen dit soort hondengedrag beter zouden lezen. Dat zou heel veel incidenten voorkomen en het veel makkelijker maken voor dat mens met die hond dominante of juist onzekere hond.