wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:02

Officieel zou je eerst aangifte moeten doen. Dan heb je de keuze om het dier zelf 2 weken te houden, of deze 2 weken onder te brengen bij de gemeente (wat dus in de meeste gevallen het asiel is).

Maar als ik mijn kat maandagochtend naar buiten doe en iemand hem 5 min later oppakt (als dat lukt) en naar het asiel brengt als "gevonden". Dan ben ik mijn kat dus kwijt (en wordt mn kat een gevonden voorwerp) terwijl hij dat niet was geweest als die persoon mijn kat niet gepakt had.... Lastige situatie!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:04

koffiedik, dat schijnt te helpen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:06

kimmie, wat doe jij als je paard tijdens een buitenrit van zich af schijt?
Misschien niet in iemands tuin, maar op de openbare weg tref je er nog meer mensen mee.
En de meeste niet-paardenmensen willen ook niet zodra ze hun tuin uit zijn door een mega paardenschijtbult heen fietsen/lopen/rijden.
(Paarden zijn nou eenmaal ook huisdieren.)

050206051012

Re: wat te doen tegen ongewenste katten in de tuin ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:08

Hier moet je het ter plekke opruimen, paardenpoep op de openbare weg. Staat een boete van € 50,-- op.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:14

Quellian schreef:
Hier moet je het ter plekke opruimen, paardenpoep op de openbare weg. Staat een boete van € 50,-- op.

hier officieel ook, maar heb nog nooit iemand een boete zien krijgen, politie heeft wel wat beters te doen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:29

Als mijn paard buiten schijt, dan ruim ik dat of meteen, of als ik mijn paard weg heb gebracht, gewoon netjes op. Het is een beetje afhankelijk van de situatie, het moet namelijk wel veilig blijven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:32

Needje schreef:
Officieel zou je eerst aangifte moeten doen. Dan heb je de keuze om het dier zelf 2 weken te houden, of deze 2 weken onder te brengen bij de gemeente (wat dus in de meeste gevallen het asiel is).

Maar als ik mijn kat maandagochtend naar buiten doe en iemand hem 5 min later oppakt (als dat lukt) en naar het asiel brengt als "gevonden". Dan ben ik mijn kat dus kwijt (en wordt mn kat een gevonden voorwerp) terwijl hij dat niet was geweest als die persoon mijn kat niet gepakt had.... Lastige situatie!

Wij als asiel gaan in dat geval gewoon uit van het beste van de mens, dus iemand die een kat wil helpen :). En aangifte wordt gewoon gedaan hoor, al dan niet op het asiel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:45

chillse schreef:
Ik zou toch nog een keer met je buren gaan praten en aangeven dat er geen verbetering is sinds het vorige gesprek en dat je het graag zou willen oplossen.
Anders zou je op hun kosten ook zo een geluid apparaatje kunnen kopen, ik weet niet hoe dat precies heet maar mijn vroegere buren hadden dat want die hadden een hekel aan katten.

Kattenverdrijver. zijn te koop of te lease. kosten goudgeld maar zijn uitermate effectief
De katten gaan letterlijk gillend op de loop.Misschien handig om de aanschaf op de katteneigenaar te verhalen }>

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:10

Hoe werkt zo'n ding dan precies?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:27

Morganlefay schreef:
chillse schreef:
Ik zou toch nog een keer met je buren gaan praten en aangeven dat er geen verbetering is sinds het vorige gesprek en dat je het graag zou willen oplossen.
Anders zou je op hun kosten ook zo een geluid apparaatje kunnen kopen, ik weet niet hoe dat precies heet maar mijn vroegere buren hadden dat want die hadden een hekel aan katten.

Kattenverdrijver. zijn te koop of te lease. kosten goudgeld maar zijn uitermate effectief
De katten gaan letterlijk gillend op de loop.Misschien handig om de aanschaf op de katteneigenaar te verhalen }>

Klinkt goed.. alleen jaag ik dan niet alleen de katten van de buren weg, maar ook die van mezelf (die zitten overigens alleen in mijn tuin en binnen)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:33

Miepie77 schreef:
Quellian schreef:

hier officieel ook, maar heb nog nooit iemand een boete zien krijgen, politie heeft wel wat beters te doen

Die boetes worden toch niet door de politie uitgedeeld, maar door Stadstoezicht? Net als de bekeuringen voor hondenpoep?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:06

Needje schreef:
kimmie, wat doe jij als je paard tijdens een buitenrit van zich af schijt?
Misschien niet in iemands tuin, maar op de openbare weg tref je er nog meer mensen mee.
En de meeste niet-paardenmensen willen ook niet zodra ze hun tuin uit zijn door een mega paardenschijtbult heen fietsen/lopen/rijden.
(Paarden zijn nou eenmaal ook huisdieren.)

tja,ligt eraan waar die schijt,maar kattenmensen ruimen hun kattenpoep in het openbaar ( zandbakken waar kinderen spelen,plantsoenen enz) toch ook niet op,of wel soms... ?

nogmaals dat die katten daar pissen en poepen op gemeentegrond zal me een worst wezen,alleen ik wil niet dat deze het doen in mijn tuin,dan neem ik zelf wel een kat.

en nee wij hebben op dit moment totaal geen overlast van katten,de katten het ooit geprobeerd hebben om hier leuk rond te lopen,hebben moeten rennen voor hun leven,mijn honden zijn van nature heel goede "kat uit de tuin"houders :j

maar ik heb wel in rotterdam gewoond in een rijtjeshuis,met wij als enige geen kat,en de rest van de buren daar wel,en geloof mij,das echt niet tof...

je haat die beesten op een gegeven moment,echt hoor...en de stank in de tuin is werkelijk niet te harden,mij ouders hadden een keurig aangelegde voortuin met van die grondbedekkers ( plantjes) nou laat maar want de buurtkatten liggen daar graag op.. ^) ,dus planten dood...

als mijn ouders de voortuin door een hoveniers bedrijf hadden laten bijwerken en ja helaas ( stom natuurlijk,want hoe kom je erbij dat je je tuin wil onderhouden :roll: ) komt er dan meestal nieuwe aarde aan te pas,nou echt,de een na de andere kat zat erin te scheiten... :r :(

daar aan de overkant woonde iemand met 2 katten,die liepen echt altijd los,zaten op andermans auto's, in tuinen en zei er niets van,want dat hoorde er nu eenmaal bij, katten zijn nu eenmaal zo,afijn op een dag liep ik daar met onze hond,een teefje welke per ongeluk rook aan een biels in hun voortuin,hard tikkend op het raam en wegwuifend met haar handen ( van zout op met je hond) stond madam daar voor het raam..kijk,en dan he....dan zie je hoe hypocriet dit soort mensen denken,waarom haar beesten wél bij een ander in de tuin laten scheiten ,maar als er dan een hond aan haar voortuin snuffelt dat mag dan weer niet want dan is het ineens wel "haar"tuin en was ze daar niet van gediend,wees dan zo tolerant en laat ieder ander dier ook op jouw terrein en tuin poepen....

deze zelfde buurvrouw stond eens op hoge poten voor onze deur,onze hond had op hun pad zitten kakken en of we dat wel per direct wilde opruimen,wij al :? want tja...die hond werd netjes uitgelaten en deed nooit wat op stenen,maar ja toch maar ernaar toe...was het een zwart steentje :\ ...ja echt hoor...maar buuf dr poezels scheten diezelfde dag heerlijk onze tuin vol,want tja,dat doen katten toch eenmaal,en ze begraven het toch netjes,dus wat zeur je nu toch??

en weet je dat maakt vanzelf dat je als mens gewoon wat minder tolerant wordt ten opzichte van de huisdieren van een ander die in jou tuin rondlopen...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:12

secricible schreef:
nee, tegen mambobeach.
Quellian, hoe verklaar je dan dat het zelfs een klein kind kan beschadigen? Een jong kind dat in aanraking komt met toxoplasmose kan ook nog steeds ernstige gevolgen hebben, zoals epilepsie en achterstand in de ontwikkeling. Hetzelfde geld ook voor een embryo na die 16 weken.

een klein kind raakt beschadigd als het tijdens de zwangerschap besmet is door de moeder. dan hebben ze kans op epileptie, achterstanden, organen die uitvallen enz. een gezond kind die toxo krijgt door bijv. kattenpoep krijgt hoogstens wat griepachtige verschijnselen en is daarna voor de rest van z'n leven immuun voor toxo.
ziekte is alleen gevaarlijk voor zwangere vrouwen en mensen met zeer lage weerstand.
Als het werkelijk zo schadelijk zou zijn voor kinderen om in stront te grijpen dan zouden katten buiten wel verboden zijn.
gewoon zorgen dat ze goed hun handen wassen na zandbak, buiten spelen en dan is er niets aan de hand. hetzelfde als met zwangeren die de bak schoonmaken. handschoenen aan en daarna voor de zekerheid handen goed wassen. geen probleem. zolang je niet met vieze handen in je mond gaat is er niets aan de hand. en buiten dat zijn katteneigenaren meestal al besmet en een kat maakt deze besmetting maar 1x in z'n leven mee als hij jong is. dus als een zwangere hygienisch werkt dan is de kans op toxo nihiel.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:23

mika11 schreef:
Zolang het niet verboden is dat katten buiten vrij lopen, is er weinig tegen te doen.
Ik heb nog nooit een ambtenaar katten zien vangen.

Leuk is het niet natuurlijk, als je er last van hebt.
Maar zolang er niks veranderd in de wet, is er gewoon niks aan te doen.
Daarom is het ook niet legaal om zelf een kat van een ander te vangen of af te schieten (jagers)

Loslopen is inderdaad legaal. Als je kat hiermee overlast veroorzaakt en dit is hard te maken, dan is het illegaal en dus strafrechtelijk.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:43

Magrathea schreef:
Zelf een kat nemen :') dan komen vreemde katten je tuin niet meer in..

ik ben allergies voor katten :)

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:47

een gans nemen? :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:50

magda_90 schreef:
mika11 schreef:
Zolang het niet verboden is dat katten buiten vrij lopen, is er weinig tegen te doen.
Ik heb nog nooit een ambtenaar katten zien vangen.

Leuk is het niet natuurlijk, als je er last van hebt.
Maar zolang er niks veranderd in de wet, is er gewoon niks aan te doen.
Daarom is het ook niet legaal om zelf een kat van een ander te vangen of af te schieten (jagers)

Loslopen is inderdaad legaal. Als je kat hiermee overlast veroorzaakt en dit is hard te maken, dan is het illegaal en dus strafrechtelijk.

Je mag je kat niet los laten lopen. Staat een aantal pagina's terug al. Aangezien je niet 100% kan voorkomen dat je kat gaat jagen. En jagen is verboden. :list:

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:52

nee vandaag was poeslief van de buren weer in de tuin,
heb hem in zijn nekvel te pakken gekregen en in de tuin van de buren gegooid :)
(boven op een fiets die omviel ) :j
kat was flink pist off ,
en buurman ook :')
volgens mij word het nu wel duidelijk voor hem dat ik hun katten niet in de tuin wil
peper licht ook al in de tuin :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:20

Thirty, ik weet wat je aangehaald hebt maar in woonwijken geldt dat niet. Overigens ga ik mijn rechtenleraar hier binnenkort eens over raadplegen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:28

magda_90 schreef:
Thirty, ik weet wat je aangehaald hebt maar in woonwijken geldt dat niet. Overigens ga ik mijn rechtenleraar hier binnenkort eens over raadplegen.

Uhhm jij kan niet garanderen dat je kat in een woonwijk blijft :)* Want je bent er niet bij. Katten gaan kilometers ver weg.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:31

Thirty schreef:
magda_90 schreef:

Uhhm jij kan niet garanderen dat je kat in een woonwijk blijft :)* Want je bent er niet bij. Katten gaan kilometers ver weg.

Weet ik. ;) De wet die je aanhaalt geeft echter niet aan dat in een woonwijk de kat niet buiten los mag lopen. Ik zeg niet dat ik het goedkeur dat katten buiten los lopen (ik blijf het afkeuren), maar ik zeg wel dat de flora- en faunawet niet op toepassing is in een woonwijk.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:37

Thirty schreef:
magda_90 schreef:

Gecastreerde katers en poezen blijven meestal binnen een cirkel van 100 meter rondom hun huis.
Een echte kater kan aan de wandel gaan, maar ook dagen wegblijven.

En de actie van ponylies, pak hem in zijn nek en gooi de kat over de schutting, lachen. *\o/* *\o/* *\o/*

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:37

Thirty schreef:
magda_90 schreef:

Het wordt gedoogd! Dus ook dat katten jagen wordt gedoogd.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:40

Het is dus wel van toepassing, want je weet niet waar je kat allemaal komt.

Dus zodra je kat buiten een woonwijk mag het niet meer. Of bij een vijver, recreatiegedoe, waar het dan ook voor mag gelden.
Maar je kan niet garanderen dat je kat in de woonwijk blijft, wat dus betekent dat je kat niet los mag. Zij het onder continue toezicht.

Ariebren: dat is echt onzin. 100 meter, laat me niet lachen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:40

Mijn erf katten komen regelmatig terug met een muis, mol, vogel of wat anders.
Lekker thuis opeten.
Net zoals wij, boodschappen doen bij de super en thuis eten.