BARF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Re: BARF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:15

Ik ga ook wat visjes bestellen om als extraatje te geven! Dacht aan haring, makreel en sardientjes. Jij had kleine hondjes toch Femke? Misschien dat dan de kleine visjes het inderdaad beter doen.

Bliss heeft nu al mooi stevige ontlasting! BLIJ!!! Hou het nog even lekker bij kip wat vleesbot betreft. Besloten om toch maar liever voor biokip te gaan, dus ik ben nu bezig met een bestelling bij Degomeat. Prijs van bio kippenrug en bio kippenvleugels valt me nog erg mee! Zou dat al kunnen of niet? En konijnenrugstuk, kan ik dan ook al meebestellen om over n week of 2 te proberen?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 13:17

hier krijgen ze idd ook die visjes, al is zalmkop favoriet :D maar goed mijn honden zijn dan ook wel een stukkie groter :D

ja hoor dat kan makkelijk! en konijn kan ook :)

ik ga vandaag even pakketjes maken, morgen ochtend rijden

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:19

Oeh dan zet ik er nog even snel wat zalmkoppen bij!

Gisteren hadden ze kalkoenhart, moest het wel een keer doorsnijden want anders wilde ze het niet, zeurpiet!

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:29

Ik ga ook maar eens even wat snijden hier... Vijftien pakketjes parelhoenkarkas/ganzenvlees/konijn hart-long, kan de Shar Pei weer 7,5 week vooruit (2x per week)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 13:37

Ik denk dat ik het de volgende keer ook anders doe met portioneren. Had nu gewoon per soort porties gemaakt, en de porties heb ik nu al aangepast dus er klopt al niks meer van haha!

Zit te twijfelen om, zoals jij Sonja89, maaltijdpakketjes te maken. Weet niet wat nou de beste manier is.. Misschien al het spiervlees per 500 verpakken, organen moeten toch wel liefst meteen goed afgewogen worden. En botwerk is ook weer een lastige als ik straks met rugstukken en karkassen zit, daar ga je geen stukjes afsnijden natuurlijk..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 13:46

normaal maak ik geen porties, haal gewoon bijv een kilo vlees eruit en als dat een beetje hakbaar is hak ik eraf wat ik die dag nodig heb en dan is het of op op gaat het weer terug de vriezer in
maar nu ben ik morgen 3 dagen weg dus maak ik wel porties voor chip die thuis moet blijven. anders word het wel erg lastig voor m n moeder ;)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:15

Komt het dan niet te vaak de vriezer uit? Op zich zou dat hier ook wel kunnen, zeker omdat het voor 2 grote honden is dus een kilo vlees is met een paar dagen altijd op natuurlijk.

Doe je dat met vleesbot ook zo?

Ik denk dat ik die karkassen/ruggen, afhandelijk van het gewicht, in zijn geheel geef of 1 keer doormidden doe en dan eventueel aanvul. Goh het is wel veel nadenken als je brokken gewend bent! Maar ik hou wel van een uitdaging :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:31

nee hoor, het is nog bevroren :brr: als het weer terug gaat de karakassen zijn vaak losgevroren of anders moet je er even een hamer op los laten :P en dan heb je ze ook los dus dat is makkelijker

maar jij hebt toch ook grote honden? dan hoef je ruggetjes (zijn klein) niet doormidden te doen hoor. karkassen zou je even moeten wegen, soms geef ik ook bijv. een heel karkas s ochtends en dan s avonds geen bot meer

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 14:43

Femke: komen ze maar eens hier kijken hoe mijn cavjes de zalmkop verorberen ;)
Dan weten ze het zo!

haha ik voer ook sardientjes, misschien is dat een idee?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 14:49

maar femke is nog niet zo lang bezig toch?
komt vast wel goed maar vaak moeten ze er wel even aan wennen en dan is zo n zalmkop ineens heel groot :D

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:15

Ga je naar Parijs met je hond komende dagen? Spannend!!!

Had ook wel pups gewild, maar dan hadden we ze allemaal moeten houden :+ Zou ze echt niet weg kunnen doen! Plus dat Bliss Immuun-gerelateerde meningitis heeft (gehad) SRMA (steroid responsive meningitis arteritis) is het geloof ik officieel. Is ze als jonge hond een aantal keel flink ziek van geweest, leek ook samen te hangen met loopsheid, dus zij is anderhalf jaar geleden gesteriliseerd.

Maar wat krijgt een drachtige teef dan meer of minder qua verhoudingen? Gewoon van alles meer of moet je dan ook weer met andere verhoudingen werken?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:32

ja klopt, morgen ochtend nog progesteron prikken en dan meteen door

haha ach als je je er op instelt komt dat wel goed, ik heb leuke mensen op de lijst en een aantal waarvan ik ook echt veel op de hoogte gehouden word dus dat is erg leuk :)
wat is dat precies?

de eerste weken hoef je niet veel te veranderen, behalve dat je niet teveel lever mag voeren (max 3%) kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in die periode. aan het einde vd dracht en na de bevalling moet je juist wel weer genoeg lever vette vis zuivel enz voeren anders kunnen ze eclampsie krijgen

vanaf een week of 6 ga je meer voeren (5 a 10 % ) vanaf een week of 6 a 7 ga je de voedingen verdelen over de dag dus ipv 2, 3 maaltijden

einde vd dracht schroef je het vleesbot naar beneden (in de natuur eten ze ook minder bot, en vorige keer dat ze schijndrachtig was deed ze dit zelf ook al, liet gewoon haar bot liggen)

eind vd dracht en na bevalling heeft ze ook wat koolhydraten nodig

in het kort en hier kan je het helemaal vinden
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html
ook in het boek grow your pups with bones staat alles heel uitgebreid uitgelegd (wel in engels)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:39

Wel interessant zeg! Is dat boek ook van Ian Billinghurst? Ik wil graag dat boek 'Give your dog a bone' hebben. Ook gelezen?

Meningitis is hersenvlies ontsteking, meestal is dat bacterieel maar bij Bliss was het dus immuun-gerelateerd. Gelukkig is ze er overheen gegroeid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:32

Klopt, we zijn pas net met barfen bezig.
Ze moeten het nog allemaal leren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:06

Spannend essiesilly, heel veel plezier en succes alvast!

tanec_meisje: iedereen vindt weer iets anders fijn, er zijn ook veel mensen die het zoals essiesilly doen. Ik zelf vind het prettig niet elke dag over het barfen en hoeveelheden na te moeten denken. Vandaar dat ik eens in de paar weken een paar uur sta te hakken/snijden en dan ben ik er weer eventjes vanaf. Ik laat het dan net genoeg ontdooien om erin te kunnen snijden, dat het niet meer keihard is zeg maar.

In het begin paste ik hoeveelheden/percentages ook nog regelmatig aan, dus toen was het soms niet handig als ik dan voor een paar weken gemaakt had en er moest ineens iets anders. Inmiddels ben ik overal aardig overal uit en dan is het wel prettig dat ik alleen maar naar de vriezer hoef te lopen en 2 zakjes (1 per hond) voor de volgende dag hoef te pakken :D

Overigens zijn wij best pietluttig en sta ik dus soms wel stukjes van karkassen af te hakken... Maar eigenlijk moet 25 gr meer of minder niet uitmaken!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:49

dat is idd het boek van Ian Billinghurst
fijn dat je hond er nu overheen gegroeid is!

dank je wel sonja!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:05

Als je nog vaak van menu wisselt kun je ook spiervlees en orgaanvlees in stukken van 100 (of 200 of 300) gram snijden. Net wat voor jou uitkomt. Dan weet je altijd hoe groot je zakjes zijn, en kun je nog makkelijk wisselen van menu.

Ik snij karkassen ook niet doormidden, maar pas mijn menu hier op aan. (Dus als hij de ene dag teveel krijgt door een karkas, krijgt hij de volgende dag wat minder met kleine lamsbotjes bijv)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:38

Dat heb ik hier ook gedaan, ik maak steeds losse porties voor 1 maaltijd zowel spiervlees, vleesbot en orgaan. Ik heb wel een weekmenu maar omdat pas de eerste week is merk ik dat sommige combinaties niet zo handig zijn. Zo vinden de katten eendenbillen heerlijk maar de honden moeten er helemaal niets van weten. Zit je dan met 500 gram ontdooid vlees.. Zoveel eten de katten nu ook weer niet :Y)
Karkas en rug snijd ik hier wel door omdat ik zag dat ze meestal de helft meer wegen dan ik moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 20:34

Hoe is t gegaan met de dekking in Frankrijk?

Hier barfen de hondjes er nu lekker op los.
We hebben nu ook vlees gehaald in amsterdam op de markt en bij de slager.

Net ruim n uur bezig geweest met porties maken.
Lamsribben,geitenribben, kipvleugels en dijbenen,kippennekken, lamsvlees, kalfsvlees, kalfs nier, runderhart,lamshart,kippenmaag en lever. En tot slot nog n kilo sardientjes, die ze graag opeten.
Kan mooi ook bij de porties groente die ik al had liggen.
Alleen nog wat pensblokjes kopen.
Mn hele vriezer ligt nu vol.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 21:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 22:03

Super zeg!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:21

Hallo allemaal! Iedereen de kerstdagen overleefd? Ik ben blij dat het weer voorbij is :P

Leuk essie dat het zo goed gegaan is, ben benieuwd naar de pups! :D

Barfen gaat goed hier! Zit al goed in het ritme. Oudste eet alles, jongste heeft vooral moeite met organen, kwestie van wennen denk ik. Bliss zit nu lekker buiten een kippenrug op te peuzelen, ik moet zeggen dat dat me wel goed bevalt, zo'n stuk waar ze echt voor moeten gaan zitten! Die nekken zijn met 3 keer kauwen weg, dit heeft wat meer tijd nodig! Ze lijkt het lekker te vinden en er plezier in te hebben, morgen eens een konijnkarkasje proberen!

Visjes gingen er ook goed in hier. De kat vindt het trouwens machtig interessant, staat er elke keer met zijn neus bovenop als ik het voer in de bakken doe en jat regelmatig iets, hij eet ook zijn brokjes veel slechter alsof hij wil zeggen: 'ik wil ook dat vlees'! Heb hem al een kuiken gegeven, spelen was geweldig, maar opeten ho maar... Zal eens een visje gaan proberen een dezer dagen. Hier nog meer barf katten?

Edit: Ze leek er net even genoeg van te hebben, die ik wilde die kip pakken en binnen maar zo lang in de koelkast leggen, toen bedacht ze zich toch even heel snel hahaha!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:24

Wat heb ik een hekel aan oud en nieuw...

Nadat we pas geleden heel hard gescholden hebben op de lampjes in de kerstboom, die het ineens niet meer deden, en toen in paniek het hele huis doorzocht omdat Tessa weg was, hebben we haar schuilplaats vandaag ontdekt.

Onder de kerstboom.......
Afbeelding

Ik kan niet wachten tot het 2 januari is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 15:28

ahhh arme tessa! :( wou dat ik je kon aanbieden hier te logeren merel! hier hoor je niet gek veel en zet de radio heel hard aan en laat ze dan gewoon in hun keuken.. waar ik natuurlijk vannacht wel bij ben.. maar ben blij dat ik niet in de stad woon!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:31

We brengen haar vanavond naar schoonouders, die blijven hele nacht thuis met hun eigen hond. Maar als het alsnog niet gaat, ben ik zo weer terug...