Tegenstanders vers vlees voeding

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 22:47

dierenfan schreef:
haha ik dacht nog laat ik mensen niet teveel schrikken door percentage vlees in brok maar ben het compleet eens met bovenstaande reactie. Immers dat staat gewoon op de zakken. Gewoon triest eigenlijk dat mensen die brok voeren dat niet weten.
Mensen die vers voeren moeten dat mensen die brok voeren nog voorkauwen. Gek eigenlijk wie verdiept zich nu in goede voeding??

Ehm, excuse me, maar waar zijn we hier dan mee bezig? Juist, die verdieping. En wat goed voer is, is per hond en per mens verschillend.

dierenfan

Re: Tegenstanders vers vlees voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 22:57

ik heb eigenlijk wel het idee inmiddels dat iedereen die zich verdiept heeft vers voert als de dieren ook mee werken.

Honden zijn absoluut niet moeilijk hier in (de meesten dan) katten wel. Zie mijn kat maar. Zo gewend aan al die smaak stoffen en andere troep die in brok toegevoegd zijn dat ze gewone rauw vlees gewoon niet eet. Katten hebben ook wel een enorm rare smaak vind ik altijd (katten zijn vaak erg kieskeurig) maar hier dus ook maar 1 kat en dat blijft zo todat ze vers eet of totdat ze (hopelijk over vele jaren) overleden is.

Brok voer ik echt niet graag maar gelukkig kunnen er zeker wel dieren oud op worden en hoop mijn kat ook. Net zoals er ook mensen oud kunnen worden die enorm veel roken, drinken en weinig bewegen of buiten zijn ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:07

Sommige mensen zijn zo fanatisch over het vers vlees voeren, dat het gewoon eng is.
Een beetje freaky.
Daarom houd ik het voor mijn hond gewoon op z'n brokvoeding.
Hij doet het er prima op.
Maar dat komt ook omdat het geen populair ras is, geen doorgefokte hond.
Gewoon een normale, gezonde hond.
Liever dat, dan zo'n zielig schepsel met een stompe neus, hoewel die misschien wel vers vlees krijgt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:13

Wat ik me afvraag....waarom moet het allemaal merk spul zijn,sinds wanneer is een verse pens van de slachter niet meer goed genoeg?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:20

omdat pens alleen niet genoeg is om als volwaardig hondenvoer door te gaan misschien??

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:25

nee dat snapt mn neus ook....maar je kan toch best zelf mengen.....ik bedoel...t hoeft toch niet uit de fabriek te komen.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:26

Estera schreef:
xRomana schreef:
Toch vreemd dat er sinds de invoer van de brok de gewrichtsproblemen zijn ontstaan :)

Tjonge, jonge, wat klets jij toch uit je nek. Prima dat dit jouw overtuiging is, maar het berust jammer genoeg niet op waarheden. Een gewrichtsprobleem als HD is genetisch bepaald. Dus genen bepalen of een hond erfelijk belast is met HD. Wel spelen omgevingsfactoren als bewegen en voeding mee in de ontwikkeling van de HD. In de jaren 30 werd HD voor het eerst beschreven, maar het zal al vele jaren daarvoor bestaan hebben. Overigens komt HD ook voor bij mensen, katten, paarden en beren en wat ik nog gemist heb. Ik eet geen brokken, de beren ook niet, dus ja, daar zal het vast aan liggen.

http://barf-natuurlijk.nl/billinghurst/ ... _1930.html

Ik vraag me nog steeds af waar je nu blijft met je wetenschappelijk onderzoek dat brok goed is voor de hond :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:52

kimmie261 schreef:
JR = jack russel

NRV= natuurlijk rauw voeren

:D

ja mijn paarden krijgen een handje brokken,maar zover ik weet bestaan die helemaal uit granen,iets wat paarden horen te eten,honden horen geen bietenpulp en granen te eten..

Ja, maar zo kunnen we eindeloos verder gaan natuurlijk haha want in de natuur eet een paard ook geen brokken. Wel granen uiteraard maar ook niet alle toegevoegde middelen en ook geen bietenpulp.

Mijn honden krijgen standaard brok maar toch ook af en toe vlees , botten om op te knagen en eten af en toe eten wat er over is van ons (Groente,vlees,rijst etc etc. eigenlijk alles wat lekker is :p ) en daarbij vangen ze zelf hun portie rauwe muisjes, ratjes, konijntjes, vogeltjes dan. Ze zien er goed uit, nooit tandproblemen gehad, hebben geen gebreken en eten bovendien zowieso alles. Oja en ons Bull is trouwens helemaal dol op appels of peren, die pakt ze overigens zelf hoor ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:12

een paard eet in de natuur best bieten hoor,en ook granen,paardenbiks is in ieder geval nog zo samengesteld dat een paard daar wat aan heeft,ingredienten waar een paard als diersoort wat mee kan.

een hond hoort toch geen bietenpulp te eten? ze zouden dit nooit zelf als voedselbron in de natuur gebruiken,en granen ook niet,en toch zitten brokken ermee vol,omdat het heel goedkope vulingredienten zijn.

bietenpulp wordt vooral gebruikt om de brok te binden.

zowel met granen als met bietenpulp kan een hond niets mee,daar voor volledige vertering een lang darmstelsel nodig is ( oa wat een paard heeft ) en een hond heeft een kort darmstelsel,dus kan een hond niets meer doen als het uitpoepen.

je voert met brokken je hond dus vooral ingredienten waar deze niets mee kan,en niets aan heeft.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-05-12 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 00:16

Precies Kimmie, daarom zijn granen niet geschikt voor een hond of kat, het maag darm stelsel kan dr niets mee en goot het dr gewoon weer uit, zorgt alleen maar voor meer ontlasting en irritatie. Ze hebben een kort darmstelsel, om snel te moeten en kunnen verteren, daarom zijn het ook carnivoren.

Een paard of koe is een herbyvoor, heeft een lang maag darm stelsel en meerdere magen, om die granen en vezels te kunnen verwerken.

Een paard geef je toch ook geen vlees? :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:10

mika11 schreef:
Sommige mensen zijn zo fanatisch over het vers vlees voeren, dat het gewoon eng is.
Een beetje freaky.
Liever dat, dan zo'n zielig schepsel met een stompe neus, hoewel die misschien wel vers vlees krijgt.

omdat iedereen die vers voert zo enthousiast is vind jij het niks en geef je maar gewoon brok.. ja heeeelllll logisch 8)7
het gaat hier ook niet om rassen, die doorgefokte hondjes heb ik ook helemaal niks mee maar ook DIE hebben nog precies hetzelfde gebit als alle honden en wolven..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:22

essiesilly schreef:
mika11 schreef:
Een beetje freaky.

omdat iedereen die vers voert zo enthousiast is vind jij het niks en geef je maar gewoon brok.. ja heeeelllll logisch 8)7
het gaat hier ook niet om rassen, die doorgefokte hondjes heb ik ook helemaal niks mee maar ook DIE hebben nog precies hetzelfde gebit als alle honden en wolven..

:D Het heeft te maken met de manier waarop sommige mensen iets brengen.
Dat staat me heel erg tegen.
Sommige mensen leggen keurig uit, waarom ze vers vlees voeren en hoe het in elkaar zit.
Dat is duidelijk en interessant om te lezen.

Maar de veroordelende stukjes en minachting voor mensen die brok voeren, dat snap ik niet.
De sarcastische opmerkingen, waarom je nog niet 'het licht' het gezien.
Als ik overtuigd ben om vers vlees te gaan voeren, is het in ieder geval niet door die mensen.

Daarbij is mijn hond 11 jaar, dus te oud naar mijn idee, om zijn voer compleet te veranderen.
Misschien als ik ooit weer met een pup zou beginnen, dan pas zou ik gaan overwegen wat te gaan voeren.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-05-12 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:26

ok dat is iets beter uitgelegd haha :')
ik snap aan de ene kant wel wat je bedoeld. ik voer ook vers maar als iemand brok wilt voeren moeten ze dat natuurlijk zelf weten ik vind t niks nadat ik me heb verdiept, dan kom je er pas achter wat voor rotzooi er in je hond gaat en hoe onnatuurlijk het is. en vooral het is zoooo leuk! om je hond vers te zien eten ze genieten elke dag met volle teugen :j
wat voor hond heb je?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:33

Een bolognezer.
Het is een klein hondje, iets groter dan een Maltezer.
Ik vraag me eigenlijk af of zo'n kleintje wel zulke stukken vlees kan wegkrijgen. :')
Botten en zo, doet ie ook heel lang over voordat ie ze op heeft.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:34

haha ja tuurlijk, ze hebben toch tanden :P
en ik koop bijv een kilo kippen nekjes (die zijn klein, zelfs pups kunnen die eten) en die kan je gewoon in porties verdelen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:35

Ik ben het wel een beetje eens met dat sommige die vlees voeren wel erg fanatiek zijn..Kijk maar eens op barfplaats bijvoorbeeld,als je het woord brok noemt is het al een drama..Er zijn volgens mij best goede brokken hoor,maar wel met een groot aandeel vlees,zonder granen en allerlei rotzooi..Ik denk dat sommige honden het hier best goed op doen terwijl ze niet goed reageren op vlees..

Bij mij bevalt vlees goed..Mijn teckel heeft een beetje een moeilijke start gehad doordat zijn mammie borstonsteking had vlak na de geboorte..Hij kreeg niet genoeg en had het bijna niet gered,hij heeft eerst flesvoeding bijgekregen..Toen hij bij mij kwam vond ik hem redelijk sloom voor een pup en zo was hij bij zijn fokker ook,ondanks dat hij helemaal gezond was verklaard..Hij kreeg bento kronen waar ook graan in zat..Toen ik overstapte naar vlees werd hij opeens veel levendiger echt een groot verschil,hij is echt een hele actieve en vrolijke hond geworden..

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:32

mika11 schreef:
Een bolognezer.
Het is een klein hondje, iets groter dan een Maltezer.
Ik vraag me eigenlijk af of zo'n kleintje wel zulke stukken vlees kan wegkrijgen. :')
Botten en zo, doet ie ook heel lang over voordat ie ze op heeft.

Dat redt hij hoor, DNA is voor 99.8% gelijk aan die van een wolf, dan zal hij daar wel raad mee weten hoor :j
Denk dat je je eerder af moet vragen wat een wolf met kippenvoer moet :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 12:42

ik zou ook niet zomaar beginnen met grote stukken vlees te voeren aan een hond,wat is er mis met kvv??

dat is gemalen en zeker goed te behappen voor een kleine hond.

overigens zet ik alle honden hier per accuut over op vers als ze binnen komen,een paar jaar geleden nog een 11,5 jaar oude rottie uit het asiel,zo over gezet...heerlijk vond ze het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:03

Zelfde verhaal hier...
Wij hebben er sinds een week ook een nieuwe hond bij. Geen pup meer, 2 jaar oud.
Die is ook direct van z'n aldi brok af gegaan en overgezet op kvv.

Geen dag diarree gehad, hij vindt het ontzettend lekker (likt ook de bakken van de meiden uit als die klaar zijn met eten) en hij doet het er super goed op.

Nog een leuk voorbeeldje tegen gekomen net, van hoe "lekkere brok" niet perse "gezond" hoeft te zijn...
Vara's Kassa heeft in 2008 een hondenbrokken proeverij gedaan:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... j/speel/1/

Van alle merken (waaronder Eukanuba, Pedigree, Royal Canin, Aldi, etc.) vonden de meeste honden "Folic" het lekkerste, tenminste, daar gingen de meeste honden op af om van te "smullen."
En laat Frolic nu toevallig één van de meest "beruchte" fabrikanten gaat als 't gaat om toevoegen van extreme hoeveelheden zout en geur-, kleur- en smaakstoffen.
Toch maken die toevoegingen het voor honden blijkbaar "extra" lekker, terwijl dure brok, zoals die van Royal Canin vrijwel niet werd aangeraakt door de honden.

Dat de hond het "lekker" vindt, betekend dus zeker niet dat 't de gezondste keuze voor 'm is.
Het is (in het geval van brokken) gewoon een kwestie van flinke hoeveelheden smaakstoffen die het voor de hond "aantrekkelijker" maken om het te eten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:05

Ja...probeer dat maar eens met een kat. Ik kan je vertellen; accute hongerstaking is hier het gevolg _O-

Wat betreft het vlees in brok; ik zal wel gek zijn, maar kan percentage niet terug vinden. Wat betreft het verhaal 'er zit geen vlees in, want dan zou het schimmelen'; op mijn zak staat 'gedehydreerd vlees' Als in gedroogd, zoals mn cup-a-soup zakjes. Dat schimmelt dus niet, nee. Wat betreft in paarden brok zit geen rare dingen; waar komt de kalk dan vandaan? Eh...juist, vermalen bot.

Het is niet zo dat ik tegen vers vlees ben; ook bij deze twee katten probeer ik het naast de brok te gaan voeren. (is alleen zeer lang ontdekkingsproces) Ik ben lange tijd van huis, en dan vind ik brok erg prettig omdat ze ieder gewenst ogenblik kúnnen eten.

Nogmaals ik ben wél tegen de sterk veroordelende houding van de fanatieke vleesvoerders, ik denk dat jullie veel meer mensen zouden bereiken als je je iets socialer op zou stellen!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:14

Mijn oudste hondje (2 jaar) krijgt al vanaf dat ik haar heb Carnibest puppy vlees. Ze smult ervan en doet iedere keer nog een vreugdedansje als ik het voor haar neerzet.
Mijn andere hondje (1 jaar) kreeg tot voor kort brokjes, en sinds een tijdje plaste ze opeens 's morgens weer in huis. Na een bezoek aan de dierenarts en gedragstherapie (we dachten aan dominantie) zijn we erachter gekomen dat het aan de brokken lag. Ze dronk 's avonds namelijk met gemak 2 bakken water leeg en daardoor moest ze 's nachts natuurlijk plassen. Nu krijgt ze een paar dagen vlees ipv brokken en sindsdien is het waterbakje vol de volgende dag en ligt er geen plas meer in de gang.

Bewijst maar weer dat brokken vaak een te hoog zoutgehalte hebben.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 13:19

Hier wordt niet overdreven gedronken, is er ook geen plasprobleem...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:29

Juut schreef:
. Wat betreft in paarden brok zit geen rare dingen; waar komt de kalk dan vandaan? Eh...juist, vermalen bot.

uhm kalk kan ook gewoon een natuurlijke grondstof zijn ,ook in water zit kalk,dat is echt geen kalk van gemalen botten... :D

ik heb geen idee of er extra kalk in brokken zitten,maar denk niet dat dat van een dierlijke bron zou zijn,zo ja,heb je hier een bron van dat in paardenvoeders kalk toegevoegd worden uit een dierlijke bron.

en het percentage vlees in brok staat meestal achter het produkt
bv:
vers kippenvlees (25%), gedroogd kippenvlees (17%),gedroogd kalkoenvlees (7%), gesmoorde aardappelen, verse zalm (10%), haringmeel(7%), zoete aardappelen, erwten, vers kalkoenvlees (3%), verse eieren (3%), gevogeltelever (2%), verse witvis (2%), verse snoekbaars (2%), door de zon gedroogde alfalfa, erwtenvezel, kippenvet, witlofwortel, zeegras, pompoen, wortels, spinazie, bieten, appel, cranberries, bessen van de krentenboom, zwarte aalbessen, zoethoutwortel, engelwortel, hoornklaver, goudsbloem, venkelzaad, pepermunt bladeren, kamille, paardenbloem, bonenkruid, rozemarijn, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.
:)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:48

In andere veevoeders wordt wel vaak beendermeel toegevoegd (vermalen botten), bv voor varkens enzo, of het nu nog mag weet ik niet, mar het werd eerder wel gedaan. (probleem geloof ik met dolle koeienziekte)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 15:50

Kaderwet diervoeders
Veilig voedsel begint volgens de overheid met veilig diervoer. Dat is bovendien belangrijk voor de gezondheid van dieren, dierenwelzijn en het milieu. Daarom zijn er regels over diervoer. Zo is beendermeel verboden in voer van runderen, schapen en geiten om BSE te voorkomen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... veiligheid