Wilawander schreef:Denk dat er een verschil is tussen los lopen en los lopen.Onze honden zijn altijd aangelijnd en staan onder appél. Mijn reu kan absoluut niet met andere honden en ook met vreemden heeft hij niks. Ook al zeg je mensen houdt je hond bij je dan zeggen ze nog "hij doet niks hoor" zo'n grote ergenis.
Ik vindt het ronduit associaal dat mensen hun honden in drukke hondengebieden los laten lopen. Dat zou betekenen dat een hond die niet met elke hond wil spelen hier niet kan kan lopen ondanks dat hij aangelijnd is. Zo'n hond is niet gevaarlijk zolang honden gewoon aan de lijn bij hun baas blijven.
Onze hond die los loopt staat goed onder appèl en mag niet zomaar naar een andere hond toe lopen zonder onze toestemming. Die toestemming komt alleen als de andere hondeneigenaar er geen problemen mee heeft (maar in de situatie van vandaag ging ik daar eigenlijk vanuit.. als je hond agressief is en ze loopt 150 m voor je roep je d'r terug verwachtte ik zo). Als ik hondeneigenaar en hond al ken ben ik er doorgaans wat vrijer in, je komt hier best vaak dezelfde mensen tegen.
Ook roep ik onze hond altijd terug als ik geen overzicht heb (in het bos), wil het niet op m'n geweten hebben dat er een ruiter om de hoek komt die ervan schrikt oid. Loop best vaak op paden waar ook veel paarden lopen. Daarnaast mag ze wel over de sloot van het pad af, maar niet meer dan een paar meter. Ze mag dan jachtinstinct hebben maar wild opjagen gaat echt niet gebeuren
Merk dat die "gedragscode" hier in de buurt redelijk gemeengoed is, heb eigenlijk bijna nooit problemen. De meesten zijn wel vrij netjes, en ook al hebben ze niet zoveel verstand van honden dan nog houden ze vrij goed rekening met het gedrag van hun huisdier (zoals de man kortgeleden die z'n hond vantevoren al meteen optilde, "want ja hij bijt weleens"
) Maar goed, vandaag ging 't dus even mis.
En het is niet echt stoerdoenerij, want voor wie zou je je willen uitsloven?
Het is meer gemakzucht van: ''Ach, niemand die ik tegenkom of er wat van zegt'' - tenminste als ik het zou doen -

)

En vooral als er een Stefford voorbij komt, dan is het eerste wat ik doe mijn hondje optillen
But I'm not just kidding!
Ze weet dondersgoed dat dat het ras is waardoor ze gegrepen is