Show je aquarium!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:59

En hoe gaat het met de aquariums hier? :) (en met jullie natuurlijk :P)

Hier sinds twee weekjes weer een vrouwelijke CPO, deze heeft geen strepen over het lichaam maar vlekjes :D

Afbeelding

Iets kleiner dan mijn man maar wel fel. Ze klimt ook graag in de plantjes :P

xoranlover

Re: Show je aquarium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 18:51

Ik heb in de garnalen bak er Blue Dreams bij in gezet in de hoop dat ik met de fairy's samen een donkerder kleurtje kan krijgen bij de fairy's. Verder zitten er een stel crystal blacks bij in. In verschillende gradaties.

In de ander bak zitten 3 indische vrouwen beta's.

Zal binnenkort weer eens foto's maken.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:37

Mijn aquarium word gepest door alg. Ik heb de licht tijd per dag al naar beneden gedaan. De volgende oplossing die ik ga proberen, zijn een nieuw soort vissen er in doen. Ben hun naam even kwijt, maar ik kreeg die tip van een collega. De algeneters die ik nu heb zitten blijken (bijna) geen alg te eten!

Lastig nog haha dat aquariummanagement!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:38

Heb je er drijfplanten in zitten? Die schijnen veel nitraat (voedingsstof van de algen) op te nemen :j

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 21:39

Nee die heb ik niet! Ga ik dat eens samen met die visjes proberen! Dank je voor de tip! Is er nog een drijfplant in het bijzonder wat dan zou helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:46

Watersla wordt veel gebruikt en ziet er ook nog mooi uit, maar gewone eendenkroost schijnt ook te helpen. Hiermee moet je echter wel oppassen als je het uit de sloot vist, voor je het weet heb je beestjes in je aquarium die je niet hebben wilt :P (bloedzuigers bv.) Wel is het zo dat deze drijfplanten zich snel vermenigvuldigen, dus af en toe zul je even een hele hups uit de bak moeten vissen :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:05

Mag ik vragen hoe jullie er voor zorgen dat de planten goed groeien en hun mooie kleur behouden? Ik heb al vele dingen geprobeerd en veel verschillende theorien aangehoord maar tot nu toe heeft nog weinig geholpen. Planten in ons aquarium groeien haast niet in de breedte en juist heel snel in de hoogte. Ze worden naar mate steeds minder diep van kleur maar nu het grootste probleem, de bladeren gaan kapot. Ik weet niet of het komt doordat de vissen er van eten (heb dit nog nooit gezien) of doordat de planten gewoon in een slecht milieu zitten? Of wat anders.
Iemand die mij kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:15

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Hier een pagina die helemaal gewijd is aan problemen met planten, met kenmerken en met welke stoffen dit op te lossen is :) Je kunt planten voeden dmv preparaten die je in het aquarium druppelt of door bijvoorbeeld kleikegeltjes naast de wortels van de planten te stoppen onder het grind/zand. Voedingsbodems worden afgeraden omdat deze na een jaar/anderhalf jaar gaan rotten en je dan alles eruit klauwen kan :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:23

Wij doen niks bijzonders eraan. En planten groeien als kool.

Wij hebben wel zooi eendenkroos over. Worden er gek van.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 23:04

Ik zit nog steeds op mijn verlichting te wachten dus van mijn kant nog steeds geen update :(:)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 08:01

Bedankt spruitjes! Ik heb nu al langer dan een jaar een voedingsbodem erin zitten... Zou dat dan het probleem misschien zijn?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:01

Spruitjee schreef:
Wauw, die L397 :+:
En Cambodian is een kleur/vorm bij Betta?

Cambodian is een kleur inderdaad :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:04

Hier na lekkage, dankzij een belofte dat een tweedehands bak goed zou zijn en dus niet was. Heb ik maar een nieuwe bak gekocht en helaas ook nieuw onderstel moeten halen...

Maar even dus de bak opnieuw ingericht en de garnaaltjes ook helemaal blij !
heb nu iets van 15 kardinaal garnalen :) Vind ze zo mooi !

Voor ik plantjes moest halen en de bak dus die lekte:

Afbeelding

Nieuw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:20

Oeh een aquarium topic! Wij zijn ook in het bezit van 2 aquaria. Waarbij je over 1 heel tevreden zijn en over de andere niet, met het gevolg dat we twijfelen de diertjes om te gooien.

Ik heb nog geen foto's maar zal deze binnenkort maken
Aquarium 1:
60 cm bak, Red fire garnalen en 1 ancistrus
Echte planten (uiteraard)
Problemen: tot voor kort baardalg, we voegen nu co2 toe om te kijken of dit verminderd
En water heeft Ph waarde 8 wat eigenlijk net te basisch is voor de garnalen. Ze dragen wel eitjes, maar we vinden jonkies nauwelijk terug. Geven jullie fokvoer of regulier garnalenvoer?

Aquarium 2:
100 cm bak, 2 axolotl
Echte panten
Problemen: tja algen, tot voor kort blauwalg en dat is nu grotendeels weg. Maar nog steeds her en der wat draad en bruinalg.
En wat we echt minder vinden is dat je 90% van de tijd geen vis ziet.... We denken erover de dieren van aquarium te wisselen. Maarja, dan moeten we ook de mooie indeling van de kleine bak omgooien want hij is nu te vol voor 2 axolotl

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:23

@riddershow dat je jonkies niet terug vind kan prima, ook ancistrus vinden jonge garnalen lekker, zeker omdat als ze net geboren zijn ze nog zacht zijn dus kunnen ze prima opeten ! Ik geef komkommer, courgette en garnalen voer.

Je hebt in beide bakken last van alg, welke verlichting heb je? En hoe lang staat die aan? Anders is led ook een optie, ik heb die al maanden erin en nooit alg!

Ik zou zeker geen 2 acolotl in een 60 bakje doen, dat word echt te klein voor ze, ze kunnen wel 30 cm worden he?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 13:51

Mioux schreef:
@riddershow dat je jonkies niet terug vind kan prima, ook ancistrus vinden jonge garnalen lekker, zeker omdat als ze net geboren zijn ze nog zacht zijn dus kunnen ze prima opeten ! Ik geef komkommer, courgette en garnalen voer.

Je hebt in beide bakken last van alg, welke verlichting heb je? En hoe lang staat die aan? Anders is led ook een optie, ik heb die al maanden erin en nooit alg!

Ik zou zeker geen 2 acolotl in een 60 bakje doen, dat word echt te klein voor ze, ze kunnen wel 30 cm worden he?

Beide gewoon TL-lampen die bij de bak zaten. Bij de grote bak is het ligt ca 6-7 uur aan en bij de kleine bak dacht ik 8 uur. Led is iets waar we al een tijdje naar kijken, maar de kosten houden ons een beetje tegen.

Het probleem met de axo's is dat we nog maar paar opties hebben
-> ik wil grote partij garnalen kopen en kijken of die het gaan overleven (meer leven in de bak)
-> Axo's naar kleinere bak
En anders wordt het waarschijnlijk exit axo's en dat vinden we eigenlijk erg jammer omdat we ze wel erg leuk vinden. Maar een aquarum moet wel iets van vissen laten zien en nu zitten ze echt alleen maar verstopt. En de schuilplaatsen weghalen wil ik ook weer niet doen. De bak van 60 cm is groter dan de oppervlakte die ze bij ons nu actief gebruiken, ik weet dat ze minimaal 80 aanraden. Maar ik zou niet weten waar we nog een ander aquarium van 80 cm moeten neerzetten

De ancistrus is zelf ook nog maar een jonkie (nu ca 3 cm) dus zal denk ik nog niet de alle jonkies zou kunnen opeten. We hebben de bak nu sinds december. Er zouden inmiddels 50 garnalen (10 + 20 +20 gekocht) in moeten zitten, maar geloof niet dat ze er nog allemaal zijn en volgensmij zouden we moeten zwemmen in de garnalen als ze normaal kweken. We hebben een garnalenveilig pompje dus daar zouden ze niet in moeten verdwijnen.
De garnalen krijgen 2 verschillende types garnalenvoer, af en toe visvoer en muggenlarven. Daarnaast heb ik ook bananenbladeren en mineraalsteentje erin. Komkommer heb ik geprobeerd maar was niemand in geintresseerd...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:01

Axo's zeker niet in kleine bak houden.... want dat word echt te klein. Kan je ze beter inderdaad verkopen en visjes halen, want hun lusten ook visjes/garnalen dus die zie je inderdaad dan niet tot weinig ;)

TL zou ik kijken of je misschien led kan doen, kosten bij ledstripkoning is niet duur ! heb ik mijne ook vandaan en gaat super ! Ook mijn planten doen het er gewoon op !

De ancistrus eet meer als je denkt hoor ;) ook die kunnen prima kleine garnalen opeten...
Ik zou ook eens kijken voor courgette en of catappa bladeren, vinden ze ook altijd lekker !

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:11

Ik lees al een tijdje mee, heb vorig jaar een bak gekregen met vissen en inrichting erbij. Ben er nog steeds erg blij mee, maar wil de bak meer eigen maken, zitten nu wat dingen in die ik niet mooi vind... dus de renovatie gaat beginnen...

Het eerste waar ik vanaf wil is een grote algeneter (ruim 15cm) die de hele bak op zijn kop zet, ik heb namelijk maar een 80cm bak dus hij is veel te groot... Hij ploegt werkelijk al mijn planten ondersteboven, kan hij ook niks aan doen natuurlijk...

Misschien is er hier iemand die interesse heeft in hem? Anders ga ik hem toch naar de aquariumwinkel brengen...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:30

Anders even foto maken van de algeneter, er zijn enorm veel soorten.

Als het om een nog niet uitgegroeide plecostomus hypostomus gaat kan je hem beter brengen bij de winkel. Deze hebben namelijk een bak nodig van zeker 2 meter, ze kunnen 50 cm worden als ze uitgegroeid zijn.

Als het een L nummer is kan die vaak wel in bakken van 1 meter of groter :).

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 10:39

Ik zal vanavond even een foto uploaden :)
ik ben al een hele tijd uit het aquarium gebeuren, dus durf niet te zeggen welke het precies is...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:21

Is het deze?

Afbeelding

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:01

Nee volgens mij niet, zijn rugvin lijkt wat "rechthoekiger" te zijn...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:02

En kwa kleur en vorm etc ? Want rugvinnen kunnen nog wel eens iets afwijken per pleco

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:31

Hij is zowiezo donkerder dan die jij op de foto laat zien... verder komt hij qua vorm wel overeen, alleen zijn rugvin niet...
Ik zal straks een foto maken...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:06

Ik denk dat je een ancistrus hebt dan