Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:43

Nou over vriendelijk gesproken.

Ik ben zekers niet chagrijnig en zo zijn mijn berichten ook niet bedoeld.
Omdat ik 1 maal commentaar over geef, vertel ik anderen graag over hoe slecht men het doet? Jij zelf zegt ook dat het jou manier niet zou zijn, nou de mijne ook niet.
Het enige wat ik bedoel te zeggen is dat wanneer een iemand een konijn alleen houdt, men enorm veel commentaar krijgt op het op die manier houden van konijnen. Immers konijnen horen niet alleen, het zijn groepsdieren. Maar als je er bij vermeld dat het om het fokken gaat (om het even welke fokker) dan is het alleen zitten wel goed? Dat snap ik niet. Voor de konijnen is het hetzelfde immers?

Verder dring ik nergens mijn mening op. Nogmaals dat jij er een chagrijnige ondertoon in leest, wil niet zeggen dat het met een chagrijnige toon geschreven is. Als iemand door 1 opmerking zich niet thuis voelt in het topic, kan ik daar ook niks aan doen. Als ik nou liep te schelden, ala, maar dat doe ik helemaal niet. Ik verwoord me netjes, dat jij er iets anders in leest, kan ik niet helpen.
Iemand anders gedrag noemen als het gedrag van een kind van vier, iemand anders wijzen op hoe ze post, is prima. Maar doe het dan zelf een stukje beter. Je vind dat ik dingen op een aardiger manier moet zeggen, wees dan zelf een voorbeeld, want jou manier van reageren op mij verdiend al helemaal geen schoonheidsprijs.

En wat heb ik nu helemaal gezegd, dat ik het imo niet acceptabel vind om konijnen alleen te houden, zo ver ik het kan lezen vind jij dat ook en velen met mij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:56

Vind je mij niet vriendelijk? :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:21

Zolang het nijntje maar zn verzorging en liefde krijgt die hij verdient en niet in bos wordt gedumpt maak ik me niet druk om andere mensen en hoe zij hun konijnen houden. Alleen of niet.

Punt... :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:38

Nivada, daar ga ik wel mee in.

Ik heb ook maar besloten om maar niet meer te reageren en lekker mee te lezen. Want wat word hier op elkaar gekat zeg...!

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:41

He gezellig hier! :=
Zoals al eerder vermeld liep het wat vervelend met mijn franse hangoor.
Hij zit nu drie dagen thuis en gister zijn ze voor het eerst weer naar buiten gedaan.
Het oog is al een stuk beter maar het gaat niet erg snel...
Natuurlijk zitten we wel braaf twee keer per dag in het hok voor zn behandeling!

Zelf ben ik trouwens wel van mening dat konijnen samen moeten tenzij het even niet anders kan. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:42

Fijn dat het beter gaat. Ik ga een binnenhok maken voor mijn konijnen voor als het _10 wordt buiten. :D

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:52

Haha goed idee!!
Onze konijnen hebben normaal een enorme uitloop met een luikje in de muur naar een groot binnenhok. Maar sinds we gemerkt hebben dat onze knijntjes gevaar lopen ivm roofdieren zitten ze in een kleiner hok met nogsteeds een binnenhok.
(Ook omdat we het nieuwe konijn moeten laten wennen)
's Avonds rond 10 uur of later gaan ze naar binnen omdat de roofdieren dan toeslaan..
Maakt voor ons niet uit want dan laten we de hond uit, ponys nog wat hooi rn de konijnen dus.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:17

Chaos schreef:
Laura_x_ schreef:
Nee, je kunt ze niet direct bij elkaar doen, daar gaat een heel 'koppelprogramma' aan vooraf. Op internet staat genoeg informatie ;)

Dit is dus idd iets waar ik niet op zit te wachten als ik bij een opvang een konijn haal.
Wij zetten konijnen al sinds jaar en dag gewoon bij elkaar en dat gaat tot dusver altijd goed (deden we vroeger bij mijn ouders al). Ik wil dus gewoon een konijn kopen en meenemen.... := Zijn er opvangen die dat doen?

(Ik zet de nieuwe altijd op groot neutraal terrein, die mag het dan even verkennen. Dan degene die ik al had erbij op het neutrale terrein. Dag laten zitten en dan het hok in. )

Om antwoord te geven op deze vraag, ja ik werk ook op deze manier met herplaatsen.
Het is niet verplicht om je eigen konijn mee te nemen om te kijken of het klik al kan het soms wel wat schelen.
Ik werk zelf ook met koppelen op deze manier, een dag samen op neutraal terrein en dan weer terug, soms is het wel nodig langer op neutraal terrein, maar in de meeste gevallen niet.
Ik denk dat de meeste koppelingen door de mensen moeilijker gemaakt worden dan ze hoeven te zijn door het elke keer scheiden, overal mee willen bemoeien, toch net een stap anders doen dan de uitleg.
Alle koppels die ik hier te koppelen krijg en het eerste uur lijkt er gewoon een klik te zijn ook onderling, lukt ook allemaal met koppelen.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:57

ik meld me! wel een beetje laat... :o En er bestaat wel een konijnen huiskamer,
maar die is helaas niet meer zo spraakzaam. :(
En nog gefeliciteerd Faniek! ik zie dat je jarig bent! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:58

Ja toch. Gelukkig.
Ik laat ze altijd gewoon. Of het moet echt hard tegen hard gaan, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt. Plus dat de katten ook voor scheidsrechter spelen als ik het toelaat......

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:58

GEFELICITEERD :*

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:27

Gefeliciteerd Faniek!
Ook namens Smith :D

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:50

Chaos schreef:
Laura_x_ schreef:
Nee, je kunt ze niet direct bij elkaar doen, daar gaat een heel 'koppelprogramma' aan vooraf. Op internet staat genoeg informatie ;)

Dit is dus idd iets waar ik niet op zit te wachten als ik bij een opvang een konijn haal.
Wij zetten konijnen al sinds jaar en dag gewoon bij elkaar en dat gaat tot dusver altijd goed (deden we vroeger bij mijn ouders al). Ik wil dus gewoon een konijn kopen en meenemen.... := Zijn er opvangen die dat doen?

(Ik zet de nieuwe altijd op groot neutraal terrein, die mag het dan even verkennen. Dan degene die ik al had erbij op het neutrale terrein. Dag laten zitten en dan het hok in. )

Heb nog niet alles bijgelezen, ga ik zo doen :)

Het is toch juist goed dat opvangen wel doen koppelen? Neem als voorbeeld 1 van mijn gecastreerde rammen; toen we een nieuw vriendinnetje voor hem zochten bij een opvang, was het pas de 4e of 5e voedster waar hij goed mee ging. Met de andere voedsters was het knokken geblazen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:01

Nee ik kan zelf wel koppelen en ik zit er dus niet op te wachten dat een opvang daar een tijd mee bezig is. Mocht het nodig blijken is hulp absoluut gewenst maar ik begin toch liever zelf.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:03

Mindim schreef:
millennium schreef:
de AB is Engemycine en soda desinfecteerd, vandaar dat we daarmee spoelen. Verder sprayen we het in/over met wondspray (deze wondspray: http://www.paardendrogist.nl/product/13 ... ay/102691/).

Het beste is als het konijn wordt behandeld met duplociline als antibiotica. Een abces bij een konijn werkt anders dan bij een hond of kat. Je moet inderdaad wel goed spoelen of het met soda meer effect heeft, durf ik niet te zeggen, aangezien het abces helemaal los staat van het lichaam. Dichtsprayen zou ik niet doen.

Werkt duplociline niet haast hetzelfde als engemecine? Heb toch nog even na-gegoogled, en duplociline en engemycine zijn de gebruikte AB bij konijnen, m'n DA heeft Engemycine gespoten en die kuur gaan we nu ook afmaken :)

We sprayen de wond niet dicht, we houden de wond open door 3 x daags al het pus eruit te drukken en het te spoelen. Sprayen doen we meer voor de sterk ontsmettende werking en licht verkoelende en pijnstillende werking.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:04

Chaos schreef:
Nee ik kan zelf wel koppelen en ik zit er dus niet op te wachten dat een opvang daar een tijd mee bezig is. Mocht het nodig blijken is hulp absoluut gewenst maar ik begin toch liever zelf.

En daarom is het niet goed dat opvangen koppelen? :') Voor (veel) mensen zonder ervaring is het koppelen een grote uitkomst. Daarnaast; als de klik er eenmaal is heb je vaak met een dag of 2 - 3 je koppel weer thuis zitten. Een tijd mee bezig valt dus wel mee :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:08

Wij plaatsen ook konijnen bij mensen die zelf thuis willen koppelen, geen probleem. Je hebt dan een week om het konijn eventueel terug te brengen als het niet gaat. Na een week kan je hem ook nog terugbrengen, maar krijg je het geld helaas niet terug.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:09

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik daar niet op zit te wachten en daar dus niet voor zal kiezen. Zeker als de opvang aan de andere kant van het land is. Ik zie nergens staan dat ik het onzin vind ik zeg alleen dat ik het niet nodig acht voor mijzelf dus dat :') kun je bij je houden. :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:10

Laptopmuis schreef:
Wij plaatsen ook konijnen bij mensen die zelf thuis willen koppelen, geen probleem. Je hebt dan een week om het konijn eventueel terug te brengen als het niet gaat. Na een week kan je hem ook nog terugbrengen, maar krijg je het geld helaas niet terug.

Jouw opvang sprak mij eerder dit topic al aan en bij een of twee teddys mag je mij PBen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:28

Ja,... we hebben wel tot het voorjaar ongeveer een Opnamestop omdat we nieuwe hokken krijgen (Joehoe!!) en een nieuwe stal (joehoe!!). Dus de konijnen die nu zitten worden herplaatst en dan is het eventjes stop omdat de stal waar de opvang zich bevindt afgebroken wordt en we geen stal hebben die ook geschikt is hiervoor.
Wij krijgen héél vaak teddy's, angora's en andere langharige rassen binnen.
Afbeelding
Django leefde in een mini caviahok (zo'n dunakooi) op een bodem van hooi. Zaagsel of iets anders was te duur. Zat helemaal vol met klitten.
Afbeelding
Geknipte teddy widder.
Afbeelding
Geknipte teddy, Woezel kwam van een man die vijf konijnen in ook mini kooien had zitten.
Afbeelding
Oscar en Maartje werden in het bos in Swalmen gevonden. Maartje beviel 1 week erna bij ons van een nestje.

En zo hebben we er nog véél meer gehad!
Ze zien er misschien niet zo mooi uit op de foto's, maar dat komt omdat we 9 van de 10 teddy's die binnenkomen moeten knippen omdat ze gewoon vol klitten en vilt zitten.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:32

Chaos schreef:
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat ik daar niet op zit te wachten en daar dus niet voor zal kiezen. Zeker als de opvang aan de andere kant van het land is. Ik zie nergens staan dat ik het onzin vind ik zeg alleen dat ik het niet nodig acht voor mijzelf dus dat :') kun je bij je houden. :D

Ik zie ook nergens staan dat jij het onzin vind of dat ik dat heb gezegt, bij deze is dat dus uit de wereld geholpen! :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 18:38

Wij hebben ook nog 2 teddy widders in de opvang zitten, spierwit. En 1 gevlekte met zelfde haarstruc.

Wij hebben dwergen zitten van allerlij kleuren, hangoortjes (niet heel veel meer) Paar gemiddelde konijnen en stuk of 3/4 calafornians.
Keuze genoeg in een opvang lijkt mij...?
En dan heb k het over maar 1 in de buurt.

Denk dat vele opvangen veel verschillenden hebben, puur omdat er niet meer voor gezorgd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:10

millennium schreef:
Werkt duplociline niet haast hetzelfde als engemecine? Heb toch nog even na-gegoogled, en duplociline en engemycine zijn de gebruikte AB bij konijnen, m'n DA heeft Engemycine gespoten en die kuur gaan we nu ook afmaken :)

We sprayen de wond niet dicht, we houden de wond open door 3 x daags al het pus eruit te drukken en het te spoelen. Sprayen doen we meer voor de sterk ontsmettende werking en licht verkoelende en pijnstillende werking.

Ik dacht dat Engemycine meer bij snot, geslachtziekten en dergelijke werd gebruikt, maar kan er naast zitten.
En duplocilline voor abcessen, onder andere omdat er 2 soorten penniciline in zitten.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:28

Chaos schreef:
Laura_x_ schreef:

Zou je dat risico durven nemen? Wat als het niet goed gaat? Ik zou je konijn meenemen, als dat mogelijk is. Zo kan de opvang beoordelen of de eerste klik goed is. Even vooropgesteld, ik beoordeel het puur met de informatie op internet: ik heb nog nooit een konijn gekoppeld. Ik heb veel informatie gezocht en n.a.v. die informatie besloten om het te laten doen, als mijn konijntje gecastreerd is.
We hebben hier een aantal cavia's zitten. Cavia's staan erom bekend dat ze redelijk makkelijk te koppelen zijn. Konijnen schijnen moeilijk te koppelen te zijn.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:28

Ik heb zelf van AB weinig kaas gegeten, ik vertrouw daarom maar op de kundigheid van mijn DA :)